Review: Skylanders: Trap Team – Magie is het sleutelwoord van de Skylanders franchise. De spelers – en dan met name kinderen – moeten de illusie krijgen echt in de wereld getrokken te worden en zich verbonden voelen met de personages. Deze magie tot uiting brengen is een lastige opgave, maar doet het team achter de games continu over nieuwe innovaties nadenken. De innovatie van Skylanders: Trap Team is de mogelijkheid om vijanden te vangen en daarbij wordt de illusie gewekt dat je ze fysiek hebt gevangen. Is dit echt magisch? Wij zochten het voor je uit.

Ze krijgen het weer voor elkaar

Dat magie een sleutelwoord is, is geen verzinsel, dat is wat één van de mensen achter de game mij ooit eens vertelde. Dit is altijd in mijn hoofd blijven rondspoken, want als dat aan het fundament van Skylanders: Trap Team ligt zou dit een weergaloze ervaring moeten worden. Nu hebben we de game meerdere malen in actie gezien en hebben we ook door de jaren heen de innovaties gezien. Dat bracht ons keer op keer mooie dingen, maar wat Activision doet met Skylanders: Trap Team is van een gehele nieuw niveau.

Ze krijgen het namelijk weer voor elkaar om echt iets nieuws te doen wat ook nog eens goed werkt. Van alle innovaties is de innovatie in Skylanders: Trap Team veruit de meest toffe die we ooit gezien hebben. Kaos, de bekende badguy, heeft namelijk Cloudcracker Prison opgeblazen en hierdoor zijn diverse slechte Skylanders in vrijheid gesteld. Zij waren lang geleden eens in deze gevangenis opgesloten, maar Kaos wil hun hulp gebruiken om zijn slechte plannetjes tot uitvoer te brengen. Dat lukt ook maar half, want al vrij snel ontstaat er bijkans een coup op de macht binnen het empire van Kaos.

Op jacht

Doordat Cloudcracker Prison niets meer is en alle vijanden her en der verspreid zijn over Skylands is het aan jou om ten strijde te trekken en alle inwoners weer hun rust te bezorgen. En dat is waar de innovatie om de hoek komt kijken. Als je een vijand aantreft en deze weet te verslaan kun je deze vijand gevangen nemen en voor eigen gewin gebruiken. Het vangen doe je met de traps en dit zijn fysieke producten die je in de portal kunt stoppen. Zodra je een vijand gevangen hebt wordt deze opgeslagen op de fysieke trap en deze kun je natuurlijk wisselen, want de vijanden zijn van verschillende elementen waar je bijpassende traps voor moet hebben.

Deze traps kun je natuurlijk meenemen naar vrienden om te gebruiken als je in coöp gaat spelen, vechten en uiteraard is dat reden te meer om pa en ma lief aan te kijken voor een set nieuwe traps. Gelukkig is de game wel zo opgebouwd dat als je meerdere vijanden van een bepaald element weet te vangen, je hiervoor niet allemaal individuele traps nodig hebt. Ze zijn er wel, maar het is geen verplichting. Als je meerdere hebt kun je kiezen welke vijanden je van een betreffend element in je trap stopt, de rest zal gewoon in een kluis terecht komen.

Het portaal is met deze game dus uitgebreid zodat het de traps kan gebruiken, maar daarnaast kun je natuurlijk ook je fysieke personages bovenop het magische platform zetten waardoor ze in de game getrokken worden. Je voornaamste doelstelling tijdens het spelen is het verzamelen van alle vijanden die ontsnapt zijn uit Cloudcracker Prison. Het is het jagen en er voldoening uithalen door de vijanden te vangen die het hem doen en wat voor de verzamelwoede van kinderen natuurlijk een zeer effectief middel is om ze lang zoet te houden.

Een pratende portaal

Wat echter de meest innovatieve factor binnen het gegeven van vijanden vangen en opslaan in je fysieke trap is, is dat de portaal beschikt over een speaker. Op het moment dat je een vijand vangt zal deze als ware van het scherm getransporteerd worden naar de trap. Je hoort de vijand dan geluid maken wat steeds zachter wordt. Op hetzelfde moment zal de speaker in het portaal meer geluid gaan maken waarbij de illusie ontstaat dat de vijand echt in de trap zit. Veel grappiger is nog dat de vijanden die in je trap zitten tijdens het spelen tegen je zullen praten. Ieder personage heeft verschillende uitspraken die je voorbij zal horen komen en dat is domweg een briljante uitvinding.

