WRC6Logo
Gespeeld: WRC 6: FIA World Rally Championship – Rally is nog steeds één van de meest interessante takken van de autosport. Ja, Formule 1 is populairder dan ooit door Max Verstappen, maar in de rallysport is ook een Nederlander in opkomst. Kevin Abbring won een tijdje terug namelijk zijn eerste proef en de strijd tussen Volkswagen, Hyundai en Ford is nog steeds volop aan de gang. Kortom, rally is momenteel erg boeiend. Uitgever Bigben Interactive heeft de licentie in bezit en kondigde tijdens de afgelopen E3 WRC 6 aan. De game is in ontwikkeling bij het Franse Kylotonn en zij hebben als doel de ervaring vooral op het gebied van physics en gameplay te verbeteren. We konden op de E3 met de game aan de slag op de PlayStation 4 en op een hele speciale manier, over beide ervaringen ga je hieronder nu meer lezen.

Dezelfde regels en reglementen

Hoewel we in de inleiding benoemen dat het WRC kampioenschap nog altijd interessant is, heeft deze vorm de afgelopen jaren wel wat deuken opgelopen. Er was natuurlijk een tijd dat veel fabrikanten het voor gezien hielden, zoals Mitsubishi en Subaru en de dominante periode van Sebastien Loeb zorgde ervoor dat het vrij voorspelbaar werd. Vanwege de afname in populariteit heeft de organisatie nieuwe regels en reglementen opzet voor volgend jaar. Hierdoor zullen de wagens sneller gaan en agressiever ogen. Vanwege deze beslissing zien de wagens er dit jaar nog hetzelfde uit en zijn dezelfde constructeurs actief. Je hoeft op dit gebied dus niet veel nieuws te verwachten, omdat er dus weinig veranderd is.

WRC1

Als je kijkt naar de wagens en parcours is er volgens de makers weinig nieuw, al introduceren ze deze keer de nieuwe rally van China. De grote verbeteringen zul je volgens de ontwikkelaar vooral gaan merken bij de gameplay en physics. Ze hebben namelijk een nieuw systeem ontwikkeld voor de verschillende ondergronden om een nog realistischere game neer te zetten, waarbij je elke heuvel en steen voelt. Hierdoor kun je als speler beter anticiperen op de hoeveelheid grip die de weg je geeft. Elke seconde is van belang in rally en daarom kun je nu makkelijker de geulen aan de kant van de weg gebruiken. Volgens de ontwikkelaar moet je hierbij wel beter op de co-driver letten, want sommige geulen zijn verraderlijker dan anderen waardoor je zo je wagen kan afschrijven.

Verbeteringen op het vlak van physics, graphics en gameplay

Zo zullen objecten, zoals stenen, sneller invloed hebben op de wegligging van je wagen. Men heeft namelijk ook gekeken naar hoe de banden reageerden op voorwerpen en ze hebben dit aangepast voor WRC 6. Verder heeft men ook het schademodel getracht te verbeteren om nog meer te streven naar authenticiteit. Visueel heeft men de game op een aantal punten uitgebreid, zoals dus het schademodel, maar ook zullen er meer particles (kleine grafische details) in beeld komen. Denk hierbij aan opvliegende bladeren, mist en neervallende sneeuwvlokken. Dit liet men in een korte video zien en dit zag er al fraai uit. Het zijn van die kleine details die de game net wat rijker maken als je over een proef heen knalt.

WRC2

Op audiovisueel vlak voegt men ook meer publiek toe wat langs de kant staat en men heeft 95% van al het geluid opnieuw opgenomen en in de game gestopt. De focus ligt duidelijk op het verbeteren van zaken die ze dit jaar kunnen aanpakken, waardoor ze voor de editie van volgend jaar meer aandacht kunnen geven aan alle nieuwe wagens. Zelf konden we ook kort aan de slag op een Special Stage, welke dit jaar aan meerdere rally’s worden toegevoegd. Hierbij rij je in tegenstelling tot de normale proeven wel tegen iemand. Het is eigenlijk een korte rit waar alles nog steeds om de beste tijd gaat, maar je hebt wel een directe concurrent. De baan is zo ontworpen dat allebei de rijders tegelijkertijd rijden en een zogenaamde ‘joker lap’ doen. Dit betekent dat beiden even een korte ronde van de twee kunnen rijden.

Voelt aan als een volwaardige simulator

Toen we even kort de game gingen spelen op deze baan, was het lastig om de goede lijn aan te houden, want de verbeterde physics waren heel duidelijk te merken. Elke keer als we gas gaven of remden, merkten we wat voor effect het had op de banden. Het was pittig om op de baan te blijven. Het was vooral heel erg wennen aan de besturing, welke zeer nauw luisterde naar onze input. Hierdoor werd vrij snel helder dat WRC 6 een echte sim gaat worden qua rallygame. Daarna mochten we ook nog een normaal parcours rijden en hier was met name de ondergrond voelbaar erg aanwezig. We konden veel geulen meepakken, zoals ons eerder verteld werd, maar het gravel gaf ons weinig grip waardoor we snel uit de bocht gleden.

WRC3

Het was een hele uitdaging om perfect door een bocht heen te gaan, maar wel eentje die de juiste feeling bracht. Het letten op aanwijzingen van de co-driver is hierbij cruciaal en continu goed opletten op de juiste lijn is het advies. De besturing was op alle momenten responsief en wat ons eerder werd verteld over dat je de weg onder je voelt was niet gelogen. We voelden alle heuvels, hobbels en stenen die we tegenkwamen, omdat het direct invloed heeft op de wegligging. Nadien mochten we de game ook nog even proberen in VR met de Oculus Rift en de D-Box van Thrustmaster. Hierdoor hadden we een waanzinnige ervaring waarbij de stoel bewoog op basis van de gebeurtenissen in-game met daarbij een 3D beeld door de headset. Dat was helemaal een intense ervaring en in dit video-item gaan we er dieper op in.

Voorlopige conclusie

Volgend jaar zal het rallykampioenschap een ander aanzicht krijgen door de gewijzigde reglementen en dan zal de nieuwe game wederom veranderen, maar de editie voor dit jaar belooft ook een degelijke rallytitel te worden. De coureurs en wagens zijn in grote lijnen hetzelfde gebleven, maar op de achtergrond lijkt men de game flink te verbeteren. De besturing voelt prima aan en de ervaring lijkt zeer uitdagend te worden. Elke bocht perfect benaderen om snel te zijn is van groot belang en zorg hier voor de uitdaging. Desalniettemin was het leuk om te spelen en hierbij waren de gameplay verbeteringen duidelijk merkbaar. Als we naar de visuele kwaliteit kijken, dan kan dat nog wel beter, maar de ontwikkelaar heeft hier nog wel even de tijd voor. Buiten dat lijkt WRC 6 een mooie rallytitel te worden die de tak van de autosport fraai representeert.