Nu de onthulling van de PlayStation 4 zo goed als zeker op 20 februari zal gaan plaatsvinden doen opeens een hoop bronnen van diverse media een boekje open over diverse aspecten van de console. Edge komt vandaag met een uitgebreid artikel over de console en toebehoren en hoewel sommige informatie al eerder via Kotaku gelekt was zitten hier ook nieuwe interessante details bij. Let wel, deze informatie is op basis van bronnen van diverse media en niet officieel door Sony bevestigd.
Controller
De console kent een nieuwe controller dat een herontwerp is van de bestaande. Qua omvang is de nieuwe controller net zo groot als de bestaande DualShock 3. Nieuw aan de controller is een touchpad en deze zit op de plek van de ‘Start’, ‘Select’ en ‘PlayStation’ knop en is gebaseerd op de technologie van de PS Vita’s backtouch. Hierdoor werkt het min of meer hetzelfde. Een andere toevoeging op de controller is de eerder al gemelde ‘Share’ knop. Met een druk op deze knop zul je screenshots kunnen maken en video’s kunnen opnemen. De PlayStation 4 zal standaard de laatste 15 minuten van hetgeen op het beeld te zien is opnemen en deze beelden kun je nadien bewerken en delen via het internet.
PlayStation Eye en PlayStation Move
Sony zal gezamenlijk met de PlayStation 4 een nieuwe PlayStation Eye camera uitbrengen. Deze camera zal compatible zijn met de PlayStation Move. De PlayStation Move zal bovendien beschikbaar zijn bij de lancering, maar het is niet duidelijk of dat deze bij de console zal zitten en of er voor de PlayStation 4 een nieuw model geïntroduceerd zal worden.
Ontwikkelaars zijn met PS4 games bezig
Sony heeft een enorme hoeveelheid aan goodwill weten te creëren bij studio’s die met PS4 devkits werken, wat suggereert dat er al veel PlayStation 4 games in de maak zijn. Een Sony vertegenwoordiger zou gezegd hebben dat Sony niet weer dezelfde fout maakt als dat ze bij de PS3 deden, een console met een te complexe architectuur produceren wat als gevolg heeft dat veel ontwikkelaars moeite hebben met het platform bij de ontwikkeling van games.
Door een versimpelde architectuur en de strategie van de console hebben ontwikkelaars veel meer mogelijkheden deze keer, voornamelijk doordat de hardware van de PlayStation 4 veel meer PC-achtig is.
Verschil met de nieuwe Xbox
De Durango (nieuwe Xbox) devkit bevat volgens geruchten 8GB DDR3 RAM. De PlayStation 4 devkits zouden op dit moment 4GB aan RAM hebben. Sony kiest echter voor GDDR5 en dit type kan data met 176 gigabyte per seconde verwerken. Met deze hoeveelheid zullen alle bottlenecks die de PlayStation 3 kent niet meer aan de orde zijn. Sony zou ontwikkelaars bovendien verteld hebben dat ze aan het pushen zijn om de uiteindelijke hoeveelheid RAM gelijkwaardig te stellen aan dat van de nieuwe Xbox. Wel is het zo dat het voornaamste verschil in RAM van beide platformen op dit moment het type RAM is. Sony gebruikt immers GDDR5 en Microsoft op dit moment DDR3. Dit zijn overigens gelekte specificaties dus het is even afwachten in hoeverre dit accuraat is.
Verder bevatten de nieuwe Xbox en de PlayStation 4 een acht-core AMD CPU die een snelheid van 1.66Ghz kennen. Microsoft gaat daarnaast voor een D3D11.x GPU van een onbekende leverancier. Sony kiest voor een meer ‘geschikte’ oplossing door voor AMD’s R10XX architectuur te gaan, gezamenlijk met de zogenaamde ‘Liverpool system-on-chip’. Op papier is de PlayStation 4 een platform dat meer performance kent dan de nieuwe Xbox. Bronnen van Edge die bekend zijn met beide platformen geven bovendien aan dat de PlayStation 4 net iets krachtiger is en dat het erg simpel is om mee te werken – toch zou dit bij third party games weinig verschil mogen opleveren. Het voornaamste waar de verschillen in terug te zien zullen zijn is hetzelfde als nu op de PS3 het geval is, bij first party games.
Sociale gaming features
Sony is van plan om meer sociale gaming aspecten in de PlayStation 4 te verwerken. De focus ligt tegenwoordig namelijk niet meer direct bij de hardware verbeteringen, maar bij de manier waarop consumenten met de console omgaan. Dit is gezamenlijk met de vernieuwde DualShock controller die een ‘Share’ knop kent en een touchpad een stap vooruit. Dan is er nog de vastgelegde titel: ‘BigFest‘. Dit is een nieuw sociaal netwerk en dit zou best wel eens de vervanger kunnen zijn van PlayStation Home dat nu in feite het sociale netwerk van de PlayStation 3 is.
