Er zijn deze week weer verschillende indie games aangekondigd voor de PlayStation 4. Zoals je van ons gewend bent hebben we hieronder weer een mooi overzicht van alle titels die onlangs zijn aangekondigd, inclusief de eerste details en, waar beschikbaar, een aankondigingstrailer.

Enter the Gungeon


Enter the Gungeon is een game die wordt ontwikkeld door Dodge Roll Games. Het is een echte ‘dungeon crawler’, maar zoals de naam al doet vermoeden zul je veelvuldig gebruik gaan maken van wapens. Variatie was voor de ontwikkelaars één van de belangrijkste aspecten bij het maken van de game.

Er zitten dan ook maar liefst 190 verschillende wapens in Enter the Gungeon, van gewone pistolen tot aan laserguns en zelfs nog gekkere schietijzers. Denk bijvoorbeeld aan een wapen dat haaien schiet of een eenhoorn waar regenbogen uit komen. Verder bevat de game ook andere loot behalve de wapens. Er zijn 200 loot items die je tijdelijke voordelen opleveren.

Deze wapens en power-ups heb je hard nodig, want in Enter the Gungeon kom je 85 verschillende soorten vijanden en 20 bazen tegen. Verder is de game ook nog in coöp te spelen, waardoor de chaos compleet wordt.

Meer over Enter the Gungeon kan je hier vinden.
Release: 5 april 2016
Platform: PlayStation 4

Refactor


De puzzelgame ‘Refactor’ wordt door ontwikkelaar NextGen Pants omschreven als ’s werelds eerste ‘Tetroidvania’. Wat men hiermee bedoelt is dat het de klassieke Metroidvania stijl, zoals we die kennen van onder andere Metroid, combineert met het welbekende spelletje Tetris. Het resultaat is dus Refactor, een physics-based puzzelgame met de nodige platform elementen.

In Refactor speel je als ’tetromino’, welke uit vier blokjes bestaat zoals we kennen uit Tetris. Je kan dan ook verschillende vormen aannemen en elke vorm geeft je unieke vaardigheden die je helpen bij het voltooien van de levels. Als vierkant kan je bijvoorbeeld het gevecht aangaan met vijanden, terwijl je als rechte lijn grotere afstanden kan overbruggen.

Refactor is een game die om experimenteren en ontdekken draait. Dit is ook terug te vinden in het level-design. De map bestaat namelijk uit verschillende kamer en deze kan je zelf naar hartenlust draaien en verplaatsen. Dit zorgt er dus voor dat elke speler een andere manier kiest om het level door te komen. Er is geen “juiste” oplossing voor elk probleem, Refactor biedt je daar veel vrijheid in.

Meer over Refactor kan je hier vinden.
Release: 2016
Platform: PlayStation 4

Monster Boy and the Cursed Kingdom


Omdat het dit jaar alweer dertig jaar geleden is dat de eerste game uit de Wonder Boy serie verscheen, hebben bedenker Ryuichi Nishizawa en FDG Entertainment de handen ineengeslagen om de serie weer nieuw leven in te blazen. Dit zal gebeuren in de vorm van Monster Boy and the Cursed Kingdom, een platformer die compleet in de stijl van het origineel zal zijn.

Monster Boy and the Cursed Kingdom bevat namelijk personages, muziek en meer bekende elementen uit de eerdere games. Dit nieuwe deel kent een resolutie van 1080p en een framerate van 60 FPS. Het doel van de ontwikkelaars was om een game te maken die fans van de serie fantastisch zullen vinden, maar ook zeer toegankelijk en vermakelijk is voor nieuwkomers.

In de kleurrijke wereld van Monster Boy and the Cursed Kingdom speel je met een personage dat kan veranderen in verschillende dieren. Door dit te doen is het mogelijk om de verschillende levels, die zich in een open wereld bevinden, te voltooien. De ontwikkeling van de game wordt naar verwachting in het tweede kwartaal van dit jaar afgerond, waarna er een definitieve releasedatum zal worden aangekondigd.

Meer over Monster Boy and the Cursed Kingdom kan je hier vinden.
Release: 2016
Platform: PlayStation 4