Special: Treyarch en Call of Duty – De geschiedenis op het digitale papier – Treyarch is een Amerikaanse ontwikkelaar gehuisvest in Santa Monica, Californië. Voor de vijfde keer is deze ontwikkelaar verantwoordelijk voor het maken van een game in de Call of Duty franchise. Call of Duty: Black Ops III zal later dit jaar gaan verschijnen, maar dat is dus zeker niet het eerste deel in de reeks dat door deze studio is gemaakt. In deze special duiken wij daarom eerst in het verleden en gaan wij alle door Treyarch ontwikkelde delen even apart overlopen.

De ontwikkelaar heeft immers een aardige ontwikkeling meegemaakt als we naar de Call of Duty games kijken. Hieronder valt natuurlijk het wisselen tussen drie generaties, maar ook het toevoegen van kenmerkende elementen aan het geheel. Zombies zijn immers door Treyarch groot geworden in de franchise, waarna ook Sledgehammer Games ze verwerkte in haar deel. Maar laten we bij hun eerste productie beginnen: Call of Duty 2: Big Red One.

Call of Duty 2: Big Red One

Met Call of Duty 2: Big Red One was het voor het eerst de beurt aan Treyarch om de touwtjes in handen te nemen. De originele ontwikkelaar achter Call of Duty, Infinity Ward, had met Call of Duty 2 al de PC-versie ontwikkeld en Treyarch mocht zich op deze spin-off voor de consoles storten. Call of Duty 2: Big Red One verscheen destijds voor de PlayStation 2, Xbox en GameCube, en draaide volledig om de Tweede Wereldoorlog. Spelers maakten onderdeel uit van Amerika’s eerste infanteriemacht, de soldaten van de Big Red One eenheid. Zij namen het op tegen één van de best getrainde Duitse groepen soldaten.

Hun zegetocht gaf aanleiding om voet te zetten op Europees grondgebied, alwaar ze het weer moesten opnemen tegen de Duitsers, alsook tegen de Italianen. De soldaten van deze eenheid droegen als kenmerk allemaal een rode 1 mee op de schouder en werden dankzij hun successen een rolmodel voor anderen Amerikanen die zich inzetten om Europa te bevrijden. Treyarch plaatste de speler in het verhaal in de rol van verschillende soldaten, waardoor je niet alleen op het land, maar ook ter zee of in de lucht met gevechtsmissies bezig was. Toen werd al duidelijk dat Treyarch goed was in het presenteren van een pakkend verhaal en dat het tevens een degelijke multiplayermodus neer kon zetten.

De eerste stap in een glorieuze carrière binnen het ontwikkelen van Call of Duty games was daar. Dus vervolgens mochten ze ook met het derde deel aan de slag.

Call of Duty 3

Treyarch ging op het succes van Big Red One door toen het in 2006 Call of Duty 3 uitbracht. Wederom bevatte dit deel een pakkende verhaallijn en spelers konden opnieuw aan de slag met flink wat uitdagende missies. De Tweede Wereldoorlog was zoals voorheen de setting waartegen het verhaal zich afspeelde, en je kroop als speler weer in de huid van verschillende geallieerde soldaten. In dit deel stond de doorbraak bij Normandië centraal en jij moest in de rol van een Amerikaanse, Britse, Canadese en Poolse soldaat in het Frankrijk van 1944 vechten tegen de nazi’s.

Met dit deel kregen spelers een betere ervaring voorgeschoteld waarin je nog meer betrokken raakte bij alles wat er zich op je beeldscherm afspeelde. Dat kwam onder andere doordat je nu intense handgevechten kon voeren met je vijand, waardoor de actie nog ‘dichterbij’ kwam op je beeldscherm. Dit tilde de beleving weer naar een nog hoger plan. Tevens bevatte de game weer een (online) multiplayer modus die degelijk in elkaar stak, zodat Treyarch’s faam alsmaar groter werd.

