Jouw mening: De focus van Sony op blockbusters is niet per se de juiste

blank
Afgelopen vrijdag bracht bekend journalist Jason Schreier een verhaal over onder andere Sony Bend Studio naar buiten. Days Gone is commercieel een succes, maar de ontvangst in de media en de duur van de ontwikkeling beviel Sony Interactive Entertainment niet. Daarom zou de studio opgedeeld zijn in twee teams en dat in een ondersteunende rol voor Naughty Dog. Nu schijnt een team weer op een eigen project te zitten, maar bevestigd is dat niet.

Dit is een interessante ontwikkeling, want dat hangt blijkbaar samen met een nieuwe focus van Sony die steeds meer naar blockbusters verschuift. Omwille van die reden is bijvoorbeeld Japan Studio aardig uitgedund, want er zou in theorie geen ruimte meer zijn voor unieke, kleine en eigenzinnige projecten. Dit is natuurlijk erg leuk voor ontwikkelaars, die hun creativiteit de vrije loop kunnen laten, maar een stuk risicovoller qua investering tegenover nieuwe delen in grote franchises.

Dus vanuit een financieel perspectief is het inzetten op blockbusters logischer. Het komt met een risico, maar de kans op falen ligt wat lager. Dat heeft zich feitelijk bewezen, want kijk maar naar wat Sony in de afgelopen jaren heeft uitgebracht. Bijna alles scoort steevast hoog en ook de verkopen zijn erg goed. Maar, met een scherpe focus op blockbusters kan het ook precies een kant op gaan die de creatieve vrijheid kan belemmeren, waardoor je dertien-in-een-dozijn games krijgt.

Sony was altijd van de kleine en originele projecten die bij grotere ontwikkelaars gemaakt werden, al dan niet met ‘second party’ ontwikkelaars. Om een paar titels te noemen: Hohokum, Déraciné, Puppeteer, The Unfinished Swan, Predator: Hunting Grounds, Flower en ga zo maar door. Op basis van het artikel van Schreier krijgen we de indruk dat daar geen ruimte meer voor is en dat zou eeuwig zonde zijn, want dat zijn precies van die games die zo tof zijn om tussendoor te spelen. Het geeft ook ontwikkelaars de vrijheid om buiten plat gewandelde paden te lopen, want dan kunnen games in een vast stramien vervallen. En dat hebben we eerder gezien.

Laten we voor het gemak Ubisoft erbij pakken. Deze uitgever richt zich ook voornamelijk op blockbusters. Denk aan Far Cry, Assassin’s Creed, Watch Dogs en meer. Ook elk nieuw IP wordt op de markt gezet als een live service game die vooral een heel groot publiek moet aanspreken. De games zelf zijn in de basis prima en leuke entertainment. Niet alles voldoet aan de eisen om echt een blockbuster genoemd te worden, maar het zijn de grote namen waar de focus op ligt. Het artikel van Schreier impliceert dat Sony hetzelfde wil gaan doen.

Het probleem dat daarmee echter ontstaat is dat er heel erg op safe gespeeld wordt, waardoor er van innovatie qua gameplay nauwelijks sprake is. Sterker nog, als je de games van Ubisoft gaat ontleden kom je over meerdere franchises in de kern gewoon dezelfde blauwdruk tegen, dat opgefleurd wordt door simpelweg een ander jasje en een andere vorm van gameplay. Natuurlijk heeft Sony een wat ander ‘quality assurance’ proces, omdat ze als consolemaker het beste voorbeeld moeten geven, maar een te grote focus op blockbusters kan vervallen tot wat Ubisoft nu aan het doen is.

Dat is zeker niet slecht, maar daarmee haal je wel dat gevoel van ‘iets unieks in je handen hebben’ op termijn weg bij de grote titels van Sony. In potentie althans. Dit omdat er een te grote focus op ligt en er binnen een afgekaderde omgeving gewerkt moet worden naargelang de insteek of ontwikkeling van de franchise. Even dat uitstapje met kleine originele games zit er niet meer in en dat kan een beperking op de uitlaatklep zijn en precies de factor waarmee Sony zich in het verleden met een brede reeks van games heeft weten te onderscheiden.

