Nu de onthulling van de PlayStation 4 zo goed als zeker op 20 februari zal gaan plaatsvinden doen opeens een hoop bronnen van diverse media een boekje open over diverse aspecten van de console. Edge komt vandaag met een uitgebreid artikel over de console en toebehoren en hoewel sommige informatie al eerder via Kotaku gelekt was zitten hier ook nieuwe interessante details bij. Let wel, deze informatie is op basis van bronnen van diverse media en niet officieel door Sony bevestigd.

Controller

De console kent een nieuwe controller dat een herontwerp is van de bestaande. Qua omvang is de nieuwe controller net zo groot als de bestaande DualShock 3. Nieuw aan de controller is een touchpad en deze zit op de plek van de ‘Start’, ‘Select’ en ‘PlayStation’ knop en is gebaseerd op de technologie van de PS Vita’s backtouch. Hierdoor werkt het min of meer hetzelfde. Een andere toevoeging op de controller is de eerder al gemelde ‘Share’ knop. Met een druk op deze knop zul je screenshots kunnen maken en video’s kunnen opnemen. De PlayStation 4 zal standaard de laatste 15 minuten van hetgeen op het beeld te zien is opnemen en deze beelden kun je nadien bewerken en delen via het internet.

PlayStation Eye en PlayStation Move

Sony zal gezamenlijk met de PlayStation 4 een nieuwe PlayStation Eye camera uitbrengen. Deze camera zal compatible zijn met de PlayStation Move. De PlayStation Move zal bovendien beschikbaar zijn bij de lancering, maar het is niet duidelijk of dat deze bij de console zal zitten en of er voor de PlayStation 4 een nieuw model geïntroduceerd zal worden.

Ontwikkelaars zijn met PS4 games bezig

Sony heeft een enorme hoeveelheid aan goodwill weten te creëren bij studio’s die met PS4 devkits werken, wat suggereert dat er al veel PlayStation 4 games in de maak zijn. Een Sony vertegenwoordiger zou gezegd hebben dat Sony niet weer dezelfde fout maakt als dat ze bij de PS3 deden, een console met een te complexe architectuur produceren wat als gevolg heeft dat veel ontwikkelaars moeite hebben met het platform bij de ontwikkeling van games.

Door een versimpelde architectuur en de strategie van de console hebben ontwikkelaars veel meer mogelijkheden deze keer, voornamelijk doordat de hardware van de PlayStation 4 veel meer PC-achtig is.

Verschil met de nieuwe Xbox

De Durango (nieuwe Xbox) devkit bevat volgens geruchten 8GB DDR3 RAM. De PlayStation 4 devkits zouden op dit moment 4GB aan RAM hebben. Sony kiest echter voor GDDR5 en dit type kan data met 176 gigabyte per seconde verwerken. Met deze hoeveelheid zullen alle bottlenecks die de PlayStation 3 kent niet meer aan de orde zijn. Sony zou ontwikkelaars bovendien verteld hebben dat ze aan het pushen zijn om de uiteindelijke hoeveelheid RAM gelijkwaardig te stellen aan dat van de nieuwe Xbox. Wel is het zo dat het voornaamste verschil in RAM van beide platformen op dit moment het type RAM is. Sony gebruikt immers GDDR5 en Microsoft op dit moment DDR3. Dit zijn overigens gelekte specificaties dus het is even afwachten in hoeverre dit accuraat is.

Verder bevatten de nieuwe Xbox en de PlayStation 4 een acht-core AMD CPU die een snelheid van 1.66Ghz kennen. Microsoft gaat daarnaast voor een D3D11.x GPU van een onbekende leverancier. Sony kiest voor een meer ‘geschikte’ oplossing door voor AMD’s R10XX architectuur te gaan, gezamenlijk met de zogenaamde ‘Liverpool system-on-chip’. Op papier is de PlayStation 4 een platform dat meer performance kent dan de nieuwe Xbox. Bronnen van Edge die bekend zijn met beide platformen geven bovendien aan dat de PlayStation 4 net iets krachtiger is en dat het erg simpel is om mee te werken – toch zou dit bij third party games weinig verschil mogen opleveren. Het voornaamste waar de verschillen in terug te zien zullen zijn is hetzelfde als nu op de PS3 het geval is, bij first party games.

Sociale gaming features

Sony is van plan om meer sociale gaming aspecten in de PlayStation 4 te verwerken. De focus ligt tegenwoordig namelijk niet meer direct bij de hardware verbeteringen, maar bij de manier waarop consumenten met de console omgaan. Dit is gezamenlijk met de vernieuwde DualShock controller die een ‘Share’ knop kent en een touchpad een stap vooruit. Dan is er nog de vastgelegde titel: ‘BigFest‘. Dit is een nieuw sociaal netwerk en dit zou best wel eens de vervanger kunnen zijn van PlayStation Home dat nu in feite het sociale netwerk van de PlayStation 3 is.

Gaikai

Er is een ‘grote’ kans dat de PlayStation 4 gebruik gaat maken van Gaikai functionaliteiten in sommige gevallen. Concreet is hier nog niet veel over duidelijk, behalve wat speculatie. Zo geeft de Wall Street Journal aan dat de Gaikai functionaliteit mogelijk in samenwerking is met een abonnement op een backwards compatibility systeem dat eventueel via PlayStation Plus loopt. Hiermee zou je bijvoorbeeld oudere games kunnen streamen. Idem dito voor demo’s.

Met dank aan: RAAFmaker. Informatie via: Edge, NeoGAF en de Wall Street Journal.