Sony is nog volop bezig met de PlayStation 3 en ze gaven enige tijd terug aan dat ze de console de komende jaren zeker nog intensief zullen blijven ondersteunen. Toch is het geen geheim dat Sony al bezig is met een opvolger en de eerste grote stap lijkt te zijn gezet, aldus VG247. Sony zou namelijk PlayStation 4 devkits (in een PC behuizing) aan het uitsturen zijn naar ontwikkelaars.
Naast dit goede nieuws gaven de bronnen van VG247 ook het enige aan details aangaande de hardware vrij. Zo zal de PlayStation 4 gebruik maken van Blu-ray en AMD’s A10 APU series (een gecombineerde GPU en CPU) processor. Echt specifieke details hebben we nog niet, maar het ultieme doel van de console is het kunnen draaien van games in 1080p op 60 frames per seconde en eventueel 3D. Over een 4K resolutie, waar eerder geruchten over waren, werd niet gesproken.
In totaal zijn er vier versies van de devkit. Een eerdere versie was in essentie een grafische kaart, de versie die nu uitgestuurd wordt zit in een gemodificeerde PC kast en de derde versie zal in januari gaan verschijnen. Deze derde versie zal qua specificaties dicht bij het uiteindelijke product zitten en een definitieve versie zal volgend jaar rond de zomer klaar zijn.
Op dit moment noemt Sony het apparaat Orbis en bij meetings met ontwikkelaars is geen enkele keer het woord PlayStation 4 gevallen. Verder wordt de hardware niet in Japan gemaakt en de devkits bevatten 8GB of 16GB RAM, afhankelijk van wat men wilt. De hardeschijf die in het apparaat zit is 256GB groot, maar het is niet bekend of het hier om een normale HDD of Solid State drive gaat. Als laatste bevat het apparaat Wi-Fi en een standaard internetaansluiting, alsook een HDMI output. In vergelijking met de PlayStation 3 is hier weinig verschil te vinden.
Waar wel een verschil in zit is de user interface, want de gebruiker heeft de mogelijkheid om te allen tijd de PlayStation knop in te drukken en overal naar toe te gaan binnen het besturingssysteem. Als voorbeeld werd DLC aangeschaft, terwijl de gebruiker midden in de game zat. Na aanschaf kon de gebruiker direct verder op het punt waar deze gebleven was. De nadruk ligt namelijk op vloeiend gebruik.
Verder zou het apparaat ontworpen zijn om systeem- en productupdates op de achtergrond te kunnen ontvangen en dat het altijd in standby modus zal zijn. Wel krijgt de gebruiker de vraag bij de eerste keer aanzetten of hij of zij dat wilt. Sony zou verder de problemen die ze hadden met de PlayStation 3 bij de lancering van Orbis willen voorkomen door met een ‘very affordable’ console te komen.
De officiële aankondiging van Orbis zal waarschijnlijk vlak voor de E3 volgend jaar plaatsvinden.
FAKE:P Kan het moeilijk geloven dat het zo snel zal gaan dus kerst 2014 word de ps4 onder de boom:P
Hopelijk dan party chat !!!! 😀
Dit is fake om 2 redenen.
Ze gebruiken een GPU(A-10) die waarschijnlijk vergelijkbaar is met de WiiU
Maar ze gebruiken 8-16 GB ram?(een Game PC kan het al met 4-8 GB ram doen)
En een dev kit die nu pas beschikbaar is voor third party’s?
en pas volgend jaar 100% klaar is?
Dat betekent dat de PS4 pas in 2014-2016 uitkomt.
en 2014 vindt ik nog wel geloofbaar.
Maar als ze echt een goede launch willen hebben moeten we tot 2015 wachten en daar geloof ik niet meer echt in.
@77.248.185..xxx: precies wat je zegt, pc doet het NU met 4/8 gb ram. Maar je vergeet 1 ding : pc is upgradebaar en een ps4 moet 5 tot 10 jaar mee gaan ! Dusja bij het begin zal die ook overpowerd zijn 😉 pas aan het eind van het leven van een console wordt vaak pas het minimale uit een console gehaald kwa games.
