We hebben de afgelopen jaren de prijzen van games iets zien toenemen omdat het voor de industrie niet langer te verantwoorden valt de oude prijzen te rekenen terwijl de kosten overal enorm zijn toegenomen. Het huidige prijspunt is fors, maar volgens de CEO van Saber Interactive, Matthew Karch, is ook dat prijspunt niet realistisch voor lange termijn.
De productiekosten van games blijven alsmaar toenemen, waardoor de risico’s ook groter worden voor een ontwikkelaar en/of uitgever. Hierbij haalt Karch het voorbeeld van Cyberpunk 2077 aan, waarbij de verwachting torenhoog was (mede door de enorme investering), maar door de gebrekkige release het veel geld gekost heeft. Uiteindelijk heeft die game winst opgeleverd, maar het risico was enorm.
Idem dito voor een situatie bij Ubisoft een paar jaar terug, toen de uitgever besloot om de kwaliteit van de titels te herzien met als gevolg het uitstel van ongeveer de hele line-up. Dit heeft financieel enorm veel impact en dat kan voor kleinere partijen levensgevaarlijk zijn.
In een gesprek met IGN zei hij om precies te zijn het volgende:
“I think that as games become more expensive to make, the $70 title is going to go the way of the dodo. I do. I just don’t think it’s sustainable… Look, you remember the hype for Cyberpunk 2077, which I think actually ultimately performed okay, but when the expectations are so high and so much money is put into one title, it’s hugely risky for the company that’s doing it. What if it fails? You remember what happened when Ubisoft a couple of years ago, all their titles slipped out of the year, and then all of a sudden they were in an entirely different place? It’s hard to recover from that. I think the market is going to shift to development which is not necessarily lower quality, but there’s going to be an emphasis on trying to find ways to reduce costs.”
Het eerste wat dan natuurlijk te binnen schiet is het verhogen van de prijzen, maar dat is niet per se een oplossing. Volgens Karch is het meer een kwestie van efficiënter omgaan met de kosten. Het hoe en wat, laat hij in het midden.
En straks dus alleen nog games van 80 euro hahaha
Lekker voorbeeld cyberpunk.
Een game die niet af was en dan maar zeuren dat het een risico is.
Maak eerst een game af
Wat een onzin, er zijn meer dan genoeg indien games die een groot succes zijn voor een zacht prijsje. Van de week outpost infinite siege gekocht. 24 euro bijna elke dag een update/fix. Super veel coole elementen. Ziet er ook niet beroerd. (Wel als je de mannetjes ziet spreken). Maar super leuk. Durven veel nieuwe leuke dingen te doen. Ben erg voorstander van indie developers
500 voor je console, 80 euro voor een microtransactie winkel waar een spel bij zit wat amper af is.
Misschien nog een season pass. Playstation plus en je ziggo of kpn…
Dure hobby aan het worden.
En nog brengt ubisoft sh!t uit.
Ik vindt 80euro voor een spel het niet waard. Zelfs niet voor Stellar Blade. Als de prijzen nog hoger worden dan wordt het tijd ik op gamepensioen ga.
Vroeger betaalde je ook gewoon voor sommige Nintendo 64 games 160 gulden. Games maken worden ook gewoon steeds duurder net als pak kaas.
@gamer1988: 199 zelfs als je turok meerekent.
Liever 5 toppers per jaar voor 100 per stuk dan 15 mediocore spellen voor een paar tientjes.
Als je een game echt goed is zal deze met 50 per spel ook dikke winst maken als maar genoeg verkocht wordt.
Maar als er shit games gemaakt worden in de hoop dat je al met 1000sales winst gaat maken dan mag je wel 300 euro vragen per spel.
International superstar soccer 64 heb ik vroeger 209, gulden voor betaald.
Lekker boeiend allemaal, dan wacht ik gewoon nóg langer met de aanschaf bij twijfelachtige spellen. Desnoods koop ik ze tweedehands.
Er zijn maar weinig spellen waar ik €80+ voor uit wil geven.
Als de verkoop niet daalt door een prijsstijging, gaan ze geen seconde twijfelen om het door te voeren.
Ik koop nu al een hoop minder games dan vorige gen, dus mij zal het niet veel uitmaken. De meeste games koop ik dan nog voor de Switch, die sowiewo al lager liggen.
