Het leek (en lijkt nog steeds) zo veelbelovend: de ontwikkelaars van PlayStation 2 pareltjes Ico en Shadow of the Colossus – onlangs nog heruitgegeven in HD voor de PlayStation 3 – combineerden het beste uit hun eerdere titels voor The Last Guardian, een PS3 exclusieve game waarin een klein jongetje moet zien samen te werken met een gigantisch beest dat luistert naar de naam Trico. De trailers waren werkelijk adembenemend en het spel werd logischerwijs behoorlijk opgehyped. Toen leek het echter allemaal fout te gaan… en dat is nog zacht uitgedrukt.
The Last Guardian werd uitgesteld. Véél uitgesteld. Tot op het punt dat je haast aan Duke Nukem Forever (een overdreven analogie, maar je snapt vast wel wat we bedoelen) zou beginnen denken wanneer de releasedatum opnieuw achteruitgeschoven werd. Vervolgens bleek de game telkens weer dé grote afwezige op belangrijke beurzen als E3 en de Gamescom. Onheilspellende berichten over sleutelfiguren – waaronder niet in het minst game director Fumito Ueda – die Sony verlieten en een uitermate verdachte wijziging in het handelsmerk maakten het doemscenario compleet.
Nu is het misschien nog wat vroeg om al in de verleden tijd over The Last Guardian te gaan spreken, maar niemand zal ontkennen dat de situatie er allesbehalve rooskleurig uitziet. Ook vandaag hebben we, zoals jullie al uit de titel konden afleiden, slecht nieuws voor jullie. Kenji Kaido, line producer van The Last Guardian, heeft zijn biezen gepakt en Sony verlaten. De man was ook al producer van Ico en Shadow of the Colossus en speelde een grote rol in de ontwikkeling van de spirituele opvolger. Nog iemand die dit (zinkend?) schip de rug toekeert.
Kaido kondigde zijn vertrek aan via – wat is het toch een heerlijk medium – Twitter en liet min of meer verstaan dat het er niet goed uitziet voor The Last Guardian, een game die nu wel echt stevig onder druk lijkt te komen staan. Sony blijft uiteraard beweren dat er achter de schermen nog fanatiek gesleuteld wordt aan de titel en wie zijn wij om daaraan te twijfelen. Toch ziet het er steeds meer naar uit dat The Last Guardian het levenslicht niet meer zal aanschouwen op de PlayStation 3. De volgende generatie consoles dan maar? Fingers crossed.
Ben bang dat het echt over is met deze parel in wording.
:alian:
Nooooo -_-
R.i.p dan. Hopelijk leert sony hier veel van en wordt de ps4 niet zo moeilijk om te programmeren en met die 256mb ram hebben veel ontwikkelaars toch moeite mee om het allemaal vlekkenloos te laten lopen op paar ontwikkelaars na dan die wat effiexenter
Kunnen programmeren. ( kut heb k al gepost voordat mn zin af was )
@ Naam..
Er zit 2x 256 mb in, en de 360 heeft ook in totaal 512mb.
Het is niet eens bekend of hij werkte voor The Last Guardian. Ook is er aangegeven dat de game niet naar de volgende generatie consoles komt.
Hij blijft gewoon actief als freelancer. Klein detail was niet wordt vermeld. Waarschijnlijk om het nieuws spannender te maken?
Ik had me er echt heel erg op verheugt om deze game te gaan spelen.
Als sony deze game de prullebak in gooit 🙁 ga ik volledig over op mijn 6870 duo GPU game-pc & komt er voor 100% zeker geen ps4 meer te staan in mijn huis. Voor het geld dat een ps4 kost kan ik ook weer een nieuwe paar mid/high GPU voor kopen.
Kenji Kaido ook wel bekend als de man achter de Ape Escape series heeft in het verleden al is aangegeven niet betrokken te zijn bij de ontwikkeling van The Last Guardian.
Of hij enigzins later alsnog heeft deelgenomen
is min of meer niet bekend, ongeacht zijn nauwe betrokkenheid bij ICO en SoTC.
Ik zou dit maar even aanpassen Psx-Sense…
Vergeet niet dat Team ICO onderdeel is van SCE Japan Studio en een groepje ontwikkelaars is dat in hetzelfde gebouw werkt als de mensen van Siren, Tokyo Jungle, Rain en Puppeteer. Fumito Ueda kreeg de mogelijkheid om een groepje talentvolle ontwikkelaars uit te kiezen om zo zijn visie te kunnen bewerkstelligen, de fans gaven echter de naam “Team ICO”.
Polyphony is de enigste afzonderlijke Japanse Sony studio.
Tijdens ICO en SoTC was het team onafhankelijk gestationeerd in een kantoor van Sony’s Aoyama Studio samen met zo’n 1400 medewerkers.
Vorig jaar Juli is een groot deel van Aoyama’s Studio verhuisd naar Sony’s hoofdkantoor in Shinagawa waaronder Team ICO.
Ik beschouw dit alleen maar als een sensatie bericht want verder dan dit komt het niet. Fumitu Ueda mag dan wel opgestapt zijn maar heeft nogsteeds een contract met Sony op freelancebasis. Dat er problemen zijn omtrent deze game weten we allemaal wel.
@raafmaker
Hoe kom jij aan al die informatie? Het zou wel jammer zijn als hij egt aan the last guardian meehielp.
@173.224.119..xxx: hij werkt daar 😉
@83.84.207.xxx: Ja dat klopt 2x256mb ddr? & v-ram ? of hoe het ook heten mag. +het ram geheugen van de ps3 is dacht ik ook sneller. Maar als nog is 512mb niet erg veel voor z’n game als deze.
@217.121.18.xxx: en hoe kom jij aan die informatie? 😉
Jammer, als de game nu nog uit gaat komen ben ik bang dat deze alleen nog maar kan tegenvallen. Wil deze game toch zo graag in de PS3 stoppen!
@Frankaro:
De ambities waren gewoon te hoog gegrepen, tel daarbovenop nog is een slecht management en je krijgt een hoop chaos. Team Ico was toch echt een reden waarom ik een ps3 bezit.
@raafmaker
Nooit geweten dat team ico is verzonnen door de fans. Dacht dat het een eigen studio was.