Over de laatste paar maanden ben ik druk bezig geweest met het verzamelen van informatie rondom de PlayStation 4. In al die jaren dat ik PSX-Sense al beheer heb ik een hoop vrienden gemaakt binnen de industrie en zo ook veel betrouwbare informatie mogen ontvangen. Zo wisten we al te voorspellen dat de online pass eraan zat te komen voordat dit ook al maar ergens bekend was. Als eerste waren we ook met het bekend maken van het feit dat je PlayStation 3 gebanned kon worden, inclusief screenshots van Sony’s back-end. Verder in het rijtje wisten we ook als allereerste website artwork weten te bemachtigen van Uncharted: Golden Abyss, toen nog een game voor de NGP. Alsof dit allemaal nog niet genoeg was hadden we ook nog exclusief de hacker-log van de grote PlayStation Network inbraak van vorig jaar.
Ik wil dan ook benadrukken dat we een flink aantal bronnen hebben en niet zomaar informatie uit onze duim gaan zuigen om bezoekers te halen. In dit artikel en de informatie die we je hierin ga vertellen heeft maanden werk gezeten en er zijn dan ook heel veel gesprekken aan voorafgegaan met onze bronnen. De informatie die we nu als totaliteit hebben los weten te peuteren is niet afkomstig van slechts één persoon, maar loopt in de tientallen. De informatie die we hebben is dus bevestigd door meerdere persoon, maar, dat betekent niet dat dit allemaal final is. Het gaat hier nog steeds om specificaties en informatie van een prototype, er kan dus nog steeds veel veranderen.
Sony’s planning
Laten we beginnen met hoe de PlayStation 4 uiteindelijk in de markt gebracht zal gaan worden en wat Sony’s eigenlijke planning nu precies is. Vorig jaar waren er binnen Sony plannen gemaakt om de PlayStation 4 inderdaad te onthullen op de E3 van 2012. De persconferentie die echter gehouden is was, zoals je misschien wel weet, vele malen korter dan dat Sony dit normaal doet. Dit komt omdat alles eigenlijk zou moeten gaan draaien rondom de PlayStation 4. De reden dat dit alleen niet gebeurd is was omdat er roet in het eten werd gegooid door de grafische chip van de PlayStation 4.
Sony is tegen enkele problemen aangelopen die ervoor zorgen dat de eerder geplande onthulling niet door kon gaan. Deze onthulling zou namelijk gedaan worden zodat Sony kon beginnen met het uitsturen van prototype devkits naar kleinere ontwikkelaars. Op het moment zijn enkel nog ‘de grote jongens’ in het bezit van een prototype waarop zij ontwikkelen. Dit prototype zou alleen niet echt de PlayStation 4 zijn maar meer een PC die de PS4 na moet bootsen. Aangezien Sony deze ‘PS4/PC’ nog niet uit wilt geven aan kleinere ontwikkelaars is het voor hun belangrijk de PS4 zo snel mogelijk aan het publiek te tonen. Wanneer dit namelijk gedaan is hebben ze niet meer te kampen met uitgelekte informatie en kunnen ze zelf gewoon met de primeur komen.
Qua release hoor je verschillende verhalen, maar de originele planning was om de PlayStation 4 in het vierde kwartaal van 2013 in de winkels te krijgen. Aangezien de GPU alleen ervoor heeft gezorgd dat ze tegen problemen aanliepen, is de kans hierop een stuk kleiner. Ook hebben we een release gehoord van 04-04-2014, wat dan weer meer een symbolische release zou worden.
De naam
Als er ergens veel verwarring over is dan het is het de naam van de PlayStation 4. Zoals je hebt gezien kwam onder andere Kotaku met het verhaal dat de nieuwe console PlayStation Orbis zou gaan heten. Op enkele documenten die we gezien hebben wordt ‘ORBIS’ aangeduid als codenaam, onduidelijk is alleen of dit een interne codenaam voor ontwikkelaars is of een naam gebruikt door Sony. Naar alle waarschijnlijkheid zal de console gewoon PlayStation 4 gaan heten en dus geen ORBIS.
De focus van de PlayStation 4
Sony heeft uiteraard een aantal doelen voor ogen met deze next-gen console en die vallen in principe onder te verdelen in drie categorieën. De eerste is prijs en kwaliteit, Sony focust zich op de best mogelijke performance voor de meest schappelijke prijs. Een adviesprijs hebben we nergens gehoord maar Sony heeft blijkbaar wel gezegd zich enorm te focussen op een redelijke adviesprijs. Of dit boven of onder de eerste PS3’s adviesprijs gaat liggen, dat weten we niet, maar dit was toentertijd zo’n 600 euro.
