Gespeeld: MXGP & Motorcycle Club – Er zijn altijd veel sportgames op de markt en ook diverse games waarbij je op vier wielen aan het racen bent. Games waar je met motoren racet zijn eigenlijk in de minderheid, maar op de Gamescom speelden we bij Big Ben Interactive kort twee titels waarin de tweewielers de hoofdrol spelen. We gingen modder omploegen in MXGP en in arcadestijl het asfalt van rubbersporen voorzien in Motorcycle Club. Twee verschillende racegames waar we toch wel even plezier mee hadden tijdens onze speelsessie.

MXGP komt naar de PlayStation 4

MXGP is in ontwikkeling bij Milestone, die eerder dit jaar kwam met MotoGP 14 en veel ervaring heeft in het maken van rallygames. Ze weten dus wel wat af van het racen in de modder. MXGP kwam eerder dit jaar al naar de vorige generatie, maar zal deze herfst ook naar Sony´s nieuwste console komen. Dit brengt uiteraard grafische verbeteringen met zich mee. De motoren en coureurs krijgen allemaal een visuele update en we moeten toegeven dat we meer details zagen. Je zult ook op het parcours beter zien hoe het terrein vervormd al heeft dit niet veel invloed op de besturing van de motor, zoals we zelf al merkten.

Het terrein zal dus niet teveel invloed hebben op de handling van de crossmotor en dat is bewust gedaan om de game toegankelijk te houden. Naast het visuele vlak heeft men de audio verbeterd en het 3D geluid geoptimaliseerd. De belichting is verder opgeschroefd voor een nog meer realistische presentatie. Audiovisueel is de game dus verbeterd en dat was goed merkbaar tijdens de hands-on, want het oogde allemaal wat scherper met meer details. Je zult bijvoorbeeld nu ook net als in het echt een rode plaat op de motor van de coureur zien die de leider is in het kampioenschap. De PS4 versie bevat tevens een exclusieve feature, want het toerental wordt weergegeven op de lightbar van de DualShock 4.

De gameplay voelde hetzelfde aan als de versie voor de vorige generatie. Je glijdt veel door de bochten en bij de jumps moet je de balans bepalen met de linker analoge stick. Gebruik je beide sticks dan kun je een truc doen, maar het is niet dat je even een actie kan doen die je ze ziet uitvoeren bij freestyle motorcross. Dit is het echte werk en dan heb je daar geen tijd voor en je verliest natuurlijk ook tijd. Het speelde verder prima en het was leuk om de motor onder controle te krijgen en de track uit je hoofd te leren. Je kunt trouwens dezelfde tracks verwachten als in het kampioenschap van 2013 en ook zijn er vier nieuwe in verwerkt, namelijk: Italië – Arco di Trento; Bulgarije – Sevlievo; Tsjechië – Loket en Europa – Lierop.

Arcade samen met een club ter motor

Naast MXGP konden we ook nog even aan de slag met Motorcycle Club wat een regelrechte arcade racer is. In de game kun je een club oprichten (vandaar de naam) en drie vrienden hiervoor uitnodigen. Er is één leider en die zal de club moeten managen. Zelf kun je de 22 motoren beheren en aanpassen qua uiterlijk. De leider van de club kan vervolgens motoren kopen die passen bij de rijstijl van een clublid en tevens een embleem maken voor de club. Er zijn zes verschillende merken waar je motoren van kan kopen en dat zijn Kawasaki, Honda, BMW, Suzuki, KTM en Yamaha.

Bijna alle grote merken zijn dus aanwezig en bij elke fabrikant kun je motoren aanschaffen die bestaan uit drie verschillende types: superbike, roadster en custom. Elk type heeft eigen kwaliteiten en zo is de superbike erg snel terwijl de roadster meer grip heeft. Tijdens de races kun je tussen de motoren schakelen door op L1 en R1 te drukken. Hierdoor kun je bijvoorbeeld op rechte stukken schakelen naar de superbike om zo een hogere snelheid te behalen en in bochtige gedeeltes schakelen naar de roadster voor meer grip. De 20 banen in de game zijn door de ontwikkelaar zelf verzonnen en bevinden zich in 10 bestaande omgevingen over de gehele wereld.

Het concept achter Motorcycle Club doet heel erg denken aan Driveclub, want tijdens het racen verdien je op verschillende onderdelen punten. Zo kun je door op topsnelheid langs een flitspaal te racen punten verdienen en meer. Je hoeft dus niet per se de race te winnen om goed te kunnen scoren. Daar houdt de gelijkenis met Driveclub verder op, want deze titel is meer arcade. Een goed voorbeeld hiervan zijn panelen waar je overheen kunt rijden zodat je een boost krijgt. De gameplay voelde tijdens onze speelsessie zeer los aan en erg toegankelijk. Soms net te los waardoor we tegen de omheining knalde, maar goed, dat kan nog wel gefixt worden. Visueel zag de game er al prima uit met fraaie belichting en hier en daar wat nette details.

Voorlopige conclusie:

Voor de liefhebbers van motorcross is MXGP een titel om in de gaten te houden. De game bevat zichtbaar betere graphics en andere nieuwe features. In grote lijnen is het voornamelijk een grafische update die game heeft gekregen voor de PS4, want de gameplay voelde precies hetzelfde aan. Motorcycle Club is een compleet nieuwe titel en het kan een toffe arcaderacer worden. Het speelde nog wel iets te losjes waardoor we nogal vaak in aanraking kwamen met alles wat niet de baan was, maar de opzet met het snel wisselen tussen motoren kan tof worden. Beide lijken het geen topgames te worden, maar wel vermakelijke titels. MXGP moet in de herfst verschijnen en Motorcycle Club zal in november uitkomen.