Preview | Kingdom Come: Deliverance II – In 2018 bracht ontwikkelaar Warhorse Studios de ambitieuze actie-RPG Kingdom Come: Deliverance op de markt. Een game die in eerste instantie technisch niet al te best was, maar alsnog door gamers omarmd werd omdat de titel iets nieuws bood. Nu jaren later staat de game op Steam bijvoorbeeld als erg positief genoteerd, omdat de community de vele inspanningen van de ontwikkelaar waardeert, en omdat de game anno 2024 technisch prima is. Ook is het een commercieel succes gebleken en na de release van de game op de Nintendo Switch, is het nu tijd om vooruit te kijken: Kingdom Come: Deliverance II komt eraan.
Groot team, veel ambitie
Waar de oorspronkelijke game door een klein team werd gemaakt en misschien een beetje door zijn eigen ambities werd ingehaald, heeft Warhorse Studios in de afgelopen jaren de capaciteiten flink uit kunnen breiden. De studio is niet langer een klein clubje van fanatieke ontwikkelaars, maar een volwaardige studio waar tegen de 250 mensen werken. Die zijn allemaal bezig met dit vervolg en lang hoeven we er niet op te wachten, Kingdom Come: Deliverance II staat namelijk gepland voor een release later dit jaar op de PlayStation 5, Xbox Series X|S en pc.
Een van de voordelen van de grotere capaciteit is dat ze nu veel dingen kunnen doen wat in het vorige deel niet mogelijk was. Dit resulteert direct in nieuwe features en ook een grotere speelomgeving. De wereld zou namelijk twee keer groter zijn dan die van het origineel. Daarnaast zijn de verhalen van een grotere omvang, waarbij de lijnen veel langer doorlopen. Het gevoel wat het moet geven is dat je in een episch avontuur stapt. Dit is onder andere terug te zien in de acties die je doet. Die hebben namelijk veel meer impact op de omgeving om je heen. Dus waar verhalen een langere looptijd kennen voor een grootser gevoel, hebben ook kleine dingen consequenties.
Een voorbeeld werd geschetst dat als je dronken en naakt op straat rondloopt, mensen zullen reageren. Jij hebt de keuze om excuses aan te bieden, maar ook kan je ze vertellen dat ze op moeten rotten. Afhankelijk van jouw reactie, zul je een effect zien via het ‘crime’-systeem, wat wil zeggen dat je bij herhaaldelijke misdragingen de wetsdienaars achter je aan krijgt en dat kan bepaalde situaties met betrekking tot verhalen beïnvloeden. In principe is de kern dat je een verhaal voorgeschoteld krijgt, maar dat het verloop voor elke speler anders zal zijn op basis van de keuzes die je maakt en de acties die je uithaalt.
Het verhaal van Henry
Warhorse Studios grijpt opnieuw protagonist Henry aan voor het verhaal van de game. Hij overleeft ternauwernood een aanval op zijn dorp en hij laat het hier niet bij. Zo zal hij jacht maken op de verantwoordelijke en dat brengt hem in hachelijke situaties. In die zin is het verhaal van deze tweede game een voortzetting van het eerste deel, maar de ontwikkelaar stipt wel aan dat het zo geschreven is dat het avontuur genoeg op zichzelf staat zodat nieuwkomers er ook van kunnen genieten. Kortom, het is geen verplichting om de eerste game te spelen voor alle context, al kunnen bepaalde verwijzingen of situaties natuurlijk wel beter te relateren zijn.
Terwijl je enerzijds op een wraaktocht gaat naar de verantwoordelijke van de aanslag op je dorp, zul je ook te maken krijgen met de grote speelwereld. Primair is het verhaal gericht op de regio rondom de historische stad Kuttenberg. Natuurlijk zul je deze imposante locatie bezoeken die gelijk opviel door de sfeervolle inrichting. Buiten deze stad tref je in de wereld ook andere, kleinere plaatsen aan en daar tussen heb je te maken met heuvellandschappen, rotsformaties, bossen en meer. Eén van de belangrijke stappen vooruit is dat de steden in deze game een heel stuk groter zijn dan de grote steden in het origineel.
De gebieden die je bezoekt nodigen ook uit om te verkennen, want er zijn volgens de ontwikkelaar genoeg geheimen te vinden. Of het nu een donker bos betreft of het uitpluizen van een kasteel, je kunt wat dat betreft weer alle kanten op. Dit stukje exploratie in combinatie met het verhaal en natuurlijk de combat, lijken de drie pijlers te vormen voor dit nieuwe avontuur. De specifieke details zijn echter afwachten, want we kregen vooral een globale presentatie van de game te zien. Dat was indrukwekkend met mooie steden, het platteland en alles wat erbij hoort. Echt dieper ingaan op de game kan helaas nog niet, daarvoor zullen we ongetwijfeld de gamescom moeten afwachten – zeker gezien de game dit najaar al moet verschijnen.
Immersieve combat
Tot slot kunnen we nog wat vertellen over de combat. Dit borduurt voort op de basis die is gelegd in de vorige game. Hoewel het historisch accuraat is, is dat niet het primaire uitgangspunt. De ontwikkelaar streeft namelijk immersie na en als ze dan her en der van accurate combat moeten afwijken, dan zullen ze dat doen. Het gaat er namelijk om dat je je bedreigd voelt in gevechten, dat je het zwaard echt in je handen voelt en dat het gevaar in de omgeving voor onheilspellende situaties zorgt. Ter vernieuwing mag je nu een kruisboog verwachten en zelfs wat vuurwapens, maar dan wel de meest primitieve vorm daarvan gezien de tijd waarin de game zich afspeelt. Klinkt goed wat ons betreft.
