Hands-on: Gran Turismo 6 – Een aantal maanden terug werd Gran Turismo 6 aangekondigd voor de PS3. De beste racesimulator serie op de consoles komt dus nog naar de current-gen wat aan de ene kant jammer is, maar aan de andere kant erg begrijpelijk. Waar wij vooral benieuwd naar waren was hoeveel impact de vernieuwingen zouden hebben. Op de E3 konden we een tijd aan de slag met een uitgebreide demo en we zagen duidelijk wat verschillen.
Nieuw menu en wagens
Sony had voor de hands-on mogelijkheid fraaie racestoelen neergezet met stuurtje en al. Even de stoel naar achter schuiven, want het zat een beetje krap en eenmaal geïnstalleerd begonnen we ijverig, maar toch ook wel met enige sceptici door het menu van de demo te bladeren. Het laatste komt doordat er toch voor Gran Turismo termen weinig tijd tussen het vorige en nieuwe deel zit als deze daadwerkelijk in november gaat verschijnen. We waren dus zeer benieuwd of we op het gebied van het rijden veel verschil zouden merken.
Verschil zagen we al gelijk toen we een eerste blik op het menu namen. In stijl van Polyphony Digital oogt het menu clean, maar men heeft nu meer met kaders of sliders, zoals je ze ook kunt noemen, gewerkt. Iets wat we meer zien tegenwoordig. Dit zag er al netjes en ietwat fris uit, maar het is niet zo dat het totaal anders overkomt. Binnen één seconde zie je dat het Gran Turismo is. In ieder geval is het over het algemeen al duidelijker dan het menu uit het vorige deel. Afijn, genoeg over het menu. Onze nieuwsgierigheid ging namelijk ook uit naar de nieuwe wagens en in Gran Turismo 6 zullen een hoop toevoegingen zitten.
Polyphony Digital heeft samen met Sony al een tijdje terug een overeenkomst met Nissan gesloten. Vanzelfsprekend is dit te zien in het aanbod qua auto´s, zoals de fraaie Nissan Skyline, maar ook de erg gave DeltaWing die vorig jaar op Le Mans zijn debuut maakte. Buiten Nissan zagen we ook nog wat andere wagens, zoals de Audi R8 GT3 en de X-Bow van KTM. Nieuwe toevoegingen dus, wat het totaal aan auto´s boven de 1100 zal brengen, waar er naar onze mening een hoop meer premium wagens bij mogen zitten.
Nieuwe physics zijn duidelijk merkbaar
Het belangrijkste aan de wagens is natuurlijk hoe deze rijden en vandaar dat we al snel de baan op gingen. We kozen ook gelijk een nieuwe baan, welke Willow Springs heette. Deze ligt middenin een woestijn en bevat een aantal blinde bochten. Zittend in de DeltaWing begonnen we aan onze rondes nadat we eerst even de hulpmiddelen naar beneden hadden aangepast. Schakelen op manual gezet, want we wilden toch goed de vernieuwingen op het gebied van de physics merken. Polyphony Digital introduceert in dit deel immers een volledig nieuw systeem voor de veringen.
Tevens zijn de banden aangepakt op vervorming door druk in de bochten. Als je dus over curbstones heenrijdt moet je ze nog meer voelen als in deel 5. We kunnen hierbij gelijk wel bevestigen dat dit verbeterd is, want zodra we over de curbs gingen brak de DeltaWing veel uit terwijl dit een wagen is die veel grip moet bieden. Je krijgt bovendien voelbaar meer feedback in het stuur. Zodra je een bocht instuurt merk je precies wanneer je overstuur of onderstuur hebt en wat dit betreft voelde het zeer accuraat aan. Elke correctie had gelijk effect.
