Eerder deze week kwam Kotaku met een bijzonder lang artikel over de ontwikkeling van Anthem, waaruit duidelijk werd dat de ontwikkeling één grote rommel is geweest. De game zelf heeft een totale productietijd van 6 jaar gekend, maar de daadwerkelijke ontwikkeling heeft in 12 tot 18 maanden plaatsgevonden, wat de matige tot slechte kwaliteit verklaart.
BioWare reageerde op het artikel van Kotaku met een wat slap bericht, wat niet veel sympathie opwekte. In de tussentijd is er achter de schermen meer gebeurd, zo heeft de general manager van de ontwikkelaar, Casey Hudson, een bericht naar de medewerkers gestuurd met daarin de erkenning dat de problemen bij BioWare niet uit de lucht zijn gegrepen.
Dit bericht is nu gelekt en hebben we in z’n geheel hieronder geplaatst. Hieruit blijkt dat Hudson de problemen erg serieus neemt en dat hij en zijn (management) team er aan gaan werken om het op te lossen. Wat deze problemen – nu dat goed aan het licht is gekomen – voor gevolgen hebben voor de studio is afwachten, Anthem lijkt vooralsnog gewoon prioriteit te krijgen.
Eerder gaf BioWare al aan dat ze de game blijven ondersteunen en dat ze er alles aan zullen doen om hun visie na te streven en de gamers een goede game te bieden. De toekomst zal het leren.
“Hey BioWare,
I wanted to get a note out to you to share my thoughts on the Kotaku article and the online discussion it has raised.
The article mentions many of the problems in the development of Anthem and some of our previous projects. And it draws a link between those issues and the quality of our workplace and the well-being of our staff. These problems are real and it’s our top priority to continue working to solve them.
What we found out-of-bounds was the naming of specific developers as targets for public criticism. It’s unfair and extremely traumatizing to single out people in this way, and we can’t accept that treatment towards any of our staff. That’s why we did not participate in the article and made a statement to that effect.
When I was offered the opportunity to return to BioWare as GM, I came into the role knowing the studio was experiencing significant challenges in team health, creative vision, and organizational focus. I was – and continue to be – excited to help drive improvements in those areas because I love this studio, and above all I want to create a place where all of you are happy and successful.
I’m not going to tell you I’ve done a good job at that, and on a day like today I certainly feel like I haven’t. But some of the steps we’ve taken towards this include a more focused studio mission and values, so that we have clarity on what we are here to do and how we define a high standard for our studio culture. We updated our studio structure around a matrix so that department directors can be fully focused on individual career support and well-being. We are defining better role clarity so that people can succeed better against clear expectations. And we are putting in place production changes that will provide for clearer project vision as well as a significant post-production period that will further relieve pressure and anxiety on teams during development.
But I know there’s much more to do, and we will talk in more detail about other actions we have been planning in response to internal feedback and postmortems at next week’s All-Hands. As always please continue to provide feedback on further steps we can take to make BioWare the best possible place to work.
I’m committed to getting us to a place where we are delivering on the highest expectations for BioWare games, through a work environment that’s among the very best in the world. With your help, we will get there.
Please let me know if you’d like to talk in person and I will be happy to set up time to hear your thoughts.
Casey”
Het was bij Mass Effect Andromeda al duidelijk dat BioWare niet meer de oude is. Ze kunnen deze studio beter opdoeken.
Bij elke patch wordt het erger. Nog steeds trophy bug, nog steeds challenge bug, nog steeds talk icoontjes aanwezig terwijl er niet te praten valt. Dingen die 2 patches terug aangegeven werden opgelost te worden. Ik wil van anthem houden maar … heb gisteren the division 2 gekocht van armoede. Eindelijk geinstalleerd, vrije dag, character creation … bam servers offline. Fck it zene
Kapot gemaakt door EA.
@83.232.61..xxx:
Die was van een ander ontwikkelteam van Bioware.
Informeer je beter.
@83.134.9.xxx:
Rustaaghhh, ze zijn offline ivm update voor nieuwe world tier.. tussen 12 en 13u zullen ze weer online zijn
Ik ken Casey Hudson nog uit de betere tijden van Bioware en hij is er een tijdje tussenuit geweest. Ik denk dat er in die tijd teveel verloren is gegaan voor hem om goed te maken. Wat een ongelooflijke zooi hebben ze ervan gemaakt zeg… En wat een frustratie moet dat geweest zijn voor de developers die er wel serieus mee bezig wilden.
@95.97.44..xxx: Bioware is Bioware, ander team of niet zij zijn als studio verantwoordelijk voor de kwaliteit van hun games en die kwaliteit is zoals hij zei al sinds Andromeda al merkbaar achteruit gegaan, naar mijn mening vanaf de laatste Dragon Age. Plus in het onlangs verschenen artikel is duidelijk gezegd dat de verschillende teams al heel lang niet meer normaal en compleet kunnen draaien omdat er telkens mensen worden weggehaald om ergens anders te helpen. Informeer u beter zou ik zeggen.
Voor iedereen die van anthem af wil game mania geeft er nog een tegoedbon rond de 26 euro voor
Heb hem gisteren ingeruild en heb me er de nieuwe earth defense force iron rain voor gepre orderd (digitaal)
Jammer van die problemen en ook jammer van Anthem. Ik kon uit trailers al opmaken dat dit niet mijn game zou worden. Heb daarnaast een gruwelijke hekel aan Ironman en vond die javelins er teveel op lijken. Had alleen niet verwacht dat de game zo negatief in het nieuws bleef en zo hard werd afgemaakt. Hopelijk weten ze hun problemen op te lossen en komen ze in de toekomst weer met wat goeds.
@83.134.9.xxx:
“gekocht van armoede”
Mooie! 🙂
Vind het jammer voor de fans als de stekker uit deze studio gaat.
Maar hoeveel fans hebben ze nu nog over?…
Ik ben nooit een fan geweest, heb Mass Effect 1 en 2 gespeeld(3 moet nog is komen) en Dragon Age: Inquisition. Geen pakte mij zoals het bij vele andere wel deed.
Ben zelf toch meer een fan van Bethesda Game Studios, Square Enix(hoop dat ze ooit bij zinnen komen met DLCs) en misschien ook binnenkort CD Projekt Red.
Vind het wel kut dat alles zo is gelopen. Nou niet de schuld afschuiven op iemand, waar 2 kijken maken 2 fouten. Nu oppikken en verder gaan met het verbeteren!
ze hebben x medewerkers de schuld gegeven,maar wtf hebben ze 5+ jaar gedaan in de tussentijd,als ze 12 tot 18 maanden eraan hebben gewerkt,hoe brutaal ben je dan als je een onafgewerkte semi-schijtspel afleverd!