@Anoniem-1127: “500 voor je console, 80 euro voor een microtransactie winkel waar een spel bij zit wat amper af is.”
Hahahahaha!
@Ralluf: nouja precies dat. Je wacht even en de grootste bugs zijn eruit. En de prijs is een stuk leuker.
Ik denk dat het niet lang gaat duren voordat we 100 gaan betalen voor een game .
Games zijn in Europa al 80 euro. Als je de prijzen hier nog verder omhoog gooit knijp je de markt gewoon dicht. Of dan zullen indies die veel lagere prijzen vragen flink profiteren
Dat zien we al voor de prijsverhoging. 100+ ultimate edition etc
@gamer1988: Maar vroeger was de markt ook veel kleiner en tegenwoordig is bijna alles digitaal. De game ontwikkelaars pakken genoeg winst. Grote probleem zijn onder andere al die grindgames waardoor spelers minder tijd hebben voor andere games. Ontwikkelaars doen gewoon veel te zielig tegenwoordig terwijl ze geld binneharken als een malle. Als voorbeeld Rockstar die zielig doet dat hun spellen te weinig kosten en via allerlei sneaky manieren geld proberen binnen te harken. Maar wel ruim 8 MILJARD winst maken op een investering van 100miljoen (op internet staat 200+miljoen maar het marketing budget reken ik niet mee). Of een gran turismo met een te erge grind. Bij veel spellen is de funfactor vergeten en gaat het meer om hoeveel credits je per uur kan verdienen zodat je eerder geneigd bent om mtx te kopen. Ik wil primair gewoon 100uur spelen omdat het leuk is en niet 100uur grinden om 1 of andere skin of auto vrij te spelen.
Voor playstation nog enigzins begrijpelijk, maar het aanbod nieuwe en goeie games voor xbox is zo dramatisch laag dat ik, na fan te zijn geweest vanaf de eerste xbox, alweer overweeg om terug te keren naar de Playstation.
Voor de prijs van anderhalve game heb je Gamepass of PS+ extra, ga je dan nog games kopen? Ik heb beide. Zelfs de paar games die ik vorige jaar heb gekocht staan inmiddels in de lijstjes van beide abonnementen. Ik ga in elk geval geen games meer kopen
Ik betaal alleen volle mep voor games waarvan ik zeker weet dat ik er genoeg tijd in ga steken en het waard vind om er €80 voor te betalen.
Voor de rest zijn bijna alle gamen elke paar maanden wel in de aanbieding dus dan schaf ik ze wat later aan. Heeft ook nog als voordeel dat er dan vaak patches zijn uitgekomen die de game verbetert ten opzichte van day 1.
Lekker Suicide Squad, Skull & Bones en Forspoken kopen voor 80,- Goede deal!
Ik moet bij berichten over geld voor games altijd denken aan Hades. Die kwam een paar jaar terug op de markt voor gemiddeld zo’n 30 euro. De game sloeg in als een bom en heeft terecht jaarprijzen gewonnen. Het is op veel vlakken dermate goed dat het zich makkelijk kan meten met veel AAA games. Dit is voor mij een recent, zeer bekend bewijs dat goede games niet jaaaaaaren ontwikkelingstijd of honderden miljoenen aan budget vereisen. De gunfactor aan de grote uitgeverijen, die makkelijk 70 of 80 piek voor bijvoorbeeld een remake (TLOU) vragen, wordt bij mij steeds kleiner. En het excuus “ja maar games ontwikkelen wordt ook steeds duurder” is een beetje lachwekkend. Het is een keuze om games met dat soort budgetten te ontwikkelen, inderdaad. Als consument heb je de keuze om daar niet in mee te gaan. Of tweedehands te kopen, even wachten met aanschaf, kan allemaal.
200 piek voor Lamborghini 64. Hoe kreeg ik mijn moeder ooit zover om dat voor mij te kopen? Spel crashte als je in een bepaalde bocht tegen een hekje reed in een haven.
Daarom wacht ik meestal tot games goed in prijs verlaagd zijn. 70€ voor game Nee.
Ben jaren geleden al gestopt met de fan boy heid van gaming. Ik volg niks meer en als ik een nieuw spel wil spelen kijk ik wat er 3 jaar geleden uit is gekomen. Net zo spannend, maar een stuk goedkoper. De geldezels die de populus is raakt droog.
