Review: Thief – Het was ongeveer een decennium geleden dat de laatste Thief verscheen, maar de terugkeer is nabij. Morgen komt de serie naar het PlayStation platform en wel met een reboot van de serie. Verantwoordelijk hiervoor is Eidos Montreal die in 2011 met het geweldige Deus Ex: Human Revolution kwam. Een bekende serie die dus zijn comeback maakt en ontwikkelt wordt door een goede studio. Het zijn de ingrediënten voor een sterke game, maar ondanks eerdere positieve hands-on kennismakingen zijn er toch wat mindere kanten die er van ons wel uit gestolen mogen worden.
The City, The Baron en The Gloom
In de reboot van Thief stap je vanzelfsprekend in de zachte en geluiddempende schoenen van Garrett. Het is een echte meesterdief in hart en nieren die zijn geld verdient door te stelen van de inwoners in de stad. Of ze nu rijk zijn of niet, het maakt Garrett niet uit. Een dief zonder geweten dus. Er is in de stad echter een hoop aan de gang wat aan de ene kant opties biedt voor een dief, maar aan de andere kant problemen oplevert. Garrett raakt gaandeweg onverhoopt verwikkelt in de problemen van The City, zoals de Victoriaans en zeer oud Londen-achtige stad heet. De stad staat namelijk onder scherpe controle van de baron en de Watch. De bevolking moet precies doen wat hen opgedragen wordt en natuurlijk is niet iedereen het daar mee eens, zo ook Garrett.
Je kunt gerust zeggen dat er een dictatuur heerst in The City, maar daarnaast wordt de (arme) bevolking ook geteisterd door een ziekte genaamd The Gloom. Naast dit raakt Garrett ook nog eens zijn protegé Erin kwijt, wat samen gaat met mysterieuze krachten. Een opmaak voor een aardig verhaal dat als rode lijnt dient voor de rest van de game. Het is geen schokkend goed verhaal, maar het legt wel de persoonlijkheid van Garrett bloot en hierdoor zagen we toch dat hij wel wat aan geweten heeft. In de stad zul je verder door het spelen van missies, verzamelen van brieven en het afluisteren van de bevolking meer te weten komen van wat er nu echt speelt in de stad.
Op een vloeiende manier van schaduw naar schaduw
Het verhaal is dus wel aardig, maar helaas is de manier waarop het soms gepresenteerd wordt wat minder, maar daar komen we later even op terug. We willen het eerst over iets positiefs hebben en dat is met grote voorsprong het rondsluipen, onderzoeken en ontdekken. Hier hebben we ons erg mee vermaakt en het is het sterkste onderdeel van de game. Als speler krijg je een aantal vaardigheden en ‘focus’ (komen we ook nog op terug) tot je beschikking, maar ook verschillende gadgets. De vaardigheden bestaan uit het bukken, waarmee je goed uit het zicht blijft, maar Garrett kan zich daarnaast ook zeer vlot van schaduw naar schaduw verplaatsen met ‘swoop’.
Swoop is een mechaniek waarbij je ontzettend snel en soepel jezelf kunt verplaatsen in één beweging. Je richt met de linker analoge stick ergens heen en drukt vervolgens op kruisje om daar te geraken. Ideaal om vlug langs een bewaker te glippen en het werkt als een trein. Sowieso werkt het sluipen en bewegen fijn, al moet je wel op rondje drukken om te dalen of bij het klimmen L2 indrukken om ergens op of af te gaan. Dat kan er soms voor zorgen dat je net niet vlot kunt voortbewegen, maar aan de andere kant helpt dit ook zodat je niet ergens zomaar vanaf valt.
Het klimmen en sluipen gaat dus allemaal erg soepel en dat maakt het zo stiekem mogelijk spelen leuk, want we probeerden zo vloeiend en snel mogelijk langs allerlei bewakers te geraken. Als dit goed lukt, zorgt dit toch voor wat voldoening. De AI is op normaal al best alert en daarnaast kun je de uitdaging zo moeilijk mogelijk maken doordat je allerlei instellingen kunt aanpassen, zoals dat je bewakers niet bewusteloos mag slaan of niet ontdekt mag worden. Zo moet je nog beter rondsluipen en dat gaat breder, want om even op een dak of huis te klimmen zul je eerst goed de omgeving moeten bestuderen om de juiste en efficiënte manier te vinden.
