Ten tijde van de PlayStation 3 hebben we games gezien die op grafisch vlak erg veel vooruitgang hebben geboekt. Eén erg goed voorbeeld hiervan is de Uncharted franchise van Naughty Dog. Als je nu bijvoorbeeld het allereerste deel gaat spelen ziet het er op grafisch vlak minder mooi uit, maar de opvolgers zagen er stuk voor stuk beter uit. Ontwikkelaars wisten steeds beter gebruik te maken van de kracht van de PS3.

Nu heeft Shuhei Yoshida laten weten dat we dit ook kunnen verwachten op de PS4. De games die op dit moment verkrijgbaar zijn zien er natuurlijk al erg goed uit, maar dit zal op de lange termijn alleen nog maar beter worden. Volgens de Sony Worldwide Studios baas zijn first-party games hier een goed voorbeeld van, zoals het aankomende Uncharted 4: A Thief’s End en Horizon: Zero Dawn.

Als we de launch games van de PlayStation 4 bijvoorbeeld vergelijken met games van nu zien we eveneens veel vooruitgang. Hoewel de grafische stap tussen de PS3 en PS4 minder groot was dan de stap tussen de PS2 en PS3, is er nog altijd veel ruimte voor verbetering.

“We always allow the lowest [presumably he means “deepest”] level of access to the programmers so they can get the best out of the hardware. In the past, even on the same platform you saw that games kept looking better and better [over the life of the console]. The same will happen with PS4, too. Our system software guys will continue to work improving and tuning PS4 as well,”.