Gebrekkige release van Cyberpunk?! Sorry??
Nee nee, de investeerders waren ingeduldig en wilden geld zien. Dat is de reden waarom dat misging. Hebzucht was het probleem. En geen geduld. En daar het Cdprojektred zwaar de prijs voor betaald, want hun naam gaat eraan, niet die van de ongeduldige hebzuchtige vrekken die erachter zaten.
Voor mij is dit niet zo belangrijk allemaal. Ik koop nooit een game boven de 59 euro (dat is de max wat ik wil betalen). Dus voor mij geldt: ff een half jaartje wachten om vervolgens games in de aanbieding te kopen; en MS GP.
Zorg er dan maar eerst voor dat games daadwerkelijk compleet zijn zonder allemaal shit erbij zoals bugs, glitches etc.
en dan raar opkijken als je game gecracked wordt.
Eigenlijk vooral weer stimuleren om demo’s en beta’s te gaan uitbrengen!
Ik heb best veel games als pre-order geplaatst. Maar ben daar sinds de PS4 tijd toch steeds vaker mee gestopt. Fors betalen voor een game vind ik niet erg, maar dan moet hij wel goed zijn. En ik heb toch nu wel een aantal games day 1 gekocht, waar ik echt van baalde dat ik er zoveel voor heb uitgegeven.
Copy-paste games (FC en F1 bijv.) zouden het prima met betaalde DLC updates afkunnen, ipv een jaarlijks nieuwe game. Echter zijn daar de licenties te duur voor ben ik bang.
Een game voor €80,- is veel geld natuurlijk, maar ik zie het maar even verhoudingsgewijs. Als je hier wellicht een 20 uur in steekt, dan valt die prijs wel mee.
Lekker wachten. Ik lach me suf om personen die spellen voor de volle prijs aanschaffen (Harry Potter, MW3, BF2042, Diablo). Terwijl deze nu al ruim 40% afgeprijsd zijn of in de gamepass zitten
Van mij logen ze rustig 80 vragen. Laat de whales en pre-order betatesters lekker dokken. Ik wacht wel een half jaar tot een jaar en pik de game op voor helft van t geld en gepatched met wat QoL improvements.
Destijds als kleine jongen nog 3000 Belgische frank mogen betalen voor spellen als street fighter 2 of cliffhanger op de SNES. Omgerekend was dat toen ook al 70 a 75 euro…
@Destiny Begins:
Ik lach me altijd suf om mensen die maanden na de release ineens een game spelen die ik al láng uitgespeeld heb
@Anoniem-9220:
Doei. We zullen je niet missen.
Ze willen al jaren een prijsverhoging (lees meer winst), alle nieuwe techniek neemt ook veel werk uit handen. Aandeelhouders moeten minder pushen zodat het topgames worden die niet na release nog afgemaakt moeten worden.
@Anoniem-9220:
Exactly this , Why the fuck is Ubisoft even around still.
Dogwater company
Voor een goede game betaal ik dat graag en ik had Rose Of The Ronin in de preorder staan maar ja als ie dan leest dat de game grafisch zwaar onder de maat is dan zeg je ook van “dahaag”.
@Anoniem-5419: Balen man. Als een game goed is, en je hebt er een hoop geld voor betaald, waarom zou je dan mensen gaan uitlachen die er later aan beginnen?
Weeral een rede te meer voor vele gamers om een nieuwe game maanden na release te kopen, de AAA singleplayer games zaken zo snel in prijs dat het voor mij het wachten waard is.
@gamer1988: dat is echt gelul
Nog steeds goedkoop. Ik betaalde in de jaren 90 makkelijk 150 gulden voor snes games, en voor de n64 waren er zelfs games voor 220 gulden.
@Anoniem-3389: bulshit
Prima game hoor.
Voor gamers zijn de games die op dit moment worden gereleased voor 70 euro het vaak niet waard. De prijs kwaliteit is er gewoon niet. Dat zullen ze eerst op orde moeten brengen.
.Destiny – 1200+ uur.
.The division 2 – 1500 + uur.
.Skyrim – 600+ uur.
Als je zoveel uit een game kan halen wat is dan € 80,= ?????