Focus is essentieel, net als de juiste wapens en gadgets
Wat hierbij helpt is focus, wat een belangrijke feature in Thief is. Hiermee kun je als Garrett de omgeving als het ware scannen en zo opties waar je naartoe kan waarnemen. Denk dan aan (ventilatie)roosters, touwen of een locatie waar je wellicht een pijl heen kunt schieten om een nieuwe route te openen. Daarnaast zie je hiermee ook vallen of verborgen kostbaarheden (verdien je goud mee) achter schilderijen of boekenkasten. Elk level bevat geheimen en aan jou om ze te ontdekken. Je kunt er ook voor kiezen om focus volledig te negeren, wat voor de extra uitdaging zorgt, maar het is een handige feature die je goed kan helpen als je even vast komt te zitten.
Focus is niet eindeloos te gebruiken, want de meter loopt leeg als je het gebruikt. Door het consumeren van lichtblauwe bloemen genaamd Poppy´s vul je dit aan. In Thief kun je voor verschillende speelstijlen kiezen, al werkt Ghost (ongezien) toch het beste. Het is tenslotte een stealthgame. Je kunt ervoor kiezen om koste wat het kost bij het doel te komen (opportunist), of als predator en iedereen afmaken. De keuze is aan jou en voor elke speelstijl zijn er wapens en gadgets beschikbaar. Als meesterdief heeft Garrett een aantal gadgets al bij zich, maar er zijn er ook een paar die je moet aanschaffen.
Zo is Garrett standaard bewapend met de ‘blackjack’ (kleine knuppel) waarmee hij stilletjes bewakers knock-out kan slaan en dan heb je nog de ‘claw’. Als een klauw grijpt die zich beet in roosters en hout waardoor je in een vlugge beweging omhoog kunt klimmen. Je rent richting de muur, even R2 indrukken en je gaat zo omhoog. Dit werkt simpel en gemakkelijk. Andere gadgets zul je snel moeten aanschaffen, omdat je hier meer routes mee kunt openen en het jezelf nog wat makkelijker kan maken. De moersleutel is er hier één van en hiermee kun je de moeren van ventilatieschachten verwijderen om deze schachten vervolgens te betreden. Verder heb je een scheermes om kostbare schilderijen uit de lijsten te snijden en een draadtang om vallen en andere mechanismes te deactiveren.
Wellicht wel het belangrijkste wat Garrett bij zich heeft is de boog waarmee je een variatie aan pijlen kunt afvuren. Ga je voor de meer agressieve speelwijze dan kun je er een normale of zeer scherpe pijl mee afschieten. Dit gaat overigens nog verder, want ook zijn er pijlen met vuur en met explosieven. Voor degene die zo stilletjes mogelijk wil spelen, is er de waterpijl om vuurbronnen mee te doven en plekken donker te maken, of haal de lucht bij iemand weg door er een ‘choke arrow’ op af te vuren. Verder heb je nog een pijl met een touw eraan welke je op bepaalde balken kan schieten om zo hogerop te komen. Als laatste is er ook nog eentje met een stompe punt waar je bijvoorbeeld schakelaars of hendels mee om kan zetten, zodat er een licht uitgaat of er een nieuwe doorgang beschikbaar wordt.
Er zijn dus veel opties met de boog en bij het afschieten van pijlen kun je ook focus gebruiken, zodat je zo accuraat mogelijk bent en geplaatste headshots kunt maken. Focus is daarnaast aan te zetten bij het openmaken (lockpick) van sloten. De tijd vertraagt hierdoor en zo heb je meer speling en is het wat makkelijker. Vaak gebruikten we dit niet, want het open krijgen van sloten is niet zo lastig, dus je kunt het beter voor andere features gebruiken. Focus valt trouwens up te graden met ‘focus points’ die je bij een oude blinde dame genaamd Queen of Beggars voor wat goud kunt kopen, maar je kan ze ook vinden in de levels door goed te zoeken.
