Review: SUPERHOT (VR) – De oorsprong van SUPERHOT is inmiddels vrij bekend. SUPERHOT werd tijdens een 7-daagse uitdaging conceptueel ontwikkeld door een kleine groep programmeurs om vervolgens uit te groeien tot een volwaardige game met behulp van een Kickstarter campagne. Het SUPERHOT team heeft deze maand zowel de reguliere versie als de VR variant naar de PlayStation 4 gebracht. Wij zijn er voor jullie mee aan de slag gegaan en we gaan je nu vertellen of het de moeite waard is.

Twee versies?

Deze review is anders dan jullie van ons gewend zijn, omdat er niet één, maar twee games zijn getest: SUPERHOT en SUPERHOT VR. Beide games zijn los verkrijgbaar in de PlayStation Store óf als bundel als je ook een PlayStation VR headset op de plank hebt liggen. Je zou verwachten dat SUPERHOT VR dezelfde content kent als SUPERHOT, maar niets is minder waar. Het zijn twee losse games die gebruikmaken van hetzelfde concept, maar qua verhaallijn en uitvoering flink van elkaar verschillen. We bespreken elke game daarom in een aparte paragraaf.

SUPERHOT

De verhaallijn wordt gepresenteerd vanuit het perspectief dat je achter een DOS prompt van een oeroude PC zit. Op enig moment krijg je van een vriend de tip een nieuwe game genaamd superhot.exe te proberen, waaraan je – uiteraard – gewillig gehoor geeft. Daarna wordt de speler steeds verder de simulatie ingetrokken met verregaande gevolgen. Zonder verdere spoilers weg te geven; de verhaallijn vonden wij bijzonder sterk en volwassen, hetzij kort.

Het doel is om levend uit ieder level te geraken en daarbij alle vijanden uit de weg te ruimen die jou een kopje kleiner willen maken. SUPERHOT is in essentie een first-person shooter waarbij de gimmick is dat de tijd enkel vooruit gaat als jij beweegt. De game gaat daar heel slim mee om – in latere levels moet je bijvoorbeeld echt een aantal stappen vooruit denken – waardoor het een sterk puzzelgehalte krijgt. Het adagium ‘Ken je vijand’ krijgt hierdoor echt betekenis in SUPERHOT.

Visueel gezien past de stijl bij het Matrix-achtige verhaal. Vijanden zijn knalrode gezichtsloze figuren, objecten die je als wapens kunt gebruiken zijn zwart gekleurd en de omgeving bestaat uit witte en grijze tinten. Het ziet er uniek uit en wij konden het in ieder geval waarderen. De audio is niet bijzonder mede omdat er tijdens rustige momenten weinig te horen valt en de geweren geven geen echte kick als je schiet. Het uit elkaar spatten van je vijanden gaat gepaard met het geluid van brekend glas en dat zal daarentegen nooit gaan vervelen.

Alhoewel het allemaal vrij eenvoudig en simplistisch oogt, doet het niet af aan het plezier dat je hebt terwijl je speelt. Je krijgt echt een kick als je een level perfect uitspeelt waarbij je kogels ontwijkt terwijl je iemand z’n shotgun ontfutseld alvorens de resterende tegenstanders daarmee overhoop te knallen. SUPERHOT is een originele titel, zonder twijfel. Zijn er ook minpunten? Nou, de actuele prijs (€24,99) is nogal aan de forse kant in verhouding tot de speelduur. De game levert je zo’n twee à drie uur speelplezier op (tenzij je Trophies verzamelt) en het is aan jou of het je dat waard is.

SUPERHOT VR

Naast de non-VR versie heeft de ontwikkelaar ook maar meteen een VR-versie uitgebracht waarin het concept identiek is; de tijd gaat enkel vooruit als jij beweegt. In tegenstelling tot de reguliere versie bevat de VR-versie geen echte verhaallijn, waardoor het een beetje onsamenhangend aanvoelt als je de normale versie niet hebt gespeeld. De eerste levels leren je hoe de basis werkt. Vervolgens word je getransporteerd naar een kleine kamer waar je floppy disks (wie kent ze nog?) in je PC moet steken alvorens een nieuw level begint.

