Review: LEGO Worlds – LEGO games, je hebt ze in allerlei soorten en maten, maar tot op heden waren deze allemaal gebaseerd op een film of een andere populaire franchise. Een paar jaar terug kwam er een heuse LEGO tegenhanger van Skylanders en Disney Infinity in de vorm van LEGO Dimensions, maar een echte bouw-game was er tot op heden nog niet. Traveller’s Tales brengt daar met LEGO Worlds nu verandering in, door de eerste open wereld LEGO game op de markt te brengen. Het lijkt ons een beetje dat nostalgische gevoel van vroeger mee te geven, toen we nog geen tablet, smartphone of PlayStation hadden waar we tientallen spelletjes op konden spelen, maar dat we met een grote kist vol LEGO stenen een mooi bouwwerk probeerden te maken. Of deze game net zo leuk is als het omkieperen van een grote opbergbox vol honderden steentjes om daar vervolgens je fantasie op los te laten, kunnen jullie hieronder lezen in onze review.

Lage instapdrempel

De bedoeling van de game is vrij simpel, je moet er alles aan doen om een zogenaamde ‘Meesterbouwer’ te worden. Dit doe je door middel van meerdere planeten te bezoeken met je ruimteschip om per gebied op zoek te gaan naar de fel begeerde gouden blokken. Hoe meer gouden steentjes je weet te verzamelen, hoe verder je kan komen aan het begin van de game, wat je eigenlijk als een uitgebreide tutorial kunt beschouwen. Al snel na het landen op je eerste planeet krijg je de eerste (van vele) attributen in handen en om je daarmee wegwijs te maken zal je drie kleine missies moeten doen, die je allemaal een gouden blok opleveren als je ze succesvol uitspeelt. Met deze gouden blokken kan je jouw ruimteschip upgraden om vervolgens weer naar een andere planeet te vliegen.

Je krijgt als speler heel veel mogelijkheden in de game en dat is enorm leuk. Jouw belangrijkste attribuut is toch zeker wel het ‘ontdekkingsgereedschap’. Met dit handige hulpmiddel kan je de gehele omgeving van een bepaald level scannen, om vervolgens alles wat je scant op te slaan in je inventaris. Handig om later in de game dus je eigen wereld mee te maken. Je hebt deze tool ook nodig om bijvoorbeeld een boer zijn kippen terug te geven, door ze simpelweg te spawnen vanuit jouw gereedschap. Het is ook handig als een personage een bepaald voorwerp zoekt en daar zelf geen moeite voor wil doen. Jij biedt dan de uitkomst met een druk op de knop, want dan spawnt het object dat hij zoekt. Buiten dit gereedschap, heb je nog vele andere mogelijkheden, zoals verfgereedschap, bouwgereedschap en kopieergereedschap.

Van ruilen komt huilen

Met jouw bouwgereedschap kan je naar hartenlust bouwen. Dit is handig als je voor een bepaalde missie bijvoorbeeld een huis af moet maken voor een personage. Slaag je hierin dan krijg je als beloning een item die een ander LEGO poppetje in deze wereld weer nodig heeft. Geef je dat weer aan diegene af, dan kan je beloond worden met een gouden blok. Zo gaat dat in elke wereld meerdere keren voorkomen en het feit dat de game dus redelijk snel in herhaling valt is jammer. Dat hele ruil spelletje levert overigens ook vervelende situaties op. Niet door de beleving en de sfeer van de game, maar vooral door een groot minpunt van het spel en dat is het tenenkrommende camerastandpunt.

Als voorbeeld; het gaat voorkomen dat jij in de bekende ridder wereld voor een paard op zoek moet naar een wortel. Als je deze dan door middel van ruilingen eindelijk hebt bemachtigd en je het desbetreffende paard op zoekt, zal het beest daarna altijd achter je aan lopen. Omdat de camera jouw personage registreert van achteren loopt steeds dat paard in de weg als je een stukje gaat wandelen. Nou is een paard nog wel te overzien, maar gaandeweg zullen er ook personages met tekstballonnetjes achter je aan lopen alsof je honing aan je LEGO bips hebt, en dan zie je vaak echt niet meer waar je heen moet door jouw volgelingen. Dit kan op sommige momenten zo irritant worden dat de lol in het spel in een klap voorbij is.

Verschil tussen dag en nacht

Een andere leuke toevoeging is toch wel het verschil tussen dag en nacht. Overdag zien we de vrolijk gekleurde LEGO wereld zonder bedreigingen, maar zodra het later op de dag en dus donkerder wordt, komen er allerlei gevaren op je af. Denk hierbij aan zombies van LEGO, maar ook gemene zwaardvechters en duistere figuren. Mocht je dan een beest achter je aan hebben lopen tijdens een missie, dan zullen deze je ook beschermen als je aangevallen wordt. Eigenlijk heb je in deze game maar één echte vijand en dat is de ‘Herrieschopper’. Dit is een tof groen wezentje dat op bepaalde momenten ineens tevoorschijn komt en je uitdaagt. Je kan achter hem aan rennen, maar dat heeft niet veel zin. Aan jou de taak om je verschillende stukken gereedschap in te zetten om hem keer op keer te stoppen, en op die manier net dat ene gouden blok of stukje bouwwerk wat je nodig hebt te bemachtigen.

