Het lijkt erop dat Sony de PlayStation 4 iets krachtiger heeft gemaakt, zonder hierover te praten. NeoGAF gebruiker DieH@rd ontdekte dit in de changelog van een update voor FMOD, wat audio middleware is. Volgens de changelog, die je onderaan dit bericht ziet, zou de zevende CPU core van de PlayStation 4 nu toegankelijk zijn voor ontwikkelaars.
Voor degenen die het niet weten; de PlayStation 4 heeft acht CPU cores. Twee daarvan werden altijd gereserveerd voor het OS van de console. De andere zes cores waren toegankelijk voor ontwikkelaars om te gebruiken bij het maken van games. Als we de changelog mogen geloven is nu dus ook de zevende core ontgrendeld bij de PlayStation 4 SDK (software development kit), waardoor de console in essentie krachtiger is gemaakt.
Nu is het natuurlijk de vraag wat wij er als consument van gaan merken. Games die op dit moment in ontwikkeling zijn zullen er waarschijnlijk niet van profiteren, omdat de ontwikkeling daarvan gestart is met zes CPU cores. Het kan echter wel zo zijn dat ontwikkelaars in de toekomst er wel gebruik van gaan maken, waardoor er bijvoorbeeld net een hogere of stabielere framerate behaald kan worden.
Overigens willen we wel benadrukken dat het hier voorlopig nog om een gerucht gaat. Over de precieze specificaties van de PlayStation 4 SDK’s is weinig bekend en Sony heeft zelf helemaal niks losgelaten over het wel of niet toegankelijk maken van de zevende CPU core. Het is echter zeker niet ondenkbaar dat Sony deze stap zou nemen. Eerder gaf Microsoft ontwikkelaars namelijk al toegang tot de zevende CPU core van de Xbox One.
Firelight Technologies FMOD Studio API
Detailed Revision History17/11/15 1.07.03 – Studio API patch release (build 69975)
Features:
LowLevel API – When using System::recordStart the provided FMOD::Sound can now be any channel count, up/down mixing will be performed as necessary.
LowLevel API – Improved performance of convolution reverb effect when wet is 0 or input goes idle.
LowLevel API – PS4 – Added FMOD_THREAD_CORE6 to allow access to the newly unlocked 7th core.
die core zal wel voor de VR zijn
@178.119.79.xxx: Inderdaad, volgens mij moeten de VR games op 1080p en 60fps werken.
Krijgen mensen hier ook last van tot je ps4 zegt tot er geen geheugen over is om iets te dowloaden terwijl er gewoon nog genoeg geheugen opstaat?
een cpu core doet kwa kracht niet zo bijzonder veel, het draait vooral om de gpu.
@GamerGold01: dus alleen de mensen die een peperdure vr bril van 200-600 euro kopen (wat dat ding ook gaat kosten, het word poepieduur) hebben het recht op 1080p en 60fps (tegelijk) ?
@82.74.151..xxx: wat is eigluk het verschil tussen de twee ?
@Peter01: bril wordt max 350 euro
@dunmem043: Ja had ik ook laatst, had em uit en aan gedaan en toen klopte het weer.
@dunmem043:
Jup! Bij mij helpt hem om eerst iets te verwijderen en dan opnieuw opstarten.
OS was al niet snel..
@dunmem043: gewoon de ps4 opnieuw opstarten
Hadden jullie gisteren ook al kunnen plaatsen toen ik jullie die link gaf.
Ben wel blij met het vrijgeven van de 7de core.
De VR heeft z’n eigen processor, misschien voor de communicatie tussen beiden.
@Wesley_PS: 350!!!!????????? en dan alleen maar net als nu indies enzo ?
De PSvr wordt de prijs van een nieuwe console.
@GamerGold01:
Is niet waar. Vr heeft zelf een chip om 120fps te halen waar sony op mikt.
