Review: Inside – In 2010 werden we verblijd door de pracht van de indie game Limbo van ontwikkelaar PlayDead. Met zijn griezelige en sfeervolle design, verhaal en monsters werd de game destijds zeer goed ontvangen bij zowel pers als publiek. PlayDead is nadien aan de slag gegaan met Inside en deze game is nu net uit op de PlayStation 4. Slaagt men er wederom in om ons te trakteren op iets grimmigs dat tegelijkertijd prachtig is, net zoals Limbo?
Het verloren jongetje
Voordat je er erg in hebt, zit je al te spelen met de game. Bij de eerste klik op één van je toetsen word je direct in het verhaal gegooid en vinden we onszelf in een verlaten, donker bos. Je speelt hier met een jongetje met zwart haar, een donkerrood shirt met lange mouwen en een zwarte broek die zich langs allerlei gevaren moet manoeuvreren. Al snel leef je met de jongen mee door de vele subtiele details in de game. Al hijgend en met een accelererende hartslag ren je de benen uit je lijf in dit eerste gebied vol waakhonden die je aan stukken willen rijten. Ook kruip je zo dicht mogelijk ineen wanneer je schuilt achter een rots voor de zoeklichten en rondrijdende patrouilles.
Schitterende stijl en omgevingen
Deze jongen weet te overleven door de genoemde punten en PlayDead slaagt wederom in haar opzet, doordat het een gelijke ervaring als Limbo weet te bieden. Geen spraak, maar wel uitstekend leveldesign, bijpassende geluiden en spannende achtervolgingsscènes zijn wat de game doet maken. Alle mensen die Limbo hebben gespeeld, herinneren zich ongetwijfeld de grimmige sfeer gepresenteerd in zwart-wit uit die game nog wel. Inside doet net wat anders door het meer een grijs getinte game te maken, waardoor die akelige decors op de achtergrond wederom prima uit de doeken komen.
Inside is dus voornamelijk een grijze wereld, maar wordt soms subtiel onderbroken met enkele contrastkleuren. In enkele gevallen is dat de kleur van bloed die op de muur zit of waarvan enkele spetters een pad vormen die je als speler moet volgen. Daarnaast zet de game je als speler op dezelfde subtiele manier op het juiste pad door bijvoorbeeld een gedimd licht te tonen die net genoeg licht geeft om op een hangend touw te schijnen. De hints zijn altijd subtiel aanwezig, want net zoals Limbo is Inside een puzzel platformer waarin je aangestuurd wordt op het zelf ontdekken van de juiste richting.
Mind games
De puzzels worden op een dusdanige manier verbonden met de stijl van de game dat je soms vergeet dat je een puzzel in je avontuur treft. Zo zul je na enige tijd spelen in conflict komen met een wild zwijn. Deze rent op je af en op het eerste gezicht is er geen ontsnapping mogelijk. Waar moet je naar toe? Wat moet je doen? Nog voordat je het door hebt lig je al op de grond door toedoen van het zwijn. Gefocust spelen en goed opletten is het devies, want elke seconde kan er opeens een puzzel, gevaar of een combinatie van beiden opduiken achter een deur. Omdat je zo geconcentreerd bezig bent, word je heerlijk in het spel gezogen. Natuurlijk zal je hier en daar een paar keer doodgaan, maar wanneer je dan alsnog de puzzel oplost, dan geeft dat de juiste hoeveelheid voldoening.
Veel puzzels vereisen echter naast wat denkwerk ook de benodigde spierkracht en dat heb je als klein jongetje natuurlijk niet bij de hand. Inside heeft daarom diverse puzzels waar je met een mind control-helm rondloopt. Je bent namelijk niet alleen op deze wereld. In verschillende scenario’s tref je arbeiders en andere mensen aan die opgesloten zijn. Maar ze hebben allemaal een gemeenschappelijke factor: het zijn gezombificeerde mensen. Ze hangen er maar levenloos bij alsof je op een maandagochtend wakker wordt en weer naar je werk of opleiding moet, na een heerlijk weekend.
Jij zet je helm op en plots staan ze rechtop. Door middel van impulsen kun je deze gezombificeerde mensen nu besturen en inzetten om puzzels op te lossen. De besturing van de game is net zoals in Limbo erg makkelijk, want springen doe je met het kruisje en een actie uitvoeren met het rondje. Lopen doe je met de analoge sticks van de controller en op eenzelfde wijze kan je ook de hersenloze mensen op pad sturen, waardoor dit erg vertrouwd aanvoelt. Jij bent het brein en zij zijn de kracht. Met gebundelde krachten kan je vervolgens een interessante variatie aan puzzels oplossen om zo steeds verder in het geheimzinnige verhaal verdiept te raken.
Intrigerend, duister verhaal
Geheimzinnig, intrigerend, apart, briljant. Elke speler die Inside speelt heeft ongetwijfeld een ander woord voor het verhaal, want het staat voor ontzettend veel interpretaties open. Je begint als jongetje namelijk in dat verlaten, enge bos en naarmate je steeds verder komt, infiltreer je een stad en onderzoek je de verschillende locaties. Kantoren, opslagruimtes, de diepste krochten in dat duistere water. Noem het maar op. Het verhaal brengt je op zoveel locaties, maar een hele uitleg krijg je niet bij het verhaal.