Sterker nog, dat zien we nu al een beetje in de exclusieve games. Zo hebben de meeste games van Sony die in de afgelopen jaren zijn verschenen een forse focus op een cinematische ervaring, wat niet per se iedereen hoeft te waarderen. Hoe dan ook: mee eens? Oneens? We horen je mening zoal altijd weer graag hieronder!

  1. Anoniem-2640's avatar

    Eh…ik zou ‘per sé’ weglaten……

    0
  2. Anoniem-2640's avatar

    Oneens. Sony hoort triple AAA games te bieden en doet dat als hele goede. Uncharted, The Last of Us, Spiderman, Ratchet & Clank halen álles uit de console en staan voor kwaliteit. Die kwaliteit is ook van invloed op console verkopen. De games overtuigen je PS5 te kopen. Dat vergelijken met Ubisoft is niet goed. Ubisoft is multiplatform en heeft alleen winst uit games. Sony focust op een veel grotere plaatje. Zij moeten de beste games op PlayStation hebben zodat ze winst halen uit Playstation als geheel dus ook accessories en gamepads etc. Die creatieve games verdwijnen niet daarvoor zijn 1 de sony studios te goed en 2 games als flower zijn prima te maken door 1 van de vele indy developers die alle ruimte krijgt van sony. It’s in the game.

    One love.

    0
  3. Anoniem-1350's avatar

    De Sony blockbuster lijkt me juiste focus. Geniale games heeft het gebracht in de afgelopen jaren en zal waarschijnlijk ook zo zijn in de komende jaren.

    0
  4. User  avatar
    834 XP

    Eerlijk gezegd ben ik op de ‘blockbusters’ met minimale verbeteringen en welke het ge-ijkende pad van de industrie volgen, een beetje uitgekeken.

    Dus ik ben het met de stelling redelijk eens.

    Days Gone is zo´n sleeper-hit welke ik stiekem altijd al wilde spelen, maar waar ik vanwege de matige reviews van afgezien had.

    Pas later – toen ik het spel op Xbox wilde aanschaffen – wist ik dat het een Playstation exclusive was.
    Ik was er best jaloers op, want de setting, het rondrijden met bikes in een ‘apocalyptische zombie-wereld,’ sprak me zeker aan.

    0
  5. User  avatar
    1237 XP

    Days Gone is schandalig ondergewaardeerd en voor mij één van de beste games van de vorige generatie.

    0
  6. User  avatar
    1464 XP

    Ik weet niet of het wel zo verkeerd is hoor. Op console speel ik toch voor de grotere en langere games waar je tijdje mee bezig bent. Ik denk dat er voor creatieve kleine indy projecten ook zat andere goede plekken zijn. Ik denk aan steam, de Apple store, de Google playstore etc.
    Laat Sony zich maar lekker richten op grote diepgaande projecten. Als je de PlayStation ziet als een bioscoopzaal (om de term blockbusters er even bij te halen) dan wil Sony gewoon de oscar winnende producties kunnen leveren. Laat de alternatieve filmhuis projecten maar aan andere over. Niet dat daar geen pareltjes tussen kunnen zitten, maar ik begrijp dat een bedrijf als Sony zijn focus ergens moet leggen. Je moet je, als uitgever in dit geval, toch ergens positioneren. Ik heb dan liever dat ze zich volledig toeleggen op triple A games dan op het ondersteunen van kleine conceptgedreven projectjes.

    0
  7. User  avatar
    7139 XP

    Sony moet gewoon verder doen met hun grote blockbuster games het is daarom dar de ps4 zo goed heeft verkoopt en ook door andere partijen maar toch verder doen zoals zij nu doen .

    0
  8. User  avatar
    10056 XP

    Vind te lange games zelf wel best. (zolang het verhaal maar sterk blijft) maar snap ook wel dat 6 uur games zoals Spider-Man Miles Morales gewaardeerd wordt door mensen met minder tijd om te gamen, alleen dan moeten ze er wel €40 voor vragen, geen volle €60 zoals toen bij Miles Morales. Verder vind ik ook dat indiegames moeten blijven komen, zelfs op de PS5, niet voor de graphics maar voor de unieke en creatieve gameplay.