De DeltaWing gaf ons net teveel grip en om die reden kozen we na de race te hebben gereden voor een andere wagen en andere baan. We gingen voor de Nissan 370Z, welke ook beschikbaar is in de GT Academy demo van Gran Turismo 6. Een oude klassieker uit de serie, Grand Valley East, was het toneel voor de volgende test. Hier hoorden we eindelijk weer het bekende gepiep van de banden als we de grens van de wagen opzochten. Gelukkig niet te overdreven, zoals in de vorige delen. We merkten al snel dat Gran Turismo 6 toch wel het meest dicht bij de realiteit komt, want elke keer als we te vroeg remden brak de wagen uit of gingen we rechtdoor.
Het juist schakelen was altijd al van groot belang, maar in het nieuwe deel lijkt er nog meer nadruk op te liggen. De balans van je wagen kan zo weg zijn. Was dit vervelend? Nee, want de game daagt je juist uit om eraan te werken en dat op een toffe manier. We moesten echt elke wagen onder de knie krijgen en leren waar het fout kon gaan. De goede en slechten kanten van een wagen ontdekken terwijl de game je hierbij feedback geeft. Zo kwamen we in een bepaald ritme, waarin we maar in wilden blijven. Het opzoeken van de grens en het verbeteren van de tijden was puur (rij)plezier.
Grafisch ogenschijnlijk de grens bereikt
We gingen dus een tijd hands-on met de game en merkten duidelijk dat het op het gebied van physics flink beter lijkt te worden en nog dichterbij het echte werk komt. Het urenlang testen van de wagens, filmen ervan en de samenwerking met Yokohama die Polyphony Digital heeft lijkt zich uit te betalen in de game. Daarnaast wil men de game grafisch ook nog verbeteren. In de Photomode gaan we een betere belichting en weerkaatsing zien vanaf de wagens. Ook zouden schaduwen beter gerealiseerd worden en dat zou ook op de baan er beter uit moeten gaan zien.
Dat laatste was in tegenstelling tot de nu al voelbaar verbeterde physics niet opvallend. Gran Turismo 5 was verre van een lelijke game, maar miste soms wat detail. We zagen niet een heel groot verschil tussen dat deel en het nieuwe. De belichting lijkt een stap verder te zijn, maar in het algemeen lijkt hier niet heel veel veranderd. De automodellen zien er wederom fraai uit, maar omdat we alleen maar tijden konden rijden was het niet mogelijk om andere wagens op volle snelheid te zien. Toch gaan we er wel vanuit dat Gran Turismo 6 mooier zal worden dan diens voorganger.
Voorlopige conclusie:
Met enige scepsis gingen we voor het eerst hands-on met Gran Turismo 6. De game snoerde ons letterlijk de mond, want de verbeterde physics vielen merkbaar op. Het zijn kleine aanpassingen, maar deze lijken de game wel naar een hoger niveau te brengen en nog dichter bij realisme. We kregen via het stuur accurate feedback en het rijden was gewoonweg puur plezier. Kortom, ik ben tot nu toe zeer te spreken over Gran Turismo 6. Nu nog meer premium wagens en wat verfrissing in de opzet van races en dan kan ik helemaal niet meer wachten op de game. Gran Turismo 6 lijkt wederom een erg sterke simracer te worden, waarin je uren en uren door wilt blijven rijden.
Als grote gt fan, baal ik dat deze game nog op de ps3 uitkomt…. Denk namelijk niet dat ik tegen die tijd nog een game voor de ps3 koop
Wacht zelf op de ps4 versie,want met GT ben je jaren mee zoet.
Wanneer niet alle auto’s premium zijn hoef ik hem niet. Dan zie ik zelf niet de meerwaarde in vergelijking met GT5.
@86.86.57..xxx: Als het goed is komt ie ook uit op de PS4
@PSknul: Ik hoop dat we in ieder geval niet weer erg lang met boodschappenwagentjes hoeven te rijden en opnieuw weer die licenses moeten halen. Ik heb in het echt een rijbewijs en al een stuk of 4/5 gehaald in Gran Turismo. Moet een optie zijn om dat over te slaan.
