Impressie: Tomb Raider – Crystal Dynamics liet in 2011 een verpletterende indruk achter met de nieuwe Tomb Raider. Ook op de afgelopen E3 was de deurpost bij de presentatie helemaal volgeplakt met een enorme berg aan nominaties voor allerlei prijzen, waaronder beste game van de E3. Square Enix heeft als uitgever met deze game goud in handen en dat valt niet alleen aan de vele nominaties af te leiden, ook de presentatie die we bijwoonden was werkelijk waar een fantastisch moment om mee te maken. Lara is terug. En hoe!

Basiskampen opzetten

Op de E3 toonde Crystal Dynamics een half uur non-stop gameplay van deze nieuwe Tomb Raider dat enige tijd na het begin van de game was. In de eerste instantie zagen we Lara lichtelijk gewond in haar eentje rondstruinen over het eiland waar ze was gestrand. Het begon te regenen en met weinig en kapotte kleren kregen Lara het al snel koud. Na enige tijd gewandeld te hebben door de bush bush kwam ze op een klif uit met een stuk rots boven haar hoofd. Een prima plek dus om een basiskamp op te zetten, wat de beste dame dan ook deed.

Dit basiskamp diende gelijk als terugvalsbasis voor een aantal belangrijke gameplay elementen. Zo kun je hier namelijk diverse aspecten van Lara upgraden als je daartoe de mogelijkheid heeft. Wel is het zo dat het eiland behoorlijk groot is, dus Lara zal keer op keer een nieuw basiskamp op moeten zetten, maar gelukkig ging dit relatief snel. Dergelijke basiskampen zullen door de gehele game heen van belang zijn, aangezien het dient als terugval basis. Maar basiskampen zal ze ook aantreffen van andere overlevenden van de ramp op zee.

Eiland propvol met gevaren

Vrij snel in de demonstratie trof Lara andere bekende figuren aan die zich vervolgens weer opsplitsten om op zoek te gaan naar een ontvoerde meid. Geen slimme actie, want het eiland zit propvol gevaren. Zo is de omgeving per definitie link, want als je als speler niet oplet, dan lazer je zo een afgrond in. Ook de dieren op het eiland zijn verre van vriendelijk. Wolven, zwijnen en meer zullen niet aarzelen om ongenode gasten aan te vallen en dan nog te bedenken dat er een groep van mafkezen op het eiland woont. Mafkezen inderdaad. Deze figuren zijn tot de tand bewapend en bouwen hier en daar volstrekt onzinnige nederzettingen.

Ja, de toon is wat lacherig, maar dat hoeft niet zo te zijn in de complete game, want het ziet er naar uit dat dit één van de meest geduchte tegenstanders van Lara gaat zijn. Zij zijn echter al wat langer op het eiland aanwezig en zijn ongetwijfeld ook naar iets op zoek, maar tegelijkertijd bouwen ze allerlei constructies en hebben ze ogenschijnlijk een wat aparte leefstijl. Dat zullen we alleen te zijner tijd wel gaan ontdekken. Wat duidelijk mag zijn is dat Lara keer op keer van het gevaar naar het gevaar toe wandelt.

Lara Croft keert terug naar de roots

Voor Lara moet dat an sich geen probleem zijn, maar vergeet niet dat deze Tomb Raider een game is die teruggaat naar de roots. De Lara Croft zoals je haar kent is gevormd door dit avontuur, althans dat pretendeert de ontwikkelaar. Bij de presentatie maakten we dan ook kennis met een Lara die helemaal niet zo gehardend is en met veel dingen moeite heeft. Zo diende ze zelf voor eten te zorgen aan het begin van de demo en aangezien er geen Febo om de hoek is, was ze genoodzaakt om een hert te slachten.

Na het slachten was duidelijk aan Lara te zien (lichaamstaal) dat ze bijzonder veel moeite had om dit te doen en dat het haar niet lekker zat. Het zijn de kleine details, maar tonen wel aan dat Lara echt een ander persoon is. Ongetwijfeld zal ze steeds harder worden als ze langer op het eiland rondhangt, maar op één of andere manier oogde deze Lara bijzonder indrukwekkend. Ze heeft het overigens niet makkelijk, want de meid die ontvoert wordt, zoals eerder beschreven is, daar is ze getuige van geweest, kort daarop loopt ze in een berenklauw en weer even later wordt ze aangevallen door wilde dieren.

Dit is dus het van gevaar naar gevaar lopen en dan nog te bedenken de andere bewoners op het eiland die helemaal niet zitten te wachten op bezoek van vreemdelingen. Deze Tomb Raider lijkt ogenschijnlijk ook meer een game te worden dat om overleven draait, toch zal er ongetwijfeld nog veel achter de hand gehouden worden door de ontwikkelaar om pas later aangekondigd te worden. Met name het grafroven waar Lara groot mee is geworden is werd nog volledig buiten beschouwing gelaten, hoewel haar instinct tot onderzoeken al wel een beetje te merken viel.

Voorlopige conclusie

Lara Croft is enige tijd van de spreekwoordelijke radar geweest en velen zien deze Tomb Raider dan ook een game als grote tegenhanger van Uncharted. In grote lijnen klopt deze veronderstelling dan ook wel. Toch is het Tomb Raider geweest die als een soort grondlegger van dit genre gold. Het klimmen en klauteren is volop aanwezig, het belanden in benarde situaties ontbreekt ook niet en een grote schat zal ongetwijfeld ook wel op het eiland te vinden zijn. De benadering van dit alles, met een onervaren en jonge Lara Croft maakt het juist een keer wat anders en de grafisch prachtige effecten, het boeiende verhaal en de fantastisch ogende gameplay moeten dit tot een topper maken. En reken maar dat dat gaat lukken!