Dit onderwerp is nu al vaak ter sprake gekomen en dat is niet zo vreemd, aangezien het ongeveer de hele game-industrie bezig houdt. Ontwikkelaars (die anoniem willen blijven) hebben aan Edge laten weten dat de PS4 wel degelijk betere specificaties heeft dan de Xbox One en daardoor ook een betere prestatie kan leveren. Zo zou de PS4 momenteel zelfs 50% sneller zijn dan de Xbox One wat wordt gekenmerkt als een zeer duidelijk verschil.
Qua technische details komt het er op neer dat de ALU (Arithmetic Logic Unit) 50% sneller is op de PS4. Als voorbeeld wordt er aangegeven dat vooraf zonder enige optimalisatie voor één van beide consoles een ‘ontwikkelings build’ op de PS4 kan draaien op 30FPS in een resolutie van 1920×1080. Op de Xbox One is dit ‘ongeveer’ 20FPS in een resolutie van 1600×900. Een onbekende ontwikkelaar geeft ook aan dat het moeite kost om efficiënt gebruik te maken van het ESRAM geheugen van de Xbox One.
Microsoft zou hier wel van op de hoogte zijn, vandaar ook dat zij recent de geklokte snelheid van de chip van de Xbox One hebben verhoogd. Daarvan gaf een andere ontwikkelaar aan dat deze aanpassing niet het gat tussen de grafische prestatie van de PS4 en de Xbox One zal dichten. Weer een andere bron gaf aan dat met de naderende launch van beide consoles Sony en Microsoft beide nog steeds werken aan de grafische drivers voor hun consoles.
Microsoft zou juist achter liggen op Sony omdat zij hier later mee begonnen zijn. Weer een andere ontwikkelaar noemt de specificaties van de grafische drivers van de Xbox One daarom ‘verschrikkelijk’. Wanneer bij de Xbox One minder gebruik wordt gemaakt van de ALU, maar juist meer van het geïntegreerde geheugen circuit dan zou de Xbox One daardoor echter wel beter kunnen presteren.
Interessant is ook dat de verschillende ontwikkelaars niet echt geïnteresseerd zijn om te games speciaal te ontwikkelen voor Kinect of voor de PlayStation Move. Sony en Microsoft willen ook graag dat ontwikkelaars gebruik maken van de specifieke features die de hardware van elke console te bieden heeft. Dit om te bereiken dat bij een multiplatform titel één van beide versies duidelijk beter is dan de ander.
Zolang er echter geen vast ontwerp is van de hardware en het ontbreekt aan een aantrekkelijk incentive, zullen ontwikkelaars hier niet aan beginnen omdat beide next-gen consoles bijna uitkomen mogen we er daarom vanuit gaan dat de multiplatform games (in de eerste instantie) niet echt van elkaar zullen verschillen.
Volgens de laatste bron kunnen ontwikkelaars ook pas echt effectief gebruik maken van de mogelijkheden van een van de nieuwe consoles nadat de eerste golf van launch (window) games is uitgebracht. Doordat beide consoles kort na elkaar uitkomen (Nederland en België niet meegerekend) zijn de algemene verschillen in de te leveren prestaties dus minimaal. Dit zou in het voordeel van de Xbox One kunnen zijn.
Sowieso, zo wordt besloten, is de PS4 bij de release echter de console met de meeste mogelijkheden. Wellicht dat dit komt omdat na de release van de Xbox One nog niet van alle functies van het apparaat gebruik gemaakt kan worden. Gelukkig staan wij hier als gamers ver vandaan en kunnen wij een eigen keuze maken voor één van de consoles die we niet per se hoeven te baseren op de technische specificaties.
Van dit soort berichten word ik zo moe! Laat me gewoon lekker men games spelen zometeen op de PS4 en XboxONE!
Ieder platform heeft geweldige exclusives de een wat meer dan de ander maar dat maakt voor mij niks uit koop toch de games die ik graag wil hebben zij het op de PS4 en anders dan wel op de xboxONE.
En de verschillen in multiplatform games zullen minimaal zijn net zoals de vorige generatie!
@patrick3: Hey Patrick, relax man. Ik word hier niet moe van hoor. Wat ik niet tof vind is als MS en Sony over zichzelf gaan zeggen dat ze de betere zijn. Dan heb ik zoiets van “hou toch op”.
Maar hier vind ik het wel interessant. Het gaat namelijk om commentaar van de ontwikkelaars. Die maken de games waar wij later van willen genieten.
