Vorige week werd bekend dat Jim Ryan, de huidige president van Sony Interactive Entertainment, volgend jaar met pensioen gaat. Hij blijft tot die tijd aan, maar zal zijn werkzaamheden samen met Hiroki Totoki uitvoeren, die de transitie overziet naar de nieuwe CEO die nog gekozen moet worden.
Een van zijn focuspunten de afgelopen jaren was games as a service. Het is een trend die gelijk walging oproept bij gamers, maar bij succes zijn dat soort titels enorme geldmachines voor uitgevers. Sterker nog, Sony heeft zelfs Bungie gekocht om daarmee kennis en kunde rondom een GAAS-game in huis te halen.
De focus die onder leiding van Ryan is verschoven heeft vanuit de community al vaak zat kritiek opgeleverd, al moeten we de eerste echte resultaten nog zien. In een nieuw artikel op Bloomberg stelt journalist Jason Schreier nu dat het niet alleen de community is die niet blij is met de focus op games as a service.
Volgens Schreier zijn er ook een aantal studio’s die de verandering van focus als ongemakkelijk hebben ervaren. Met name omdat studio’s jaren bezig zijn geweest met het vormen van teams die gespecialiseerd zijn in grote, cinematische avonturen die alleen gespeeld kunnen worden. Dit staat dus haaks op games as a service.
“But over the last two years, Ryan has overseen a PlayStation shift toward “games as a service,” a popular industry buzzword referring to video games, usually multiplayer, that can be monetized over long periods of time. It’s been an uncomfortable pivot for some of Sony’s studios, which have spent the last decade building out teams of experienced developers to make big, cinematic adventure games that are played solo.”
Hoewel de studio’s niet bij naam genoemd worden is het beste voorbeeld natuurlijk de multiplayer game die gebaseerd is op The Last of Us, die opnieuw geëvalueerd wordt omdat het niet gaat zoals ze voor ogen hadden. Verder weten we dat Guerrilla Games met een multiplayer game bezig is rondom Horizon.
Tegelijkertijd ligt bij Insomniac de focus dan weer op singleplayer games met Marvel’s Spider-Man 2 en Wolverine.
Nou, heel veel consumenten zijn hier ook niet blij mee anders.
@Anoniem-9685: Wie is er wel blij mee ? Niemand. Ben benieuwd hoe dit afloopt.
@Anoniem-6836: Echt zonde. Ik hoop niet dat dit de iconische single player games zoals we die kennen 1 op 1 gaat vervangen..
Gaas kan een mooie aanvulling zijn maar het mag niet de hoofdfocus worden.
Fortnite en zijn populariteit is een uitzondering en die populariteit is ook tanende dacht ik.
De SoulBorne games zijn de enige games die ik online speel, voor de rest speel ik alleen maar single games.
Stoppen met die MP game allemaal de prullenbak in .
“games as a service”
Het probleem is dat 99% flopt en dan zit je vaak met een niet speelbaar product.
We wachten nog steeds op die WOW killer hoe vaak hebben dat niet gehoord.
Grappig dat de meeste bedrijven alleen nog maar game kunnen namaken.
Aah ja Jason Schreier weer. Tuurlijk niet iedere individu hoeft het ergens mee eens te zijn. Dat zijn wij op werk met meer dan 7k medewerkers ook niet. Maar dit is natuurlijk weer een sensatie bericht van Bloomberg.
Ik heb niks tegen GaaS, gezien de grootste games op de aardkloot GaaS zijn. Het is geen Sony ding en dat Sony hier ook naar kijkt is helemaal niet gek. Helldivers 2 is dan niet direct een GaaS game, maar wel een multiplayer title waar ik enorm naar uitkijk!
@Anoniem-1353:
Populariteit van Fortnite trekt juist weer aan. Ook logisch dat Sony deze weg in wilt slaan. Hoe je het ook went of keert uiteindelijk brengt het veel geld in het laatje. Uiteindelijk is Fortnite toch de meest gespeelde game op de PlayStation.
“zijn er ook een aantal studio’s”
IS er ook een aantal studio’s
@Anoniem-4310: het idee van een GAAS game is op zich niet verkeerd. Maar het probleem is vooral dat men vaak de games expres karig uitbrengen en je de rest er maar bij moet (blijven) kopen. Dus ze brengen een onaf product uit in de hoop lekker snel te kunnen cashen.
Beter is het om een goede basis game uit te brengen die je in principe gewoon kunt spelen zonder bij te kopen, en dan verder uit bouwen. Maar dat gebeurt dus nauwelijks.
Maak gewoon een nieuwe killzone 2
@Anoniem-9685:
Blijkbaar een heleboel andere consumenten wel, als live service games zoveel geld opbrengen?
Mensen roepen het ene en kopen blijkbaar het andere?
@Anoniem-5262:
En waarom denk je dat dat zo is?
Games as a service is simpelweg de meest lucratieve manier om geld te verdienen. Je blijft en beetje aanklooien met dezelfde game ipv een nieuwe game te maken wat veel meer moeite en dus tijd en dus geld kost.
@Anoniem-4747: iconisch hahahah spreek voor jezelf
@Anoniem-7856: Waar haal je die onzin vandaan gozer Cod is het meest gespeelde spel op ps
Im backkkk!!!! Wie heeft mij allemaal gemist (:
@SaiyanSenshi: Is je ban weer voorbij?
@SaiyanSenshi: ga vloggen ofzo
Blij dat die lul oprot.
@Anoniem-7447: ban? Oke man het niveau is nogsteeds zo laag dus… Zo iets het het druk hebben in het dagelijks leven (;
Gewoon goede games ontwikkelen met fun humor mooie gebieden van wauw mooi gedaan afwisseling in game niet te groot en te lange game en geen uitmelkerij
Als ze nou op deze goed focussen deze game modus met goed mooie grafische beelden met vloeiende bewegingen
Singleplayer goede story mode
Goede Coöp modes als splitsscreen als online story mode gezamenlijk kunnen uitspelen
En als bonus een vette multiplayer mode free for al of teams als maar goed speelbaar is en lekker werkt misschien met wat paar bots erbij voor fun zou niet gek zijn denk ik mooie werelden klaar
Spelen maar.
“ Al moeten we de eerste echte resultaten nog zien”
Die zien we al een tijdje, namelijk dat Sony op een paar sequels na niks nieuws meer uitbrengt.
Voor mij is het simpel.als er allen nog games on demand gemaakt worden weet Sony en microsoft waar ze die kunnen steken.
@Anoniem-5822: eeeuhw genoeg single player games op de ps toch of zit hij nu mis?
@SaiyanSenshi: wat heb je uitgespookt jongeman.
@RobanosSmatros: was te druk met fc 24 en payday 3 Lmao
@SaiyanSenshi: zonde van je tijd man!
Drama spellen ahhah!
@RobanosSmatros: goty spellen zul je bedoelen (: