Review: CastleStorm: Definitive Edition – Als we Zen Studios zeggen, dan denk je waarschijnlijk meteen aan de virtuele flipperkasten. Deze games zijn door de jaren heen met veel zorg ontwikkeld door de kleine studio. Vorig jaar kwamen ze echter met CastleStorm wat een totaal ander soort game en genre is dan waar ze normaal gesproken aan werken. De enige overeenkomst is dat ook dit een arcadetitel is. Het is zo´n titel die je tussendoor speelt. Dit tussendoortje is nu ook naar de PlayStation 4 gekomen, maar het is niet precies dezelfde versie. Nee, deze bevat verbeteringen en meer content. Is het hierdoor een betere game? Lees onze review om daar achter te komen.

Verdedig het kasteel

CastleStorm: Definitive Edition kun je een typische tower defense game noemen, maar het mixt verschillende kwaliteiten uit andere games in één pakket. Hoe dat zit leggen we graag uit. Allereerst heb je jouw eigen kasteel die je dient te verdedigen, maar je moet in veel gevallen ook het kasteel van de andere partij zien te slopen. Het is dus niet per se alleen maar verdedigen en dat maakt de game erg vermakelijk. In het begin is het verstandig om het verhaal te volgen, niet zozeer omwille van het verhaal zelf – dat draait om het vechten tegen vikings – maar omdat dit verhaal je een goede inleiding tot de gameplay geeft.

Tegelijk maak je hier kennis met de ietwat koddige, middeleeuwse en kleurrijke stijl waar tevens wat humor in verwerkt zit. De conversaties gaan allemaal via tekst en zijn niet altijd even boeiend, maar zoals gezegd zit er af en toe wat leuke humor in. De voornaamste reden om de verhaallijn echter te volgen is omdat je alles leert over hoe je de game moet spelen, want het functioneert namelijk ook als tutorial. Zo krijg je af en toe beschikking over middelen, welke daarna worden afgenomen om je te leren hoe je zonder deze middelen jezelf en je kasteel moet redden. Het kasteel vormt de basis van waaruit je vecht. Hier beheers je jouw manschappen die bestaan uit ridders, manschappen te paard en later zelfs ook een reus met een katapult op zijn rug en meer.

Hoe verder je komt hoe meer variatie in je manschappen ontstaat, maar ook zal je je kasteel verder kunnen uitbreiden en upgraden. Iedere soort mankracht neemt ruimte in, maar ook proviand om je manschappen te onderhouden kost ruimte. Je hebt dus te maken met beperkte ruimte voor de eerder genoemde zaken en dat kan je gaandeweg vergroten, waardoor je weer krachtiger wordt. In een speciale editor kun je kiezen uit standaard kastelen, welke je vervolgens kunt aanpassen naar eigen wens. Hierbij moet je goed opletten op wat je in je kasteel stopt en wat handig is. Je moet dus een balans zien te vinden in alle middelen die je nodig denkt te hebben bij een veldslag.

Vuur van alles af met je ballista

Bij het managen en aanpassen van je kasteel komt al tactiek kijken, want welke manschappen ga je gebruiken bijvoorbeeld? In het origineel werkte de editor van het kasteel al niet heel fijn en nu is het nog niet veel beter. Het enige wat beter werkt is dat het allemaal wat duidelijker oogt, zodat je kunt zien wat voor kamers je erin plaatst. Verder zul je het kasteel constant uitbreiden doordat je na elk level nieuwe soorten ridders krijgt, maar ook nieuwe voorwerpen die je kunt afschieten met je ballista. Deze grote boog zit voorop je kasteel en zul je vooral gebruiken om het kasteel van de tegenstander te bekogelen.

Met de linkerstick kun je de ballista prima richten en met je rechter kun je in en uitzoomen op doelen op het veld of het kasteel. Dit werkt over het algemeen prima, maar op de drukke momenten waarbij op het slagveld veel gebeurd kan het lastig worden om alles te volgen. Dit komt doordat je manschappen het veld op moet sturen, projectielen moet afvuren en magie moet gebruiken, en dat dan allemaal tegelijk. Het aspect van wat je met de grondtroepen doet, doet ons denken aan Plants vs. Zombies terwijl het schieten met de ballista dan weer veel op Angry Birds lijkt. De gameplay is een soort aparte mix van elementen en dat pakt best goed uit.

