Het blijft maar zogenaamde ‘leaks’ regenen rondom de PS4, iets wat ons natuurlijk allemaal doet vermoeden dat de console steeds dichterbij komt. De kans is redelijk groot dat er een onthulling in maart gaat plaatsvinden, maar dit zou wel pas na de next-gen Xbox onthulling zijn. Zelf gokken wij ook op een onthulling tijdens een eigen PlayStation-event in Tokyo nog voor de E3.
Een onthulling van de console en enkele titels alvorens de E3 zou een redelijk normale zet zijn, op die manier hebben ze dan de E3 om meer informatie over bijvoorbeeld games vrij te geven. Zo werd de PS Vita (destijds de NGP) ook eerst onthuld in Tokyo en pas later op de E3 werd er meer concrete informatie vrijgegeven.
Enfin, vandaag zijn er dus weer nieuwe specificaties gelekt van de console, iets wat we steeds meer zien. Het gekke aan de specificaties is dat deze nogal overeenkomen met een bron van onszelf, waar je hier toen een artikel over kon lezen. De kans is dus groot dat de website VGleaks het bij het rechte eind heeft, aangezien onze bron toch wel als behoorlijk betrouwbaar kan worden gezien.
De specificaties die zij publiek maakten zijn als volgt:
LIVERPOOL SOC
Custom implementation of AMD Fusion APU Arquitecture (Accelerated Processing Unit)
Provides good performance with low power consumtion
Integrated CPU and GPU
Considerably bigger and more powerful than AMD’s other APUsCPU:
Orbis contains eight Jaguar cores at 1.6 Ghz, arranged as two “clusters”
Each cluster contains 4 cores and a shared 2MB L2 cache
256-bit SIMD operations, 128-bit SIMD ALU
SSE up to SSE4, as well as Advanced Vector Extensions (AVX)
One hardware thread per core
Decodes, executes and retires at up to two intructions/cycle
Out of order execution
Per-core dedicated L1-I and L1-D cache (32Kb each)
Two pipes per core yield 12,8 GFlops performance
102.4 GFlops for systemGPU:
GPU is based on AMD’s “R10XX” (Southern Islands) architecture
DirectX 11.1+ feature set
Liverpool is an enhanced version of the architecture
18 Compute Units (CUs)
Hardware balanced at 14 CUs
Shared 512 KB of read/write L2 cache
800 Mhz
1.843 Tflops, 922 GigaOps/s
Dual shader engines
18 texture units
8 Render backendsMemory:
4 GB unified system memory, 176 GB/s
3.5 available to games (estimate)Storage:
– High speed Blu-ray drive
single layer (25 GB) or dual layer (50 GB) discs
Partial constant angular velocity (PCAV)
Outer half of disc 6x (27 MB/s)
Inner half varies, 3.3x to 6x– Internal mass storage
One SKU at launch: 500 GB HDD
There may also be a Flash drive SKU in the futureNetworking:
1 Gb/s Ethernet, 802.11b/g/n WIFI, and BluetoothPeripherals:
Evolved Dualshock controller
Dual Camera
Move controllerExtra:
Audio Processor (ACP)
Video encode and decode (VCE/UVD) units
Display ScanOut Engine (DCE)
Zlib Decompression HardwareEach CU contains dedicated:
– ALU (32 64-bit operations per cycle)
– Texture Unit
– L1 data cache
– Local data share (LDS)About 14 + 4 balance:
– 4 additional CUs (410 Gflops) “extra” ALU as resource for compute
– Minor boost if used for renderingDual Shader Engines:
– 1.6 billion triangles/s, 1.6 billion vertices/s18 Texture units
– 56 billion bilinear texture reads/s
– Can utilize full memory bandwith8 Render backends:
– 32 color ops/cycle
– 128 depth ops/cycle
– Can utilize full memory bandwith
Heel leuk. Ik snap er geen reet van. Maar klinkt goed… denk ik..