Niks mis mee om geïnformeerd te worden over hun bevindingen.
En het is zeker van belang. Zoals je zegt zal het verschil minimaal zijn. Maar ik denk dat wanneer de tweede generatie games uitkomen, dat je dan toch wel meer zal kunnen halen uit de PS4. Je ziet telkens een ontwikkeling tussen de launch periode en een jaar (of twee) later.
@gamexl:
Mooi gezegd..
mijn besluit staat al lang vast… PS4 al the way 😀
Duhhh…
Het maakt geen zak uit. Al jaren komen de games op alle ps en Xbox consoles uit en wat blijkt… Amper verschil in graphics. Ik denk dat dat nu ook weer gaat gebeuren. Makers willen niet 2 totaal verschillende consoles maken
@84.82.119..xxx: precies en sorry hoor… maar misschien dat ik de enige ben die er zo over denkt. Voor mij is het een voordeel dat al die extra’s erbij komen. Xbox klaar
“Weer een andere bron gaf aan dat met de naderende launch van beide consoles Sony en Microsoft beide nog steeds werken aan de grafische drivers voor hun consoles.”
Nu ben ik een absolute noob wat betreft specificaties en hardware (grafische driver? laat mij maar lekker gamen!), maar betekent dit eigenlijk niet gewoon letterlijk dat alle PS4’s die nu al ingepakt zijn inferieur zullen zijn aan later geproduceerde modellen? Of is dit iets wat met updates ge-upgrade kan worden?
Nee! Xbox one en ps4 zyn niet hetzelfde. En ik kan nu al met zekerheid zeggen dat je meer plezier zal beleven van de ps4 dan van de xbox. Probeer geen verzoeningsgedrag op te zetten,want half de wereld is er nu wel uit wie de betere is. Zelfs de media is er al uit
De ps4 is een echte game console en x1 is meer een mediacenter maar gamen kan ook maar je ziet ’t! Door dat ze meer die media shit willen pushen gaat het wel ten kosten van presentatie voor het gamen! Dus de ps4 is uiteindelijk de betere game console!
Dat de PS4 sterker was dat wist ik al maanden.
Dus mijn besluit is PS4,Sony for ever babe!!!!!!!
@84.82.119..xxx: GEEN verschil tussen de PS3 en Xbox 360. Komt omdat er op grafisch gebied geen verschil tussen die twee was. Met de nieuwe generatie is dit wel het geval
@Vloetje: systeem update zet dat zo weer recht .
10-0 voor FC Sony
Messi maakt er 10.
@94.213.212..xxx:
ga jij ff uncharted, heavy rain en god of war maar is kopen en spelen. dan zie je grafische verschillen zien tussen ps3 en xbox 360. Die graphics zul je nooit tegenkomen op de 360. Nooit. Dat ding kan het gewoon niet aan. Die Cell processor maakt die Xbox helemaal af. Ook al is het een kut ding om te programmeren. het is kut maar krachtig.
oh ja, the last of us en beyond two souls laat ook het verschil zien.
Je kan een heel slimme ontwikkelaar hebben die alles uit deze beesten kunnen halen wat er maar in zit en die ontwikkelaar moet zeggen op welke console doe dat het beste kan doen en als die dat zegt ga ik voor die console kijk naar the devision die is zo grafisch perfect en de ps4 en Xbox one kunnen noch meer dan dat
mijn voorkeur gaat naar de PS4.
Dat valt niet te ontkennen en we weten het zelf onderhand ook nu wel.
Maar als MS hun online “Xbox-one texture streaming” gebruikt zien de games er bijna evengoed uit.
@moes: Ja ja ja, allemaal gespeeld. Hoe weet jij dat Xbox 360 die games niet aankan? Niet te vergelijken want die games zijn niet op de Xbox beschikbaar.
@MCLERC:
Oke, thnks.
Dat was ik dus…
Het verschil is dat ze nu beide dezelfde hardware en architectuur hebben alleen zit er een groot kracht verschil in memory en gpu.
En het leuke hieraan is dat je voor de minder krachtige console, er nog is 100 euro bovenop moet leggen. “Maar”… Je krijgt er wel een camera bij.
Ondanks ik denk dat de xbox one het heus wel gaat redden kies ik toch liever voor een wat future prove hardware.
@patrick3:
Noem me er 5 exclusieve voor XB1 .