Haha, en dan Cyberpunk aanhalen, ze hadden zelf onrealistische verwachtingen, en de oude gen heeft ze gewoon genekt, plus dat de game vol zat met bugs en er geen bal van over was, wat ze beloofd hadden..
Verder zijn games tegenwoordig zo beroerd bij launch, dat ik gewoon wacht met kopen, hebben ze tijd om het te repareren en wordt de game goedkoper. Maar met alles digitaal, kunnen ze de prijs fictief hoog houden.
Heel simpel… games worden nu langer uitgemolken of half uitgebracht.
Kijk maar eens naar GTA V hoe vaak die uitkwam.
Seasonpassen of DLC’s voor veel games
Of halfgebakken games zoals Battlefield en No Man Sky die op den duur zo verbeterd worden dan men er lof over spreekt. Maar dit had dag 1 release al zo moeten zijn.
Ook is er te veel keus dat men wacht op aanbiedingen want je kan je zuurverdiende euro maar 1x uitgeven.
@Anoniem-3423
.Destiny – 1200+ uur.
.The division 2 – 1500 + uur.
.Skyrim – 600+ uur.
Deze games kom ik niet verder dan een aantal uur 😛
@Destiny Begins: Maar bij gamepass kun je ze ook iedere maand weer kwijtraken. Het is een koopwoning met een anti kraak pand vergelijken.
@Anoniem-2902: Helaas komt dit vooral door de aandeelhouders. Die gaan uit van oneindige groei en winst van de game publisher. Als ze vorig jaar 100 miljoen euro winst hebben gemaakt en het jaar erop 80 miljoen euro, dan zien zij dat als een verlies van 20 miljoen euro.
@PowerYourDreams: dat is zo een 400+ gulden nu als je de euro omrekend naar de waarde van toen. Doe dit met nog een paar dingen en je vraagt je af waarom de prijs zo hoog moet zijn. Het leven na 2020 is 4 tot 5 x zo duur als daarvoor. En we betalen steeds meer en meer.
ik wacht wel lekker met kopen van een game tot deze in de korting gaat tijdens een summer sale of zo, lekker goedkoop
@Starscreamer: En nog erger de gameplay word uitgerekt om mtx-aanschaf te stimuleren. GTAV is daar koning in bv. Of een GT7 ik heb maar een paar uur in de week om te gamen (andere hobby’s, sociaal leven, gezin, werk, en zelfontwikkeling). Dus voor mij betekend dat dat ik gt7 maar voor 10% kan uitspelen ofzo. Dus ik heb voor GT7 €70,00 betaald maar kan door tijdsgebrek uiteindelijk maar 10% van de auto’s vrijspelen/kopen. Snap ook niet dat ontwikkelaars dat fijn vinden. Doe je zoveel moeite om een game te ontwikkelen terwijl maar een paar procent er echt volledig van kan genieten.
Als voorbeeld: Ik zou balen als ik een gerecht maak en de meeste gasten kunnen maar 1 eetlepel eten omdat de eigenaar het zo heeft bedacht dat de gast eerst 3 blokken verder moet lopen om bestek te scoren. Maar als de gast €10,00 extra betaald aan de eigenaar de gast wel direct bestek krijgt.
@PowerYourDreams: Spel is ook maar 1miljoen keer verkocht want de markt was toen ook veel kleiner. En vergeet niet dat alles fysiek was en dus automatisch meer kostte. Cartridge distributie en Retail bv. En dan loopt een take2 zielig te doen dat hun spelletje te goedkoop is (190miljoen keer verkocht (nauwelijks in de aanbieding geweest) en veruit het meeste digitaal).
@Anoniem-2711: Ik heb zelfs nog voor de snes Final Fantasy 3 ( eigenlijk deel 6 nu) 280 gulden betaald. 180 gulden voor street fighter 2. Dus mensen moeten tegenwoordig niet zo klagen met de prijzen. Of gewoon minder games kopen op jaarbasis.
@Anoniem-6390:
Inderdaad daar kwam ik laatst met Ride4 achter toen ik de Honda CBR 900RR FireBlade wilde vrijspelen. Want deze motor heb ik in echt ook in bezit (zelfde kleuren zelfs) 🙂
Dom rondjes rijden om geld bij elkaar te sparen want ik stop er natuurlijk geen echt geld in om het vrij te spelen.