Denk bij de projectielen dan bijvoorbeeld aan een exploderende appel of een steen, die je als deze in de lucht is kunt veranderen in drie stukken waardoor je meer schade aanricht. Je kunt zelfs met de held uit het kasteel het veld op gaan als ridder en de strijd aangaan met zwaard en schild. Zo heb je wel veel tot je beschikking wat het gevarieerd, maar af en toe ook rommelig maakt. Zoals we al eerder al aangaven verdien je upgrades die je vrijspeelt door er goud voor neer te leggen. Na elke missie krijg je aardig wat goud en zo kun je jouw manschappen verbeteren. Daarnaast krijg je ook nieuwe projectielen voor je ballista, zoals een schaap die last van zijn maag heeft waardoor deze met extra vaart richting de vijand gaat. Of zet je roofvogel in, die als je op kruisje drukt een doel zal zoeken. Hierdoor blijf je jouw kasteel uitbouwen en blijf je bezig.

Gevarieerde en vermakelijke modi en visueel verbeterd

Eerder hadden we het er al over dat je niet alleen maar aan het verdedigen bent, want je zult ook in de aanval moeten gaan. Dit kun je ook online doen in verschillende modi, welke allemaal voorbij komen in de singleplayer. Zo heb je Capture the Flag waarbij één team de vlag moet zien te pakken of escorteer iemand van het slagveld af. Je zult zelfs een keer je manschappen in veiligheid moeten brengen in een mijn die zich vlakbij het vijandige kasteel bevindt. Variatie is er genoeg en je kunt online ook met of tegen elkaar spelen. In Skirmish speel je tegen elkaar en probeer je ieders kasteel kapot te maken terwijl je in Hero Survival samen moet werken op het slagveld waarbij iedere speler een held kiest waarmee ze vechten. Het werkt online allemaal prima.

De actie in de game voelt over het algemeen solide aan en dat kunnen we ook zeggen over de presentatie van de game. Op audiovisueel vlak is de game toch wel verbeterd ten aanzien van de andere versies. Alles oogt scherper waaronder de ridders, de vikings en natuurlijk de wereld, welke erg kleurrijk is met veel details die het tot een visueel verzorgde titel maken. Het blijft keer op keer leuk om te zien hoe een kasteel instort en dat alles draait op een soepele 60 frames per seconde bij een resolutie van 1080p. Sommige objecten ogen soms overigens wel wat simpel, maar dat is slechts een klein smetje. De audio is verder niet echt heel schokkend, want de geluidseffecten zijn aan de simpele kant en ook is de soundtrack eentonig te noemen. Je zal de gehele tijd hetzelfde nummer horen en dat kan op een gegeven moment vervelend worden.

Als je op zoekt bent naar een vermakelijke tower defense titel voor tussendoor die best wat variatie bevat qua gameplay, dan is CastleStorm: Definitive Edition zeker wat voor jou. De actie is vermakelijk en de gameplay met de ballista en het managen van je manschappen vereisen tactisch inzicht. Hierdoor heb je vooral in de latere levels een pittige, maar vooral ook leuke uitdaging. Door de kleurrijke stijl heeft het zijn eigen gezicht, maar het is vooral een mix van wat we al kennen, want algemeen gezien doet de game niet echt iets nieuws. Ook zijn er nog wat kleine minpunten, zoals de editor van het kasteel die niet altijd even handig werkt. Verder is de game visueel wel verbeterd als je kijkt naar de andere PlayStation versies, maar de audio is dan weer niet echt heel sterk waarbij de soundtrack vooral erg herhalend is. Toch is de game als je deze nog niet hebt gespeeld een interessante titel, mede omdat dit de beste en de meest complete uitgave is. Zo krijg je de DLC Packs “From Outcast to Savior” en “The Warrior Queen” plus nieuwe content, zoals nieuwe gevechten en magie, er gratis bij.

• Variatie door ballista en troepen
  • Speelt vlot
  • Toffe en kleurrijke stijl