Hands-on: Castlestorm – De variatie aan PlayStation Network games is de afgelopen jaren behoorlijk toegenomen. Zo zijn er veel verschillende racegames te vinden, veel verschillende puzzelgames, veel shooters en ga zo maar door. Natuurlijk is er altijd wel een minder bevolkt genre waar nochtans best veel vraag naar is. ZEN Studios vulde het gat van de pinball games prima op met ZEN Pinball en nu komen ze met een strategische game, CastleStorm.
Veel te weinig strategiegames op consoles
Strategiegames zien we eigenlijk veel te weinig op de consoles en dan met name strategiegames die onder het real time strategy genre te plaatsen zijn. Dit is begrijpelijk met de op een controller nogal onhandige besturing in het achterhoofd, maar dit is niet de enige subklasse binnen strategie. Zo heb je ook strategische platformers en CastleStorm valt hieronder te plaatsen. CastleStorm is een rasechte strategiegame die behoorlijk wat inzicht van je vraagt, anders is het snel afgelopen. Iets wat we duidelijk gemerkt hebben tijdens het spelen van een vroege versie.
Voor de mensen die nog nooit van CastleStorm gehoord hebben, geven we even kort wat uitleg. Deze game plaatst in een 2D perspectief twee kastelen tegenover elkaar. Links is het jouwe te vinden en rechts die van de computer of andersom – afhankelijk van je tegenstander. Het doel in de game is het kasteel dat aan de andere kant van het scherm staat te vernietigen of een vlag te stelen die in het andere kamp staat. Dit is althans wat we te spelen kregen; de uiteindelijke game zal ongetwijfeld meer variatie tentoonspreiden.
Marcherende units
Bij de poort van het kasteel is een enorm soort katapult te vinden. Je kan deze besturen en er de tegenstanders mee gaan bestoken. Je kunt continu op het andere kasteel blijven vuren, maar beide partijen hebben ook de mogelijkheid om units in te schakelen die naar het andere kasteel marcheren. Je zult dus goed op moeten letten dat deze figuren niet te dichtbij komen en je poort slopen, want dan gaan ze er met je vlag vandoor. Gelukkig kun je ze continu bestoken als ze te dichtbij komen. De keerzijde is wel dat de tegenstander het in de tussentijd op jouw kasteel gemunt kan hebben.
Tijdens het spelen zul je dus continu moeten wisselen tussen je doelen, maar gelukkig krijg je wel diverse aanvalsmogelijkheden tot je beschikking. Zo kun je om de zoveel tijd pijlen afvuren. Na het vuren gaat er een metertje lopen en als deze vol is, dan kun je dit wapen weer opnieuw gebruiken. Bij gewone pijlen gaat dat razendsnel, maar bij zwaardere aanvallen zal dit vanzelfsprekend langer duren. Dit alles werkt met relatief simpele handelingen. Met de linker analoge stick bestuur je het wapen waarmee je alle rotzooi afvuurt. Met de face buttons kies je tussen de verschillende soorten munitie en met R2 wissel je tussen munitiesoorten en units.
Units variëren van simpele ridders tot ridders op paarden enzovoort. Tijdens het spelen zul je dus continu wisselen tussen verschillende aanvalsmogelijkheden, units en meer. Tegelijkertijd zul je goed op moeten letten dat de vijand niet te dichtbij komt. Ook moet je opletten dat je niet per ongeluk met een aanval je eigen leger(tje) uitschakelt, als jouw units die van de tegenstanders passeren. In dat opzicht ben je continu aan het anticiperen op wat de tegenstander doet. Je vraagt je constant af wat je best doet en dat alles met het doel om het kasteel van de tegenstander te slopen, alsook zijn units.
Voorlopige conclusie
Het is dus van belang om enig strategisch inzicht te hebben wil je ook maar een beetje slagen in je missie. De game is verre van gemakkelijk, dus het zal de nodige gewenning vragen, maar een beetje uitdaging kan nooit verkeerd zijn. Toch? Het principe van CastleStorm misschien niet bijster origineel, maar de uitdaging, het grafische stijltje en het hoge tempo in de afwisseling tussen verschillende opties zorgen voor een potentieel interessante game. Het strategische element is voldoende aanwezig en qua gameplay voelde het tot dusver erg goed aan. Toch is CastleStorm een game die wellicht bij velen niet direct op de radar zal opduiken, wat jammer zou zijn, want het is veelbelovend.
Mushroom Wars, Eufloria, Fat Princess, Pixeljunk Monsters en Dungeon Defenders zitten volgens mij in hetzelfde segment, en lijken wb gameplay behoorlijk op deze game. Het is dus niet zo dat ZEN Studios het genre voor het eerst op de PS3 gaat brengen, maar uitbreiding in het genre is zeker welkom.
Het ziet er wat simplistisch uit, maar misschien valt het in de praktijk erg mee. Een titel om in de gaten te houden.