sports bar vr

Review: Sports Bar VR – Iedereen kent de spelletjes wel die leuk zijn om te doen als je in een kroeg staat, zoals biljarten of darten. Je moet hiervoor wel de deur uit en het kost je vaak veel geld, omdat het dikwijls niet bij één biertje blijft. Daar is nu een oplossing voor. Sports Bar VR voor PlayStation VR bevat alle spelletjes die je graag speelt onder het genot van een drankje (of twee), maar dat kan nu dus ook lekker thuis. Je kunt zelf het gevoel krijgen dat je in een Amerikaanse ‘sports bar’ staat, want hier zorgt de virtual reality headset voor.

Je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk

Als je een game ontwikkelt, is het belangrijk dat je duidelijk maakt aan de speler wat nu precies de bedoeling is. Cherry Pop Games is het hier waarschijnlijk niet mee eens, want meteen aan het begin gaat het al fout. Het spel maakt gebruik van de virtual reality-bril voor de PlayStation 4 en je moet deze eerst kalibreren door een aantal opdrachten uit te voeren. Het spel vraagt je eerst of je links- of rechtshandig bent en daarna moet je op een bepaalde plek staan, zodat de camera je het beste ziet. Er zijn dan nog drie stappen die je moet doorlopen, maar je komt niet bij stap drie.

sports bar vr

Er staat wel een pijl naast de tekst met instructies om verder te komen, maar die reageert nergens op. We hebben lopen zwabberen met onze PlayStation Moves, op alle knopjes gedrukt en zelfs complete pirouette gedraaid, maar stap twee bleef gewoon in beeld. Na vijftien minuten kregen we het bij toeval door: je moet eerst op de knop voor het menu drukken en dan moet je op de pijl om verder te gaan richten en de trigger indrukken. Tjonge jonge, had dat nu niet even gemeld kunnen worden door de ontwikkelaar? Is het nu echt zoveel moeite om dit op het scherm aan te geven? Maar goed, een foutje kan gebeuren. Als de game verder wel goed is uitgewerkt, is er niets aan de hand. Helaas is dit niet het geval.

Daar word je niet vrolijk van

De ‘barsport’ die je als eerste voor je neus krijgt, is biljarten. Er zijn verschillende soorten variaties, zoals 8-ball en 9-ball. Met behulp van twee Move controllers kun jij een keu beroeren en door goed te stoten proberen de wedstrijd te winnen. Alleen gaat het registreren van de motion controllers niet altijd zoals het moet. Vaak genoeg raak je de bal aan zonder dat dat de bedoeling is en ook de kracht die je denkt mee te geven, komt niet altijd overeen met wat je op het scherm ziet. Je bent dus vaak blij dat je een bal goed kan raken.

sports bar vr

Van de niet altijd nauwkeurige besturing word je niet vrolijk, maar het wordt nog frustrerender als je tegen de computer speelt. Deze weet namelijk de meest waanzinnige trucjes te doen en de meest onmogelijke schoten worden hier gemaakt alsof het niets is. Er is nergens een tutorial die aan je uitlegt hoe jij dit soort schoten kan maken, dus je staat tegen de CPU meer toe te kijken dan dat je daadwerkelijk aan het spelen bent. Het biljarten in Sports Bar VR is dus niet je van het. Als je dan toch in virtuele realiteit wilt biljarten, dan kun je beter Hustle Kings VR aanschaffen, want daar is alles vele malen beter uitgewerkt.

Let’s… Play… Darts!

Gelukkig is biljarten niet het enige wat je kunt doen in deze game. Je kunt namelijk met darts ook als een ware Michael van Gerwen met drie pijltjes een zo hoog mogelijke score gooien. Helaas geldt ook hier hetzelfde als met het biljarten: het is niet helemaal lekker uitgewerkt. Dit komt opnieuw door de besturing. Je kunt uit de losse pols gooien, maar dan gaan je pijlen alle kanten op behalve de goede. Het beste plan is om op de controller waar je niet mee gooit de trigger in te drukken, zodat je pijl vast komt te staan op waar je richt. Dan hoef je alleen nog maar een gooibeweging te maken.

sports bar vr

De laatste methode werkt beter, maar is nog steeds niet wat het wezen moet. Het is namelijk heel erg moeilijk richten met de VR-bril op. Doordat elk oog een ander beeld ziet, kun je je moeilijk richten op een punt in het midden van het scherm. Daar komt ook nog eens bij dat de graphics van Sports Bar VR nog waziger zijn dan wat je gewend bent. Dit samen zorgt ervoor dat het richten van een pijl heel erg lastig is en het dus heel erg moeilijk wordt om een dart goed te plaatsen. Het is eigenlijk meer geluk als je een ’triple 20′ gooit dan echt skills.