Call of Duty: World at War

Treyarch’s faam steeg echter naar nóg grotere hoogten toen het Call of Duty: World at War uitbracht. Dit deel draaide nog steeds om de gevechten tegen de Nazi’s, maar verplaatste het strijdtoneel naar onder andere een aantal Japanse eilanden. Begeleid door wederom een pakkend verhaal kon je het nu naast de Duitsers tevens opnemen tegen de Japanners. Alle missies die je voorgeschoteld kreeg, waren zeer divers en het leukst was misschien nog wel dat je ditmaal samen met drie andere spelers online of offline het hoofdverhaal kon doorlopen.

De multiplayer modus was natuurlijk ook weer van de partij en hierin introduceerde Treyarch met tanks voor het eerst voertuigen. Tevens kon je met een aantal nieuwe wapens aan de slag, zoals een vlammenwerper die je ook kon gebruiken in de multiplayer. Treyarch had echter nóg een troef die het uitspeelde. Dat was de inmiddels veel geprezen zombiemodus, die in dit deel voor het eerst werd geïmplementeerd. Hierin kon je het zowel offline als online met vier man tegelijk opnemen tegen hordes aan zombies, met als doel om zo lang mogelijk te overleven. Dit werd aanvankelijk een beetje gezien als een soort experiment, maar al gauw werd duidelijk dat het een groot succes was.

En zo was daar een belangrijk element voor de franchise geboren. Overigens stapte Treyarch na deze eerdere delen af van het vertellen van een willekeurig verhaal en kwamen ze met de eerste Black Ops. Dit was de eerste game in een reeks van inmiddels drie, waarbij personages meer een belangrijke rol spelen in plaats van dat je met de nietszeggende soldaat aan het knallen gaat.

Call of Duty: Black Ops

In 2010 kwam de studio met Call of Duty: Black Ops op de proppen. Ditmaal speelde het verhaal zich gedeeltelijk af tijdens de Koude Oorlog, waarbij het verhaal op een veel persoonlijkere wijze aan je werd verteld. In dit deel kregen we te maken met Alex Mason die (zo begon het verhaal) vastgebonden zat aan een stoel ergens in een verhoorkamer. Het merendeel van de missies bestond uit flashbacks van Mason die zich afspeelden ergens tussen 1961 en 1968. Alléén al de eerste missie die je moest volgen was zeer memorabel, aangezien het je doel was om in Cuba Fidel Castro te vermoorden. Het bleek een prima zet van Treyarch om dit nieuwe hoofdpersonage samen met dit verhaal op deze wijze te presenteren.

Dat je wilde doorspelen, kwam mede omdat je graag te weten wilde komen wat er zich nog meer afspeelde in het onderbewustzijn van de hoofdpersoon. Treyarch deed tevens haar best om vernieuwing toe te voegen aan de multiplayer modus. Zo kon je met nieuwe gadgets aan de slag, zoals onder andere met een op afstand bestuurbaar autootje. Tevens kon je nu met CoD-punten (in-game valuta) op een bepaald moment nieuwe wapens kopen. Zo hoefde je niet meer te stijgen tot een bepaalde rang om een wapen vrij te kunnen spelen. Een leuke twist was hier de ‘Wager-matches’, waarin je het tegen iemand anders op kon nemen en waarbij je je zuur verdiende CoD-punten in kon zetten. De Zombiemodus keerde ook weer terug en was ditmaal nog uitdagender en tevens nóg meer verslavend om te spelen.

Met dit eerste deel wist Treyarch zichzelf te overtreffen, want het is tot op heden de best scorende (Metacritic) Call of Duty game van de studio. Desalniettemin mag ook Black Ops II er zeker wezen. Die game scoorde een fractie lager, maar werd uiteindelijk ook uitermate positief ontvangen.

Call of Duty: Black Ops II

Twee jaar na de eerste Black Ops bracht Treyarch met Call of Duty: Black Ops II een meer dan degelijke opvolger uit. Treyarch zou Treyarch niet zijn als het niet weer ergens vernieuwing in probeerde aan te brengen en zodoende kende de singleplayer ditmaal een andere opzet. Deze modus kende voor het eerst een veel minder lineair spelverloop en dat kwam door de verschillende keuzes die je binnen het verhaal kon maken. Tevens kreeg je nu met bepaalde uitdagingen te maken die je kon behalen, waardoor je er soms achter kwam dat je binnen een level ook een andere kant op kon gaan. Met Raul Menendez kreeg je tevens één van de meest memorabele schurken tot dan toe op je scherm en door het spelen van de verschillende missies leerde je hoe hij uiteindelijk de ultieme slechterik werd.