Voorlopige conclusie
Zoals zojuist al aangehaald hebben we weinig echt inhoudelijke informatie gekregen, maar meer een globale presentatie van de belangrijkste stappen vooruit. Dat zag er in ieder geval erg goed uit, maar dat mag ook wel na 6 jaar – zolang is de game al in ontwikkeling. De gameplay lijkt voornamelijk een voortzetting van hetgeen we reeds kennen en met een veel groter team dat nu aan de game werkt, is de kans groot dat Kingdom Come: Deliverance II bij release gelijk als een huis staat. De ambitie kunnen ze nu waarmaken, de game is grootser, diepgaander, meer spectaculair en uiteraard enorm sfeervol. Dit is mede te danken aan een schitterende soundtrack waar we wat van te horen kregen. De eerste indruk is in ieder geval positief en we hopen snel meer te zien te krijgen.
Kom maar op, want hier heb ik wel zin in. En ook mooi dat het al redelijk snel uitkomt, althans voor begrippen in de gaming industrie.
Hebben jullie echt een presentatie gehad? Of hebben jullie de reveal trailer bekeken? Alles wat jullie beschrijven is daar namelijk genoemd…….
@Anoniem-4794: Ja, niet wetende dat ze doodleuk dezelfde video aan iedereen zouden gaan laten zien…
Hyped, hopelijk doen ze de release iets beter dan eerse deel. Ff iets langer bug fixen. Verder heel veel zin in.
Tip: de Royal edition van deel 1 kost maar 3,99 in de PS store. Aanrader
Altijd eerst de rechtvaardiging voor die ontzettend stupide slechte review van deel 1. Kracht is laten zien dat je fouten maakt. Zeg dat in de intro. Ipv weer over technische mankementen te praten. In verhouding met Bethesda was het helemaal niet erg. Dus zeg. We hebben ons verkeken tijde. De review van de eerste game en achteraf een game een verkeerde review gegeven..
@Anoniem-5498: Je kan maar 1 keer een eerste indruk achterlaten, als je die verprutst dan blijft dat je achtervolgen. Games worden over het algemeen maar 1 maal gereviewd en niet nogmaals als deze geüpdatet zijn. Dus als een game technisch door de mand valt en je krijgt een laag cijfer, dan is dat terecht. Dat ze het uiteindelijk gefikst hebben is mooi, maar is nou niet echt een reden voor een reviewer om dan te zeggen ik zat er naast. Persoonlijk ben ik wel blij dat games die technisch een zooitje zijn een laag cijfer krijgen, misschien dat er dan eindelijk is wat gaat veranderen.
Deel 1 is naast Baldur’s Gate 3 en The Witcher 3 toch wel de toffe game ervaring ooit. Alleen al door die bossen en natuur rondlopen, de gevechten, de sfeer etc. Ongekend.
@Anoniem-6361:
Edit;
*mijn tofste
@Anoniem-1355:
Ik had hem al fysiek vanaf dag één. Maar voor die prijs toch gekocht, alleen al om ze te supporten. En scheelt weer disc wissel. 😉
Henry! <3
Kuttenberg, here i come
ze hebben goed afgekeken van witcher 3 (muziek,kostuums,setting) wat een grote win is natuurlich.
Ah tof dus als ik dat zwaardvechten (weer) niet echt onder de knie krijg, kan ik nog altijd van point blank koppen blasten met m’n gun. Laat maar komen dat middeleeuws slachtfeest!
@Anoniem-6889:
Praat geen onzin Mantequilla. Heeft niks met TW3 te maken.
@Anoniem-63: dan moet je beter kijken,heeft wel te maken,goed kijken jongeeee
@Anoniem-2320:
Ja hoor je hebt gelijk. In jouw fantasiewereld heeft het er wel mee te maken.
Eerste deel prachtgame
@Anoniem-6361:
Nope. Not even close.
@Anoniem-6361:
Miss moet je n keer na buiten gaan jij.
@Anoniem-6888: om vervolgens te grazen genomen worden door een zwerm horzels, je haar in de war te laten blazen door de wind en een eikenprocessierups in je nek te laten kruipen zeker? No thanks, gaming > real life.
@Anoniem-2879:
Oh want dat bepaal jij? Laat me niet lachen.
@Anoniem-6888:
Dus omdat ik een bepaalde game geweldig vindt moet ik naar buiten gaan?
Je komt niet heel snugger over met je domme opmerkingen.
@Anoniem-1852: rukbunker confirmed
@Anoniem-5486: letterlijk begin van de trailer is een quest in witcher 3 waar een bruiloft word gevierd,en later in de trailer zie je een boom met hangende lijken,dit is letterlijk ´´velen´´ in witcher 3 ,genaamd ´´hangman tree´´
/dusss
@Anoniem-3623:
Er zit een bruiloft in dus het is van The Witcher 3 afgekeken? Hahaha. “Letterlijk” nog wel. Hahaha. Ik ben ook getrouwd, komt dat omdat ik TW3 heb gespeeld?
En een boom met opgehangen mensen ook “letterlijk” TW3. Zonder die game waren ze daar nooit opgekomen.
In de game is er een waargebeurde oorlog gaande. In de middeleeuwen werden er mensen opgehangen.
“ze hebben goed afgekeken van witcher 3 (muziek,kostuums,setting)”
Nogmaals praat geen onzin.
“Eén van de doelen van de makers van het spel is dan ook gepoogd realisme.[1] Kingdom Come zou onder andere wapenrusting en kledij bevatten die correct is volgens de periode, gevechtstechnieken, en historische gebouwen die mede ontworpen zijn door architecten en historici. In het spel is ook authentieke muziek te horen zijn die opgenomen werd door Tsjechische muzikanten, gebaseerd op oude middeleeuwse muziekpartituren.”
/dusss