Ondanks dat de game er volgens de laatste berichten prachtig uitziet op respectievelijk de PS4 en de Xbox One, heeft de game qua in-game features niet geleden onder het feit dat de game ook op de huidige generatie verkrijgbaar is. Lead designer James Mouat vertelde dat ze rekening hebben gehouden met het feit dat sommige mensen de PS4 en Xbox One misschien nog wel voor jaren niet gaan aanschaffen. Ze wilden de consument niet het gevoel geven dat je als je geen vijf- tot zeshonderd euro tot je beschikking hebt, je niet de beste versie van hun spel zou kunnen spelen.

“In my opinion it’s the best looking driving game you can do on those consoles right now.”

Sterker nog, hij punt uit dat de versie voor de vorige generatie de grootste last gaat schouderen. We moeten niet vergeten dat de instalbase voor de PS3 en de Xbox 360 op het moment gigantisch is.

“They’re gonna pull a lot of weight for us. That was personally one of my goals, to make sure they didn’t suffer simply because everyone’s gonna be worried about the new, shiny machines. There’s gonna be a lot of people that aren’t going to buy those machines for a couple of years.”

De focus lag in dit geval op het ervan verzekeren dat de features van Rivals niet “next gen restricted” waren.

“We didn’t want you to feel like if you don’t have five or six hundred dollars you can’t have to best version of the game,” he said. “We wanted players to be able to say, ‘I’m a Need for Speed fan, I’m a driving fan, Heck, I just like the pretty box, I wanna try this game’ and you’re going to have the full experience.”

Maar, sluit Mouat ten slotte af, als je een betere machine hebt, dan ziet het er beter uit. En dat is het enige verschil tussen de versies.

“And, if you have a better machine, it looks better. That’s the big thing. We didn’t want you to feel like you were being punished or left out of the fun simply because you have the ‘wrong’ machine.”