Door te investeren in focus verbeter je alle aanwezige vaardigheden en kun je bijvoorbeeld nog beter waarnemen waar bewakers zijn, maar je kunt tevens het richten van pijlen een niveau omhoog halen. Hierdoor zie je de pijl vanaf je boog zo in het hoofd van een bewaker vliegen, wat er tof uit ziet. De wapens zijn trouwens ook te upgraden. Zo kun je meer pijlen meenemen of deze richten meer schade aan. Er is best veel mogelijk wat betreft upgrades, maar het kost wel allemaal geld. En dit geld, goud in de game, verdien je zoals al aangegeven door missies te voltooien.
Lange speelduur
Het hoofdverhaal van Thief bevat 8 chapters, waar wij zo´n 12 á 13 uur mee bezig waren. Je kunt deze hoofdstukken ook als missies zien en deze zijn vrij afwisselend van elkaar. Uiteindelijk moet je natuurlijk in de meeste gevallen wat stelen, maar de setting wisselt wel, wat voor een goede afwisseling zorgt. Dan sluip je rond in een bordeel waar ze opium produceren en dan ben je weer in een groot kasteel. De levels zijn zo opgezet dat het onderzoeken echt loont en je zult er aardig wat tijd in moeten steken om alle loot te vinden. Toch is het zonde dat de levels vaak soms wat klein aanvoelden en qua routes viel het ook wat tegen.
We hadden meer verwacht van de opties en wegen die je zou kunnen kiezen en nemen, want we voelden ons toch wat gelimiteerd in waar we heen konden gaan. Het komt bij vlagen zelfs best lineair over. Voor ons verpestte het niet meteen de gehele ervaring, want de gameplay voelt overwegend solide aan. Een aantal levels bevatten wel wat uitdagende puzzels die net even iets anders bieden dan wat we gewend zijn. Hierbij moet je soms hele delen van het level verplaatsen om verder te komen en in andere puzzels is het weer wat simpeler, want hier dien je een bepaalde code in te voeren. Soortgelijke puzzels kwamen we overigens ook tegen tijdens wat zijmissies die uit te voeren zijn in de stad.
De stad is een vervelend doolhof
Onder andere Garrett´s vriend Basso heeft heel wat zijmissies die je kunt uitvoeren, maar deze komen voornamelijk logischerwijs neer op iets stelen. Maar de genoemde puzzels en variatie maken het de moeite waard om het te spelen. Je verdient er ook nog wat goud mee en dat kun je natuurlijk weer effectief gebruiken om je items en mogelijkheden te upgraden. Toch zijn er ook een aantal zaken waar we ons flink aan stoorden. Want hoewel je vrij kunt gaan en staan in de stad zul je vaak geconfronteerd worden met een laadscherm. Bij het laden van een deel van de stad zit je ongeveer 8 tot 10 seconden te wachten, wat op zich niet lang is, maar er zijn er zoveel van en dat gaat op ten duur tegenstaan.
Als je bijvoorbeeld meerdere zijmissies achter elkaar wilt spelen, zul je hier veel tegenaan lopen en dat is strontvervelend. Dat is niet het enige, want naast de laadschermen haalde ook de map en de inrichting van de stad zo nu en dan het bloed onder onze nagels vandaan. Het reizen van punt A naar B wordt door de laadschermen, de niet prettige map en inrichting van de stad een frustrerende onderneming.
Als je een missie of zijmissie aanvinkt en er een tracker op zet, zie je wel waar je heen moet, maar welke wegen of daken je moet nemen is niet gelijk duidelijk. Je moet dus vaak uitzoeken waar je heen moet en dan kan het gebeuren dat je even het verkeerde raam openschuift en weer zit te wachten tot je verder kunt. Waarom de makers niet gewoon een waypoint systeem in de game hebben gestopt, snappen we echt niet. Het neemt alleen maar meer tijd in beslag en haalt de flow er uit, wat zonde is.