Ik denk dat als Rockstar zich zou bedenken en de game voor 100 euro zou verkopen nogsteeds iedereen het zal halen. Zal er ook niet van op kijken als Rockstar met een maandelijkse dienst zal komen.
@Anoniem-9220: ik wacht altijd een paar maanden tot ze goedkoper worden anders koop ik ze niet haha
Koop geen game meer sinds ik gt5 heb, verder de maandelijkse games via ps plus. Top.
Nope minder preorders is minder de volle mep krijgen bij release… om dan na 1 of 2 maande prijsverlaging naar 40eu te rechtvaardigen nu 80eu da 50eu enough said..
@Anoniem-6390: of stoppen met gamen kan natuurlijk ook nog als je het zo zwaar hebt!
Het hangt ervan af hoe je de game koopt. Als dat op disc is dan heb je kosten voor drukwerk, verpakkingsmateriaal, transport, etc. Maar waar ik niet tegen kan is dat ze dezelfde prijs durven vragen voor de digitale editie. En soms zelfs meer. Neem spider man 2. Staat al heel lang 80 euro in PS store. Nog geen enkele promotie op geweest. Ik weiger omdat te betalen voor een digitale game.
@Destiny Begins: precies meis helemaal mee eens ik wacht rustig af paar maanden na de release of bv op black friday
In de Playstation store zijn nieuwe releases al 10 euro duurder (€79, 90). Stilletjesaan zal he wel naar de 100 euro neigen. De spellen die we afgelopen tijd voorgeschoteld kregen zijn dat prijskaartje niet waard. Te veel bugs en performance problemen.
Ik zou nooit een game kopen voor 70 euro en dat vind ik 100% niet waard . Geld voor alle game spellen .Tot minimaal 30 euro is reëel . 70 euro vraagt om minder omzet en minder verkoopbaar . Tot max 30 euro vraagt om meer omzet en beter verkoopbaar . TEL UIT JE WINST .
De CEO van Rockstar zag dit al een tijdje. Ik was eerst sceptisch over een gamedienst net zoals je dat heb voor films en series (Disney +, Netflix, HBO, noem maar op,
maar als we steeds mooiere spellen willen, soepelere animaties en geweldig acteerwerk door acteurs die volgeplakt zijn met motionsensors die ook nog door hoepels en lussen moeten springen gaan ze t gewoon niet meer redden met een simpele aanschafprijs.
De aanschafprijs zal wellicht omlaag kunnen als deze diensten zullen komen. Je zal dan wel wéér een abo ervoor moeten nemen naar aanleiding van hoeveel je speelt.
Enige wat ik dan hoop is dat het aantal verschillende diensten beperkt blijft.
Het maximale wat ik aan een (PS5) game wil uitgeven is 30 euro. En dat is tot nu toe nog altijd gelukt voor elke game die ik ooit heb willen spelen.
Maak dan kleinere games zoals vroeger
Gewone stemacteurs ipv hollywood supersterren zou ook al flink wat schelen qua prijs.
Vaak hebben ze geen meerwaarde tov een onbekende. Kijk naar GTAV or Max Payne. Of de oude stem van Snake. Die nu een dure ster moest zijn
@Anoniem-1830: Rockstar ja, maar pakweg een minder bekend spel?
@Anoniem-1830: Rockstar ja, maar pakweg een minder bekend spel?@Anoniem-560: had je op sega moeten spelen. Games ware. 2200fr ofzo op megadrive
Next gen gaat voor mij weer ‘full pirated’ worden. Je ziet nu ook met the crew dat een game gewoon uit je library wordt getrokken. Stel je voor dat je game van 80 met een gouden berg aan micro transacties zo wordt ingenomen. Sorry, maar de game industrie is door deze graaierij compleet gesloopt. Kosten zijn hoger, maar de industrie is ook onwijs groot geworden. Het grote probleem is kapitalisme, aandeelhouders verwachten steeds meer groei en steeds grotere winsten en wij moeten daarvoor bloeden. Ik doe daar niet aan mee en ga lekker de zee op. Van mij mag de hele industrie omvallen, dan kunnen we het daarna weer opbouwen zonder graaicultuur.