Toen de verhalen de rondte gingen over het ontstaan van een heuze Call of Duty killer brak de hel los. Iedereen was laaiend enthousiast over de game Homefront, die in handen is van uitgever THQ. Vol goede moed ging ontwikkelaar Kaos aan de slag en het eindresultaat was helaas vrij matig. Het zag er uit als Call of Duty, het speelde als Call of Duty, maar het was geen Call of Duty. Activision walste met Call of Duty Black Ops gewoon over Homefront heen, om over Battlefield 3 en Modern Warfare 3 maar niet te spreken…
Het was ook gewoon geen slimme zet, aldus Randy Pitchford van Gearbox tijdens een interview met Gamastura. Een IP met een grote vaste fanbasis overwin je niet zomaar met een nieuwe – nog redelijk onbekende – IP. Hoewel hij erg voorzichtig is met uitspraken doen over andermans zaken, waren er gewoon een paar zaken waar THQ geen rekening mee hield.
“You really have to spend a lot. You have to not only out brute-force the market leader, but out-clever them. The game has to be better, the marketing and production better have to be…everything has to be bigger and better.”
Toch namen ze het gedurfde besluit er gewoon voor te gaan zoals het kwam, maar dat faalde helaas hopeloos. Dit resulteerde ook in het sluiten van Kaos Studios, wat natuurlijk erg jammer is. Nu gaat THQ wederom de strijd aan, maar nu met een andere developer voor het tweede deel. Met Crytek als developer zou alles beter moeten gaan. Desondanks is Pitchford een beetje sceptisch over het idee om Crytek nu op het project te zetten, want wie weet lag het wel niet aan de markt ten tijde – maar aan de IP zelf. Voor hetzelfde geld zou Crytek met een compleet nieuw IP komen die niet dat negatieve verleden met zich meedraagt.
“Is the problem with the developer? Is the problem with the IP? Is the problem with the market? Is the problem with the promise that they were making? I don’t know what they think the problems were, but they haven’t given up.”
Homefront 2 staat gepland voor een release in het fiscale jaar van 2014, dus wij verwachten deze game ergens tussen april 2013 en maart 2014.
1e deel vond ik leuk ben er nog best hoog mee gekomen, mja het is geen COD of BF.
En dat zal met het 2e deel hetzelfde zijn, er zijn onderhand zoveel shooters dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
En dan gaan de meeste wss nog steeds voor COD en BF
vond ik een COOL spel ook al was het met achterlijke graphics maar de multiplayer zat netjes in elkaar .
ik vond het een leuk spel, beetje cod spel maar maps van battlefield. alleen je had zo ongelofelijk weinig wapens.
Het probleem lag niet aan de IP, maar aan de developer, dat weet ik voor 99,99999999% zeker.
Waarom? Ik ben een van de mensen die in de hype was meegetrokken en Homefront samen met wat vrienden pre-orderde. En als ik me het goed herinner hadden een hoop mensen dit gedaan, de pre-orders liepen prima.
Maar wat bleek toen? De singleplayer was èrg kort voor een game waarvan alleen de single en het verhaal werden gepromoot. Een lengte vergelijkbaar met cod. Dit zou moeten betekenen dat de multi dit goed maakt. Dit was niet het geval:
-Op de PC was de multi helemaal, maar dan ook echt helemaal niet te spelen, van wat ik van vrienden hoorde (ik had zelf de PS3 versie). En dan is dit niet eens overdreven, de multi was echt niet te spelen, aangezien je geen servers kon joinen of iets dergelijks.
-De PS3 versie was glitchy, laggy (ze hadden te weinig servers beschikbaar voor het aantal spelers dat er waren, hoe stom kun je zijn!), voicechat werkte niet, je kon niet met vrienden spelen (elkaar joinen lukte vaak niet en als dit wel werkte werd de party opgesplitst over de teams), de leaderboards deden het al sinds release niet (waardoor wij bijv. niet aan de community events op de Homefront website konden meedoen, daarvoor moesten je stats namelijk worden bijgehouden), en het ergste van alles…HET DUURDE WEKEN VOORDAT KAOS STUDIOS DEZE PROBLEMEN ERKENDE, EN NOG EENS WEKEN VOORDAT ZE MET DE EERSTE PATCH AAN KWAMEN ZETTEN!!!
