Special: EA Sports en de next-gen games op de E3 – Voorafgaand aan de E3 kondigde EA Sports de Ignite Engine aan, waarop verschillende sportgames zullen draaien. Deze engine is speciaal ontwikkeld voor de next-gen platformen, om zo de transitie van generatie op generatie zo soepel mogelijk te laten verlopen. Dit ging bij de overgang tussen de vorige en huidige generatie niet altijd even goed, waar men zich bij EA Sports ook van bewust is. Vandaar dus de Ignite Engine, waarmee ze het in één keer goed willen doen. Op de E3 had Electronic Arts op de booth een laboratorium opgezet om dit allemaal te tonen. Wij namen even een kijkje en zagen verschillende games in actie.

FIFA 14

Elk jaar een ontzettend belangrijke titel voor EA Sports en de next-gen versie was speelbaar op de Xbox One. Men wil FIFA 14 naar een hoger level brengen door vanzelfsprekend betere graphics, maar ook door de levendigheid in de stadions beter naar voren te brengen. Weg met het publiek wat uit simpele en weinig pixels bestaan, maar echte 3D toeschouwers. Tevens wil men zo het realisme omhoog schroeven, want de authenticiteit moet nog beter worden. Dit moeten we ook terug gaan zien bij de spelers, die nog realistischer moeten ogen als voorheen.

We speelden kort de demo en zagen gelijk de nieuwe features, zoals Precision Movement, Pure Shot en meer. De gameplay voelde gelijk aan de huidige generatie FIFA 14, welke we in mei konden spelen. In onze preview gaan we dieper in op deze features. Afijn, het speelde dus hetzelfde, maar wel iets meer afgerond. Op grafisch vlak zagen we wel wat verbeteringen en dan met name was het publiek een stuk fraaier. Spelers bevatten wat meer details, maar een heel groot verschil was nog niet te zien. Het lijkt er dan ook op dat er nog veel werk te doen is. Ze hebben nog even, want de game moet verschijnen met de launch van beide next-gen consoles.

UFC

EA Sports en de baas van de Ultimate Fighting Championship, Dana White, lopen al twee jaar achter elkaar te schreeuwen dat ze blij met elkaar zijn. We weten het nu wel en daarom was het goed om eens te zien wat men er van gaat maken. In het Ignite Laboratorium toonde men een presentatie, waarin ze uitlegden waar ze momenteel aan werken. Ze willen de meest realistische UFC game maken tot nu toe. De Ignite Engine moet ervoor zorgen dat vechters zo echt mogelijk lijken, wat men wilt realiseren door in hoge resolutie 3D scans te maken van het lichaam en gezicht.

Het lichaam moet echter wel schade op kunnen lopen en zo zul je net als in de Fight Night games vervormingen zien wanneer een speler hard wordt geraakt. Daarnaast zal, als een vechter in een wurghouding zit, die het zichtbaar moeilijk hebben. Je zult zien dat de vechter het benauwd heeft, maar ook zal hij zijn emoties tonen wanneer hij bijvoorbeeld een andere vechter aan het uitdagen is. Bloed, blauwe plekken en zelfs scheuren in het gezicht moeten duidelijk te zien zijn. Alles wat gebeurt met de vechters in de Octagon moet zo authentiek mogelijk worden gepresenteerd.

Zo zul je verder ook echt de spieren zien aanspannen voor een actie en het zal visueel worden weergegeven wanneer een vechter bijna niet meer op zijn benen kan staan. Dit toonde men in een korte video aan ons en het lijkt erop dat hier veel aandacht naar uitgaat. Dat geldt overigens ook voor de animaties, waar men een korte toelichting over gaf. Zo zagen we hoe vechters de Octagon gebruiken om zich af te zetten via het hekwerk en vervolgens een ram uit te delen aan de tegenstander. Je ziet het hekwerk zich dan helemaal uitzetten als de vechter zich met zijn voet probeert af te zetten.