    0
  9. User  avatar
    834 XP

    @Sprony: Ik zal de geupdate versie op de PS5 alsnog aanschaffen. :p

    0
  10. Anoniem-9720's avatar

    Doorgaan met grote blockbusters. In de tijd van de creatieve armoede van de millennium die zich nergens meer druk over hoeft te maken (worden al depressief als ze gewoon binnen moeten zitten) en daardoor creatieviteit nauwelijks oefend. Laat aub deze grote blockbuster staan, want als we de creatieve footloose crowdfunding bedrijfjes de maat laten worden zijn we echt genaaid als gamer.

    0
  11. Anoniem-4724's avatar

    @Anoniem-9720: ps creatieve armoede blijkt uit het feit dat we in een remake tijd leven.

    0
  12. User  avatar
    3886 XP

    Ik hou meer van blockbuster games dan meer games met minder impact. Ik game niet super veel en hou van een goede game met een goed verhaal en lekkere gameplay (zoals Uncharted, horizon zero Dawn, GTA) dus hou de blockbusters kwaliteit voor kwantiteit

    0
  13. Anoniem-3293's avatar

    Heb wel liever een goed spel, dan elk jaar mijn zakken leeg kloppen met rommel

    0
  14. Anoniem-7689's avatar

    Kijk gewoon eens naar het percentage van ps4 bezitters die de “kleinere” bovenstaande beschreven games gespeeld hebben tov de grote blockbusters van Sony en dan weet je dat hun strategie wel degelijk goed is! Het kost gewoon teveel de dag van vandaag om alles te willen maken waarbij het risico op falen veel hoger ligt. Daarbij is het dan interessant voor een kleiner deel van de ps bezitters.

    0
  15. User  avatar
    1405 XP

    Eens met de stelling. Het wordt wel erg eentonig zo met praktisch alleen maar sequels. Persoonlijk zit ik echt niet meer persé te wachten op nog een Uncharted of de zoveelste God of War. Wat mij betreft waren dan ook juist de nieuwe ip’s als Days Gone en Horizon de hoogtepunten van last gen.
    Vanuit Sony gezien dan wel weer logisch, makkelijk en wellicht goedkoop om te ontwikkelen als de basis er al is en verkopen doen ze wel de blockbusters.

    0
  16. User  avatar
    860 XP

    Sony investeert nog genoeg in kleinere games zoals Kena: bridge of spirits, Returnal, Deathloop en Ghostwire: Tokyo om er maar een paar te noemen. Maar laten we eerlijk zijn, Concrete Genie, Gravety Rush, Bugsnax, Godfall of Destruction all Stars hebben geen van allen een extra console verkocht of ook maar een groot publiek bereikt. Zelf een Kojima kanon kon nauwelijks een gat in een pakje boter schieten met Death Stranding. De game heeft mogelijk wat winst opgeleverd maar niet het verwachte resultaat die zijn andere games opbrengen en als Sony moet je uiteindelijk toch de kachel laten branden.
    Dus de stelling is niet waar, ze kopen nog kleine, afwijkende titels maar inderdaad investeren in grote block busters waar het merk bekend om is en die door het grote publiek gekocht worden, niets mis mee als je het mij vraagt.

    0
  17. User  avatar
    1237 XP

    @Undergod: Als je Plus hebt is dat niet eens nodig en kun je hem ‘gratis’ claimen uit de collectie.

    0
  18. User  avatar
    834 XP

    @Sprony: Doen we. 😉

    Het zal nog even duren vrees ik, maar weglopen doet dat niet.
    De uitgelezen kans om het spel alsnog te ervaren.
    Ik zit er overigens sterk aan te denken dat het review-bashen van deze game door jaloerse Xbox-bezitters kwam, want als ik kijk naar wat deze game doet, met de motors in de open wereld, wil ik dat gewoon spelen.

    0
  19. User  avatar
    440 XP

    @Anoniem-2640:
    Bijzondere kijk op de stelling. Alsof Sony het zonder de niet-exclusieve games kan. Onderschat niet dat deze ook bijzonder belangrijk zijn. Daarnaast moet je ook je exclusieve ontwikkelaars tevreden houden en daarbij opletten dat ze niet weglopen. Heel veel geld hierin pompen is dan ook geen garantie voor goede games en teams uit elkaar trekken zal ook niet altijd positief uitpakken. Het eeuwig kauwen op bestsellers en exclusives gaat nu ook nog eens een verkeerde kant op. Japan Studios is een goed voorbeeld. Een aantal grote namen zijn al vertrokken om voor zichzelf te beginnen.
    Om juweeltjes te maken moet je je personeel een gedeelte vrijheid en ruimte voor creativiteit gunnen. Tevreden personeel zal veel meer opleveren.