De tweede categorie is het ontwikkelen makkelijker te maken, iets wat dit keer heel erg hoog in het vaandel ligt. In het begin van de PS3 klaagden veel ontwikkelaars over het feit dat een game maken voor de PS3 geen kattenpis is. Dit probeert Sony dit keer te voorkomen en dus kiezen ze voor een veel begrijpelijkere SDK en bekendere structuren om de ontwikkelaars tegemoet te komen.
Als laatste is de focus het besturingssysteem, deze wordt gloednieuw en dat betekent dat de PS4 afscheid gaat nemen van het welbekende XMB. Sony gaat met man en macht eraan werken om ook meer applicaties naar de PS4 te brengen. Voor Noord-Amerika betekent dit bijvoorbeeld meteen vanaf de launch een breed scala aan services zoals Hulu+, Netflix, MLB, Amazon Video, UFC, Crackle, Pandora, NHL Gamecenter, CNBC, NBA, ESPN en nog veel meer.
De hardware
Als iets een doel voor me was dan was dat het bemachtigen van een foto van de PlayStation 4 zelf, maar dit is me helaas niet gelukt. De PlayStation 4 is enkel en alleen nog maar een console op papier voor ontwikkelaars en slechts een select aantal mensen weten hoe het apparaat er eigenlijk echt uit gaat zien. Sony vindt het daarnaast ook niet nodig om de looks van de PS4 te delen met ontwikkelaars, omdat ze hier simpelweg niets aan hebben. Natuurlijk heeft Sony daar dan ook wel een goed punt, maar dit is uiteraard wel jammer voor ons.
Wat ik alleen wel heb gekregen is een zeer uitgebreid document van de specificaties van de PlayStation 4. Zo zou de PlayStation 4 een AMD Fusion APU krijgen waarbij de CPU en GPU samen op dezelfde chip zitten. De codenaam voor deze chip is ‘Liverpool’ Volgens ontwikkelaars zou deze chip in ‘gewone praat’ ruim 10x meer kunnen dan dat die van de PS3 dit kan. Het zou een Quad Core AMD x86 CPU bevatten die loopt op 3.2Ghz welke de codenaam ‘Steamroller’ kent. De GPU is een ATI r10xx op 800MHz met 1843 GFLOPS, deze heeft de codenaam ‘Tahiti’. Deze chip zit onder andere ook op een AMD Radeon HD 7970, beide chips (CPU en GPU) zijn 28nm-processors.
Qua geheugen is er nog veel onduidelijkheid met de PlayStation 4, zo was het initiële plan van Sony om 2GB unified memory in het apparaat te stoppen. Dit is alleen nog altijd een punt ter discussie en ontwikkelaars vragen toch echt of dit omhoog gebracht kan worden naar 4GB, deze mogelijkheden worden nog door Sony bekeken. Ter vergelijking, de Wii U zou 1,5GB aan geheugen gaan bevatten.
Qua disc-drive zal de PlayStation 4 weer uitgerust worden met Blu-Ray, de ruimte die een Blu-Ray schijf biedt (50GB) is namelijk nog altijd genoeg en dus blijft men deze technologie gebruiken. Achterop de PS4 zul je een HDMI 1.4-poort aan gaan treffen en deze zal een maximale output hebben van 1080p en dus niet de eerder genoemde 2048p.
In totaal zullen er tijdens de launch twee PlayStation 4’s beschikbaar zijn, beide zijn alleen uitgerust met een harde schijf die groter is dan 320GB. Qua bundels zijn er nog geen concrete plannen bij Sony. Wat het precieze verschil is tussen de twee weten we niet, maar dit gaat waarschijnlijk gewoon de harde schijf grootte zijn. Ook zal de PS4 een apart plekje hebben voor patches, OS etc dit wordt opgeslagen op een interne 16 GB flashopslag.
Specificaties in een notendop
- AMD Fusion APU – Codenaam ‘Liverpool’
- Quad Core AMD x86 op 3.2 GHz
- ATI r10xx (3e generatie ) op 800 MHz en 1843 GFLOPS – Codenaam ‘Tahiti’
- 2GB aan Unified memory (nog onzeker, dit kan 4GB worden)
- Blu-ray
- HDMI 1.4 – 1080p output
- 320GB+ HDD
- 16GB Flash Memory
Het downloadmodel
De PlayStation 4 gaat gebruik maken van een downloadmodel die ook gebruikt wordt door de PlayStation Vita. Alle launch games zullen namelijk meteen vanaf dag 1 ook beschikbaar zijn in de PlayStation Store. Dit zorgt ervoor dat gebruikers zelf de keuze kunnen maken of ze een game in de winkel willen kopen, of via de PlayStation Store. Ook zal de PlayStation 4 gebruik gaan maken van cloud storage, voor bijvoorbeeld je savegames. Dit is ook al mogelijk op de PlayStation 3 alleen dan enkel en alleen met PlayStation Plus. Of dit ook een PlayStation Plus feature wordt op de PS4 is nog onbekend.
