Hands-on: Fuse – Twee jaar geleden kondigde Insomniac Games tijdens de E3 persconferentie van EA de game Overstrike aan. Een game dat draaide om een viertal agenten die er op uit werden gestuurd om de wereld te beschermen tegen vijanden die gebruik maakten van een mysterieus goedje dat voor grote gevaren zorgde. Nu twee jaar later heet de game Fuse en eind deze maand ligt de shooter in de winkels. Wij konden er al even mee aan de slag en onze ervaring ga je nu lezen.
Fuse
Fuse is een buitenaards materiaal dat zichzelf nuttig heeft bewezen in wapens, want door dit goedje te gebruiken kunnen wapens bijzondere dingen die normaal gesproken niet mogelijk zijn. Verschillende partijen hebben bovenmatige interesse in het materiaal en om te voorkomen dat de jacht op het materiaal grootschalige escalaties oplevert wordt het Overstrike 9 team ingeschakeld en dit is een team bestaande uit vier verschillende soldaten die nergens bang voor zijn en het klusje wel even gaan klaren.
Bijkomend voordeel is dat de wapens van het team wel voorzien zijn van Fuse, met als gevolg dat ze naast het ‘standaard’ schietgerij ook de beschikking hebben over krachtige en bijzondere wapens en items die ze goed kunnen gebruiken in hun strijd. Daarbij komt dat ieder personage van elkaar verschilt in wapens. Zo is de één goed met eens sluipschuttersgeweer en de ander juist in close combat, waardoor er een degelijke variatie in de gameplay te vinden is. Ook heeft ieder personage zijn of haar eigen skilltree die te upgraden is.
Punten sparen, extra’s unlocken
Tijdens de gevechten tegen de vijanden zul je per kill punten krijgen. De hoeveelheid punten is afhankelijk van wat voor aanval je gebruikt. Een headshot is immers effectiever dan je magazijn leegschieten in de twee benen van een vijand. Deze punten spaar je logischerwijs op en dit levert op een gegeven moment nieuwe upgradepunten op die je kunt spenderen in twee segmenten. Het eerste segment zijn vooral wapen upgrades die persoonlijk zijn afgestemd op het personage in kwestie. Het andere segment zijn upgrades die in teamverband effectief zijn.
Heel diep lijkt dit systeem niet te gaan, maar dat het voor een positieve ontwikkeling zorgt in de gameplay is wel duidelijk. In dat opzicht is het knallen zelf, de upgrades en de aaneenschakeling van gevechten weinig bijzonder. De game steekt nergens echt bovenuit en de gameplay is ondanks het gebruik van de bijzondere wapens nergens echt heel erg interessant. Interpreteer dit niet verkeerd, want zowel alleen als in coöp hebben we ons goed weten te vermaken met hetgeen we konden spelen. Toch voelt dit aan als een dertien in een dozijn shooter met wat unieke elementen die eigenlijk nauwelijks origineel te noemen zijn.
Coöp is waar het om draait
In de singleplayer van Fuse speel je nog met drie andere members uit het team, deze zullen door de AI aangestuurd worden, maar wat ons opviel was dat ze weinig tot geen inbreng hebben. Ze renden vooral als een stel kippen zonder kop rond (zonder te sterven). Wel zijn ze effectief als het op healen aankomt, want voordat je de pijp uitgaat zul je enkele seconden de tijd krijgen om hersteld te worden – wat te upgraden valt overigens. Bovendien kun je tijdens het spelen op ieder gewenst moment wisselen van personage om zo alle teamleden gelijktijdig te laten stijgen in level.
De kracht van Fuse lijkt voornamelijk in de coöperatieve speelmodus te zitten, zeker als je met vier man speelt. Het gezamenlijk bevechten van de vijanden was in onze coöp speelsessie erg vermakelijk. Wel hadden we nog ondersteuning van AI gestuurde medespelers, omdat we met twee man in coöp speelden en ook hierbij merkten we dat het vooral op ons aankwam. Leuk detail is wel dat je ook dan kunt wisselen van personage, maar uiteindelijk zal naar ons idee het meeste plezier uit de coöp gehaald kunnen worden als je met vier man aan de slag gaat.
Voorlopige conclusie:
Insomniac Games gaat met Fuse een totaal andere richting op dan dat ze de afgelopen tien jaar gedaan hebben en de eerste indruk is best oké. We hebben ruim anderhalf uur met de game kunnen spelen en dit was vooral erg vermakelijk. Zeker in coöp is het tof om de game door te spelen en de toevoeging van wapens die extra krachten hebben vanwege het mysterieuze goedje Fuse maakt het interessanter en afwisselender. Ondanks deze ingrediënten en de best toffe personages bekroop ons wel het gevoel dat de game uiteindelijk niet heel bijzonder zal zijn. Misschien dat deze indruk zal veranderen als het review exemplaar arriveert.
ik was totaal nik onder de indruk van de demo die ik heb gespeeld ik vond er gewoon niks aan .
en nu dat zij games gaan uitbregen op medere console wil ik geen game meer van Insomniac op mijn PS3
Leuke preview ik ben bang dat EA het goede uit de game heeft gezogen. Door het meer mainstream te maken jammer het begin al met de stijl veranderen…… 😮 🙁
Ik heb de demo gespeeld en het lijkt me een heel vet spel!
@84.194.104.xxx: Wat is dat voor domme reden. Sorry hoor, maar dat slaat werkelijk nergens op. Dat een ontwikkelaar van exclusiviteit afstapt hoeft niet te betekenen dat hun games in kwaliteit afneemt. Ze kunnen ook een andere weg inslaan en een game ontwikkelen wat niet jouw type game is…
@Flaming_Kaiser: Dat vind ik ook jammer. Hoewel de gameplay best tof is had ik liever de oorspronkelijke stijl gezien van de 1e trailer.
Ik vond de demo wel goed, maar niet helemaal mijn game. Dat ze multiplatform zijn gegaan is alleen maar goed. Dan kunnen meer gamers van hun werk genieten en kunnen ze potentieel veel meer verdienen dan onder Sony.
Als deze game je aanspreekt dan raad ik je Binary Domain aan, want die is grafisch maar zeker qua gameplay echt VEEL beter dan deze bagger. ( blijft natuurlijk wel mijn persoonlijke mening) De Dmo van BD staat op de amerikaanse store!
ik denk dat Insomniac wil meer Coöp games maken in plaats alleen maar Resistance games voor de Playstation.