    0
  20. User  avatar
    1237 XP

    @Undergod: Nou, de game was wel te vroeg uitgebracht en had echt nog een paar patches nodig om vlot te draaien en de boel glad te strijken. Ik ben er daarom pas 2 of 3 maanden later aan begonnen. Daarnaast hebben ze op het einde een flink stuk geknipt (zo kon je eerst je eigen reacties kiezen in dialogen kiezen) en de game heeft daar vooral in de eerste uren nogal wat last van. Ik kreeg zelf sterk de indruk dat sommige reviewers maximaal een uur of 5/10 gespeeld hebben en dat geeft een compleet ander beeld van de game. Eens je dat wat stroeve begin achter je laat is het een waar pareltje. Het komt alleen wat moeilijk op gang.

    0
  21. User  avatar
    834 XP

    @Sprony: En dat de reviewers niet doorgebeten hadden…
    Waar ik op doel was het klagen over repetitiviteit, en daar het spel op afgerekend hadden.
    Terwijl dat repetitieve karakter ook leuk kan zijn, mits goed uitgewerkt.
    Zoals State of Decay 2 op Xbox. (kon op de naam niet meer komen)
    Daar ga je ook huis tot huis af op zoek naar materialen.
    Dat vinden velen een minpunt en rekenen het spel daar dan op af.
    Terwijl ik dat leuk vind, om op zoek te gaan naar materialen in een door zombie’s geteisterde open wereld.

    0
  22. Anoniem-8414's avatar

    Opzich logisch dat de focus bij Sony op grote blockbusters ligt, dit zijn de knallers waardoor consumenten hun hardware aanschaffen. Ik ken genoeg Xbox spelers die vroeg of laat toch een PlayStation hebben gekocht om bijvoorbeeld Spider-Man of God of War te spelen.
    De vergelijking met Ubisoft vind ik derhalve deels misplaatst aangezien het niet hun ambitie is om een PlayStation in elke huiskamer te hebben staan, terwijl dit bij Sony wel degelijk onderdeel van de strategie is. Sony wil een zo groot mogelijk marktaandeel en weet dat ze meer consumenten over de streep halen met AAA titels dan met indies…

    @Anoniem-2640: Triple AAA? Dus AAAAAAAAA games? Haha 😉

    0
  23. Anoniem-7514's avatar

    Ben het eens met de stelling, wil Sony in de toekomst ook nog blockbusters hebben.

    TLoU Nr. 3,4 en 5 of Uncharted…. zit ik in ieder geval niet op te wachten.

    En ook gamestudios hebben wel concurrentie nodig om mooie games te blijven maken.

    Days Gone is zeker een voor mij onverwacht goede game nu deze bij plus te downloaden is.

    Playstation is mede zo groot geworden door ontwikkelaars door de jaren heen te laten groeien, Sony zou nieuwe talenten deze kans ook moeten blijven geven, zodat we over een jaar of 10 ook weer mooie verfrissende blockbusters hebben.

    0
  24. User  avatar
    834 XP

    @Anoniem-7514: Daar ben ik het mee eens, en ik denk dat Sony zich hiervan bewust is en voorzeker nieuwe talenten de kans zal geven om later vaste nieuwe blockbuster-IP’s te hebben.

    0
  25. Anoniem-393's avatar

    Nee, … niet per sé.
    Maar ondertussen werkt het gewoon hartstikke goed

    0
  26. User  avatar
    7551 XP

    @Undergod: Days Gone heeft in het begin wat kinderziektes gehad maar is echt uiteindelijk echt een vette game geworden. PSX-sense had de game destijds een 7 gegeven. Dit was denk ik hoger geweest als de game iets later was uitgekomen.

    0
  27. User  avatar
    1214 XP

    Ik vind de exclusives van Sony goed, maar ik begin wel een beetje uitgekeken te raken m.b.t. het 3rd person action adventure sausje. Dus een beetje afwisseling kan zeker geen kwaad.

    0