Jij, als speler zijnde, hebt als enige in de wereld een vrije wil. Althans, daar lijkt het op. Door de mind control-helm bestuur je jouw wereld en lijk je de beste kaarten in je hand te hebben ten opzichte van de onderdrukkende leiders die in deze vreemde stad werken. Zij maken de rest van de mensheid tot slaven. Wat gebeurt er met deze slaven en wie ben je zelf? Ben je een mislukt experiment dat nog wel over een eigen wilskracht beschikt? Of ben je het cruciale onderdeel om deze wereld te veranderen? Het verhaal van het jongetje en de omliggende wereld blijft opmerkelijk grotendeels in mist gehuld wat zowel de kracht als de zwakte van de game is.
Je moet enerzijds namelijk heel goed opletten op de omgevingen en de scenario’s, wil je iets snappen van de verhaallijn. Een gemist moment kan er zomaar voor zorgen dat je het verhaal in mindere mate begrijpt. Ik ga in ieder geval voor het glas dat halfvol is en kies ervoor om te zeggen dat er in Inside wel degelijk een boeiend verhaal schuilt. Een verhaal dat een ‘normaal’ einde heeft en een alternatief, geheim einde (Dat overigens ontzettend goed is). Deze is vrij te spelen wanneer je alle geheimzinnige, lichtgevende ballen hebt vernietigd die door het avontuur verspreid zijn.
Conclusie
PlayDead borduurt voort op de ijzersterke basis die zij leverden met Limbo en stapt daar misschien zelfs overheen. Dankzij de sfeervolle combinatie van de grijze wereld en puzzels, wil je niets liever dan het verhaal ontdekken. Een verhaal dat door iedereen anders geïnterpreteerd kan worden, maar desalniettemin je zeker, gezien de relatief korte duur, geboeid zal houden tot het einde. De puzzels zijn ietsje makkelijker dan die uit Limbo, maar vereisen evengoed je volle aandacht of je legt het loodje. De ontwikkelaar flikt het in ieder geval weer om een pareltje af te leveren. Een grijze parel met een schittering van vele puzzels, een boeiend verhaal en wederom indrukwekkende stijl.
Pluspunten
- Levendig personage
- Fascinerende stijl en achtergronden
- Een duister en boeiend verhaal...
Minpunten
- ...dat voor verwarring kan zorgen
9.0
oeioei, het verhaal is te moeilijk voor de reviewer. meneer is verward. Wat is de gemiddelde leeftijd van de redacteurs hier op psxsense als ik vragen mag?
Limbo was geweldig
Ik heb wat streams gekeken van deze titel en ik wil hem zeker graag spelen.
Het lijkt me weer een super game die je in verwarring kan gaan brengen wat ik juist weer leuk vind aan het einde van een game… denken wat hebben ze nou bedoeld? wat is nu wel waar en wat niet? zelf in je gedachten een einde aan de game maken die voor jouw gevoel het beste past!
@193.190.131..xxx: oud genoeg om wel een account aan te maken…
@193.190.131..xxx: Als je de review volledig hebt gelezen, lees je dat ik het verhaal wel degelijk begrijp alleen dat ik me kan voorstellen dat het voor een enkeling voor verwarring kan zorgen.
@PBJ85: Het is een echte aanrader hoor, zeker als je van Limbo houdt 😉
@PBJ85: Waarom een nutteloos account maken als je anoniem kan reageren?
@Ezio Auditore da Firenze: dit soort games laten zien hoe goed indies kunnen zijn. Dit soort games zijn er te weinig en laten zien dat games veel meer zijn dan kilo’s ijzer door een geweerloop heen pompen….
Erg benieuwd naar de game, maar ik wacht tot die goedkoper word, of in de plus komt.
Te veel geld voor een korte game
@PBJ85: Toch is DOOM de leukste game die ik in tijden heb gespeeld!
Maar Inside ga ik ook proberen, want Limbo was super!
@193.190.131..xxx: Waarom een nutteloze reactie geven als het je allemaal niets interesseert?
@PBJ85: Inside is echt de moeite waard. De prachtige sfeer, spannende momenten vol gevaren en vindingrijke puzzels zorgen voor genoeg memorabele momenten. Met name het einde. Zonder al te veel te spoilen kan het einde best worden bestempeld als ‘wtf momentje’. De een vind het prachtig, de ander blijft gedesillusioneerd achter. Hoe dan ook: memorabel is het zeker! Tijd om het zelf te gaan spelen! Hop hop! Tip: speel het spel met het licht uit en het geluid een tandje hoger.
@193.190.131..xxx: Als je het beter kan doe het dan zelf , zo een reactie zegt meer over jou niveau hoe jij met mensen omgaat .
PSX is mijn main site voor Playstation nieuws , Btw er zijn nog andere sites wat een lompe reactie bro .
