Eind juli onthulde Sony de eerstvolgende grote update voor de PlayStation 5 en de bijbehorende features, en één van de grootste toevoegingen is de ondersteuning van Dolby Atmos voor bijvoorbeeld discrete audio setups zoals receivers en soundbars.
Nu heeft Mark Cerny – de architect achter de PlayStation 4 en PlayStation 5 – in een uitgebreide brief (tegenover Digital Foundry) meer tekst en uitleg gegeven over deze implementatie en wat voor een impact het zal hebben voor ontwikkelaars, maar ook de spelers.
Het belangrijkste punt is dat er bij de rendering van de audio eigenlijk niks veranderd, maar dat er simpelweg meer kanalen zijn toegevoegd (in dit geval tot maximaal vier overhead speakers) die meegenomen worden in de berekening en rendering pijplijn. Hier was wel flink wat complex rekenwerk voor nodig, gezien het ruimtelijk effect nog steeds aanwezig moet zijn.
Als gevolg moet de Atmos-ervaring voor bestaande games die gebruikmaken van de Tempest Engine nog steeds behoorlijk goed zijn, aldus Cerny, ondanks dat ze niet veel hebben kunnen testen.
“As a result, the 7.1.4 experience for existing games should be quite good. It is true that the game teams could not test with these speaker setups but support should be pretty automatic, the necessary game audio data is already there in Ambisonic form. Going forward, there’s an opportunity for improvement as the sound designers can verify the highest quality of audio on 7.1.4 speaker setups as well.”
De 3D audio van de ps5 merk Ik niks van
Ikzelf heb een installatie met een 7.1.2 setup, maar gebruik nu de 2 Atmos speakers niet, omdat het nog geen toegevoegde waarde had voor mij. Ben benieuwd!
@Anoniem-1382: wat voor setup heb jij dan? En heb je het überhaupt aangezet? Het gaat niet automatisch namelijk
@redactie: heeft het werkelijk 2 dagen geduurt eer jullie dit zagen of hebben jullie gewoon te weinig mensen ofzo?
Bij een goede Atmos setup is het echt wel een mooie extra.
Ik heb een 5.1.4 opstelling (4 speakers aan het plafond) en bij een aantal Atmos games heb je wel echt goede effecten. Je hoort helikopters of vliegtuigen echt boven je, maar ook in b.v. Gears 5 of AC Origins heb je mooie overhead effecten.
Ik heb ook een Atmos koptelefoon, maar die geeft toch nét niet dat gave effect (logisch ook).
Nu dat de PS5 Atmos heeft, krijgen hopelijk meer games goede Atmos ondersteuning.
@RegeraFox:
Heeft de ps5 Atmos games dan? Alleen xbox toch?
@RegeraFox: ja die Atmos headsets blijft een effect natuurlijk. Een installatie zoals wat wij hebben is toch echt wel de beste ervaring. Maar dan betaal je er ook wat voor natuurlijk.
Ik wil eigenlijk ook 4 atmos speakers aan het plafond. 2 geeft net even een raar geluid als er iets voorbij vliegt zeg maar
@Anoniem-8926: nee, Ps5 heeft nog geen Atmos met games. Alleen met headsets, tv en ik geloof soundbars dat het 3d sound ondersteund, maar dat is een effect en niet echt Atmos/surround.
Moet zeggen dat de headset oplossing nog best goed werkt
En nou Dolby Vision nog
@Anoniem-1382: ik eigelijk ook niet zoo maar dit kan zeker wel verschillen per persoon ik gebruik zelf en headset
@Anoniem-1382: ik hoor duidelijk verschil misschien heb je een kut tv
Ik heb een soundbar met dolby atmos.. maar dat is toch meer een gimmick omdat de upward speakers het geluid via het plafond moeten weerkaatsen.
De soundbar is een 7.1.4 dus wat ze zeggen is dat bij de 3D surround de 4 upward speakers niet gebruikt worden? Dan ben ik toch wel benieuwd naar het verschil.
Maar moeten er ook wel eerst games komen die Atmos ondersteunen.
En DTS X graag
@Anoniem-9056: DTS-X heeft de strijd verloren 😛 dolby is de winnaar.