@insanespartan: Kan dat wel?
Als ik dit zo lees krijg ik echt zin in de ps4. Waarschijnlijk zal hij wel 4k ondersteunen. Over 3 a 4 jaar zullen de meeste mensen zo’n tv hebben dus moet de ps4 er wel op voorbereid zijn.
Goed nieuws dit, maar volgens de reagerende (zogenaamde) ontwikkelaars alhier ga ik toch twijfelen of dit wel klopt.
hoe sterk de hardware van ps 3 hoe langer dat we moeten wachten voor ps4 is dat niet waar!!!!!
Als de ps4 gebruik gaat maken van een SSD kan het best wel redelijk duur worden (very affordable console)… Qua ram wel te geloven!
er moeten nog betere ontwikkelingen plaats vinden denk ik. Misschien moeten ze de ps4 maar wat langer aan werken om een perfect resultaat te behalen.
We wachten het wel gewoon af, oké? 😉
En daar gaat je achterwaartse compatibiliteit.
Een A10 is eerlijk gezegd ook niet zo heel bijzonder en die hoeveelheid RAM staat daar enigszins disproportioneel tegenover als je kijkt naar huidige PC’s, dus…
Eerlijk gezgd denk ik ook dat het fake is (hoop ik) want ik ga in elk geval nooit van mijn leven niet nog een keer voor dezelfde games betalen als ze weer in een “4K” jasje worden gestoken.
Klinkt allemaal zeer mooi, maar ik wacht nog even voordat ik mezelf onder kwijl.
Ik zou het zeker afwachten, maar die A10 is echt junk zonder discrete losstaande GPU erbij. Hier een benchmark van een high-end model in vergelijking tot de huidige intel processoren.
http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+A10-5700+APU
@Fatoeboy:
Haha het kan, maar het is echt onzin. De meeste van m’n pc games draaien ook op ver over de 100fps, maar je merkt echt geen verschil met 60. Niet alleen omdat het menselijk oog niet zo veel fps kan zien, maar ook omdat de meeste monitoren zo’n hoge framerate toch niet kunnen afspelen 😛
nice kan niet wachten
Ik vrees dat dit klopt, aangezien dit precies dezelfde specs zijn als de geruchten lang geleden. Als ze toen (meer dan een jaar geleden) de inhoud van de devkits al goed hadden, zal het echte model hier weinig van verschillen, daarnaast is de keuze voor een AMD A10 processor ook heel logisch, want de prijs prestatie verhouding is best goed. Het is een goedkope CPU, maar wat betreft het toekomstperspectief niet veelbelovend.
Even een vergelijking met één van de populairste processoren van Intel, de I5-2500k (zie link)
http://nl.hardware.info/vergelijkingstabel/293929/mtr-gamer/processors-ps4-cpu-vs-i5-2500k
In dit geval moet je niet naar de specificaties kijken, maar naar de benchmarks onderin, want met die benchmarks kan je CPU’s (processoren) goed vergelijken.
Hierin zien we dat de I5 beter is in ELKE benchmark waarbij de ingebakken grafische kaart niets toe kan voegen. (groen oplichtend = beste van de 2)je zal misschien denken “ja maar het gaat toch om de grafische kaart” in dit geval: FOUT. Dit is één van de grootste problemen, als deze specs inderdaad kloppen, van de PS4. De Grafische kaarten die op dit moment in de processoren zelf zitten worden steeds beter, maar zijn absoluut NIET geschrikt om goed, met hoge resolutie, op te gamen, daar zijn ze gewoon niet krachtig genoeg voor, ZEKER niet als je bedenkt dat de console 5/6 jaar mee moet.
