Sony Immersive Technology Group director Simon Benson heeft in een interview met MCV aangegeven dat Sony erg blij is met hoe PlayStation VR is ontvangen. Met name in Japan stonden er kortgeleden nog rijen van mensen om een VR-headset te kunnen bemachtigen, wat niet alleen te danken is aan de populariteit, maar ook aan het feit dat er een tekort heerst.
Eerder kondigde Sony in februari al aan dat de verkopen van PlayStation VR boven de 915.000 stuks lagen. Inmiddels zal men ongetwijfeld de miljoen naderen, of zelfs al bereikt of gepasseerd hebben. Toch schort er nog het één en ander aan de headset, iets wat we al eerder hebben besproken in dit artikel. Sony is echter van plan om de productie op te gaan schalen, om aan de grote vraag te kunnen voldoen.
“[It’s been] very positive. We were very optimistic about introducing our gamers to virtual reality, but it’s only when you launch it that you know for sure.
Creating a completely new type of gaming experience that involves wearing something on your head was a real challenge. When we see such fantastic user reviews, we know we have done a pretty good job in getting the important elements just right.
It is still very early days, but we have a better feel for the demand for VR gaming and so we are planning to increase production. This is a really positive sign for the future of VR gaming and I’m looking forward to seeing even more people getting their hands on their own PlayStation VR headset and entering this new world.”
Wat betreft het aantrekken van ontwikkelaars is er volgens Simon Benson geen probleem. Er zijn namelijk talloze VR-ontwikkelaars die bij Sony aankloppen om games te ontwikkelen voor de headset en in de eerste maanden waren er zelfs al 100 VR-games en ervaringen beschikbaar in de PlayStation Store. Wat ons betreft zit het met de kwantiteit dan ook wel goed, alleen heeft de headset wel behoefte aan meer kwalitatieve games.
“To be honest, we have so many VR developers approaching us that we don’t see [getting more developers to make VR content] as an issue currently. In the first few months of PS VR’s life, there are already around 100 VR games and experiences on the store with lots more in the pipeline.”
Kwaliteits games, dat ontbreekt eraan.
Rustig maar de AAA’s komen echt wel…. kost tijd, tot dan dirt rally vr, thumper, tumble re7 en zometeen tekken7
Ik ken 1 iemand , 1. Aangezien je hem gewoon kunt kopen nu en niemand t echt boeit wil dat na mijn mening wel wat zeggen.
Ja, dit is wel een beetje oogkleppen opzetten. De games zijn er niet. Las net een artikel waarin stond dat het VR/AR ontwikkelaars aan (financiële) motivatie ontbreekt. Teveel werk voor te weinig dinero. VR zit in een dip, sad but true.
Ik wacht nog even met vr tot de volgende versie en met meer serieuze content;)
@da5ke: Je kent 1 iemand? Dat klinkt best wel treurig. En dat het na jouw mening iets wil zeggen, zegt niet dat het er voor ook gebeurde?
Maar goed on topic:
Als ze het gaan opschalen kan het wel inhouden dat er meer support gegeven gaat worden, wat eerlijkheidshalve gewoon écht moet gaan gebeuren.
Hopelijk zien we op de E3 meer aankondigingen, en is Farpoint een goede game.
Van mij mag er wel meer content op disc verkocht worden, maar misschien ben ik dan een van de weinigen die dit als vervelend ervaart.
Sorry hoor maar ik maak als VR klant zelf wel uit wat ik van het aanbod vindt. En op RE7 na is het bagger.
@195.176.20.xxx:
Re7? Dat is pas bagger.
Doe mij EVE en Rigs maar, dat zijn gave games.
@85.150.104..xxx:
Dat heb ik ook.
Ik wil ook alles op disc hebben.
Vandaar dat ik Batman vr uit Engeland heb gehaald. Rez infinite via een exclusive Engelse site en Ping Pong vr onderweg is uit het buitenland.
Mijn ps VR verkocht en er ps pro voor gekocht, te weinig leuke games naar mijn smaak. Hij lag meer stof te vergaren en mensen voor het eerst laten ervaren wat VR is. VR heeft zeker potentie maar echt goede games ontbreken helaas. Waarom geen hele games zoals bijvoorbeeld de star wars battlefront VR missie.