Audiovisueel prima met wat scherpe kanten
Thief is met recht een cross-gen game te noemen. Het ziet er op het eerste oog prima uit, maar je ziet duidelijk dat het een titel is die aan het begin van een nieuwe generatie verschijnt. De textures ogen niet erg scherp, al zijn effecten wel verzorgd, zoals licht, vuur en de schaduwen. De wereld zit verder vol met details en de stad en andere omgevingen bevatten een gave en grauwe sfeer. We zijn alleen nooit echt onder de indruk geraakt van de game op dit vlak en er zijn ook wat scherpe kanten. De framerate duikt soms onder de 30 frames per seconde. Dit is marginaal tijdens gameplay, maar gebeurde wel een aantal keren tijdens cut-scènes. Het beeld stotterde flink en dat bederft op zo´n moment wel een beetje de ervaring.
De overgang tussen gameplay en cut-scènes is vaak ook plots en ietwat slordig. Daarnaast verschillen ze ook van kwaliteit. Dan zagen we er eentje die er goed uitzag en dan weer die wat wazig was. Beetje hit and miss, net als de audio op sommige momenten. Dan bedoelen we de conversaties tussen bewakers en de bevolking die zichzelf herhalen, of lippen die niet synchroon lopen met de stemmen. De voice-acting is verder over het algemeen voldoende, waar Romano Orzari de stem van Garrett op een overtuigende wijze brengt, evenals Vanessa Matsui in de rol van Erin. De muziek is het benoemen waard, want dat past volledig bij de game en op momenten dat de spanning toeneemt, zet de muziek kracht bij.
Conclusie:
Thief is zo´n titel die mij een dubbel gevoel geeft, want de gameplay is in de basis solide. Het sluipen en klimmen gaat allemaal vlot en daar is niets mis mee. Het onderzoeken van levels en het gebruik van focus is erg vermakelijk. Volledig ongezien een level uitspelen geeft veel voldoening en het stelen is echt leuk om te doen. De combat zelf is niet geweldig en daarom renden we snel weg als we ontdekt werden. De levels zelf zijn erg gevarieerd en bevatten soms uitdagende puzzels en je kunt het als speler zo uitdagend mogelijk maken als je zelf wilt. Bijgevolg kun je uren kwijt zijn aan de game om alle loot te vinden, maar hiervoor moet je wel de irritante navigatie in de stad en de audiovisuele slordigheden voor lief nemen. Maar in totaliteit kunnen we Thief als stealth game een prima titel noemen.
Pluspunten
- Solide gameplay
- Focus
- Ontdekken, onderzoeken en stelen
- Uitdaging
Minpunten
- Navigeren door stad is vervelend
- Levels voelen soms wat beperkt
- Vechten is lomp
- Audiovisueel wat slordig
Denk dat het algemene cijfer tussen de 6.5 en een 7 zal blijven hangen, desondanks zal ik het waarschijnlijk wel een kans geven maar misschien dat ie kort daarna op marktplaats zal verschijnen.
Zou ook wel denk ik een weekje kunnen wachten en dan bij de Gamemania uit de used-games rek kunnen halen. 😉
woooo ik had gedacht dat die game veel meer gink krijgen dit valt echt tegen
Wat ik al dacht
dus een degelijke game.. niks mis mee
zullen er genoeg mensen van genieten! ik zal hem niet halen
14 maart ds2! lekker
Goede review. Moet zeggen dat ik op basis van deze en andere reviews toch wel teleurgesteld ben in de game. Had verwacht dat het een toptitel zou worden maar helaas is het middelmaat.
Nog even voor de duidelijkheid: dit is de review van de PS4 versie. En in de laatste hands-on hebben we al de features besproken van de DS4 in de game. Het gebruiken van de trackpad voor de inventory werkt naar wens en de lightbar die naar wit gaat als je zichtbaar bent is leuk, maar voegt weinig toe.