@82.169.228..xxx: Ja, ben ik volledig met je eens. Maar met Inside wordt je ook niet teleurgesteld!
@Ezio Auditore da Firenze: Oja, goede review overigens. Als groot liefhebber van Limbo en Inside kon ik me volledig vinden in je verhaal.
@85.151.215.xxx: ik weet wat je bedoeld met het WTF momentje… ik startte een stream op twitch en dacht wtf is dit voor game… daarna openende ik een andere stream en zag dat het ene stream aan het einde van de game zat en de ander aan het begin…
en voordat iemand gaat zeggen: streams kijken dan spoil de boel voor je zelf mee… klopt maar dan leer ik wel andere games kennen die voor mij nog onbekend zijn..
@85.151.215.xxx: dat vind ik erg leuk om te horen 🙂
@85.151.215.xxx: Waarom een nutteloze reactie geven over een argument over anonimiteit terwijl je zelf anoniem bent?
@tyger1: Nee ik moet het niet zelf ‘beter’ doen om mijn feedback aan te halen. Dat is alsof je tegen elke voetbalfan zou zeggen met commentaar over hun favoriete ploeg dat ze zelf maar moeten gaan voetballen in hoogste klasse. Maar als PSX-Sense je hoofdsite is om al je game nieuws te halen dan weet ik genoeg over wat voor persoon jij bent. Helaas geen meerwaarde voor de gaming community.
@193.190.131..xxx: Weer een lompe reactie je wil nu Bashen tegen me ik doe niet mee en zeker niet tegen zo iemand die als gast maar de site afbreekt , ik heb al op andere site gekeken en er is nieuw bloed nodig geef ze een kans .
BTW je eerste reactie is al gelinkt met Roy de site eigenaar . Zo iemand kunnen we missen en ik ga mij niet verlagen tot jou level .
@Ezio Auditore da Firenze: Jij bent redacteur , hij is maar een gast ik heb Roy trouwens al een pm gestuurd , het topic was duidelijk voor me en zo een verhalen zijn soms moeilijk te begrijpen . Ga ervoor en doe vooral zo door .
@tyger1: Is dit dan een dictatuur waar je geen commentaar mag geven over de site of de eigenaar? Mijn reactie is overigens niet ‘lomp’. Jouw reactie daarentegen… Even een tip ook over de Nederlandse taal en zinsbouw: Voor een punt mag je nooit een spatie zetten.
@tyger1: NEE!! Waarom heb je geklikt bij Roy 🙁 Pfff ik heb helemaal niets fout gedaan…..
@193.190.131..xxx: Kijk de gast is bang , je reactie tegen mij is bashen en trollen.
En dan die oeioei hihihi zo reageer je als iemand je zou gekikt hebben.
Je weet nu hoe je eerste reactie bij die mens aankwam.
Ook wil ik je laten weten dat ik geen school meer loop enz….. even een goeie les voor jou ik hoop dat je er iets uit geleerd heb.
@193.190.131..xxx: Het gaat erom dat je een domme reactie geeft omdat je de review niet begrijpt en nu probeer je de discussie te verleggen naar het onderwerp anonimiteit. Je kunt ook een poging doen om een beetje fatsoen te tonen naar de mensen van psx sense en naar de leden (inclusief de anoniempjes) en als je dat niet lukt heb je hier niet veel te zoeken.
@tyger1: Je hebt het echt niet door. Dat je niet meer op school zit is misschien niet iets positief. Maar goed, zolang jij plezier hebt op deze website is het mij allemaal goed. Een beetje harde, kritische feedback kan nooit kwaad.
@tyger1: Ey, je laat je toch niet op de kast krijgen he door zo’n basher. Kom op! Dat is hij niet waard!
WAANZINIGE game die ergens in mijn top 5 staat!!!!!!!! Portal 2 staat nog steeds bij mij op 1!
Zonder mensen te noemen is het misschien mogelijk om te proberen een beetje respect te hebben voor elkaar? Zonder daarbij elkaar te beledigen?
@193.173.216..xxx: Inderdaad, respect ftw. En Portal 2 vond ik ook te gek!!
@85.151.215.xxx: r-e-s-p-e-c-t thats’s how easy love can be
@193.173.216..xxx:
Je kan ook overdrijven he , heb je wel meer als 5 games gespeeld ?
Inderdaad een geweldige game , maar top 5 materiaal ooit haha ?
Inside is voor mij de beste platform/puzzelgame die ik in tijden heb gekocht, 100% waar voor je geld. Wat een juweeltje voor slechts 20 euro!
Prachtige duistere sfeer met detailleerd en slim leveldesign. Grafisch ook zeer sterk, soms leek het haast wel of ik een 3D bril op had of naar een hologram zat te kijken: op een relatief simpele manier wordt er zoveel diepte gecreëerd, echt heel tof. Vooral wanneer je dichtbij de tv zit.
Tip: speel de game wanneer het buiten donker is, met de lichten gedimd en zet een koptelefoon op je knar.