Terug naar de processoren. Het is zeer triest als je bedenkt dat de AMD A10-5800k de top van de midrange AMD processoren NU is (launch date 2 oktober 2012) en de I5-2500k de top van de midrange Intel processoren…… van de vorige generatie is (launch date +-3 januari 2011.) Extra info: (nieuwste serie Intel processoren = ivy bridge, die zijn Q2 2012 uitgekomen, I5-2500k valt onder sandy bridge genaratie van lang lang geleden in computer wereld.)
Daarnaast heb ik zelf slechte ervaringen met AMD. 3 processoren vertoonden precies hetzelfde gedrag: ze werden in rap tempo slomer.
Oke, dat was het CPU gedeelte… voor de rest zal ik kort zijn.
Als de enige grafische kaart degene is in de AMD A-10 CPU dan is dat treurig, en zelfs al stoppen ze er een dedicated (losse) grafische kaart in van AMD die geschrikt is voor een “Crossfire” set-up met de ingebakken grafische kaart, dan is dit zeeeeer beneden mijn maatstaven. dat zijn namelijk low end GPU’s die de nieuwste pc games op max draaien met 2/3 FPS. (en dan bedoel ik max met de super grafics die PC games kunnen leveren als je goede hardware hebt)
Over de “Frames Per Second” discussie hierboven: ja 120fps kan, de nieuwste GPU’s halen bij bepaalde games op bepaalde settings zelfs ver boven de 250 frames per second. Heb je daar profijt van? nee! het menselijk ook kan inderdaad niet veel meer zien dan 60 FPS, al zal je bij een kleine verhoging in FPS toch de ervaring hebben dat alles smoother lijkt, al zal dat niet meer dan (gok) 80 fps zijn.
RAM: 8gb is voldoende, maar 16 GB zou geweldig zijn, als het even kan 32. Des te meer hoe beter. Dit geeft de mogelijkheid om vantevoren 1 lange laad sesie te krijgen waarbij alle informatie op het werkgeheugen word gezet, waarna je geen enkele keer hoeft te laden, NEVER. dit zal vooral goed werken in combinatie met een SSD, zodat de overdracht van harde schijf naar RAM snel zal verlopen. Meer Ram is ook beter omdat games steeds meer RAM innemen en het apparaat, zoals RVA al zegt, 5 tot 10 jaar mee moet.
Wat betreft HHD: I Don’t care. het maakt mij niet uit dat ik even moet wachten. Het zal altijd een verbetering zijn aangezien de PS3 nog Sata1 aansluitingen gebruikte terwijl die niet de volledige snelheid kan benutten van “todays” 7200 RPM HDD’s. SSD zou geweldig zijn, maar ze zijn wel duur, hebben en korte levensduur en zijn erg duur voor in een console. een 7200 RPM schijfje lijkt mij voldoende en wat prijs betreft realistischer.
Disclaimer: Ja, er zullen waarschijnlijk veel fouten in de tekst staan. Ik heb alles snel en zonder spellingscontrole geschreven, daarnaast moest het ook nog allemaal in dit ienie mienie kleine vakje. Verder klopt bepaalde informatie misschien niet 100%, maar de waarheid ligt er dichtbij, dit omdat ik niet de tijd heb alles 1000x te checken en internet niet de meest betrouwbare bron blijft. Ik hoop mensen hiermee te kunnen informeren.
denk gewoon een 16 core cell processor met 8 gb ram en 1 gb nvidia custom nvidia chip
@Naam…: Als dat waar is zal ik de regendans gaan dansen in een kippenpak van blijdschap, DEAL?
(Dan moet het wel precies kloppen, dus 16 core CELL, 8 GB RAM en 1GB Nvidia Chip (hoeft wat mij betreft geen custom chip te zijn, een GTX660ti erin proppen vind ik ook super)
Mtr-gamer
Amen
Iemand met verstand.gelukkig leg jij het uit. En idd onze ogen kunnen het niet aan. Maar mensen geilen nou eenmaal op cijfers 😉
@insanespartan: Ik denk eerder dat hij bedoelt dat het onnodig is, omdat het menselijke oog veel minder FPS al als vloeiend ervaart en dus het verschil niet zal merken.