@213.125.19.xxx: dan betaal je nog te duur xd
Ik had er ook meer van verwacht.
Nu wacht ik op een prijsverlaging.
@jimke1: Game is minder dan ik er van had verwacht, maar als stealthgame is het niet slecht. Ik heb me er goed mee vermaakt. Een 7.5 is alsnog een prima cijfer. 😉 Je moet alleen de minpunten onthouden als je tot aanschaf over gaat.
Duidelijke review, het is dus al met al een leuke game maar met z’n positieve en negatieve kanten. Moet zeggen dat het ook wel aansluit met wat ik ervan had verwacht.
Zal de game zelf niet zo snel oppikken, maar wie weet als ie ooit voor een mooi prijsje verkrijgbaar is dat ik er nog eens over nadenk.
@DRAGONBLADEX: Waarschijnlijk wel ja, Gamemania kennende, ik denk dat de game ook wel snel genoeg in de budgetbakken zal belanden trouwens.
ik heb al menig uren op twitch ziten kijken naar andere met deze game. De 2 minpunten:
Navigeren door stad is vervelend
Levels voelen soms wat beperkt
kan ik me nou niet in vinden… Ik weet het het is smaak en voorkeur. Dat de stad moeilijk is om doorheen tekomen vind ik een plus punt. je moet op je hoede blijven!!!
trouwens petje af om de game Dishonored niet te noemen in je review!
@Faunus:
Denk jij niet dat de PC versie beter tot zijn recht komt ???
Ik weet nog even niet of ik voor de PC of PS4 versie ga.
@PBJ85: Tja, wat betreft de levels is ook persoonlijk wat een review is, maar komt neer op dat ik hier meer van had verwacht en dat het iets te vaak te kleine ruimtes zijn.
Navigeren in de stad bedoel ik niet op je hoede zijn, maar dat het gewoonweg onhandig en onoverzichtelijk is en niet werkt samen met de laadschermen.
@77.251.6.xxx: Kan, maar weet ik niet want pc versie niet gespeeld.
Ik ga hem morgen toch maar kopen. Er is toch niks anders te spelen op de PS4.
Na wat ik er allemaal van gezien heb (paar uur game play) zal ik hem een 6.5 of 7 geven. Het opvallendste vind ik het vechten ‘alsof de makers met de game-play terug de tijd in zijn gegaan’ het ziet er belachelijk uit, en is tevens 1 v/d de redenen dat ik de game niet meer wil.
@Redrum83:
Idd ook voor mij Dark Souls 2.
Dark Souls 2 Engine Created with Next-Gen in Mind
Deze recensie vat nog eens goed samen over wat ik tot dusver al had gelezen over Thief. Jammer dat het niet de topper is geworden waarop ik hoopte, maar toch heb ik zin om er morgen mee aan de slag te gaan. Het is en blijft een beetje jeugdsentiment en de setting spreekt me ontzettend aan.
En toch haal ik hem ! Thief is goed voor mij . 🙂
Ik haal hem ook.
Ik kan met bepaalde punten wel leven.
@213.125.19.xxx: ik zou het 2e doen
Ik wil je er even op wijzen dat, dat plaatje bij het artikel (rechtsboven onder meldingen) van The Elder Scrolls Online is 🙂
@Assasination-G: dat dacht ik ook al want hij lijkt erg op op de hoofdpersoon van Thief, maar ik zocht ff op google afbeeldingen en het klopt inderdaad wat je zegt XD
@4_the_players: Aangepast. Bedankt.
@DRAGONBLADEX:
Betaal je te duur?
Betaal je teveel of dan is de game te duur.
Betaal je te duur is totaal geen Nederlands.
Ik wacht op me smsje dat ik hopelijk vandaag thief kan ophalen van de nedgame.
ik vind het niet zo gek dat het een slechte combat heeft, het is een echte stealth game en niet zoals AC ofzo, logisch dat het vechten dan niet zo goed gaat want je moet gewoon niet ontdekt worden, voor de rest goede review en netjes cijfer
@Retrogamer:
Hoe ironisch…
“me smsje?” en “van de nedgame?”