@84.25.226..xxx:
@coristus:
Zag de net een artikel dat voormalig Lionhead medewerker bij Sony Studio London gaat werken om daar AAA VR games te ontwikkelen…….
“I’m super excited to be joining the London team to lead them further on their journey to becoming the world’s leading AAA, VR Team.”
http://www.dualshockers.com/former-lionhead-studio-director-stuart-whyte-joins-sony-london/
@GazMeister:
Joh, dat ding is net 7 maanden uit, hoe lang denk jij dat het duurt om een AAA game te maken? Echt wel iets langer dan dat!
En dan nog weet men nog niet helemaal goed wat wel en wat niet goed werkt in VR dus nu zijn er nog gewoon veel kleinere games. En daar komen er wel genoeg van uit!
En volgende week Farpoint met die speciale controller! Can’t wait!
Mensen zijn zo ongeduldig als de pest tegenwoordig, niet normaal…
@89.205.226..xxx:
Serieuze content? Wat zoek jij dan? Het is wel een gaming device ja, content zal nooit serieus zijn net als alle content voor de PS4 niet serieus is! 😉
Die VR level van Star Wars Battlefront zag er gruwelijk goed uit!!!!
Leuk voor een x maar het is en blijft verders troep dat hele vr gebeuren
@212.41.136..xxx:
Er zijn nog geen hele games omdat de VR net half jaartje uit is, toen de PS4 op de markt kwam was de enige interessante game op de 4 BF4, wat eigenlijk een opgepoetste PS3 game is, nu met BF1 zie je pas wat de PS4 kan.
Zo werkt de wereld nu eenmaal niet, eerst zul je hardware moeten hebben om er software voor te ontwikkelen.
Nou Sony, geeft het goede voorbeeld eens met games of wordt dit Vita 2.0?
Ik wacht wel tot de techniek wat verder is en de grafische kwaliteit hoger ligt. Scheelt wellicht ook in de misselijkheid.
@82.74.138..xxx: vr wordt niks
@84.28.67..xxx: misselijkheid blijft want het is iets waar je hersenen gek van worden
Er komt genoeg aan kwa games.
Had toen gekozen voor de Ps4 pro ipv VR.
Goede keus, maar de VR wil ik ooit nog wel eens.
@Aenea: VR is al jaren in ontwikkeling, al lang voor psvr uitkwam. Er zijn weinig titels op dit moment die de aankoopr echtvaardigen
@217.103.45.xxx:
We zullen zien.
@GazMeister:
Jawel, maar net als de pessimistische nay-sayers hier… wachten ook ontwikkelaars vaak op adaptatie van een product alvorens er ettelijke miljoenen in te gieten voor een nieuwe titel. Ze zien nu dat er al 1 miljoen op de markt zijn, en dat een beetje knappe titel gewoon ook nagenoeg 1 miljoen keer verkoopt (plus gewone verkopen).. dus zijn ze net pas vol gas bezig.
Daarnaast ben ik het niet met je eens dat er niet genoeg te koop is. Er is zat te krijgen, maar dat het een redelijke duit kost… dat is waar. Maar voor iemand die er voor heeft gespaard zoals ik, is de PSVR honderd procent zijn geld waard. Ik ben echt gelukkig met dat ding. Heerlijk.
Wat een ongeduldige en ontevreden mensen hier zeg smh… Ik heb de VR ook gekocht en er een aantal games op gespeeld en het werkt gewoon goed. Dat is het enige waar het om gaat, nu is het enige belangrijke dat er een userbase ontstaat. Zodra die er is volgen de games vanzelf in grotere getalen. Tuurlijk gaat een ND geen Uncharted VR ontwikkelen als nog maar een paar mensen een VR headset hebben, dat is de omgekeerde wereld enndat risico kunnen ze niet lopen want bij een strop os ook ND dan failliet (ND/Uncharted is slecht een fictief voorbeeld). AAA games ontwikkelen kost tijd dus de eerste 1-2 jaar zullen er sporadisch wat AA(A) games uitkomen en voor de rest goedkopere games want dat risico is kleiner. Ik heb de VR gekocht om 1) de technologie te steunen en 2) er plezier mee te hebben bij die games die er zijn. Als je de VR kocht als een full time gamebesteding, dan heb je je voorlopig idd vergist.