Gaikai
Er is een ‘grote’ kans dat de PlayStation 4 gebruik gaat maken van Gaikai functionaliteiten in sommige gevallen. Concreet is hier nog niet veel over duidelijk, behalve wat speculatie. Zo geeft de Wall Street Journal aan dat de Gaikai functionaliteit mogelijk in samenwerking is met een abonnement op een backwards compatibility systeem dat eventueel via PlayStation Plus loopt. Hiermee zou je bijvoorbeeld oudere games kunnen streamen. Idem dito voor demo’s.
Met dank aan: RAAFmaker. Informatie via: Edge, NeoGAF en de Wall Street Journal.
Thanks voor de info! Ik begin langzaam aan t idee te wennen, lama komen die meuk!
Dat 15 minuten beeld opname is echt super gedaan. Nu kun je zonder apparatuur lekker je gamefootage op youtube of andere netwerken krijgen of gewoon exporteren voor verdere bewerking.
het kan ook controller zijn, waarvan ps vita kan aangepast worden. wie weet!
Geweldig he, al die geruchten… thanks for the info! Toch altijd weer leuk om te lezen!!!
Wat er van terecht komt zal later blijken… 😉
Hmm dat is opzicht geen slecht idee. Ik denk niet dat de PS4 backwards compatible is tov de PS3, maar dat zouden ze kunnen oplossen met Gaikai. Zou een goede zet zijn
Haha straks wordt de ps4 veel beter dan deze info of juisr net iets slechter we zien het vanzelf vermaak me goed met ps3 dus ps4 zal zeker beter worden
Ik wil idd best geloven dat de ps4 weer wat krachtiger wordt dan de xbox. Net zoals het nu is, en toch weet xbox soepeler te werken + betere third part ondersteuning ! En dan kan je systeem nog zo krachtig zijn als je wilt maar je het zal niet veel beter worden, want software is net zo belangrijk.
Verder is de share-knop een heerlijk feature als het idd zou zal worden. Geen dure hd-pvr of andere zooi maar gewoon lekker vanaf de console !
Kan niet meer wachten ! Haha
“De PlayStation 4 devkits zouden op dit moment 4GB aan RAM hebben. Sony kiest echter voor GDDR5”
Volgens nowgamer.com krijgt hij:
4GB of DDR3 RAM.
4GB of GDDR5 RAM.
Maar dat Moet ook wel want GDDR is alleen voor graphics volgens mij…
Mensen denken nu alweer dat al die geruchten juist zijn als ze dit allemaal lezen en als straks dan blijkt dat er vrijwel niets van klopt dan heeft sony het natuurlijk weer gedaan 🙂
gddr en ddr is iets compleet anders dus nutteloos van met elkaar te vergelijken, gddr is voor de gpu(videogeheugen) terwijl ddr gewoon het geheugen is van het systeem(RAM). beetje hardware kennis zou helpen voor degene die deze geruchten lanceren!
@rva_96: Third party ondersteuning is op Xbox echt niet zoveel beter hoor, in het begin was dit alleen wel zo. Ik weet nog dat games van EA en ook The Orange Box van Valve een drama waren op PS3 en perfect waren op Xbox 360. Tegenwoordig zijn het alleen echt puur exclusieve deals met MS en Activision bijvoorbeeld die de ondersteuning voor Xbox beter doen laten voorkomen. Maar de games zijn over het algemeen nagenoeg gelijk of er is een miniem verschil, vaak ook nog met PS3 in het voordeel.
4 GB? ik wil meer
@M4GN3T: Zijn er ook geruchten over een nieuwe controller voor de xbox ?
@askanan:
De G van GDDR5 betekent gewoon Graphics. (Graphics Double Data Rate, versie 5).
GDDR5 bestaat al jaren, de structuur van deze ram is alleen anders. Inplaats dat de chips naast elkaar zijn gezet zoals conventionele RAM zijn de chips op elkaar gestapeld. Hierdoor zijn de verbindingen in wezen dwars door elkaar heen verbonden zodat het constant verbinding maakt waardoor de bandbreedte wordt verhoogt (de hoeveelheid aan gegevens die kan worden verzonden binnen een periode van tijd).
GDDR5 word al jaren gebruikt door GPU fabrikanten omdat deze zeer effecient is in snelle data overdracht voor grafische doeleinden. Het nadeel is het prijskaartje, stroomverbuik, hitte gevoeligheid.
Het verschil tegenover DDR3 is dat het twee keer zo snelle bandbreedte heeft. Wat betekent dat je gegevens in en uit het geheugen tweemaal zo snel kan verplaatsen.
Dus uiteindelijk zal dit resulteren in betere graphics en anti-aliasing bij hoge resoluties en zal het minder stress gevoelig zijn voor de CPU.