Als laatste vertelde men nog wat over MMAi en Precision Movement. Het eerste komt neer op de intelligentie van de vechters. Elke vechter heeft zo zijn eigen speelwijze, denkwijze en hoe die zijn tactiek uitvoert. Door MMAi moeten we dit terug gaan zien en dan vooral hoe de verschillen tussen de vechters worden benadrukt. Hierdoor moet er variatie ontstaan tussen de vechters en moet je als speler echt de verschillende speelstijlen kunnen merken. Precision Movement kennen we al uit FIFA 14 en dat betekent dat bij elke stap die je zet je het gewicht merkt en voelt dat een vechter zijn voet op de grond zet.

THQ zette met hun UFC games goede producten neer en EA Sports heeft nu de licentie in handen. Ze hebben al wat features onthuld en het ziet er veelbelovend uit. Met ontwikkelaars die eerder werkten aan de Fight Night titels er achter, lijkt dit dan ook een mooie toevoeging te worden aan de sportgames uit de stal van EA Sports. Het is allemaal een stuk rauwer en bevat veel meer geweld. We zijn ook benieuwd of men die vibe van de UFC op een stijlvolle manier in de game gaat verwerken. Volgend jaar kunnen we de game verwelkomen en tegen die tijd mogen we nog veel meer informatie verwachten.

NBA Live 14

EA Sports komt eindelijk weer met een basketbalgame en dat betekent weer concurrentie voor 2K Games, welke de dienst heeft uitgemaakt met de NBA 2K serie. NBA Live 14 moet een launchgame worden voor de PS4, maar daar hebben we voorlopig nog geen geloof in. De reden hiervoor is dat ze ontzettend weinig lieten zien van de game. We kregen wel wat toffe features te zien die van groot belang zullen zijn in de game, zoals BounceTek en CourtQ. Met het eerste gingen we even hands-on en dit lijkt erg geinig te worden, maar bovenal kan het voor veel realisme zorgen in de gameplay.

Met BounceTek kun je namelijk door middel van de rechter analoge stick de dribbels besturen en komt de bal los van de handen van de basketballer. We merkten zelf hoeveel soorten dribbels je kunt uitvoeren en dit gaat best diep. Je kunt de bal achter je rug heen laten gaan of door de benen. Er zijn al veel variaties mogelijk en daarbij heeft elke speler een eigen unieke dribbel. Dit kan zeker veel toevoegen aan de game. CourtQ is een feature waarin we statistieken en tactieken uit de NBA via updates terug gaan zien in de game. Zo kun je precies bepalen wat nodig is om je tegenstander te slim af te zijn.

Madden NFL 25

Als laatste een game die hier in Nederland amper een fanbase heeft, want American Football leeft hier niet zo. Toch waren we benieuwd naar de game en we zagen dat hier toch ook wel wat vernieuwingen in zullen zitten en dat er stappen zijn gemaakt voor de next-gen versie. Hoewel het publiek ontbrak in het stadion, zag het er grafisch al aardig uit, maar vooral de animaties vielen op. Hier zien we ook een vorm van Precision Movement terug, maar dan met name als de spelers richting elkaar lopen zie je ze echt botsten of ontwijken. Ook hier is men veel meer bezig met de physics van de sporters en de ‘bal’. Het moet allemaal vloeiender en realistischer ogen, zodat het meer authenticiteit uitstraalt.

Electronic Arts laat maar een klein beetje zien

Het laboratorium van EA Sports liet maar een glimp van de sportgames zien, welke verschijnen voor de PS4. Qua progressie lijkt FIFA 14 het verste te staan en dat zal voor de meesten van jullie goed in de oren klinken. Toch moet ik het zelf nog maar zien of we bij de lancering van Sony´s nieuwste console een volwaardige FIFA gaan krijgen. Het lijkt nu alsof ze nog erg vroeg in de ontwikkeling zitten. De overige sportgames bevatten veel potentieel en met de Ignite Engine lijkt EA Sports zeker een betere start te maken als voorheen. Er zit veel techniek achter, wat we deels zagen in de animaties en graphics, en we zullen in de nabije toekomst gaan zien hoe dit gaat uitpakken.