@83.87.155.xxx:
+1 Amen
Mijn missie:
Geduldig wachten op de draadloze versie van de VR 🙂
Helaas is de kwaliteit nooit optimaal en staat VR technologie nog in de kinderschoenen.
@85.150.104..xxx: treurig ? Of er zijn ook mensen met een leven bijten een scherm.
@M3blaze: goeie keuze, de slim ondersteunt geen 4K, de pro wel, je beter later de vr bril kopen….zeker als je ook 360 filmpjes wil bekijken via bv. YouTube.
@83.87.155.xxx:
Prima verwoord, zo zie ik het ook.
@da5ke: Het ging om je slechte taalgebruik denk ik, je schrijft namelijk dat je 1 iemand kent, en niet (zoals vermoedelijk bedoeld) 1 iemand die de VR heeft.
Toegegeven, als je maar 1 iemand kent, klinkt dat wat treurig.
A vision for the future of play!!
Hij moet goed koper worden dan wat de prijs is van 400.euro als nauw rond de 100.euro word dan zal meer mensen het kopen denk ik maar nu dat is meer dan de helft van me in komen
Ja en binnenkort komt PSVR2
@Playstation Fan: HTC Vive met zo’n wireless ding.. het kan al 😀
Een verbeterde type graag.
@128.127.46.xxx: Haha beste reactie tot nu toe 🙂
@GazMeister:
VR kan al jaren in ontwikkeling zijn geweest maar daar heb je als ontwikkelaar nogal weinig aan. Waar ontwikkel je voor/mee als er niets uit is nog? Hoe werken de controllers?
Je zal toch echt een product (desnoods pre-release) moeten hebben om echt iets te kunnen gaan ontwikkelen en je weet pas wat mensen aankunnen als het product op de markt verschijnt.
Heb het al eens vaker gezegd maar AAA titles die speciaal voor VR gemaakt worden zullen nog wel heel lang op zich laten wachten. Tot die tijd moeten we het met Indie achtige games doen (en geloof me er zijn er op dit moment genoeg leuke te koop!), maar vooral ook AAA titles die een PSVR mode hebben. En dan heb ik het niet over een tacked on kleine mode, maar titels als Resident Evil 7 en Dirt Rally die volledig met en zonder VR gespeeld kunnen worden.
Dat laatste is wat ik verwacht dat we er meer van krijgen komende jaren, dat is veel minder risico voor de developers en kan er voor zorgen dat meer mensen geinteresseerd raken in VR waardoor de installbase groter wordt, etc., etc. Dan pas na tijdje gaat men specifieke AAA VR titles maken.
Je moet ergens beginnen, al dat negatieve geneuzel helpt niet, als men dat al gehad had in de jaren 80 (of jaren 70) zelfs zouden we nooit videogames gehad hebben…….
@Aenea:
+1
@Aenea: Huh, denk je nu echt dat VR is ontwikkeld zonder inbreng van software ontwikkelaars? Dat is hand in hand gegaan. Er is niet één moment geweest dat men zei ‘Zo, VR is klaar. Alstublieft ontwikkelaars, succes ermee’.
Resi 7 was een AAA titel en die game is al een tijd uit. Hulde aan capcom om aan een niche publiek een dermate gepolishte game uit te brengen. Nu de verkopen van VR toenemen, worden ontwikkelaars eraan herinnerd dat het serieuzere vormen gaat aannemen maar dat betekent niet dat iedereen hals over kop gaat ontwikkelen. VR blijft een afterthought omdat het de investering simpelweg niet waard is. Als er nu 20 miljoen units verkocht zijn zou de industrie er volop inspringen. En als je de business kant volgt dan weet je ook dat ontwikkelaars geen AAA titels gaan maken voordat de financiële impuls er is, ergo >10 miljoen verkocht.
