Xbox-consoles worden per 1 augustus fors duurder

Xbox-consoles worden per 1 augustus wereldwijd duurder. De 512GB-modellen stijgen met 100 dollar, de 1TB-varianten met 150 dollar. Het 2TB-model verdwijnt volledig uit het assortiment.

Geheugen- en opslagprijzen als boosdoener

Microsoft wijst naar de explosief gestegen kosten voor geheugen en opslag, die inmiddels 2,5 keer zo hoog liggen als voorheen. Het bedrijf verwacht bovendien dat die prijzen tegen het najaar van 2027 opnieuw verdubbelen. De hele consumentenelektronica-industrie heeft last van de componentencrisis, maar consoles worden extra hard geraakt. Anders dan telefoons en laptops worden consoles doorgaans onder de kostprijs verkocht.

Het is niet de eerste keer dat Xbox-consoles in deze generatie duurder worden. Afgelopen oktober verhoogde Microsoft de prijzen al met 20 tot 70 dollar in de VS. Sony deed hetzelfde met de PS5, en ook de Switch 2-prijs werd voor de Europese lancering naar boven bijgesteld. Prijsdalingen gedurende een consolegeneratie, zoals in het verleden gebruikelijk was, lijken voorlopig verleden tijd.

Financieringsopties en refurbished modellen

Om de klap te verzachten introduceert Microsoft verschillende betaalopties. Kopers kunnen via Microsoft Stores gebruikmaken van rentevrije gespreide betaling, en het bedrijf werkt met partners aan financiering met 0% rente tot twaalf maanden. Daarnaast komen er programma’s voor inruil en doorverkoop van gebruikte consoles via retailpartners.

Gecertificeerde refurbished Xbox-consoles zijn al beschikbaar met korting tot 100 dollar op de adviesprijs. Microsoft benadrukt verder dat de Xbox Series S de goedkoopste instap blijft voor grote releases dit jaar, waaronder Grand Theft Auto VI, Gears of War: E-Day en Call of Duty: Modern Warfare 4.

Hoe de prijsstijging precies uitpakt in euro’s is nog niet bekendgemaakt. Gezien de dollarverhoging is een vergelijkbare stijging in Europa aannemelijk. Het is een opvallende stap kort na de Games Showcase, waar Microsoft juist probeerde enthousiasme op te bouwen rond het Xbox-ecosysteem.

Geen reacties