Elke wereld heeft een eigen thema, alleen zijn deze planeten niet rond, zoals onze planeet, maar grote vierkante kubussen waar je daadwerkelijk vanaf kunt vallen. Val je hier vanaf, dan zal jouw personage als een volleerde Spider-Man naar boven klauteren langs de wanden van deze wereld. Dit loont ook wel de moeite, want op sommige planeten zijn verborgen grotten te bezoeken aan de zijkanten. Hier herbergen zich schatten en extra LEGO voorwerpen die je kunt scannen om later dus weer te gebruiken. Maar in deze grotten hebben we echter helemaal veel last van een slecht camerastandpunt. Mocht je er helemaal niet meer uitkomen, dan kan je jezelf af laten gaan om opnieuw te beginnen op de plek waar je deze planeet als eerst bezocht. Verder kan je als je met de verschillende stukken gereedschap nog niet genoeg inspiratie hebt om in de game te gaan bouwen ook nieuwe items kopen met je gouden blokken. Dit kan een fotocamera zijn, maar ook een heuse jetpack. Deze nieuwe items brengen vervolgens ook weer nieuwe missies met zich mee, die weer gouden blokken op kunnen leveren.

Bouwen maar!

Pas na honderd(!) gouden blokjes kan je jouw eigen ideale wereld in elkaar gaan bouwen. Dit kan met de verschillende landschappen en items die je gekregen/gescand hebt in de verschillende werelden die je eerder hebt bezocht. Wat echt leuk is, is dat je zo’n beetje alle bekende LEGO franchises voorbij ziet komen in de game. Van ridders tot piraten en ook het mateloos populaire LEGO City. Voor de meisjes ontbreekt er echter één belangrijke franchise en dat is LEGO Friends. Wellicht komt dit later nog eens met een update naar de game toe. Buiten dat kunnen meiden eventueel wel een vrouwelijk poppetje aanmaken, waarmee de game toch nog een vrouwelijk tintje heeft. Je bent voor de rest overigens geheel vrij in het invullen van je personage. Wil je een politieagent met paars haar, een hippe zonnebril en rode lippenstift maken, dan kan dat. Het is aan jou om je eigen Meesterbouwer te maken.

De game bevat ook nog een online gedeelte, maar dit kan je alleen spelen en activeren als iemand anders in jouw vriendenlijst de game ook aan het spelen is. Er is geen matchmaking systeem. Als je iemand gevonden hebt kun je samen missies spelen of bouwwerken in elkaar zetten, dubbel plezier dus, maar de game kan ook prima alleen gespeeld worden. Overigens is de typische LEGO humor die we inmiddels gewend zijn van Traveller’s Tales ook hier weer ruimschoots aanwezig. We hebben ons echt wel vermaakt met deze open wereld LEGO game, maar eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat er leukere LEGO games uitgekomen zijn op onze favoriete console. Het bouwen met echte steentjes lijkt ons vooralsnog net iets leuker dan het bouwen in LEGO Worlds, maar daar verdien je dan weer geen trofeeën mee!

Laten we eerlijk zijn, LEGO Worlds is echt wel een leuke game, maar we hadden er toch wel iets meer van verwacht. We zijn door de jaren heen erg verwend door Traveller's Tales met leuke LEGO games, maar deze komt helaas net niet in onze top vijf. Waar de game vrij simpel en laagdrempelig begint, ben je na een uurtje spelen het overzicht redelijk kwijt. Voor de echte LEGO fans zijn de verschillende details wel een feest der herkenning, omdat zo'n beetje alle bekende LEGO franchises aanwezig zijn in de game. (LEGO Friends echter niet). Verder heb je met alle verschillende stukken gereedschap ongelooflijk veel mogelijkheden om jouw ideale LEGO wereld te maken. Het camera standpunt daarentegen breekt het spel een beetje op, want dit is dermate slecht dat het regelmatig tot een hoop ergernis zal leiden. Ook vallen de missies na verloop van tijd te snel in herhaling en dat is jammer. Al met al is deze open wereld game een leuke toevoeging aan de serie van LEGO games waar we ons echt wel mee hebben vermaakt, maar het geeft ons niet de herinneringen die andere LEGO games ons wel gegeven hebben.

• Feest der herkenning voor LEGO fanaten
  • Mogelijkheden zijn eindeloos
  • Typische LEGO games-humor is terug