@Anoniem-3308: gears 5
@Anoniem-9343: ja tuurlijk gooi het daar maar op misschien gebruikt.ie wel een headset ik hoor het ook gewoon niet
Hoe zit het met lag? Ik heb vorig jaar Dolby Atmos geprobeerd op de XSX in samenwerking met een Dolby Atmos soundbar, daar zat echter zo’n vertraging in het geluid, dat ik de optie maar gauw weer heb uitgezet. Je schiet een wapen, en hoort pas een fractie later het geluid, wat irritant. Is dit probleem al opgelost of is dit nog steeds zo? Feitelijk moet je de XSX of PS5 rechtstreeks koppelen aan een versterker, maar dan heb je in veel gevallen weer last van een beeldvertraging. Overigens ondersteunen de meeste soundbars dit niet eens. Is er al iemand die zowel het geluid als beeld zonder enige lag kan afspelen? Zo ja, hoe dan!
@Anoniem-4434: Ja hoor, Ik heb een Marantz SR8012. De Series X zit daar rechtstreeks op aangesloten. Ik heb alle beeldbewerkende opties in de versterker uitgeschakeld om het beeld+geluid zo snel mogelijk door te schakelen.
Ik gebruik deze versterker met zowel mijn tv als met een projector, en in beide gevallen geen problemen met audio sync of lag.
Als het geluid niet synchroon is met de soundbar, dan heb je vaak de optie dit bij te stellen. Je kunt dan een aantal milliseconden eerdere of later het geluid instellen, tot het synchroon is met het beeld. Maar je hebt dan waarschijnlijk wel extra lag te pakken ja.
@Anoniem-9343: Geen enkele tv heeft dolby Atmos. Men simuleert het. Voor echt Atmos moet je minimaal 7.1.2(4) hebben.
Topmodel tv geven wel Dolby Atmos door, te denken aan de hogere lg oled segment tv.s en de Samsung 90 series.
@Anoniem-4434: De betere tv’s en versterkers verwerken het prima. Als je het via de tv wil laten lopen beste op de tv doorloop aan zetten.
Sonos Beam Gen 2 + Sub + 2 Sonos One speakers werken Prima
@Sensei: die komt niet naar dit model Ps5, misschien de pro variant wel
@7th-son: heb zelf een 5.1.4 thuis en denk dat het verschil tussen 2 overhead en 4 niet zo groot is als je denkt. Het ruimtelijke effect dat jij beschrijft is bij films eigenlijk bijna niet aanwezig. Bij games wel meer. Het gaat met name om het creëren van de bubbel en dat lukt met 2x overhead ook prima! Vraag me soms echt af waarom ik heb geïnvesteerd in 4x. Zit ook in een te kleine ruimte om goed het effect te merken.
@Anoniem-6334: mijn huiskamer is redelijk groot, maar ik heb geleerd dat als je 4 overhead speakers toch wel degelijk een beter effect krijgt. Vooral met dingen die over je heen gaan.
Nu lijkt het bv als een vliegtuig voorbij vliegt, die boven aan de voorzijde begint, en achter mij op oorhoogte eindigt, en het vliegtuig crashed toch echt niet haha. Met 4 speakers gaat het vliegtuig over je heen en hoor je het grotendeels daar in.
Althans, zo is het mij uitgelegd door een gast op YouTube
Nu nog Dolby Vision.
@7th-son:
Hoezo? Ik weet dat MS een 3 jarig exclusief contract heeft met Dolby en dat is al bijna voorbij
Ik ben met 3D audio erg tevreden. Dit is toch een 2.0 systeem? Mijn twee luidsprekers klinken waanzinnig als ik deze optie aanzet. Veel meer ruimtelijke dynamiek dan de standaard stand op de PS5
@Anoniem-936: omdat het bandbreedte over de HDMI aansluiting niet voldoende is om 4k60 (of was het nou 4k120) en Dolby Vision niet toereikend genoeg was
Ik hoor het echt wel het verschil. Zelfs PS4 ondersteunde Atmos dit was voor de films, helaas niet voor games.
Grappig, Xbox heeft al Atmos sinds de Xbox One, maar Mark Cerny komt nu even uitleggen dat hij het wiel opnieuw heeft uitgevonden nu hij het eindelijk werkend heeft gekregen op de PS5.