Review: Tales from the Borderlands – Episode 1: Zer0 Sum – Point & click games waren vroegen vrij populair, maar de laatste jaren waren ze vooral op de achtergrond totdat Telltale Games dit genre succesvol weer op de voorgrond zette. Dit deed men vooral met het zeer geslaagde The Walking Dead, waar er nu twee seizoenen van zijn verschenen. De studio heeft nog meer projecten lopen en een tijdje terug kwam de eerste episode van Tales from the Borderlands uit. Heel wat anders dan The Walking Dead, maar Telltale Games weet opnieuw de juiste snaar te raken. Het is typisch Borderlands, maar dat is helemaal niet vervelend.

Rhys & Fiona

The Walking Dead en The Wolf Among Us passen prima in het genre van verhalende point & click games. Je hebt redelijk beperkte bewegingsruimte en de game draait vooral om dialogen, keuzes maken en soms quick time events waarbij je snel moet handelen. Je hebt tijdens die games momenten van spanning en actie, maar het tempo ligt over het algemeen niet erg hoog. Tales from the Borderlands Episode 1: Zer0 Sum is gevoelsmatig sneller, maar daar hebben we het later even over. Eerst even over de hoofdrolspeler, of wacht hoofdrolspelers, want inderdaad, in deze game bedien je niet één hoofdpersonage, maar twee en dat zijn; Rhys en Fiona.

Rhys, die goed wordt vertolkt door Troy Baker, is een medewerker van Hyperion en hij is een beetje klaar met zijn werkgever. Zonder veel te verklappen kunnen we zeggen dat hij een sluw plan bedacht heeft. Voor de rest laten we het daarbij, want anders vertellen we teveel. Afijn, hij heeft naast een wat arrogante doch komische houding een robot oog en hiermee kun je als speler de omgeving scannen. Zie je bijvoorbeeld een man staan, dan kun je die vervolgens scannen om informatie te verkrijgen. Hier komt meteen de humor bij naar voren wat Borderlands juist zo vermakelijk maakt. En daarnaast voelt het best fris aan van wat we gewend zijn uit vorige games van Telltale. Je hebt hierdoor namelijk net wat meer interactie en voelt je meer betrokken tot wat er op het scherm aan de hand is.

Telltale Games heeft in samenwerking met Gearbox Software perfect de stijl en de sfeer van de Borderlands games overgebracht naar deze eerste episode. Het zijn de komische details als je met het oog van Rhys iets aan het scannen bent of de posters en kleine hints naar wat er in het verleden is gebeurd, die zich her en der bevinden. De evenementen in Tales from the Borderlands spelen zich namelijk af na de games die tot nu toe zijn verschenen. Het scannen met Rhys is dus onderdeel van de acties die je zult moeten uitvoeren in de game. Dit zijn dan de momenten waarbij je als speler (beperkt) kan rondlopen, maar heel storend is het niet. Reden hiervoor is dat er weinig rustige momenten zijn in de game. Alles gaat in een rap tempo en zo zijn de conversaties ook niet al te lang.

In vergelijking met de andere games van de verantwoordelijke studio gaat alles net wat sneller wat alleen maar wenselijk is en bij de ervaring past. Want met het andere speelbare personage, Fiona, die van beroep oplichtster is, gaat alles ook vrij snel. Het verhaal begint dan wel bij Rhys en zijn collega´s van Hyperion, maar door een zakendeal komt hij al snel in aanraking met Fiona. Opnieuw weet Telltale Games (zonder teveel te verklappen) boeiende en grappige conversaties op te zetten, waarbij je als speler keuzes moet maken. Hierbij moet je af en toe keuzes maken die op de langere termijn effect kunnen hebben. De opzet wat betreft dit aspect is gelijk van wat we al kennen.

Actievol en echt Borderlands

Toch lijkt het alsof je bij deze momenten minder tijd hebt en sneller een keuze dient te maken. Dit komt overeen met wat je in de rest van de episode mee zult maken. Je zult bijvoorbeeld door een analoge stick naar een icoon te brengen en vervolgens door op de rechter trigger te drukken een actie kunnen uitvoeren. Als voorbeeld moet je in dit geval een vijand verlammen met een elektrische stok en zul je deze naar de gewenste plaats moeten brengen om succesvol te zijn. Verder zul je ook veel quick time events tegenkomen waarbij je snel met de linker analoge stick naar links of rechts moet bewegen of vlug achter elkaar op een facebutton moet drukken. Het is de welbekende stijl van Telltale Games, maar deze momenten zijn vaker achter elkaar door en dit sluit prima aan bij de ervaring.

De voice-acting in de eerste episode is ook ruim voldoende al zijn er heel soms de bekende problemen, zoals een mond die niet meebeweegt, maar waar de persoon in kwestie wel spreekt. Dit was bij ons zeer incidenteel en had dus ook amper invloed op onze ervaring, welke verder zeer prettig was. De eerste episode bevat namelijk leuke conversaties, actievolle momenten waarbij je snel iets moet doen en dan is er nog de typerende Borderlands humor. Het ademt werkelijk Borderlands en het is fraai om te zien dat je het ook op deze wijze kan beleven. Verder is de game grafisch verzorgd en is er over de audio verder niets te klagen. Je hoort af en toe de bekende klanken die we kennen van de serie en dat maakt het helemaal af.

Persoonlijk was ik een beetje sceptisch of je van Borderlands wel een episodische game kon maken, want de serie staat bekend om zijn chaotische en vlotte actie met het accent op humor. Telltale Games heeft met de eerste episode meteen al laten zien dat ze het kunnen en we waanden onszelf dan ook volledig in de wereld van Borderlands. Rhys en Fiona hebben beiden hun geschiedenis en persoonlijkheden die interessant zijn, maar ook veel potentie hebben voor de volgende episodes. Het tempo in de conversaties ligt hoger dan in andere producties en je hebt meer situaties waarbij je sneller moet handelen. Hierdoor is er wel minder diepgang en emotie en ligt de nadruk meer op de actie en humor. Het is verder niet zo hectisch als de ‘normale’ Borderlands games zijn, maar het heeft wel genoeg spanning om je zeker een paar uur goed te vermaken. We hebben nu al zin in de volgende afleveringen, wat genoeg zegt lijkt ons zo.

• Typisch Borderlands
  • Rhys en Fiona
  • Hoger tempo