Het is voor kinderen – daar hebben we het woord weer – een magische beleving als je een personage van je scherm hoort en bijkans ziet verplaatsen naar een fysiek product dat je ook nog eens mee kan nemen naar een ander. Maar dat is niet het enige, want de Skylanders games zijn toegankelijk voor jong en oud en waar het voor kinderen een fantastische ervaring is, is het voor de meer volwassen speler ook uiterst vermakelijk. We hebben op de grond gelegen van het lachen toen we onze eerste vijand te pakken hadden. Dit was ‘Sheep Creep’ en hoewel deze niet echt veel te zeggen heeft, blijft deze wel continu blaten terwijl hij in de trap zit. Hilarische situaties gegarandeerd dus!

Kenmerkende gameplay

Ik kan er nog tig pagina’s over vol schrijven, maar wat de kern van het geheel is, is dat de nieuwe portaal met de mogelijkheid tot het inbrengen van traps en vijanden vangen een geniale uitvinding is. Dit is voor de beleving van de kinderen een ongekende ervaring en dat brengt de innovatie van de Skylanders franchise tot op heden naar een compleet nieuw niveau en dat is wat de game voornamelijk zo sterk maakt. De gameplay zelf is eigenlijk vrij traditioneel gebleven, maar weet toch weer een nieuwe dimensie aan te wenden doordat je de gevangen vijanden ook in jouw voordeel kunt gebruiken.

Met een druk op de knop wissel je tussen je Skylander en het personage dat in je trap zit om daar voor beperkte duur mee te kunnen spelen. Zodra de timer is afgelopen zal je personage het weer overnemen van je gevangen personage. Je bent echter enkel gebonden aan de timer, want zodra de trap is opgeladen kun je het gevangen personage gewoon weer opnieuw inzetten. In de thuisbasis kun je bovendien wisselen tussen all gevangen personages, wat het gevarieerd maakt en bovendien ook erg lollig. Dat laatste is voornamelijk te danken aan het continue gepraat van al die figuren via de speaker van het portaal.

Voor de rest is het platformen een klassieke aangelegenheid. Je bewandelt nog steeds lineaire levels, verzamelt allerlei waardevolle spullen en verslaat uiteindelijk en vijand. Ieder level kent wederom afgesloten gedeeltes waar je alleen in kan met een Skylander van een bepaald element en die zul je eventueel los moeten kopen. Maar zoals bekend, de game dringt niets aan je op en je kunt de gehele game zonder problemen uitspelen met de starterkit. Tussen het platformen door zul je nog op zoek kunnen naar allerlei extra items die goed zijn voor een hogere beoordeling na het voltooien van een level en natuurlijk kun je je Skylanders upgraden op basis van punten. Deze scoor je door allerlei items op te pikken.

Ook ontbreekt de mogelijkheid niet om je Skylanders naar eigen smaak aan te kleden en daarmee is Skylanders: Trap Team een feest van herkenning voor de fans. Toch weet het voldoende nieuws te brengen wat het wederom een heerlijk avontuur maakt om door te spelen. Daarnaast kun je nog in een aparte modus het gevecht aangaan met anderen en ook is er nog een modus waarin je een soort tower defense speelt tegen Kaos, content genoeg dus. Het enige puntje van kritiek is dat de levels misschien iets te lineair zijn en ook het net iets te trage lopen van de personages is wat irritant. Dat zal de kinderen wellicht weinig uitmaken, maar de wat oudere speler zal al snel net een tikje meer tempo willen.

Tablet editie – We speelden Skylanders: Trap Team ook op de iPad en een ook hier weet de game uitstekend tot zijn recht te komen. Een interessant aspect hierbij is dat je personages die je bijvoorbeeld voor de PlayStation 4 versie hebt gebruikt zonder problemen kan gebruiken in de portable versie, dat inclusief alle statistieken. Daarmee zijn de figuren overal te gebruiken zolang er maar een Trap Team portaal beschikbaar is, het platform maakt hierbij niets uit. Meer over de iPad (tablet) versie kun je in de review vinden die wij op onze zustersite AppleSpot hebben gepubliceerd.

Conclusie:

Skylanders: Trap Team is een prachtige uitbreiding van het Skylanders universum. De gameplay is traditioneel, vermakelijk en tegelijk innovatief. De pratende portaal maakt allereerst de beleving uniek en daarnaast kunnen we het niet anders omschrijven dan dat het een simpelweg briljante toevoeging is. De innovatie was met Swap Force al erg tof, maar Trap Team is het hoogtepunt tot zover. Het vangen van personages is fantastisch en bovendien is het audiovisueel een erg net geheel. Het is verzorgd, lang speelbaar, vermakelijk en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Dat maakt Skylanders: Trap Team tot de beste Skylanders die er nu verkrijgbaar is!

Pluspunten

  • Pratende portaal is briljant
  • Lang speelbaar
  • Kleurrijk geheel
  • Vijanden vangen en opslaan in je trap
  • Magische werking

Minpunten

  • Wat lineair van structuur
  • Tempo zou iets hoger mogen