-De xbox versie was de enige die speelbaar was, van wat ik op de forums zag en van mensen hoorde
Voor iedereen die deze bagger release niet (op ps3/pc) heeft meegemaakt, tegen de tijd dat Kaos EINDELIJK met een patch kwam, was LETTERLIJK elke speler gestopt of hadden hun copy geruild/verkocht. Als je na deze patch wilde spelen kon dat dus nog steeds niet, omdat er geen spelers meer over waren. En dat bedoel ik dus letterlijk, ik liet mijn PS3 een paar dagen lang (ja, ik bleef volhouden) uren achter elkaar naar servers om op te spelen zoeken, maar deze kon gewoon geen spelers vinden. Best ironisch, of niet? Het spel was eindelijk gefixt, maar was nog steeds niet te spelen. Dat is als ik me het goed herinner het moment geweest dat Kaos werd stopgezet. In andere woorden, het spel had wederom wekenlang geen support en werd nog meer verlaten.
Pas maanden later zijn er langzamerhand nieuwe spelers bijgekomen en nu is de game eindelijk te spelen. Maar dit zullen waarschijnlijk de mensen zijn die hem 2e hands gekocht hebben voor een euro of 5. Niet vreemd dus dat ze uiteindelijk op een laag aantal ‘netto’ verkopen zijn uitgekomen.
Ik hoop dat ze door Homefront 1 niet hun hele fanbase zijn kwijtgeraakt, want die was best groot. Crytek moet een spel als dit wel kunnen regelen, hoop ik. Ik koop hem deze keer natuurlijk niet nog een keer bij release, dat was waarschijnlijk m’n stomste beslissing ooit (naast BF3 dan).
na 3 uur had ik homefront uit, kutgame
@da_teamkilla: Je stomste fout ooit, naast Battlefield 3… Lol, dikke burn :p
@da_teamkilla:
Op PC was Homefront een stuk beter dan op PS3
Tenminste vanaf 2maanden nadat de game uitwas, daarvoor weet ik t niet 😛
Comments van een a4tje? Gewoon zeggen dat je het bagger vond is wel genoeg toch?
@chronic010:
Waarom alleen maar schrijven dat je de game bagger vond? De reden waarom heeft (voor mij) meer waarde…
————————————————–
Ik heb de game nooit gespeeld puur omdat er heel veel negatieve reacties kwamen dat de singleplayer wel heel erg kort was. Hierdoor verdween de zin om überhaupt aan de game te beginnen. Om multiplayers geef ik sowieso niets…
Het blijft in mijn ogen toch raar dat ontwikkelaars er maar voor blijven gaan om games te maken als een look-a-like… Kom eens met iets origineels.
@Bappie-NL: Dan nog….hoeft geen a4tje te zijn 🙂
@Sensu:
Haha ja, van zowel BF3 als Homefront was de multi bij mij niet te spelen op release. En als ik uit de singleplayers moet kiezen vond ik die van Homefront leuker, dus vandaar 😀
@Valentino1994:
Dat kan kloppen, check deze precieze data (ben het nog maar eens langs gegaan op de website)
15 maart – release
25 maart – 1e grote patch pc
4 april – 2e grote patch pc
20 mei – 3e grote patch pc
14 juli – 4e grote patch pc
15 juli – PS3 PATCH!!!!!!
@chronic010:
Zoiets noemen we argumenteren :O En aan het einde wordt de vraag gesteld of het aan de developer of de IP lag, de developer denk ik dus persoonlijk. En er moest nog wat frustratie uit die deze game heeft veroorzaakt, dat speelt ook een rol bij het worden van een lang bericht XD
ik heb homefront voor een paar euro gekocht het was geen slecht spel. ik zou anders praten als ik er 60euro voor betaald had.
maar toch de speelbaarheid is nog altijd beter als bf3
@chronic010: Die jongen had gewoon veel frustratie. Nu is het weg 😉