Vroeger, in de tijden van de PlayStation 2 en toen je films nog huurde en kocht op DVD, had je te maken met PAL en NTSC. PAL werd gebruikt in Europa en was 50Hz, NTSC werd gebruikt in de rest van de wereld, wat 60Hz ondersteunde. Gelukkig hebben we daar niet meer mee te maken in het digitale tijdperk, maar wie PS2-games uit de PlayStation Store download voor zijn of haar PS4, kan hier alsnog hinder door ondervinden.
Deze hinder zit hem niet in het feit dat je beeld zwart-wit wordt wanneer je een NTSC-titel in Europa probeert te gebruiken, maar in de stabiliteit van de games. Digital Foundry ging namelijk op onderzoek uit en kwam erachter dat de Amerikaanse PS2-titels een veel stabielere framerate hebben dan de Europese titels. Sony gebruikt namelijk niet ook de Amerikaanse PS2-games in Europa, maar in plaats daarvan de gewone PAL-versies, zoals die ooit zijn uitgebracht in onze regio.
Allereerst keek men naar de verschillende versies die zijn uitgebracht van GTA: San Andreas. Dat betreft de PS2-classic voor de PS3, de recent verbeterde PS2-classic voor de PS3 en de PS2-classic voor de PS4. Over de framerate was men alvast niet heel positief, zoals je hieronder in de video kunt zien.
Daarna werd het een stuk interessanter, men ging namelijk de Amerikaanse en Europese versie van GTA: San Andreas op de PS4 vergelijken. Hieruit blijkt dat de emulator van de PS4 moeite heeft met de PAL-versie voor Europa, die op een lagere refresh rate loopt. De problemen worden veroorzaakt door het feit dat de PAL-versie eigenlijk op 25FPS loopt, maar wordt geupscaled naar 30FPS. Dit zorgt voor frame blending en onstabiliteit in de game, zoals je in de video hieronder kunt zien.
Al met al dus bijzonder dat de emulator niet goed om kan gaan met de PAL-versie en wellicht was het beter geweest als Sony gewoon de NTSC-versie ook in Europa had uitgebracht.
Obviously, for those of us in Europe, this is a somewhat disappointing state of affairs. The PAL territories were blighted with poorly adapted code that often featured letterboxing, slowdown or other artefacts in the transition from 60Hz to 50Hz. In terms of the PS2 titles emulated on PlayStation 4, performance is the only applicable issue here, but it does make a tangible difference. We’ve tested all three GTA titles now and it’s clear that the situation isn’t exactly optimal. In fact, we do recommend buying from the US store to get the best possible experience with the emulated PS2 titles. Now, there are perfectly good reasons why Sony has made this decision – foreign language translation for European countries for example – plus as Malek86 points out, there are some censorship issues to contend with. But it seems that Sony has had to get these titles re-certified by PEGI anyway, and we would hope that the firm does consider bringing native 60Hz titles to its current-gen 60Hz console in the future.
Dit euvel beperkt zich overigens niet alleen tot GTA: San Andreas, de andere PS2-games hebben precies hetzelfde.
Ofterwijl, weer veelste snel gerushed als antwoord op ms haar backwards compatibility. -1 voor Sony deze keer.
@66.102.9.xxx: Kan je me uitleggen, hoezo dit een -1 is voor Sony?
Je kan dit niet eens met backwards compatibility voor Microsoft vergelijken lol. Beiden zijn weer anders, net zoals PSNow…..
Man man man
stom van sony hoor.
mvg ps4 ps4
Dus kan je ps2 games beter in de US store kopen?
Toch wel jammer. De PS3 die ik heb staan is gewoon lekker backwards compatible met PS2 games. Ik heb daar tot nu toe precies 0 keer gebruik van gemaakt. Zal voor velen nu niet anders zijn dus lekker olie op het vuur gooien vanuit de psx redactie en allemaal weer lekker meezeiken over niets voor de zoveelste keer 🙂
@90.145.160.xxx: dat jij dat 0 keer hebt gebruikt wil niet zeggen dat er mensen zijn die dat tig keer gebruikt hebben. Het lijkt wel of je jezelf identificeerd met alle andere gamers in Nederland.
Overigens, ik vind het tof dat PSX dit nieuws met ons deelt. Ik vind het opmerkelijk en interessant. En daarnaast vind ik ook dat mensen die deze Europese versies gekocht hebben het recht hebben om dit te weten.
En ik denk dat het verschil in de stabiliteit van de frame rate de pret niet zal drukken hoor… Allebei de versies zijn gewoon speelbaar.
@gamexl inderdaad prima speelbaar voor zowel eu als us, dus gezeik om niets.
stom van sony.
mvg ps4 ps4
Dat was voor mij ook de reden dan ik vroeger voorkeur had op amerikaanse games, vanwege de refreshrate of 60hz.
Zelfs op de msx computer zette ik die altijd eerst op 60 hz alvorens een spel te gaan spelen. Juist vanwege dat daardoor alles sneller ging, zelfs de muziek. Ik kan het euvel best begrijpen wat ze hebben hoor. Ik denk alleen dat de hoofdzakelijke reden dat ze in europa de Europese versie gebruiken van ps2 games is vanwege de taalopties, in amerikaanse games heb je geen duits of wat dan ook
@ps4 ps4: we weten dat je ps4 ps4 bent, dat staat in je naam.
denk dat ik gewoon bij pcsx2 blijf waar ik ook al m,n discs mag gebruiken
Dat zo’n game op een lagere framerate draait vanwege PAL en NTSC heb ik geen moeite mee want dat was vroeger gewoon zo. Maar dat die emulator daar niet mee om kan gaan is gewoon zwak van Sony.