Dat is beter

Er is een spel wat als geheel wel goed uit de verf komt en dat is air hockey. Dit wordt gespeeld op een tafel waar lucht overheen wordt geblazen. Hier wordt een puck opgelegd en jij moet met een ‘pod’ deze in de goal van je tegenstander zien te krijgen. Je speelt dit met maar één Move controller en deze reageert prima op jouw commando’s. Het spel is ook vrij simpel, dus er kan weinig fout gaan en gelukkig is dat het geval. De puck reageert ook zoals je zou verwachten, dus je krijgt hier dezelfde ervaring mee als met echte air hockey in een bar. Met deze ‘bar sport’ is dan ook het meeste plezier te beleven.

sports bar vr

Ook skeeball weet een aardige ervaring voor te schotelen. Hierin is het de bedoeling om ballen in gaten te gooien – die aan het eind van een lange baan zitten – en zoveel mogelijk punten te vergaren. Alleen is hier de besturing een beetje te strak. Je moet de Move controller maar een heel klein beetje bewegen, anders gooi je de bal keihard tegen het plafond aan. Daar is op een gegeven moment wel aan te wennen, maar het blijft alsnog heel onnatuurlijk aanvoelen.

Vrienden

De verschillende spelletjes kun je alleen of tegen de computer spelen, maar het leukste is natuurlijk om online tegen andere gamers te spelen. Maximaal zes spelers kunnen de strijd met elkaar aangaan en dat is best aardig. Iedereen kampt dan met dezelfde problemen qua besturing, maar dat zorgt er wel voor dat de winnaar degene met het meeste geluk is en niet degene met de meeste skills. Nou ja, dat is niet helemaal waar. Als je alleen air hockey speelt, dan wordt de beste man ook daadwerkelijk de winnaar.

sports bar vr

Om je te stimuleren om te blijven spelen, zijn er ook wat items vrij te spelen. Je verdient namelijk ervaringspunten met alle spelletjes die je doet en hiermee kun je oplevelen. Hierdoor kun je extra hoedjes verkrijgen die je kunt dragen tijdens je online-wedstrijden. Ook kun je nieuwe biljarttafels vrijspelen. Dat is op zich leuk gedaan, maar het is moeilijk om je ertoe aan te zetten om hogere levels te halen, omdat de meeste spelletjes niet lekker werken.

Virtuele omgeving

De enige feature die dan nog overblijft, is het gebruik van PlayStation VR. Helaas weet ook dit geen indruk te maken. Het voegt heel weinig toe aan de gameplay en ervaring. Dit komt doordat je bij de aanwezige spelletjes vaak naar één punt zit te kijken. Wat er voor de rest in de omgeving te zien is, kan je dan niets schelen. Ook heb je niet het idee dat je echt met een keu aan het stoten bent of een dart gooit en dat komt door de eerder aangegeven problemen met de besturing.

Sports Bar VR is niet een game die PlayStation VR van zijn beste kant laat zien. De virtuele omgeving voegt eigenlijk niets toe aan de gameplay en de algehele ervaring. Daar komt nog eens bij dat alleen air hockey in zijn geheel goed is uitgewerkt. De rest heeft problemen met de besturing. Skeeball is wel aardig, maar ook hier werkt het niet helemaal zoals het zou moeten. Het is prima dat er een multiplayer aanwezig is, maar doordat de meeste spelletjes niet lekker spelen, is daar ook niet heel veel plezier aan te beleven. En om Sports Bar VR nu alleen aan te schaffen voor air hockey is een beetje teveel gevraagd.

• Air hockey is heel erg leuk
  • Oplevel-systeem is alleraardigst

• Besturing bij biljarten niet zoals het moet