Vraagje aan de experts. Ik heb zo’n router die twee signalen verzendt ofzoiets. Eén voor normaal internet (1gb volgens mij) en de andere voor media (5gb volgens mij???).. De PS3 kan niet op dat media netwerk.. Maar kan de PS4 dat wel? Kijkend naar deze specificaties natuurlijk.
Wat een pracht!
@Naam…: PS4 krijgt hoogstwaarschijnlijk wel gewoon 5Ghz ondersteuning voor WiFi ja. De normale waar je het over hebt is 2.4Ghz, dat is de oude standaard die bijv de PS3 nog gebruiken en gek genoeg zelfs de Wii U.
Een octa core met 1,6 ghz, dat is al te vinden in de nieuwe samsung galaxy S4 als die uitkomt. Dus eigenlijk verwacht ik van een console toch meer. In het begin zal het mooie games geven maar met die 8 cores van maar 1,6 ghz ga je niet echt veel jaren meer. 2.4 ghz per core zou toch iets beter zijn.
Ziet er goed uit!
Nu nog de onthulling en klaar is kees 😉
Destination PlayStation is een Sony event van 25 tot 28 feb. Geen mooier moment om dan een PS4 te onthullen …
duidelijk word wel dat ze dus overstappen op een geheel andere cpu, of wel jammer maar oude games kun je niet meer afspelen tenzij ze allemaal geport worden en dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Verder zien de spec’s er prima uit en zijn vergelijkbaar met een flinke game pc.
Ik verwacht dan ook hogere resoluties een veel meer detail in de games, want kijk maar eens wat een flinke videokaart er in komt, als de PS3 al 7 jaar meedraait, dan verwacht ik wel meer van de PS4.
@84.192.70.xxx:
4GB ram is op de huidige PC’s al genoeg om iedere game op hoogste settings te draaien, laat staan op consoles die er vele malen efficienter gebruik van maken. Bovendien weten we nog niet of er nog VRAM van de vid kaart bovenop komt.
@GanGsterG: waar zie jij octa core staan ik zie staan Orbis contains eight Jaguar cores at 1.6 Ghz, arranged as two “clusters”
Each cluster contains 4 cores and a shared 2MB L2 cache
denk dat de cores op idle 1.6ghz lopen en met games tegen de 2.4 ghz
Vette prijs!!!
Noooo 🙁 ik vond de vorige specs leuker :S “maar” 4gb ram, krijgen we weer hetzelfde als de vorige?/huidige generatie -.- De ps is krachtiger dan de xbox, maar omdat de games ontwikkeld worden op de xbox met 8!gb ram en daarna geport worden naar de ps zien ze er dus slechter uit omdat de ps niet “genoeg” ram heeft :@.
@GanGsterG: how about NO. Leer alstublief 1 les van mij. meer Ghz betekend niet altijd dat hij sneller is als een ander, net zoals dat meer cores dat niet altijd hoeven te betekenen. als we even kijken naar jouw voorbeeld.
De Galaxy S opvolger krijgt 4+4 cores (Mobiele cores!!) deze worden nooit tegelijkertijd gebruikt. of de 4 sterke cores en bij weinig werk de 4 zwakke. de kans dat dit ook zo is bij de PS4 is minimaal en zelfs als dat zo is dan is het nog heel anders. een mobiele CPU is niet te vergelijken met een Desktop variant (die ook de PS-versies komen)Bijna alle Desktop dual cores zijn beter/sneller dan de quadcores die in de mobieltjes gaan. het gaat niet altijd alleen om meer cores en meer Ghz, maar vooral om de architectuur.