Je lult man ps4 is the best . ps4 Wins
Ik snap er geen pepernoot van, misschien door mijn gebrek aan kennis op dit punt 🙂 Maar is de PS4 nu sneller of niet? Er staat namelijk dat wanneer de XboxOne gebruikt maakt van het geïntegreerd geheugen, dat de XboxOne weer sneller is. Er staat niet dat XboxOne geen gebruik maakt van dit geheugen en er staat ook niet dat hij dit wel doet ….. mag ik dan de conclusie trekken dat we het gewoon nog niet weten wie er sneller is?
@Vloetje: de hardware is klaar in beide consoles, maar nu hebben ze nog stuurprogramma’s nodig om de kracht en het vermogen zo optimaal te gebruiken. Dus die drivers(stuurprogramma’s) behoren niet tot de hardware maar kunnen idd met updates aan je console toegevoegd worden. Het werkt hetzelfde op je pc wanneer er een ‘nvidia’ of een ‘ati radeon’ videokaart in zit, die drivers worden ook wel eens bijgewerkt door middel van een update. Deze al geproduceerde en ingepakte modellen zullen niet inferieur zijn aan later geproduceerde modellen, want die hebben gewoon dezelfde hardware specificaties.
@gamexl: vind ik ook… Altijd van Sony is beter, nee MS is beter. So what, of het verschil zo groot ga zijn eens je aan het gamen zijt. Lig er in elk geval nie wakker van, maar als ge ze zo bezig ziet zijn er pubers van 12 jaar er niks tegen 😉
@ps3dennis: en als je offline bent ziet het er niet uit dus je hebt er geen kut aan . geef mij maar hardware dan sever kracht . als Ps4 dat ook gaat doen dan is de One echt ruk wat die nu al is schijt console net als de x360
@chris65: de Ps4 heeft meer geheugen voor de games dan de Xone het Os gebruikt 3GB bij de Xone ps4 2GB maar 😀
@Sir. Nigell:
Bedankt voor je uitleg!!
@MCLERC: idd 😉 geen stof wolken/mist en lelijke vuur graphics enzovoorts, want dat wordt allemaal via streeming gedaan.
@MCLERC: hoe zit het dan met de uitspraak, dat wanneer er door de xbox meer gebruik wordt gemaakt van het geintegreerd geheugen dat de xbox dan sneller is? Dat is namelijk hetgeen ik niet begrijp.
@94.213.212..xxx:
de Cell processor 😉 ontwikkelaars hebben zelf gezegd dat de cell processor games zoals uncharted kan laten draaien. Xbox maakt gebruik van een totaal andere architectuur. een van dr gare tripple core processor architectuur weet ik veel. lang niet zo krachtig als die van de ps3. En nu met de ps4 en xbone wint sony weer ! geheugen GDDR3 vs GDDR5.
en je moet vaker het nieuws volgen en je verdiepen in hardware als je meer wil weten.
@ps3dennis:
Sneller dan het niet te gebruiken. Maar nog steeds niet sneller dan een ps4.
Die 32MB ESRAM is cache geheugen. Net zoiets als L1 cache voor je computer processor. Het zit ingebakken op de chip zelf en is daardoor extreem snel te benaderen door de gpu en apu. Hier zullen natuurlijk geen grote textures in komen maar graphische en of andere subroutines (stukjes code) die heel vaak gebruikt worden zodat die snel te benaderen zijn.
Daarentegen heeft de PS4 het snelste geheugen dat beschikbaar is (GDDR5), waardoor al het geheugen eeg snel is. Misschien niet zo snel als dat kleine beetje ESRAM maar er is wel heel erg veel beschikbaar en tevens zonder het te hoeven kopiëren of partitioneren voor zowel de gpu als apu beschikbaar (aldus amd)
@coristus: Ik denk dan ook dat er een flinke vertraging in kan zitten bij de Xbox-one. Het singaal moet eerst verzonden worden door de Xbox-one naar de servers, daar aangekomen moet berekent worden wat jij moet zien, en daarna moet de server weer een singaal terug sturen naar je Xbox-one 2a3sec later dan op de PS4. Hoe groot de vertraging is kunnen we pas echt goed testen als we de Xbox-one en PS4 naast elkaar zetten.
@ps3dennis:
Ik zal me is inlezn hoe ze zich dat streamen van textures precies voorgesteld hadden. Ik kan zo 123 me even niet voorstellen hoe dat een voordeel oplevert te opzichte van textures op een blu-ray disc.. of je hard disc.
Daarnaast zullen providers vast ontzettend blij zijn met al dat data verkeer. Textures zijn ongelofelijk bandbreedte intensief.