Naughty Dog is na de release van The Last of Us: Part II aan de slag gegaan met een multiplayer game in hetzelfde universum: The Last of Us Online. Van die game heeft de ontwikkelaar wat beelden getoond, maar veel was het niet.
Eerder dit jaar heeft Bungie als zijnde specialist op het gebied van live service games het project bekeken en geëvalueerd, waarna besloten werd het team te verkleinen en de boel om te gooien.
Daar had de ontwikkelaar bijgevolg meer tijd voor nodig, al waren het eigenlijk al tekenen aan de wand. Het zal daarom voor niemand een verrassing zijn dat het project is geannuleerd. Dit heeft de ontwikkelaar via zijn website vannacht bekendgemaakt.
Naughty Dog schrijft het volgende:
”We realize many of you have been anticipating news around the project that we’ve been calling The Last of Us Online. There’s no easy way to say this: We’ve made the incredibly difficult decision to stop development on that game.
We know this news will be tough for many, especially our dedicated The Last of Us Factions community, who have been following our multiplayer ambitions ardently. We’re equally crushed at the studio as we were looking forward to putting it in your hands. We wanted to share with you some background of how we came to this decision.
The multiplayer team has been in pre-production with this game since we were working on The Last of Us Part II – crafting an experience we felt was unique and had tremendous potential. As the multiplayer team iterated on their concept for The Last of Us Online during this time, their vision crystalized, the gameplay got more refined and satisfying, and we were enthusiastic about the direction in which we were headed.
In ramping up to full production, the massive scope of our ambition became clear. To release and support The Last of Us Online we’d have to put all our studio resources behind supporting post launch content for years to come, severely impacting development on future single-player games. So, we had two paths in front of us: become a solely live service games studio or continue to focus on single-player narrative games that have defined Naughty Dog’s heritage.
We are immensely proud of everyone at the studio that touched this project. The learnings and investments in technology from this game will carry into how we develop our projects and will be invaluable in the direction we are headed as a studio. We have more than one ambitious, brand new single player game that we’re working on here at Naughty Dog, and we cannot wait to share more about what comes next when we’re ready.
Until then, we’re incredibly thankful to our community for your support throughout the years.”
Het goede nieuws is dat Naugthy Dog aangeeft aan meerdere nieuwe singleplayer games te werken. Ook blijkt uit de verklaring dat de studio onderaan de streep de klassieke singleplayer games liever trouw blijft dan te transformeren in een live service studio. Iets waar velen ongetwijfeld blij mee zullen zijn.
Voor de fans jammer maar ik zelf zit er niet zoo mee als ik eerlijk ben heb liever dat ze zich bezig houden met singelplayer games
Hermen Hulst onder eerdere leiding van Jin Ryan er wel een puinhoop van gemaakt. De heren dachten dat het verstandig bleek te zijn om als blockbuster singleplayer games ontwikkelaar je ineens te gaan focussen op Live service games. Terwijl dit project is mislukt. Bij Bungie is het grote rommel. En daarnaast willen die Sony studios dat helemaal niet maken. Dus vanaf nu kap met dat. Annuleer alle live service games en ga je focussen op first party singleplayer blockbusters games
Go woke, go broke
@Anoniem-2033:
Gaaaaaaap
Nice, al had een tlou game a la Dayz wel vet kunnen zijn
Sony wat ik ook eerder aangaf. Ga je nou gewoon richten op Singleplayer blockbusters. Dat heeft mede het succes van de PS4 gevormd. Dus annuleer al die live service rommel. En gewoon weer doen waar je goed in bent.
Jammer maar als het ten koste zou gaan van de single player games vind ik het een prima beslissing
Zonde! Maar lichtelijk gerustgesteld ergens, vooral doordat Naughty Dog singleplayer games belangrijker vindt! Ik hoop dat de leiding van PlayStation zich eens goed achter de oren krabt en studio’s niks opdringt.
Mooi. En nu de focus op part 3. Part 2 was de beste game van de vorige generatie. Hoop part 3 van deze gen.
Misschien lees ik er over heen.. maar ik begrijp uit het officiële bericht niet waarom ze er nu eigenlijk mee stoppen. Wat ze proberen te zeggen wat ik er uit op kan maken is dat ze het project vol passie zijn gestart, en het nu zo groot wordt dat hele studio er op moet gaan focussen. En dat willen ze ook niet, want ze willen ook single player games blijven maken.
Maar dat is toch een beetje dom? Dat kun je van te voren wel inschatten met alle ervaringen die de studio heeft?
En wat ik er ook uit op maak is dat het volledig de keuze is geweest van de Studio om er aan te beginnen en te stoppen. Ze zijn niet tegen hun wil gestart aan het project.
@Smaakmaker:
Sony heeft geld nodig om die games te blijven maken. Het grote geld zit hem nu eenmaal bij de live service games. Ze hebben maar een knaller nodig zoals Fortnite, Minecraft of Roblox.
Goed zo weg met al die MP games gewoon games maken waar dat ze goed in zijn Singel .
@Anoniem-7344:
Of een State of Decay achtige game
@Anoniem-2021: Klopt. Dat zou een hoop problemen oplossen. Maar ze hebben zelf die ervaring er niet voor om die games te maken. En als je dan de enige studio die dat voor jou zou kunnen maken in problemen blijkt te zitten wordt het wel een groot probleem.
