Tweedehands games zijn deze generatie een behoorlijke doorn in het oog van de ontwikkelaars en uitgevers en om alsnog een beetje te verdienen aan de tweedehands markt werd enkele jaren terug de ‘Online Pass’ geïntroduceerd. Een prima systeem dat kopers van tweedehands games de mogelijkheid geeft gebruik te maken van de online mogelijkheden tegen een kleine additionele betaling. Mensen die daar geen interesse in hebben kunnen dan enkel offline spelen voor het geld dat ze voor het tweedehands exemplaar betaald hebben.

Ook Sony maakt gebruik van een Online Pass bij een aantal van haar games, maar het kan zijn dat ze het in de toekomst drastischer gaan aanpakken. Dat blijkt uit een patent dat is ingediend door Sony Computer Entertainment dat een bepaalde technologie omschrijft waarmee tweedehandsgames geblokkeerd worden.

De technologie detecteert een game zodra deze in de console gestopt wordt en tagt deze dan, dit kan zowel gekoppeld aan de gebruiker of console worden. Als de game vervolgens verkocht wordt en de koper de game in zijn console stopt, dan herkent de PlayStation de tag en blokkeert het de game in kwestie. Hierdoor is het verkopen van je games direct zinloos, aangezien na het taggen helemaal niemand meer wat aan de game heeft dan alleen jijzelf.

Dit patent is één van de velen die Sony heeft vastgelegd en zoals je wellicht weet is er maar een fractie van alle patenten die daadwerkelijk gebruikt worden, dus het is een beetje de vraag of Sony dit daadwerkelijk gaat toepassen (op de PS4). Keerzijde is wel dat er lang geleden al eens geruchten opdoken over een dergelijke blokkade van tweedehands games op de PlayStation 4, dus dat kan nog interessant worden…

Wel is het zo dat Sony Amerika CEO Jack Tretton heeft aangegeven dat hij tegen een dergelijke manier van games blokkeren is, maar goed dat was zijn persoonlijke mening en dat weerspiegelt niet die van Sony als concern.