Maar de manier waarop was idd wat onnodig.
Van mij mogen ze nog heel lang wachten met het uit brengen van de PS4.
@ sensu
Waarom heb jij een 100hz tv dan? Als het oog dat toch niet ziet. K zie het wel degelijk. En al helemaal toen ik crysis op very high draaide 120fps op mn led tv 240hz. 20x beter als ps3 spellen en toen der tijd op mn monitor. Omdag ons oog het bloot niet ziet wil niet zeggen dat de technieken er niet zijn omdat wel te zien.
dan komt er ook een PS4 Slim voor 2016 die iets zuiniger en krachtiger word.
Misschien kan je ook beter wachten tot dan want games zullen ook steeds duurder en langer in ontwikkeling zijn. Tegen die tijd zullen er wel enkele must-haves zijn (of niet, als Microsoft de overhand krijgt).
Ik verwacht ook dat de PS Orbis volgend jaar aangekondigd zal worden. Dat er zo’n A10 in de definitieve versie zal zitten verwacht ik niet als het apparaat games met het CryEngine 3 makkelijk op 1080p, 60FPS, en eventueel in 3D moet kunnen draaien. En dan moet je er ook nog eens mee rekening houden dat de 4K resolutie binnenkort zijn intrede maakt op grote schaal. En we willen dan ook games met een 4K resolutie kunnen spelen. Met 60FPS. 😛
Gemodificeerde PC betekent niet dat A10 de definitieve CPU/APU in de PS4 is. Gebaseerd” op A10 betekent potentieel voor veel aanpassingsmogelijkheden. Het is bijvoorbeeld kostenbesparend, verlaagt de warmte en is in staat om de CPU en GPU beter met elkaar te laten werken dus lees daarom niet te specifiek over hetgeen.
Een standaard APU zou niet genoeg zijn voor next gen graphics, aangezien ze 1080p60 games in 3D zonder probleem willen draaien zal een A10 met standaard DDR3 memory aardig moeten worstelen. Tenzij ze voor GDDR5 gaan wat ik overigens kwa kosten niet zie gebeuren. Daarom zou bij dit verhaal een dedicated GPU meer logisch zijn. Het GPU deel van de APU kan daarentegen wel worden gebruikt voor andere dingen zoals de Cell deed dit gen.
Dit kan ofwel met physics of eventueel post processing/AA berekenen. In principe kan het de CPU stress verminderen door bepaalde taken over te nemen.
Het is mooi wat je allemaal uitleg MTR-Gamer maar uiteindelijk gaat het om efficiente hardware die ook de kosten kunnen drukken. Produceerbaarheid, energie besparen en minder complexiteit van het moederbord etc.
Want zeg zelf, 600 euro was voor vele te hoog gegrepen.
Aan de andere kant waarom zouden ze een afzonderlijke GPU nemen in de console als ze gebruik maken van een APU. Een aparte GPU in de Orbis Devkit kan zinvol zijn voor betere prestaties bij benadering van een definitieve APU met meer GPU resources dan een A10. Het is gebaseerd op een A10 dus highly customizable. De kans is dat er uiteindelijk in de console een sterkere GPU zal belanden dan wat de huidige A10’s bezitten.
Een A10 APU van AMD zit in de Devkits maar de uiteindelijke specs zullen noch lang niet bekend zijn.
Maar betekend wel PC Hardware van IBM/AMD of Nvidia in komt.
De E3 2013 zal het bekend gemaakt worden wat er in de PS4 komt en etc.
Maar voorloopig wil ik noch even door met mijn PS3.
ik vind dat het nog well 1jaar kan wachten
ook voor de kleinere kinderen die de ps4
willen kopen die moet er nog voor sparen en ze vinden het niet leuk om 1a2
jaar met de oude te spelen
daarna hebenze hem 2jaar en komt er toch een nieuwen uit