Review Skydive: Proximity Flight – Terwijl de één zijn kick haalt uit sporten als schaken of mikado, tref je de echte waaghalzen aan bij het parachutespringen. Als je dan nog een stapje verder gaat, kom je uit bij nog grotere waaghalzen. Zij doen aan skydiven, waarbij er een soort van vleugels aan de benen en armen zijn bevestigd om zo te kunnen ‘vliegen’. Deze helden bereiken dan soms ook een horizontale snelheid van om en nabij de 200 kilometer per uur. De Russische ontwikkelaar Gaijin Entertainment biedt dan ook uitkomst voor mensen die al in katzwijm vallen bij de gedachte dat ze dit in het echt moeten doen. Vanuit onze luie fauteuil wagen we de sprong met Skydive: Proximity Flight.

Free as a bird

Bij aanvang van de game hebben we gelijk de keuze uit diverse activiteiten. We kunnen gaan freestylen, challenges voltooien, en races en routers afleggen waarbij de speler geacht wordt een parcours af te leggen en door grote ringen heen te vliegen. Voordat je daadwerkelijk kunt gaan skydiven, krijg je eerst even uitleg van hoe de besturing werkt en daarnaast krijg je de mogelijkheid om één van de diverse personages te kiezen die elk hun eigen specialiteiten hebben. De één is beter in stunts, terwijl de andere zich wat beter laat besturen.

Als je gaat spelen, heb je de keuze uit drie speeltechnieken: de linker analoge stick, de SIXAXIS, of de dual Move controls. Hoewel de SIXAXIS besturing accuraat reageert, net als de dual Move besturing, geven we toch de voorkeur aan de linker analoge stick. Hoe je het ook draait of keert, een snelle duimbeweging is altijd nog accurater dan je controller heen en weer bewegen, waarbij het met de PS Move al wel iets secuurder gaat. Ook krijg je de keuze uit drie camerastandpunten. Zo heb je voor de optimale sensatie een leg- en shouldercamera, waarbij er vanaf het onderbeen en vanaf de schouder gekeken wordt. Dit brengt overigens wel gelijk je coördinatie in gevaar tussen jezelf en de objecten die op je afkomen. Dan toch maar voor de vertrouwde third person view, waarbij we ons personage gecontroleerd kunnen besturen.

Skills

Als we eenmaal gewend zijn aan door het luchtruim zoeven, is het tijd om de trukendoos open te trekken. Door de X-knop ingedrukt te houden en door de analoge stick van links naar rechts te bewegen, voeren we bijvoorbeeld al een barrel roll uit. Afhankelijk van welke richting je de stick in houdt, voer je flips, backflips en nog veel meer acrobatische stunts uit. Dit genereert als snel punten, maar pas echt flink scoren doe je als je de stunts uitvoert vlakbij een bergwand of grondgebied. Hiermee kickt de proximity-bonus in, waardoor je al snel bovenaan vele ranglijsten verschijnt.

Deze ranglijsten kan je natuurlijk wereldwijd, maar ook gelijk met je maatjes uit je vriendenlijst vergelijken. Uitermate pittig te noemen zijn de races tegen de AI. Je wordt geacht perfect het landschap om je heen in de gaten te houden en je hierop aan te passen. Door het uitvoeren van tricks bouw je dan ook adrenaline op, waarmee je een korte snelheidsboost kan activeren. Zit het je even niet mee, dan kun je rewind-optie gebruiken om zo vlak voor je fatale crash het nodige bij te sturen en je flater weer weg te poetsen.

Onder bezielende begeleiding van diverse onbekende rockbandjes suis je langs bergwanden en medespelers. Het gevoel van vrijheid is uniek en de levels die je doorkruist zijn origineel opgebouwd. Enkel de SSX snowboard games hebben dat beter uitgewerkt. Als je dan je parachute lostrekt voor je landing en de grond komt naderbij, schrik je toch wel even van de textures. Bomen en grasvelden zijn dan gelijk gereduceerd tot PlayStation 2 kwaliteit.

Skydive: Proximity Flight is een hoogvlieger in zijn soort met geen enkele concurrentie in de buurt. Als je eenmaal klaar bent met de challenges, races en parcours die je kunt afleggen, kan je nog altijd teruggaan om je scores te verbeteren. Het nieuwe is er echter al snel af en dan kan de verveling toeslaan door de vele trial & error gameplay die de game rijk is. Maar voor wie heerlijk wil suizen en de wind om zich heen wil horen klapperen, doet een goede aankoop door te investeren in Skydive: Proximity Flight.

• Vrijheid
  • Uitdagend
  • Gevarieerde omgevingen