Sinds het aftreden van Jim Ryan als president van PlayStation, bekleedt CEO en CFO Hiroki Totoki nu op interim basis die functie bij de gamingtak van Sony. De Japanner is nu enkele maanden aan het roer en tijdens de laatste cijferrapportages heeft hij wat inzicht gegeven in wat hij tot op heden heeft zien gebeuren.

Totoki wil vooral benadrukken dat hij ziet hoe hard de studio’s aan het werk zijn en dat ze bovendien enorm gemotiveerd zijn én dat er veel creatieve mensen bezig zijn. Toch ziet de voorzitter ook “ruimte voor verbetering”, maar dan meer op zakelijk vlak. Specifieker denkt hij dat studio’s efficiënter om kunnen gaan met de budgetten die zij ontvangen voor hun projecten. Op de lange baan moet dit zorgen voor lagere kosten en minder tijd tussen releases.

“Now, about visiting the studios, and I’ve had meetings with the leaders there, the studios. People who work in the studios have very high motivation. They’re very highly motivated. They’re very good people. And they’re very creative people. They have great creative minds. And they also have knowledge about live streaming. However, having said that, when it comes to the business itself, I think there is room for improvement. And that’s got to do about how to use the money or about the schedule of development or how to fulfill one’s accountability towards development, et cetera. Those are my frank impressions. So I will continue to engage in dialogue with the people so that we can find the right way to proceed.”

Zijn observaties zullen ongetwijfeld gerelateerd zijn aan de hoge kosten die games de laatste jaren met zich meebrengen. Het is immers bekend dat Marvel’s Spider-Man 2 zo’n 300 miljoen dollar heeft gekost om te ontwikkelen en dat er een stevige hap van de opbrengsten naar Marvel gaat. Bovendien is de releasekalender van Sony het aankomende jaar nogal karig als het gaat om grote, bestaande franchises. Daarnaast werd de multiplayer spin-off van The Last of Us na lange tijd van ontwikkeling geannuleerd.