7e core is gewoon om games mooier te maken in de toekomst zodat de console een jaartje of 2 meeprikt in zn levens cyclus. deden ze ook bij ps2 met gow en ps3 met last of us. Komt niet echt aan als een suprise
Nee, Sony heeft de console niet krachtiger gemaakt, de hardware is nog steeds hetzelfde. Als developer heb je nu alleen 1 core extra om mee te spelen…
@178.119.79.xxx: Nee, die core is niet specifiek voor VR. De changelog die je hier boven ziet is de changelog van FMOD Studio API, een product wat veel games ontwikkelaars gebruiken voor audio en werkt op zowel de X1 als de PS4 (en PC en andere platforms). De makers van FMOD hebben nu support toegevoegd voor de recent geunlockte 7e core.
Dus de audio code van games die gebruik maken van FMOD kan nu ook de extra core gebruiken. Deze core is gewoon te gebruiken voor wat de developer maar wil doen er mee…
@ps3dennis: Had inderdaad gekund. Maar wij hebben ook weekend (en sommigen van ons, waaronder ik, werken in het weekend ook bij onze ‘normale’ banen) dus soms duurt het dan eventjes voordat het geplaatst wordt. Het komt hoe dan ook wel, zoals je ziet.
@Sensu: Groot gelijk heb je alsnog bedankt voor het plaatsen en PS3dennis voor de link. 😉
Mensen die zich hier helemaal vast houden aan dat de VR net zoveel zal gaan kosten als een nieuwe console..
Er is niets bevestigd. Alleen een inschatting gemaakt. Een nieuwe console is ook een behoorlijk ruim begrip.
Straks niet heel hard gaan klagen tegen Sony als de prijs iets duurder uit valt dan in de inschatting gezegt is hoor 😉
@GamerGold01:
Volgens Sony moet VR niet 60 fps zijn maar 90.
@Peter01: 350 voor de bril, 400 met een spel, 450 met camera en 500 met de move controller voor de beste ervaring. 500… Prijs van een nieuwe (Xbox) console bij launche;)
@Bass: jezus christus zeg. dat geeft me een idee voor een vraag; wie hier zou de vr bril met al die extras erbij nemen ipv een xbox one ?
of een tablet ? ik zou voor de xbox gaan vanwege gears of war en halo. niet voor tomb raider want die zou ik uit pure haat alleen op de ps4 kopen. als ik hem al koop.
@Peter01: Haha ik misschien wel. Heb al een camera en move controllers. Xbox vind ik niet zo interessant (kan toch maar op 1 systeem spelen en aan alle games kom ik nu al niet toe) en een tablet heb ik ook al. Even afwachten en testen hoe zo’n bril is, maar ik zit er zeker over te denken om hem te kopen. Hele nieuwe game ervaring. Hopen dat er genoeg content voor uitkomt
@Bass: zou je het risico nemen dat er amper triple a games voor uitkomen ? je wilt immers niet een psvita scenario. bovendien is het bij jou ook niet echt een keus. als ik vraag of iemand voor een vr bril zou kiezen ipv een xbox of tablet moeten ze die keus wel hebben natuurlijk.
@Peter01: de keus is voor mij de psvr ipv andere dingen. Risico is er inderdaad, maar ik hoop op een nieuwe game-ervaring die heel vet is. Daar ga ik voorlopig wel vanuit. Als er de komende tijd veel negatieve ervaringen komen dan ga ik hem natuurlijk niet halen. Ps. De vita heb ik nooit gekocht voor een triple A ervaring. Daar heb ik de ps3 en ps4 voor
@Bass: oke, geen aaa maar in plaats daarvan gewoon goede grote titels en niet aleen jrpg’s en af en toe iets als uncharted ofzo. ik heb de vita trouwens ook gekocht. ik hoopte op vette titels, maar het is drie keer niks. al helemaal als je geen uncharted fan bent. ik kocht hem vooral om filmpjes op te kunnen kijken. een lekker hd scherm ipv dat psp ding.