De CMO van ontwikkelaar CCP, David Reid, vertelde Joystiq dat de integratie van DUST 514 en EVE Online de grootste uitdaging is die het bedrijf tot nu toe voor zijn kiezen heeft gekregen. Het lastigste is de twee virtuele economieën in elkaar te laten overlopen. Dit is een zeer langzaam proces, omdat een klein foutje de hele economie in de war kan schoppen. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat wanneer er een fout wordt gemaakt in de ene game, het een gigantische inflatie veroorzaakt in de andere.

“If there’s anything about EVE that’s particularly notorious, it’s the fidelity of its virtual economy. You can equate the loss of a giant ship in EVE to some real world amount of money, just based on the time and effort it takes to build. It’s really important that, when we do join the games, and we do allow ISK to flow between EVE and DUST that we don’t accidentally institute some hyper-inflation in one game or the other.

“We have to make sure we tune those dials carefully before the currency starts swimming between both games.”

Er zullen andere implementaties zijn die de twee games verbinden naast de huidige in-game ISK valuta, aldus Reid. Ook zal het uiteindelijk mogelijk zijn om met je DUST 514 character te communiceren met die van EVE Online. Dat zal mogelijk zijn vanaf het moment dat de MMO’s avatar systeem op zijn plek is.

“That is exactly the idea. Your DUST marine can walk into a station and meet an EVE avatar, and rather than negotiate a contract over text chat, you could do it ‘virtually in person.”

Een andere toevoeging is die van ‘space elevators’ (ofwel ruimte-liften), waarmee spelers kunnen reizen tussen de DUST 514 battleground of een EVE space station, ongeacht welke game ze spelen. Helaas moeten we nog even wachten op zulke futuristische speeltjes, want ze zijn niet mogelijk totdat DUST 514 in open béta gaat, wat gepland staat voor ergens vroeg in 2013.