Ieder hoofdlevel bestaat uit een aantal sublevels die steeds moeilijker worden. Als je doodgaat in een sublevel, begin je altijd vanaf het begin van het hoofdlevel, waardoor de game enige trial & error kent. Even zo belangrijk om te weten is dat SUPERHOT VR enkel motion controllers ondersteunt – de game is niet speelbaar met de DualShock 4 controller. Verder is de tracking van de headset niet geweldig, want het komt regelmatig voor dat je een wapen niet te pakken krijgt, waardoor je een level domweg niet af kan maken. SUPERHOT VR is daarmee bovendien de eerste game die we kennen waarbij je echt ruimte vrij moet maken om er het meeste uit te halen. Het weghalen van een meubelstuk kan namelijk echt een verschil maken.

Net als de normale versie is SUPERHOT VR erg kort. Binnen een drietal uur heb je de game uitgespeeld en ook hier is de actuele vraagprijs (€24,99) in verhouding tot de speelduur fors. Ondanks deze minpunten moet de ondergetekende toch iets bekennen, namelijk dat SUPERHOT VR de eerste VR-game is waarbij ik me echt een bonafide bad-ass voelde. Laat ik een voorbeeld geven van zo’n moment dat werkelijk fantastisch was.

Ik sta ongewapend in een gekaapte Boeing 747. Ik kijk om me heen en zie drie directe bedreigingen, waarvan de meest prominente een uzi in mijn gezicht richt met de vinger aan de trekker. De andere twee vijanden maken aanstalten om hun wapen te richten, van latere zorg dus. Ik zie een pistool in de passagiersstoel. Ik maak de afweging en besluit meteen om er niet voor te gaan, want het oppakken van het pistool is te riskant. Maar… ik zie ook iets uitsteken uit het bagagevak… een shotgun! De keuze is snel gemaakt. Met één vloeiende beweging pak ik de shotgun uit het bagagerek en schiet ik de vijand met de uzi aan stukken.

Snel dekking zoeken en ik buk om met mijn andere hand het pistool op te pakken. Wanneer ik mijn hoofd boven de stoelen uitsteek, zie ik dat er een nieuwe vijand is bijgekomen! De ander heeft zijn uzi inmiddels gevonden en heeft de trekker overgehaald waardoor de kogels op mij afrazen. Ik verstop me weer achter de stoelen in de wetenschap dat er nu twee vijanden zijn vanuit die hoek. Met mijn volgeladen pistool richt ik op de vijand die in de andere hoek van het vliegtuig staat en maak korte metten met hem.

Nadien heb ik nog één shotgun shell over. Langzaam steek ik mijn hoofd boven de stoelen uit en moet ik de kogels Matrix-stijl ontwijken. Een moment van rust voordat het nieuwe salvo mijn kant op komt. Dit is mijn moment! Ik richt de shotgun en mijn pistool op beide aanvallers en verschiet letterlijk al mijn kruit. Mijn vijanden versplinteren in 100 stukken en terwijl ik me nonchalant ontdoe van mijn leeggeschoten guns, voel ik me een ware John Wick. Intussen sta ik met bezwete headset en motion controllers in de woonkamer hard te roepen ‘Kom dan!’.

Waar Resident Evil VII VR op mij een onvergetelijke indruk achterliet op het gebied van horror, heeft SUPERHOT VR dat gedaan op het gebied van actiegames.

Conclusie

SUPERHOT en SUPERHOT VR zijn allebei erg toffe games, hetzij flink verschillend. SUPERHOT heeft een goede verhaallijn, leuke puzzels en is een unieke beleving die je niet snel ergens anders tegenkomt. SUPERHOT VR heeft vrijwel geen verhaal, heeft enkel motion controller ondersteuning en kent wat issues met de tracking (die je grotendeels op kunt lossen door wat extra ruimte te maken). De speelduur van beide games is erg kort, zeker gezien de vraagprijs en dat maakt aanbevelen toch wat lastig. Desondanks hebben beide games wel een diepe indruk gemaakt omdat ze echt iets nieuws ter tafel brengen. Ben je op zoek naar iets aparts met een volwassen verhaal, maar heb je geen VR-headset? Dan is SUPERHOT wellicht iets voor jou. Heb je wel een VR-headset en wil je je even John Wick voelen? Dan is SUPERHOT VR echt een aanrader. Schaf je ze beiden aan? Speel dan eerst de reguliere versie voordat je SUPERHOT VR opstart.

Pluspunten

  • Origineel concept
  • Uitdagend
  • Volwassen verhaal (SUPERHOT)
  • Geweldige immersie (SUPERHOT VR)

Minpunten

  • Actuele prijs in verhouding tot korte speelduur
  • Enkel motion controller ondersteuning (SUPERHOT VR)
  • Extra speelruimte nodig (SUPERHOT VR)

8.5