Voorlopige conclusie
Alles wat je hierboven hebt kunnen lezen is een verzameling aan informatie die we hebben gekregen over de loop van een aantal maanden. Sommige informatie stamt bijvoorbeeld uit december 2011 terwijl andere dingen weer echt heel recent zijn. We willen nogmaals benadrukken dat we dit echt niet uit onze duim zuigen en alles zoveel mogelijk hebben gecheckt tot zover dit mogelijk was. We zijn wat dat betreft een kleine Nederlandse website maar dat betekent niet dat je dit soort informatie moet laten liggen.
We hopen jullie hiermee flink wijzer te hebben gemaakt en dat jullie er ook echt wat aan hebben. Ik blijf natuurlijk niet stil zetten en hoop aan de hand van de publicatie met dit artikel nog meer informatie te kunnen krijgen de komende maanden. Voor nu is dit het en hopelijk tot snel!
monoliet =
die gegevens geloof ik al eerder dan die andere fantasy van sommige
dit zou ook betekenen dat er een grotere kans is dat ps3 games wel zullen werken wat een zeer groot + zal zijn voor mij
2GB unified memory vind ik pers. ook beetje langs de weinige kant als zelf in de wii u 1.5gb in zit
zowie zo gaat men proberen onder die 600 € te geraken
en die harde schijf kan ik enkel maar toe juichen .
ik zit met een 320 en dat = voorlopig goed zelf een 120gb stond veel te rap vol
thumps up! 🙂
en Backward compatibility? Zullen PS3 spellen werken op PS4?
@87.209.208.xxx: Nee, hoogstwaarschijnlijk niet vanaf launch
Dan zal ik maar een controller kopen voor m’n PC, die nu al betere specs heeft dan de PS4 😛
Mooi artikel! Complimenten, ik heb een punt van kritiek, en dan heb ik het niet over de tekst info( die is doorgaans prettig om te lezen, maar jullie video items, phoe! Zonder hd camera in 2012???? En de kwaliteit van de presentatie’s vond ik een beetje triest,.. Kijk naar ign, kijk naar gamekings,…. Jullie kunnen echt veeeel beter, dat weet ik zeker.
Hebben jullie ook nog informatie over de controller? Of houdt Sony het bij de move en dualshock (4)? Verder vind ik het een interessant stuk en ik ben zeer benieuwd naar de ps4.
Ik hoop echt dat Sony er een sterke CPU & GPU in zetten, ookal word ie dan duur. Een constante 60 fps moet gewoon de standaard worden voor elk spel. Ik heb zelf bijv Crysis 2 op de PS3 & PC. Op me PC loopt ie op 60 fps waardoor het in mijn ogen een compleet ander spel word. Geen framedrops zoals op de console versie, die moeten gewoon verdwijnen bij de PS4!
@94.210.84.xxx: ze kunnen altijd veel meer uit een console halen dan een pc
@86.89.176.xxx: Nee helaas niet, er is nog niks bekend over PSMove of DS4, in ieder geval niet bij ons.
artikel is echt interessant. super werk psx!
Ik denk ook dat ze die 3D bril van ze goed gaan ondersteunen
Dat gratis die 3D bril er bij krijgt dan heb je echt de ultime game ervaring denk ik. Ik ben ff de naam vergeten
Party chat ? zoals in de vita & X360.
@rva_96: Niks over gehoord, sorry. Qua OS en dergelijke is er echt nog weinig bekend.
@62.140.137..xxx: Mee eens, de video-items kunnen beter, maar toch bedankt dat ze ons up-to-date houden met E3 (Roel en Lennard)!
wauw roy wat een artikel van a tot z gelezen geweldig!
OT:
Het zou een Quad Core AMD x86 CPU bevatten die loopt op 3.2Ghz welke de codenaam ‘Steamroller’ kent. De GPU is een ATI r10xx op 800MHz met 1843 GFLOPS, deze heeft de codenaam ‘Tahiti’. Deze chip zit onder andere ook op een AMD Radeon HD 7970, beide chips (CPU en GPU) zijn 28nm-processors.