Je vergelijking met consoles in de jaren 80 gaat niet op. Voordat de NES een succes werd, was er Mario. Die game o.a. heeft ervoor gezorgd dat de NES een must have werd. Waar is die voor VR? Juist, die is niet want een miljoen PSVRs en 1 miljoen Vives en Rifts (opgeteld) is peanuts.
Mijn punt; het is nog te vroeg om te verwachten dat AAA titels uit gaan komen de komende jaren. De volgende generatie wellicht, maar alleen als er miljoenen units verkocht zijn. Dat is de realiteit, niet negatief gezeur. En veel mensen – niet de mensen op dit forum- zullen zich door de aankoop van PSVR genaaid voelen omdat men iets anders verwacht. De volgende keer dat er een VR console gelanceerd wordt, zullen ze voorzichtiger zijn in het uitgeven van hun zwaarverdiende centjes.
Even voor de duidelijkheid; RESI 7 was voor mij de investering in PSVR al waard. En ik verwacht geen grote titels de komende jaren (Farpoint telt niet mee omdat het een one-off is van Sony zelf)
@GazMeister:
Jij denkt dat Sony, Oculus and Valve van te voren game devs benaderd heeft om te helpen met het ontwikkelen van VR hardware? Dat lijkt mij ontzettend stug…
Wel is het zo dat enkele jaren (of jaar) voor release van PSVR devs er al mee bezig waren, net als dat de Rift de DK1 en DK2 had, je weet wel, development kits (DK) die ook best aangepast zullen zijn naar aanleiding van wat devs gezegd hebben, maar feit blijft dat merendeel van devs die kits niet gehad zullen hebben en dan nog op dat moment niet wist wat het grote publiek wel of niet ok vond. Als een dev niet misselijk wordt in bepaalde situaties wil dat niet zeggen dat merendeel van consumers dat ook niet wordt bv. en dat soort dingen kom je pas achter als het product ook echt op de markt is in genoeg aantallen.
AAA titels specifiek voor VR duren gewoon lang om te maken en zijn een risico, zullen ook wel komen met PSVR2 inderdaad en verwacht er ook niet al te veel voor PSVR, hooguit van Sony zelf eigenlijk. Maar tot die tijd is het prima mogelijk dat AAA devs een spel volledig in VR geschikt maken zoals met Dirt Rally en ResEvil…
@Aenea: Ja natuurlijk zijn devs erbij betrokken geweest. Hardware moet aangestuurd worden. Er zijn VR API’s beschikbaar gemaakt in alle grote engines voor de release van de headsets.
Maar we zitten op één lijn wat dat betreft hoor. Als VR fan vind ik het jammer dat het niet de push krijgt die het verdient. We zullen zien!
@GazMeister:
Donkey Kong was populair, tenminste, ik ben vroeger geen mario kast tegengekomen, mario was het figurantje waar je mee speelde, Mario kreeg pas op de Nintendo 8 bit een eigen game. zover mij bekend.
Ook de handheld was populair, maar dat was ook Donkey Kong
Wil overigens niet zeggen dat deze er niet geweest is hoor, maar Mario werd pas succesvol op de console, dat weet ik wel.
Sega had trouwens de mooiste kasten, Afterburner heb ik heel wat guldens aan gespendeerd en race games en schiet games waren ook populair, maar dat even terzijde.
@GazMeister:
Pas in later stadium dan jij denkt heb ik het idee, magoe, maakt verder niet uit…
@Aenea: ik zit al enige tijd op deze site en moet zeggen dat jij echt facking hinderlijk over komt zo dat is er ook wesr uit.
@84.241.192.xxx:
Ahh, nou bedankt voor dit zeer vriendelijk overkomende berichtje.
Wel erg komisch dat je dan over mij iets te zeggen hebt over hoe ik over kom!
@Aenea: Wel fijn / sympathiek ook van hem / haar dat hij / zij zich geregistreerd heeft met de mooie gebruikersnaam “84.241.192.xxx Anoniem”, toch?
Als ik mag kiezen, heb ik (veel) liever dat jij blijft, dan al die anonieme posters hier.
FF een necropost; Hoe doet de PSVR het in Amerika? Want daar was het ding niet aan te slepen | uitverkocht gedurende maanden.