Review: Unbox: Newbie’s Adventure – Tegenwoordig hebben we niet heel veel 3D platform games meer om te spelen op onze favoriete console. Dat was vroeger wel anders op de eerdere generatie consoles, waar je letterlijk werd doodgegooid met dit type games. Merge Games en Prospect Games hebben de handen ineengeslagen en komen nu met de consoleversie van Unbox: Newbie’s Adventure, een 3D-platformer met in de hoofdrol geen superheld, want jouw personage is ditmaal een kartonnen doos. Is dit echt leuk om te spelen? Of gaat de kartonnen doos opgevouwen en wel op de grote stapel oud papier? Jullie kunnen onze bevindingen hieronder lezen.

Vrolijke kleurtjes en deuntjes

Wat al gelijk opvalt bij het opstarten van de game, zijn de vrolijke kleurtjes en leuke deuntjes die op de achtergrond te horen en zien zijn. Snel een taal kiezen en het avontuur kan beginnen. Wij kozen voor Engels, maar het maakt in feite niet uit welke taal je kiest, want de personages in de game zijn onverstaanbaar. Dit vanwege hun eigen taaltje, wat het beste te vergelijken is met het nummer Blue van Eiffel 65. Jij bestuurt Newbie; dit is de naam van je doos, maar die is door jou aan te passen naar bijvoorbeeld je eigen naam, mocht je dat willen. Het eerste level speelt zich af op een groot schip, maar dient eigenlijk als een turorial die je moet doorlopen om echt te kunnen beginnen.

Om alles goed te kunnen begrijpen dien je dus op z’n minst Engels te kunnen lezen en begrijpen, want buiten het gebrabbel van de dozen om, komt ook de volledige tutorial in geschreven tekst in beeld te staan. Niet dat het heel moeilijk te begrijpen is: je rolt jezelf namelijk door de levels heen met het linkerpookje en met de face buttons kun je springen of double jumpen. De instapdrempel van deze game is weliswaar laag, maar de besturing is dramatisch. Jouw doos dendert te snel door de levels heen, waardoor je de controle vaak kwijtraakt en ook bij het double jumpen is het regelmatig knap lastig om juist daar te landen waar je wilt.

Pas op voor een natte doos

Na de tutorial word je al snel naar Paradise Isle vervoerd. Deze locatie is enorm groot en bestaat uit meerdere mini-games en andere uitdagingen. Aan jou de taak om zoveel mogelijk collectibles te verzamelen, zoals 200(!) gouden plakbandrollen. Let alleen tijdens het rollen wel op dat je niet in het water terechtkomt, want een natte doos zorgt voor ellende, namelijk dat je opnieuw dient te beginnen vanaf het laatste opslagpunt. Overigens ligt dit vaak niet aan jouw stuurkunsten, maar vooral aan de eerder genoemde besturing, plus het verschrikkelijke camerastandpunt. Het is bij ons veel voorgekomen dat we juist door het verdraaien van de camera net van dat hoge platform of bruggetje afvielen en dat is onwijs irritant.

Door mini-games te voltooien en andere klusjes op te knappen kan je ook postzegels verdienen. Na tien zegels bemachtigd te hebben, krijg je een supertof baasgevecht. Dit soort gevechten zijn leuk bedacht en maken de game een stuk uitdagender voor zowel jong als oud. Na deze gevechten kan je vele nieuwe werelden en uitdagingen ontdekken. De mini-games en puzzels vallen echter wel snel in herhaling, maar om alle verzamelitems te verdienen, zul je ze wel moeten spelen. Tijdens het rollen zul je ook health dozen oppakken. Deze dienen niet alleen als extra gezondheid, wat makkelijk is als je explosieve dozen tegenkomt, maar de hoeveelheid health geeft ook aan hoe vaak jouw doos kan double jumpen.

Doos-is humor

De game zit overigens vol met leuke verwijzingen. Zo kwamen we bijvoorbeeld een doos tegen die sprekend op de ouderwetse Gameboy leek. Er zijn meerdere verwijzingen naar andere games en zelfs dozen die verdacht veel op een Italiaanse loodgieter lijken (inclusief rode pet). Via het hoofdmenu heb je ook eindeloze mogelijkheden om jouw doos helemaal naar je eigen smaak aan te passen. Wil je haar op je doos, dan kan dat. Maar er zijn ook petjes, snorretjes, stropdassen en zelfs een volledig kerstmisoutfit aan te meten bij jouw vierkante kartonnen held. Je kan meerdere items en accessoires vrijspelen in de game bij het voltooien van sommige mini-games. Ook na het behalen van de 200 gouden plakbandrollen krijg je leuke kostuums en accessoires als beloning. Je kan de game ook prima met z’n tweeën spelen in een split-screen modus, of eventueel zelfs met z’n vieren. Een ‘doos-is’ humor verzekerd!

Waar de game echt minpunten op scoort, is toch wel het audiovisuele vlak. We hebben geen enkele keer het idee gehad dat we hier een PlayStation 4 titel aan het spelen waren, want dit had net zo goed een PlayStation 3 of beter nog: een PlayStation Vita titel kunnen zijn. De graphics zijn niet meer van deze tijd en ook hebben we een hoop haperingen gehad tijdens het spelen. Of een gedeelte van een wereld dat pas zichtbaar wordt als je er met je doos doorheen rolt. Het is dan heel ouderwets als je aan beide kanten van je scherm de wereld pas tot leven ziet komen. Het kan met laadtijden te maken hebben, maar met de rekenkracht van de PS4 tegenwoordig hadden we dit wel een stuk beter verwacht, jammer!

Unbox: Newbie's Adventure is eigenlijk een open wereld spel in combinatie met 3D platform gameplay, waarin genoeg te verzamelen valt. De besturing is echter dramatisch slecht te noemen, om nog maar te zwijgen over het slechte camerastandpunt. De baasgevechten daarentegen zijn wel leuk en uitdagend, maar de mini-games om deze gevechten te kunnen activeren vallen veel en snel in herhaling. Wel bevat de game een hele lage instapdrempel en een flinke dosis humor qua personages en aanpassingsmogelijkheden. Helaas is dit voor ons niet goed genoeg om een voldoende uit te delen. Deze kartonnen doos gaat helaas naar het oud papier.

• Kleurrijk
  • Lage instapdrempel
  • Boss battles zijn leuk