Shawn Layden is al een tijd niet meer direct betrokken bij het leiden van gamingbedrijven, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en af en toe komt de voormalig PlayStation-topman in het nieuws met een aantal uitspraken. Exclusiviteit van games is tegenwoordig een belangrijk onderwerp en ook Layden heeft daar het één en ander over gezegd.
In gesprek met GamesBeat zegt Layden namelijk dat exclusiviteit een “achilleshiel” is. Hij heeft het specifieker over grote games die megabudgetten krijgen en dat het voor bedrijven als Sony en Microsoft logisch is om hun games op meer platforms uit te brengen, ze bereiken op die manier immers meer spelers. De generaties consoles spelen hier ook een rol in, men kan namelijk op een bepaald punt in de generatie maximaal 250 miljoen mensen bereiken, een aantal wat gedurende de jaren niet veranderd is, terwijl de kosten voor games wel enorm gestegen zijn.
“When your costs for a game exceed $200 million, exclusivity is your Achilles’ heel. It reduces your addressable market. Particularly when you’re in the world of live service gaming or free-to-play. Another platform is just another way of opening the funnel, getting more people in.
The global installed base for consoles–if you go back to the PS1 and everything else stacked up there, wherever in time you look at it, the cumulative consoles out there never gets over 250 million. It just doesn’t.”
Dat wil echter niet zeggen dat Layden helemaal tegen exclusiviteit is. Tijdens de nieuwste What’s Up PlayStation podcast zegt hij namelijk dat het wel degelijk belangrijk is om een bepaald platform te showcasen en wat daar technisch allemaal op mogelijk is en dat het een manier is om een groter deel van de markt te verkrijgen.
“Exclusivity will always be important, it helps focus and highlight the features of your platform. What can you do here technically that you can’t do someplace else. But, as your platform becomes established as the market recognizes where you sit in that pantheon of gaming options, I think the necessity of exclusivity becomes a little bit less.”
Kan hem geen ongelijk geven, maar misschien geldt dit meer voor Xbox dan voor Sony gezien de grootte van hun playerbase.
Dat werd tijd. Na al die jaren realiseren ze dat ze gewoon verlies leden met hun exclusives.
@Anoniem-8531: waar lees je dit nou weer? De kosten nemen toe, maar het totaal aantal verkopen niet. Dit is een blik in de toekomst dat als het zo doorgaat, dat het dan moeilijker gaat worden om winst te maken. Er staat nergens dat ze al verlies maken…
Als je nou zulke dingen zegt terwijl je aan het hoofd staat luister ik naar je, maar je hebt lekker je zakken gevuld en je bent binnen maar nu moet het anders. Makkelijk praten nu
En zo begint het …. PlayStation naar Xbox en Xbox naar PlayStation achter 1-2 jaar exclusieve release. Ps6 nog een console daarna is Sony trouble en heeft Microsoft de monopolie strijd gewonnen met hun game pass.
@Anoniem-714: En toen werd je wakker.
Meneer oordeelt vanuit een anachronistisch perspectief. In zijn tijd werkte exclusiviteit anders. De rechtvaardiging van de kosten liggen in deze tijd in het permanent binden van een grote groep gamers aan jouw console.
Plus, het zwaartepunt van de discussie ligt niet bii de reëele verliezen door het maken van een exclusive, maar bij de desastreuze veel grotere mogelijke verliezen bij het verliezen van een spelersgroep.
Zie het als de wapenwedloop in de koude oorlog, je wordt gedwongen om mee te doen. Als jij ervoor kiest te stoppen, verlies je.
Zodra bv Sony alle spellen ook uitbrengt op Xbox maar microsoft alles exclusief houdt, stappen alle spelers naar de xbox.
Gedwongen participatie is wat exclusiviteit in stand houdt.
Wat Microsoft op dit moment onderneemt met het uitbrengen van spellen op de PS is dan ook erg moedig.
Of het slim is, ik weet het niet, tijd zal het leren. Ik ben er als PS bezitter iig erg blij mee
@Anoniem-4054:
Nee hoor. Ik zei het al sinds eind het tijdperk van PlayStation 4. Toen Xbox gamepass nog in zijn schoenen stond. Niemand die het wou geloven. Dan herhaalde ik het nog eens tegen de Bethesda acquisitie. En grappig genoeg dacht het merendeel dat dit eenmalig is. Average people hebben nu eenmaal een kort zicht. Moeten eerst zien dan pas geloven. Terwijl dit al zo duidelijk was op lange termijn moest je de logica er achter snappen. Eveneens weten waarom alles digitaal moet. Nu beginnen ze eindelijk het te snappen. Dus is een korte sarcastische alinea genoeg. En toen werd je wakker….
@Anoniem-9594: Daarom port Xbox zijn titels naar de Playstation. Nog een ding waarom geven geen cijfees meer hoeveel winst ze draaien en waarom ook geen updates met hoeveel abonnees die aan het stagneren zijn. 😉
@Anoniem-320: denk als je bijvoorbeeld een starfield ook naar ps5 haalt je minimaal 5 miljoen verkopen hebt dus zodoende?
@Kuroda: Dit is beetje waar ik ook aan moest denken ahhah!
@Anoniem-714: lekker blijven dromen knulletje!~
@Anoniem-9594: mmm lekker makkelijk roepen zonder bewijs gappie!!
@Anoniem-3214: tjah benieuwd of ie hierop reageert denk het niet
@Anoniem-3214: Hoe weet jij dat de abonnees stagneren als ze geen cijfers vrijgeven.