Er zitten wat fouten in de tekst, namelijk: Audi R8 GT3 (en niet Audio), KTM X-Bow (en niet X Bow), in de demo kan je met de Nissan 370Z spelen (en niet 350Z) en tot slot is het Grand Valley (en niet Gran Valley).
Voor de rest is het een prima geschreven stukje!
@Faunus: Dat vind ik dan weer juist de charme van de GT serie. Ik ben ingestapt op GT2 en daarbij moest je echt de licenties halen voordat je voor geld mocht racen. Bij GT5 was het een optie om licenties te halen, iets wat ik dan weer spijtig vond.
GT6 komt toch naar ps4 ?
Alleen willen ze het nog niet bevestigen dit zou de verkoop op ps3 in aantallen kunnen schaden.
ik wacht ook op de ps4 versie
Laatste zin in ‘Grafisch ogenschijnlijk de grens bereikt’:
“Toch gaan we er wel vanuit dat Gran Turismo 6 mooier zal worden ALS diens voorganger.”
Er staat weer ‘als’ in plaats van ‘dan’. ALS gebruik je wanneer 2 dingen gelijk zijn aan elkaar: ”GT6 is even mooi als GT5”. DAN gebruik je wanneer ze van elkaar verschillen: ”GT6 is mooier dan GT5”.
Het ziet er nogal slordig uit dus ik hoop dat degene die dit heeft geschreven even de regels over dan en als doorneemt voordat hij/zij een nieuwe preview schrijft.
En ja hoor, daar gaan we weer. Hou toch eens op met mierenneuken over de tekst. Jemig he, niks beters te doen? Plaats gewoon commentaar over het onderwerp of zeg niks!!
Ik was ook erg sceptisch over deel 6. Had als voor oordeel GT5,5 omdat hij zo snel komt na deel 5 die zo’n verschrikkelijk lange ontwikkeltijd heeft gehad.
Maar niet is minder waar.. De demo heeft haast geen vervelende kartel randjes meer.. Rijden en gevoel met de weg hebben en de grenzen opzoeken lijkt zoveel beter geworden…
Ondanks dat en de 500 uur gameplay in GT5 wacht ik op een release op de PS4… Want ik zal na de release van de PS4 echt geen PS3 games meer spelen…
Er zit nauwelijks verandering in. Ja, het is ‘net iets’ realistischer maar nog niet helemaal. De veranderingen tot nu toe zijn in mijn ogen te miniem om er enthousiast over te zijn. Je kunt nog steeds snellere tijden halen door onrealistisch half door bochten te driften.
De nieuwe race tracks zijn natuurlijk wel top en de nieuwe auto’s vast ook wel. Online racen zal toch nog wat in zitten en er zullen ook wat meer premium auto’s in zitten. Dit zijn toch wel punten om naar het spel uit te kijken. Te vroeg voor de PS4, net iets te laat voor de PS3.
Japanners gaan meer voor de perfectie en realisme.
@77.248.3.xxx: Jij haalt snellere tijden als je door een bocht drift? In tegenstelling tot jou andere tijden? Serieus dat moet je op youtube uploaden en laten zien want ik geloof je niet!
Misschien eens kijken bij de toptijden van de challenge en de geuploade filmpjes.
Daar drift niemand en hebben wel de beste tijden van de wereld. Misschien dat jij met jou driften een snellere tijd neer kan zetten. Kan je leuke prijzen mee winnen 😉
@85.158.137..xxx:
Het is niet puur driften. Ik bedoel juist half driften, en sommigen hebben dezelfde opinie. Met dit bedoel ik dat je zo een bocht in stuurt, met volle kracht dat je eigenlijk al je balans hoort kwijt te raken, maar dan geef je gas bij en ga je keihard, half-driftent door de bocht. Je krijgt er juist grip bij.
De meesten merken het waarschijnlijk niet eens, maar de grip is soms ‘overpowered’. Je hoort de bocht niet eens te halen, maar je gaat er met een soort grip, al glijdend door de bocht. Het ziet er niet eens uit als driften, dit hebben jullie te letterlijk genomen.