Eerder vandaag kondigde Sony firmware 2.50 voor de PlayStation 4 officieel aan en één van de belangrijkste features is de Suspend/Resume functionaliteit. Deze functie zal echter niet met alle games werken, zo heeft Scott McCarthy aangegeven. Hij is de director van product planning & software innovatie en hij gaf dit aan op het Amerikaanse PlayStation Blog.

“Suspend/Resume, which will be supported by nearly all PS4 titles, will create an atmosphere where your games are immediately available at any time,”

De omschrijving ‘nearly all’ valt hierbij op en wat moeten we hier precies onder verstaan? Dat werd later in de comments verder toegelicht. Sommige games kunnen door hun architectuur niet gebruik maken van Suspend/Resume, maar deze algemene architectuur komt onder games weinig voor.

“There’s some basic functionality that requires developer support and, there are cases where general game architecture prevents jumping back to exactly where you left off. Currently support is widespread. General architecture issues are very rare.”

Het is even afwachten hoeveel games uiteindelijk buiten de boot vallen. Sony heeft nog geen lijst van games vrijgegeven die dit ondersteunen dus tot die tijd is het even in het duister tasten wat ‘nearly all’ echt betekent voor de functie.

Overigens gaf McCarthy ook nog aan dat een data back-up tool op dit moment niet bevestigd kan worden. Het is dus de vraag of deze functie met firmware 2.50 mee zal komen.