Mochten deze specs waar zijn ( zegt de meeste mensen vast niks), dan heb ik gewoon geen woorden meer… Gamen zal dan echt op een ander niveau worden kan niet wachten/hopen geloof mij maar!
Als het mij vragen Beter orbis! het zal in nieuwe stap zijn voor (Sony) neem dat van mij aan!!!!!!! 😉
Dat is gelijk 1+1=(2)! Is (één) als waarde van (twee), nee zeker niet! dat doet Sony niet! jammer voor Sony! Sony is (1) en orbis is (2) dat zal zeker nieuwe stap zijn! Dat noem ik evulatie dank u!!!
Geeft toch iets meer duidelijkheid dit artikel.
Alleen er was toch ook iets met Nvida, dat ze iets gingen doen met ps4?
Ik denk ook wel dat sony zich bezig houd met virtiual reality voor ps4/orbis
btw denk ik wel dat het orbis wordt. omdat nummer 4 een ongeluksgetal is in japan. vita is latijn leven. orbis is latijn voor cirkel, kring of baan. tesamem is het letterlijk vertaalt circle of life. denk erover na. waarom noemt de vita anders niet gewoon psp2
@Dendo: @85.10.7.xxx:
euhhh nee dus, het is geen 2030
en nee nvidia gaat niks met de ps4/orbis doen dat las je alleen in dat plaatje van een papiertje waarop zogenaamd de specs staan van de ps4/orbis.
DOE SERIEUS 20 GB AAN RAM HEB JE ALLEEN NODIG VOOR WINDOWS 12 ULTIMATE IN 2030
‘Als er ergens veel verwarring over is dan het is het de naam van de PlayStation 4.’
Je noemt het playstation 4, het zou beter staan als “de nieuwe playstation of de vierde playstation”, want je geeft het daar al een naam.
OT: dit wordt denk ik een hele vette graphic boost voor videogames, moddertjevet !
Neem het toch met een korreltje zout hoor
@HTC Bwoy !: Dat is wel waarschijnlijk hè… ps1, ps2, ps3… ps4
Tot nu toe is mijn pc is een stuk beter dan de ps4 🙂 maar toch speel ik liever op mijn ps3 “ook al speel ik de games met een 360 controller”.
Mooi artikel. 🙂
Ben benieuwd naar de PS4.
Ps4 gaat final fantasy worden hahahaaaa waar van 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13 en 14 🙂
@91.177.41..xxx: tot dat je de next gen final fantasy hebt gezien 😛
😉
Wie is jullie bron als ik vragen mag?
@voorhoofdchin:
Lees de tweede zin uit het artikel maar eens en daar komt ook nog eens bij dat we natuurlijk niet zomaar met namen etc. gaan gooien
Als de PS4 weer teweinig geheugen gaat krijgen ben ik benieuwd of ze dan het onderspit gaan delven tegen MS. Die gaan ZEKER voor een groter geheugen. Het is ook één van de grote eisen van de meeste ontwikkelaars…. Hier zal Sony ECHT wat aan moeten doen!!! Open sandbox games als Red Dead Redemption zullen steeds meer gaan voorkomen en die vreten werk(video)geheugen…..
Bijna 18000 keer bekeken hulde aan psx-sense !! toch goed voor een “kleine” gamingsite !
(Ik vertaalde het commentaar aan de Nederlandse vertaler van google. Ik spreek de taal, maar ik heb maar kennis van het Duits, wat vergelijkbaar is, en niet veel). Er is een punt dat ik niet begrijp maar is als hij spreekt over de GPU en CPU. Laat ‘Het systeem heeft een 4-core CPU en een GPU (een bescheiden model van 1843 GFLOPS), maar niet een 7970, zou het niet? Merci. 😉
Ik denkt niet dat dit de specs zijn.
Ik weet niet of Sony Uberhaupt AMD er in doen, en als het gebeurd dan alleen de GPU.
ze moeten 20GB Flash Memory en 10GB aan Unified memory maken.
Sony maakt vast zeker ook een PS4 slim die is vast krachtiger sneller en stiller en Energie zuinig
PS4 Slim met 2 Controlers
AMD Fusion APU – Codenaam ‘Liverpool’
Quad Core AMD x133 op 6.5 GHz
ATI r20xx (3e generatie ) op 1000 MHz en 2843 GFLOPS – Codenaam ‘Tahiti’
10GB aan Unified memory
Blu-ray
HDMI 2.8 – 1080p output
640GB+ HDD
32GB Flash Memory.
The numbers don’t jive. The 7970 can do almost 3.8 TFlops. Sony will release top of the line hardware as they did with Vita. Vita is more powerful than even iPad 3.
geen ssd?