Gisteren kon je op PSX-Sense al lezen dat Vigil Games en hun topfranchise Darksiders geen nieuw onderdak gevonden hebben bij de THQ veiling. Dat is op zijn zachtst gezegd merkwaardig, aangezien Darksiders altijd – zowel bij de critici als aan de kassa – erg goed ontvangen werd. De baas van THQ, Jason Rubin, is er al helemaal niet over te spreken.
Volgens hem werkte Vigil Games op het moment van het teloorgaan van THQ aan een gloednieuwe IP, enkel bekend onder de voorlopige titel “Crawler”. Op een recente ontmoeting tussen de verschillende teams van THQ zou “Crawler” de meeste monden hebben doen openvallen. Aldus is het schandalig dat de talentvolle studio vooralsnog op straat staat.
“When the teams got together recently to show each other their titles, Crawler dropped the most jaws.”
“It is a fantastic idea, and truly unique. The fact that nobody bid for the team and title is a travesty. It makes no sense to me. If I weren’t barred from bidding as an insider, I would have been there with my checkbook. I’m sure that’s little consolation to the team, but that’s a fact.”
Rubin geeft ook twee potentiële redenen waarom Vigil niet opgekocht werd. Ten eerste heeft de ontwikkelaar net een titel in de winkelrekken gedropt, waardoor snel een nieuw product uitbrengen niet mogelijk is. Ten tweede houdt een (volgens hem) door en door unieke nieuwe IP als “Crawler” de nodige risico’s in voor een uitgever.
“Having just finished a product, Vigil was farthest from release of their next game, and we were not able to garner any interest from buyers, despite a herculean effort. Additionally, they were working on a new IP, which meant even more risk for a buyer.”
Ook wij vinden het bijzonder jammer dat Vigil en Darksiders nog door niemand opgepakt werden. Platinum Games drukte eerder al interesse uit in de IP, maar voegde daaraan toe dat de prijs wel “goedkoop” zou moeten zijn. En, laten we eerlijk zijn, wie kan de Darksiders reeks beter ontwikkelen dan hun geestelijke vader? Zonder aan de expertise van Platinum Games te wilen twijfelen uiteraard.
Tja het zou wel goed uitkomen. Vigil trekt x360 voor en Platinum games ook. Zou echt perfect in elkaar over gaan…
@Sensu: Dat valt toch allemaal reuze mee? Darksiders draaide inderdaad beter op een x360, maar na het desastreuze Bayonetta spelen Vanquish en ook de nieuwe Metal Gear beter op de PS3. Zo liep de demo van Revengance mét v-sync op de PS3, waar de xbox het zonder moest doen 🙂
Sony go for it 😀
@Myron: Oké goed, in het verleden dan want ik had het hier idd over de Darksiders-Bayonetta gelijkenissen. Toch, wat eens was kan weer zo zijn, de enige echte reden is de invloed van de uitgever op de ontwikkeling van een game. SEGA en THQ lagen er gewoon niet echt wakker van en Konami geeft wel duidelijk aan wat wel en niet kan.
@Sensu: Mee eens! 🙂
Ik wilde er 100 euro voor geven maar ze weigerden. Ik zei al: of 100 euro of niets. Ze hebben voor het laatste gekozen. Even goede vrienden
Darksiders is le ownage O.o
Darksiders ziet er niet uit een ps2 kwailteitspel.lijkt me meer dan terecht dat niemand ze wilt kopen
Tja het is een schande dat THQ er met de per naar gooide. Vigil is daar slachtoffer van.
Zo goed verkocht darksiders 2 ook nou niet…
@insanespartan:
Wat een stomme uitspraak…. Ik heb meer respect voor ze dan de gemiddelde COD of andere meuk die zo goed verkoopt op het moment. 😛