Zo wil ik ook nog eens extra duidelijk maken: Als in een apparaat een I7 zit is die niet altijd beter dan een I5. er zijn genoeg Laptop I7 processoren die slechter zijn dan I5 CPU’s op de desktop. Leer alstublieft van mij: meer = niet altijd beter. Dat geld alleen als verder alle omstandigheden gelijk zijn. een I5-2500k op 4,5 Ghz is sneller dan een I5-2500k op 3,2 Ghz ja, maar een Intel Core 2 Duo T6600 op 7 Ghz (=voorbeeld) komt echt niet in de buurt van de prestaties van die I5-2500k op 3,2 Ghz.
on-thread. mooie spec. Ik hoop echt dat deze kloppen. 8 cores, al dan ietsje lager geclocked, maar dat maakt niet extreem veel uit, en daarbij een videokaart(en?) die 1.843 Tflops weer te verwerken. (ter visualisatie, de GTX580 van Nvidia = 1.581 Tflops) 4gb werkgeheugen iets minder future proof, maar we doen het er maar mee :P. als ze hie dan nog een 1 TB HDD in doen of ook een 12GB versie van uit laten komen + de mogelijkheid om die te vervangen ben ik helemaal gelukkig!
ps, Flop = een eenheid die wordt gebruikt om de rekenkracht van CPU’s / GPU’s aan te duiden
Doe mij dr maar 1
Hmmmm. Als dit definitief is, dan ben ik helaas een beetje teleurgesteld. Ik wacht wel op wat in-game beelden
@82.73.247..xxx:
de PS4 heeft toch EIGHT cores, octa core staat voor 8 cores. Net zoals quad core staat voor 4.
@MTR-Gamer:
nee ik weet dat meer Ghz niet beter hoeft te zijn, omdat het ligt aan hoe efficient je er mee te werk gaat. Dus met architectuur. Maar ik ga er van uit dat een core met 2,4 ghz maar kan dan een 1,6 ghz. Dan heb ik het niet over hoe de architectuur is van de hele console. Daarom zou je beter 2,4 ghz gebruiken en daarmaa zo de consoles bouwen dat je er de max uithaalt.
Wie zegt dat dit er allemaal in komt die zogenaamde lekken kunnen ook nep zijn.
Ondanks de 4GB Orbis bezit tegenover de 8GB van durango heeft Orbis wel een veel snellere ram. De GPU is ook een stuk krachtiger. Wat ook zeer interessant blijkt is de balanced 14 + 4 CU’s, dus de overige 4CU’s zijn speciaal voor extra compute resources als physics calculaties. Dit allemaal custom en efficiënt geïntrigeerd op een low powered jaguar API board en next gen mag van mij snel komen.
Maar kan er ook een floppy in?
Tuurlijk kan er een floppy in , backward compatability baby . Het Schijnt zelfs dat je de cassette games erin kan trappen . Hoe vet is dat ? En met Rpg maker kan je zelfs de meest inovatieve 4k kwaliteits rpg spellen maken voor de ps4 . En filmpje kijken no problemo dan ros je er ff een vhs of betamax in en heb je de beste kwaliteit . En met de kabel welke je via de antenne ingang aansluit garanderen ze je de beste beeldkwaliteit ( niet inbegrepen bij de console aanschaf ) . En om niet hetzelfde gedonder te krijgen met de Wii U controller die na 5 minuten gamen leeg is gewoon weer lekker een kabel eraan . Is dat porno of niet ?
Fake en onzin. PS4 gaat 4K hebben en dat weten we allemaal. Want ze willen dat mensen 4K blu-rays af kunnen spelen zoals mensen nu blu-rays kijken op hun PS3. En dat past dus niet op een schijfje van 25/50GB. Dus dit is zo fake als een 3 euro biljet.
@84.29.231..xxx:
Gewoon een kwestie van een Bluray driver update in de firmware en het speelt Bluray XL discs van 100GB en 128GB af. Verder is dit ook een high speed drive dus kan het content op een hogere rate afspelen.
Het enige wat ik wil weten is of deze PS4 sata 3 en hoger support want wil namelijk wel SSD erin kunnen stoppen!