Wanneer je dan iemand aanspreekt op diens taalgebruik, dien je ook even naar je eigen taalgebruik te kijken natuurlijk. 😉
mijn, m’n of een
sms’je
van Nedgame of bij Nedgame
(en ook Thief is met een hoofdletter trouwens)
Goed en duidelijke review ik zal deze toch wel laten passeren ! Koop alleen spellen met punten van 8-10 alleen top spellen dus
@Naam…:
Dan heb jij dus nog geen PS4 game. 🙂
@81.207.38.xxx: Ja, leg ook uit dat ik heb begrijp dat de combat niet heel vloeiend werkt, maar het is wel onderdeel van de speelwijzes waar je uit kan kiezen. Daarom is het jammer, want je verwacht dat alle onderdelen even goed zijn afgerond wat niet zo is.
Had een beter oordeel verwacht. Hoe dan ook, ga em morgen gewoon halen. Omdat ik toch benieuwd ben en er verder geen reet te gamen valt op de PS4.
@94.209.157..xxx: Als je dit soort games graag speelt krijg je er ook geen spijt van. 😉
@Naam…: wat een conclusie deze game scoort een halve punt lager…
@PBJ85:
LMAO!
@Faunus:
vind je het ook niet dat de ps3/ nieuwere games echt niet groot aanvoelen in levels ondanks de zovele details en graphics/gameplay….
als gamer vind ik eerlijk gezegd de tom Clancy reeks een mooi voorbeeld…
het verschil tussen splinter cell black list(die top was) en de originele(zoals Pandora tomorrow) is echt enorm…
de levels zijn miscchien super klein, maar ze zijn verdomd veel meer uitdagend. dat is het probleem dat ik steeds meer en meer werk.
in tom Clancy’s ghost recon futures soldier zat bv nog wat challenge in. maar eens de pattern gewoon te zijn vlieg je er zo door … net als hitman absolution trouwens
terwijl Rainbow six vegas 2 dan bv weinig omgeving heeft maar mega veel push nodig heeft… dit mis ik echt in games…
moesten ze dit nu weer inschakelen… was ghost recon en sc bv stukken langer ondanks de feel van echte challenge, zelfs de dificulty uitgesloten….
in jullie review merk ik dus juist hetzelfde probleem, jammer want dat maakt de games juist zo kort…
begrijp je wat ik bedoel?
Ik vind het wel een geslaagde game. Ik ben een fan van het stealth-genre,maar geen hardcore purist, dus ik kan dit wel waarderen De spanning in stealth vind ik het allermooiste en zoveel leuker dan rambo stijl.
Ik kan me idd wel een beetje storen aan de stad en alle weggetjes die je logischerwijs zou moeten kunnen nemen maar die dus onbereikbaar zijn. Dat is erg jammer. Dishonored deed dat echt beter imo. Als je blink zover reikte kon je er langs..zo simpel was het eigenlijk.
Ik heb wel een groot minpunt en dat is de audio die gewoon bij tijd en wijle compleet wegvalt en dan is er niets meer aan te doen behalve helemaal stoppen en opnieuw. Een load save etc heeft iig bij mij niet geholpen. Hopelijk wordt dit nog wel gepatched!
@rufuzmitchell: Het is zeker een geslaagde game, maar minder dan ik had verwacht.
De glitch met de audio heb ik geen 1 keer gehad. Vreemd.
@R*forever: Ja, idd. De levels in SC: Blacklist waren ook niet erg groot, maar wel uitdagend als je zo stealth mogelijk je doel wilt halen net als in Thief. Ik denk dat we het anders gaan zien in MGS V: Ground Zeroes, want Kojima wilt juist dat je veel ruimte hebt om verschillende tactieken te kunnen gebruiken. Dat is echter afwachten, want kan ook een mooi praatje zijn natuurlijk.