Verder is het niet mogelijk om verschillende RAM modules te gebruiken omdat in een AMD APU board die Orbis gebruikt maar één type memory geplaatst kan worden. Sony kiest hier dus voor GDDR5 althans, wat de geruchten doen geloven.
AMD’s APU’s zijn ook bandbreedte beperkt. Testen hebben aangetoond dat meer bandbreedte van het geheugen van het systeem de prestaties aanzienlijk verhoogt.
GDDR5 is dus gewoon systeem ram met benifits, over kennis gesproken 😉
Behalve dat GDDR5 veel hogere latency tijden heeft dan DDR3. Dus is het eigenlijk alleen goed om data snel over te dragen, maar om het op te zoeken en uit te lezen is het wel degelijk langzamer. GDDR is zo geconstrueerd omdat de texture en model poel in een svene nagenoeg statisch is en wordt bijgewerkt in een aparte loadcyclus. Als je dat voor systeem doeleinden gaat gebruiken zal dat dus voor vertragingen gaan leiden, al helemaal als er niet genoeg van is.
@M4GN3T: ja inmiddels is het wel bijna gelijk, maar de ondersteuning was in ieder geval wel bete rop xbox. De xbox werd altijd als hoofdconsole gebruikt om te programeren etc. Compertatief ( als ik het zo goed schrijf xD zal wel niet ) is het ook altijd 90% xbox.
Leuk om dit te lezen, heb zin in de nieuwe generatie. Eindelijk games spelen met mooi beeld en details.
@RAAFmaker:
Bedankt voor de info! Ben ik ook wat wijzer 🙂
Vandaar dat Sony de memory bandwidth van 192gb/s verlaagt heeft naar 176gb/s om eventueel system crash te voorkomen. Tuurlijk als je GPU gewijs kijkt zal een aantal verkeerde pixels je systeem niet crashen in tegenoverstelling tot CPU is dit wel een probleem.
@M4GN3T:
Activision heeft toch alleen maar zooi microsoft mag ze houden wat mij betreft.
@81.164.165..xxx: Hoe geweldig het ook klinkt (en dat is t ook!). Als je er een beetje (serieus) bezig mee wilt zijn, kom je niet ver met die 15 minuten. Al is t altijd wel handig als er iets spontaan gebeurd.
@rva_96:
De goede studio’s hebben dit al omgedraaid. Omdat het makkelijker is om PS3 games naar de 360 te porten.
Dan omgekeerd had ik begrepen. 😀
@RAAFmaker: gddr5 word niet gebruikt in pcs als ram omdat het gewoonweg een heel pak trager is dan ddr3 endat komt door de werking van de cpu die anders is dan een gpu, een gpu doet paralelle calculaties terwijl een cpu linair werkt.er is heel wat meer verschil tussen gddr5 en ddr3 dan wat jij opsomde; de voltage is ook anders(gddr5 is lager)ddr3 gebruikt een 64-bit memory controller terwijl gddr5 werkt met gepaarde 32-bit. dus claimen dat gddr5 gewoon systeem geheugen met enkel voordelen is is compleet fout, ik blijf erbij dat je beide niet kan vergelijken omdat ze hardwarematig enorm verschillen
@askanan:
Jou pc termen kun je niet vergelijken met een console unit. Dit draait op een custom made hardware en software totaal op elkaar aangepast. Gddr5 is weldegelijk sneller dan ddr3 alleen werkt het minder efficiënt als system memory. Ik ga er ook vanuit dat die reserve 512mb een ander type memory is. Maar net wat raafmaker zeg, een apu board kent maar een enkel memory soc. Wie weet is hier wel over nagedacht.
Ddr3 heeft low latency (strakke timings) ten koste van de bandbreedte en is perfect voor systeem geheugen. Gddr5 is daarentegen weer traag met betrekking tot ddr3, maar de snelheid van vram is gigantisch snel. Latency is niet echt een probleem met gpu’s aangezien hun parallele aard hen toestaat om naar andere berekeningen te switchen wanneer latency zich plaatsvind.
De gpu doet veel parallele berekeningen terwijl een cpu in een fundamenteel lineaire manier berekent. Voor de overdracht van een grote hoeveelheid aan gegevens, dat is de reden waarom gddr5 word gebruikt. Ddr3 is weer efficiënt in het overbrengen vam kleinere hoeveelheid aan gegevens.
Wat er over die record feature wordt gezegd vind ik maar niks. Als de laatste 15 minuten automatisch opgenomen worden betekent het dat
-òf de performance van games achteruit gaat
-òf de videos van (relatief) lage kwaliteit zijn
Dus ik vraag me af of dit er echt komt. Het zou best kunnen, de videokaart van m’n PC heeft een vergelijkbare feature. Die record echter maximaal in 480p, dus op lage kwaliteit.