Wat sowieso uitstekend werkte, was de manier waarop Treyarch verder het hoofdverhaal aan je presenteerde. Een oud geworden Frank Woods (bekend uit de eerste Black Ops) vertelde je over zijn herinneringen, waardoor je afwisselend terug ging in het verleden en tevens missies volgde in de toekomst, namelijk in het jaar 2025. Daarmee was Treyarch de eerste ontwikkelaar die de (forse) stap in de toekomst durfde te zetten. Dat leverde je naast een interessant verhaal weer een aantal futuristische gadgets op die je kon gebruiken. Bij de multiplayer werden de killstreaks ingeruild voor scorestreaks, waardoor je nu beloningen kreeg op basis van het aantal punten dat je tijdens het spelen wist te behalen. Tevens kreeg je voor het doden van iemand minder punten dan voor het behalen van een bepaald doel, en het pick-10 systeem werd geïntroduceerd. Hiermee kon je helemaal je eigen uitrusting bepalen.

En daarmee hebben we alle Treyarch producties rondom Call of Duty gehad. Maar fans van de studio en van Black Ops mogen dit jaar natuurlijk uitkijken naar het nieuwe deel, waarbij Treyarch ongetwijfeld weer met A) leuke vernieuwingen komt en B) wederom een interessant verhaal zal brengen.

Call of Duty: Black Ops III

Goed, dat Call of Duty: Black Ops III dit jaar gaat verschijnen, dat zal iedereen nu helemaal duidelijk moeten zijn. Wij zullen al tijdens de E3 kennis gaan maken met deze shooter en hiervan mag je natuurlijk een uitgebreid verslag verwachten op de PSX-Sense. Ditmaal zullen we echter de game nog voor de release uitgebreid kunnen gaan spelen, want voor het eerst in jaren zal er een beta gehouden worden. Wanneer dat precies zal zijn, is nog niet bekend, maar hier zal ongetwijfeld snel meer duidelijkheid over komen. Het is in ieder geval wéér iets nieuws en een mooi gebaar richting de fans. Op die manier kan je tegelijk feedback leveren aan de ontwikkelaar én kan je voor jezelf bepalen of je de game uiteindelijk wilt gaan kopen.

Van het verhaal van Call of Duty: Black Ops III weten we nog lang niet alles, al is het wel duidelijk dat het zich grotendeels in de toekomst zal gaan afspelen. De techniek lijkt ons hier zover vooruit gesneld dat we inmiddels van onszelf supersoldaten kunnen maken. Hoe dat precies in het verhaal zal passen, is nog afwachten, maar dat je nog geavanceerder bent dan voorheen, dat is wel duidelijk. De verschillende gadgets die je tot je beschikking krijgt, zijn wellicht behoorlijk technische hoogstandjes en het is daarbij tevens de vraag wat dit voor impact zal gaan hebben op de multiplayermodus. Dat je het verhaal én een aparte zombiemodus weer met vier man tegelijk kan doorlopen, is natuurlijk iets om naar uit te kijken. Maar voor nu moeten we je details schuldig blijven tot aan de E3.

Tot slot

Of de Call of Duty games die ontwikkeld zijn door Treyarch de betere delen zijn uit de hele reeks bepaal je natuurlijk best zelf. Smaken verschillen tenslotte en de meningen zullen hier ongetwijfeld over uitéénlopen. Wat je Treyarch moet nageven, is dat het bij elk vers Call of Duty deel vernieuwing probeert toe te voegen aan het geheel. Het spelen van het verhaal, de multiplayer of de zombiemodus van Call of Duty: Black Ops III zal ongetwijfeld weer voor de nodige lol gaan zorgen. Dat sommige fans zelfs alleen maar een nieuwe Call of Duty game van Treyarch kopen om zombies te kunnen spelen, zegt ook iets over de populariteit van deze modus. Gezien de geschiedenis van Treyarch met de Call of Duty serie, staat ons later dit jaar ongetwijfeld weer een intense en op momenten vernieuwende ervaring te wachten.