Mooi zo
@Anoniem-2021: Natuurlijk zou Sony het fijn vinden als ze het succes zouden halen van één van deze titels. Alleen gaat Sony in korte tijd meerdere live service games op de markt brengen. Ze concurreren dan met zichzelf, want je gaat als gamer niet continu geld spenderen aan meerdere live service titels. Dan hou je het bij 1 of twee en niet bij meer dan 10.
@Anoniem-8209: Ja, maar je weet van tevoren niet welke liveservice game succesvol gaat worden, vandaar dat Sony erover dacht om er verschllende uit te brengen. Ze wedden gewoon op 10 paarden tegelijk….
Goed nieuws. Laat dit een leerzaam moment zijn voor toekomstige projecten: Live Service Games vergen veel tijd en geld ná de release.
@Anoniem-5064: playstation en Xbox zouden graag fortnite hebben bedacht. Massa is kassa
To release and support The Last of Us Online we’d have to put all our studio resources behind supporting post launch content for years to come, severely impacting development on future single-player games. So, we had two paths in front of us: become a solely live service games studio or continue to focus on single-player narrative games that have defined Naughty Dog’s heritage.
-kortom,ze waren bang om een live service studio te worden,en wou geen risico nemen,dus focus ligt gewoon weer bij singleplayer games
Prima.
@Anoniem-9179: gaandeweg beseften ze dat ze richting een live service model gingen,en dat bracht de toekomstige singleplayer games in gevaar waaar naughty dog zo fuckin goed in is,dus uiteindelijk de juiste beslissing genomen gelukkiig
@Anoniem-311: gelukkiiig wel
@Anoniem-2033: get a life
@Smaakmaker: als de studios hun live service games hebben gestopt en opnieuw zijn begonnen met singleplayer games. Dan kunnen we nog wel een jaar of 4 wachten op het eind producht.
Yes….!!! 🙂
Heel erg jammer, maar ik snap dat ze natuurlijk erg druk zijn met uitvogelen hoe ze nog meer remaster en remakes kunnen uitpersen. Echt zeer teleurstellend van Naughty Dog.
@Anoniem-3868: Heeft toch niks met woke te maken. Wat een domme opmerking.
@Anoniem-6176:
Bloodborne has entered the chat
Nou die (mogelijke) line-up van PS5 exclusives voor 2024 wordt steeds kariger. Jammer zeg 🙁
@Anoniem-5926: o jij weet wat ze allemaal gaan uitbrengen? Vertel.
@PowerYourDreams:
Microsoft heeft Minecraft.
@Anoniem-9322: en Candy Crush, World of Warcraft, Overwatch, Warzone en COD Mobile
Ik blijf me verbazen dat sony nog steeds niet in de gaten heeft dat de mensen die er echt verstand van hebben dagelijks hier komen reageren.
Had niet anders verwacht Sony houd liever van de remakes en remasters xD
Eigenlijk gewoon heel goed nieuws. Ik als grote SP fan ben heel benieuwd waar ze nu aan werken! Go Naughty Dog!
@PowerYourDreams:
Net als de nieuwe Xbox games inderdaad!
Ik hoop dat Sony lid is van Playsense gezien alle kennis die hier word gepost.
@Anoniem-6178:
Ik hoop dat dit sarcasme is. Het merendeel zijn hier fanboys of limited. Zit weinig inhoud in hun comments. Denk dat Sony eerder zich baseert op spelers data, hun aandeelhouders en creatief talent. Digital foundry, ign, n4g en dergelijke. Niet te vergeten de grote influencers.
Yessssss!
Goedzo, weg met die troep! Nu eindelijk weer een goede game maken!
@Anoniem-6176: hahhahahahshshahhshshah de meest teleurstellende game van de generatie bedoel je. Wat een schijtverhaal zeg.
@Anoniem-6176: hahhahahahshshahhshshah de meest teleurstellende game van de generatie bedoel je. Wat een schijtverhaal zeg. @Anoniem-7974: wtf ik zie dat Xbox rent-free in je hoofd leeft. Pilletje nodig?
@Anoniem-2347: Gelukkig wordt de game en het verhaal wel gewaardeerd door mensen sie er verstand van hebben en de grote aantal mensen die het gekocht hebben.
Blij!
Waarom Bungie er bij betrekken? Achja.
@Anoniem-2227: Uiteraard is dat sarcastisch. Het is hier één grote club zeiksnorren bij elkaar.
@Anoniem-6163:
Gamers zijn geen leuke mensen meer.
Meer remasters dan nieuwe games epic
2024
The year live service gaming dies
Ik wil story/ single player games dus ben er zeker niet rauwig om!
Ik hoop dat de hele ‘live service’ ellende doodbloed. Heerlijk om weer singleplayer games te spelen.
Heb net een artikeltje gelezen dat Sony heel veel schulden heeft openstaan 21 biljoen.
@Anoniem-2033: gasten zoals jij zijn vele malen vermoeider.
@Smaakmaker: wist niet dat Sony hier mee las
Waarom is er geen multiplayer split screen meer?
@Anoniem-2033: klopt
@Anoniem-2033:
Amen
@Anoniem-4512:
denk jij
@PowerYourDreams: Ja tuurlijk dromert. Sony heeft even veel schulden als dat heel het land amerika heeft.