Ik denk dat de steambox ieder game-console gaat overtreffen. >:D
@M4GN3T
word de ps4 ook regio vrij?
@askanan: voltage ja? Watage bedoel je mag ik hopen 😉
@Naam…: ik was niet over een gpu bezig dus ik bedoelde wel degelijk voltage.
@Naampje…: precies wat ik wou zeggen
Ik wacht wel totdat sony dit allemaal officieel gaat bevestigen. Dit kan allemaal nep zijn.
@81.164.165..xxx: idd kom wel eens situaties tegen waarbij ik denk: had ik dit maar opgenomen.
@Naam…: GDDR5 gaat het worden, en ook zo goed als zeker 8 GB
@bliksum: ja, is PS3 ook he
Enige dat vrijwel zeker is, is dat Sony weer van de Cell afstapt, en AMD architectuur omarmt. Direct gevolg: Geen backwards compatibility. Geen grote ramp, maar de notoire ‘zeurders’ kunnen er maar beter alvast aan wennen.
@Mithrandir: Echt belachelijk dat je dat afschuift als zeurders, is helemaal niet gek om BC te willen in een PS4. Je legt straks wel 400-500 euro neer voor een nieuwe console, als het niet meer is, dan mag je ook wat verwachten. Dat is helemaal geen zeuren of wat dan ook, zou toch lame zijn als je je PS3 en PS4 van zoveel geld naast elkaar moet hebben omdat de PS4 niet kan wat de PS3 kan. Staat ook ontzettend lelijk in het interieur, helemaal als je ook de nieuwe xbox of Wii U hebt. Om ook nog maar te zwijgen over het onnodig in gebruik nemen van een HDMI-poort.
Ik denk dat sommige hier het belangrijkste punt missen.
Sony kiest voor GDDR5 omdat zij puur voor de kwaliteit van games gaan en dit type ram de beste oplossing is. Vergeet niet dat de x360 ook GDDR3 als system memory gebruikt zelfs de Wii heeft 64MB aan GDDR3 memory. Het hangt van de geheugencontroller en besturingssysteem af, de manier waarop die in het geheugen wordt behandeld. Game console systeem architectuur moet je niet vergelijken met PC architectuur.
Is er uberhaupt eigenlijk al iets officieel bekend gemaakt door Sony over een opvolger van de PS3. Sommige comments duiden daar namelijk wel op.
het is tijd voor iets nieuws 🙂
@Stevo Yo: Enkel een persconferentie over de future of PlayStation, 20 februari in New York.
@M4GN3T: Als het net zo gaat als met de PS3, daar heb ik PS2 compatibility nooit gemist, en de PS2 games die op de PS3 speelbaar gemaakt zijn, hebben mij daarin gesterkt.
Zodra ik de overstap naar de PS4 maak, is er voor mij geen weg terug meer, en speel ik de ps3 games echt niet meer…
Edit: en ja, bij de PS2 vond ik dat zeker echt gezeur..
Laat maar komen, heb er zin in! Ga hem wel halen bij de launch als de centen het toelaten en er ook een aantal games zijn die het echt waard zijn om aan te schaffen, anders wacht ik gewoon nog even. Geen probleem met die mooie titels voor de huidige playstation 3 nog in de planning!
Tot nu toe zijn alleen de PSX en PS2 backhands comp. En natuurlijk de eerste lichting PS3. Maar Sony heeft dit laten vallen. Dus is het vermoedden dat dit ook bij de ps4 zal zijn. Gakia is leuk, maar je wordt nooit eigenaar van een game. Dus ben je afhankelijk van Sony en hun plannen.
@Mithrandir: De vooruitgang PS2->PS3 zal een stuk groter zijn dan PS3->PS4 he =p
@M4GN3T:
Voor mij hoeft er geen ondersteuning te zijn voor de ps3. Ik speel een spel altijd 1 keer en dan meteen voor 100% en daarna nooit meer. Ik hoef echt niet uncharted 2 bijvoorbeeld op de ps4 te spelen. Als hij dit jaar uit komt hoeft er voor mij alleen ondersteuning te zijn voor gta 5 en The last of us.
@ddvos: BC zal ook alleen in het begin een doorn in het oog kunnen zijn, een jaar na release PS4 zal niemand er waarschijnlijk ook meer wat om geven, of in ieder geval een kleine groep. Als ze het oplossen met het wel ondersteunen van digitale PS3-games, maar niet discs, dat lijkt me dan een mooie middenweg. Gezeik met die chips en duurder lijkt me onzin, PS4 moet krachtig genoeg zijn om PS3-games te emuleren.
Wacht tot eind Feb , dan pas kan je echt geloven !!!
En het zou voor EU toch maar begin 2014 zijn .
20 feb!