De games van 2013: BioShock: Infinite & Tomb Raider – Een BioShock in de lucht en een jonge Lara Croft. Dat zijn de basis ingrediënten voor twee titels die binnen de franchise een resoluut andere richting op gaan. BioShock: Infinite heeft sinds de eerste aankondiging een onuitwisbare indruk achter gelaten en Tomb Raider bevalt ons keer op keer weer als we de mogelijkheid krijgen de game even te spelen. Beide games verschijnen ook nog eens relatief snel en maakt beide games goede kanshebbers op de titel game van het jaar. Dat belooft wat.

BioShock: Infinite –Infinite is het derde deel in de BioShock serie, maar ditmaal gaan wij als speler niet naar de bodem van de zee. Nee, geen Rapture deze keer, maar Columbia. Het is geen broedplaats van nieuwe technologieën, maar het moet een veilige haven in de lucht zijn. Niets is minder waar, want dictator Comstock zwaait met de scepter. Als privé detective Booker DeWitt ga jij op zoek naar Elizabeth. Deze vrouw heeft speciale krachten en wordt gevangen gehouden en dat levert een hachelijk avontuur op, zeker nadat je haar gevonden hebt. Het verhaal zelf speelt zich af in 1912 waar racisme nog veelvuldig aanwezig is, zoals tevens andere maatschappelijke zaken uit die tijd, alleen dan in een net wat ander perspectief vanwege de fictie achter de zwevende stad.

Waarom gaat dit een topper worden? Irrational Games is zo´n studio die een game pas uitbrengt als die helemaal af is. Maar zij zijn ook meester in het neerzetten van een aparte omgeving vol met de meest uiteenlopende personages die toch heel echt en sfeervol over komen. Hoewel de Plasmids verdwenen zijn, zul je alsnog over bizarre krachten beschikken, waarmee je weer los kunt gaan. Daarnaast word je ook vaak geholpen door Elizabeth met haar speciale acties en je kunt snel transporteren met de Skyhook en dat zag er in de trailers ontzettend vet uit. Dit is zonder meer een kanshebber op game van het jaar 2013. Nu al.

Meer:

Tomb Raider – Lara Croft is een zeer bekende naam en net als Dante (van DmC) zal zij in de reboot van de franchise anders zijn. We zien een jonge en onervaren vrouw die samen met vrienden op een eiland strandt na een schipbreuk. Het is geen Tomb Raider waarin je eindeloos tombes afstruint en puzzels oplost. Nee, het draait om overleven en het vinden van je vrienden, maar dit is niet zonder gevaar, want het eiland zit hier vol mee. Je zult het hele eiland doortrekken en aangezien Lara nog piepjong is gaat dit gepaard met veel leren, fouten maken en pijn lijden.

Waarom gaat dit een topper worden? In deze reboot krijgen we dus te maken met een onervaren Lara, maar hiermee ook een meer volwassen game. Het draait niet meer om achteloos salto´s maken al schietend op een stel tijgers. Je zit als Lara in een verschrikkelijke situatie, waarin het om leven en dood gaat. Het brengt ook andere gameplay met zich mee, waar het draait om jagen, vechten, schieten en platformen. Dat allemaal in een ogenschijnlijk open wereld, dus veel beter dan dat kan naar ons idee niet. Bovendien levert de game je een meer emotionele en intense ervaring op dan ooit eerder gedaan is in de franchise wat op een filmische manier wordt gebracht.

Meer: