Review: LEGO Ninjago Movie Videogame – In de huidige markt zijn er een paar dingen zeker. Er komt elk jaar een nieuwe FIFA, Call of Duty of NBA 2K uit. Maar waar je ook vergif op in kan nemen, is dat wanneer er een nieuwe LEGO-film verschijnt, er bijna tegelijkertijd een nieuwe LEGO-game uitkomt. Zo ook in het geval van de kersverse bioscoopfilm The LEGO Ninjago Movie. Het is al het zoveelste LEGO-spel van Traveller’s Tales en we zijn erg benieuwd of deze game weer net zo grappig en leuk is als de eerder uitgekomen LEGO-games. Het is tijd om ons te verkleden als ninja en ons vervolgens terug te trekken in de dojo om jullie ons oordeel te kunnen geven over de LEGO Ninjago Movie Videogame.

Heer en Meester

De game begint met een scène tussen Lloyd en zijn ‘Meester’ Wu, die voor het gemak ook gelijk zijn oom is. Lloyd is één van de hoofdpersonages uit de gelijknamige film en je zal in het eerste gedeelte van de game, dat dient als een soort tutorial, de fijne kneepjes moeten leren om een ware ninja te worden. Beter gezegd: jij moet een ware Meester worden om je krachten te kunnen gebruiken in de strijd tegen het kwaad. Dit doe je door simpele combinaties uit te voeren. Eerst op een paar LEGO-dummies en later op echt bewegende vijanden. Deze vecht-combo’s zijn een vernieuwing op het bekende recept dat we uit eerdere delen kennen. De combo’s zijn echter vrij simpel gehouden, zodat het voor iedereen toegankelijk is. In dit geval is het een kwestie van maximum drie knopjes achter elkaar indrukken en je slaat je tegenstanders tot moes. Wat ons betreft, is deze vernieuwing een geslaagde zet, want het voegt meer diversiteit aan gevechten toe.

Eén van je doelen is om de verschillende Ninja-Zinnigheidstokens te verdienen. Deze tokens geven jou nieuwe mogelijkheden tijdens het spelen. Er zijn zeven verschillende vechtstijlen, elk met drie verschillende tokens die jij jezelf eigen kan maken. Zo heb je bijvoorbeeld de Kunst van de Stekende Bij, waarbij je jouw tegenstander met een goed gemikte klap de lucht inslaat, om hem vervolgens met een flink aantal rake klappen tot een berg LEGO-noppen te slaan. Of de Kunst van het Toeslaande Konijn, waarbij er meer noppen uit een vijand vallen als je deze een kopje kleiner hebt gemaakt. Wat ook wel leuk en uitdagend is, is dat jouw tegenstanders zich nu vaker zullen verweren tegen jouw aanvallen, waardoor je soms toch geneigd bent om een andere tactiek toe te passen om die ene schurk een halt toe te roepen.

Bekend recept…

Na de tutorial zien we een paar scènes uit de film. De gemene Garmadon, die de vader is van Lloyd, komt op Ninjago af en wil de stad vernietigen. Jij gaat met jouw team ninja’s de strijd aan om dit natuurlijk te voorkomen. Vervolgens is de game in meerdere hoofdstukken verdeeld. Let op bij het eerste hoofdstuk, want na een paar keer knipperen met je ogen is deze al voorbij. Je bedient samen met Jay – één van je ninja’s – een paar mechanische draken die door middel van vliegen en het afvuren van projectielen de vijanden proberen te stoppen. Zoals gezegd ben je vrij snel klaar met het eerste hoofdstuk en vervolgens gaat de strijd op de grond verder met de ninja’s Kai en Cole. Twee verschillende personages, de één groot en sterk, de ander behendig en snel. Een bekend recept uit de eerdere LEGO games is dat elk personage zijn eigen vaardigheden heeft. Zo kan de ene bijvoorbeeld wel zware objecten verplaatsen of een hamer gebruiken en de ander is weer sneller of kan hoger springen. Veel wisselen dus tussen jouw groep van personages.

Deze vaardigheden worden door middel van kleuren aangegeven onder jouw levensbalk. Om een voorbeeld te noemen, zo heeft één van je personages een grote klauwhamer die hij kan gebruiken om zware klappen uit te delen. Om deze actie uit te voeren, zal het bepaalde object wat je moet vernietigen groen oplichten, met een tekentje erin van een grote hamer. Je wisselt snel van personage, geeft de klap op het object en de weg kan worden vervolgd. Uiteraard is niet alles in de eerste sessie vrij te spelen, want je komt gaandeweg ook bepaalde situaties tegen die om een andere kracht vragen dan die jouw personages op dat moment hebben. Ook dit is een bekend gegeven van de LEGO games en je zal deze verzamelitems pas kunnen verzamelen met een later vrijgespeeld personage in de modus ‘Vrij Spelen’. Leuk voor alle verzamelaars en Trophy jagers dus.

…maar toch iets anders

De gouden blokken zijn ook weer van de partij. Je kan er ruim tweehonderd verzamelen door heel Ninjago heen. Met deze gouden blokken kan je speciale deuren openen waar weer unieke verzamelitems achter liggen te wachten op jou en je vrienden. De rode blokken keren ook terug in deze game, al zien ze er net even iets anders uit, de uitkomst is echter hetzelfde. Dit geldt ook voor de personages die je vrij kunt spelen. Voorheen waren ze te vinden als speciale noppen in alle levels, nu zijn de personages vrij te spelen door LEGO zakjes te vinden die verstopt zijn in alle levels en open werelden van LEGO Ninjago. Iets meer dan honderd personages kunnen worden verzameld, succes hiermee ninja’s! Wat ook zeer belangrijk is, is dat de heerlijke humor weer volop van de partij is. Eigenlijk is er dus niet heel veel veranderd ten opzichte van de eerdere LEGO games, maar er is wel degelijk één groot verschil. Dat zit hem in de noppen meter die je in het midden van je scherm, bovenin aantreft. Het is even wennen, maar het bevalt ons prima.

Voorheen had je per level een bepaald doel wat je moest behalen qua studs om de zogenaamde “verzamelaar-status” te bereiken. Verdeeld over meerdere levels betekende dit vaak dat je de levels moest herspelen met een noppenverdubbelaar aan, omdat je er met de enkele noppen simpelweg niet kwam. Dat hele aspect is nu van tafel geveegd. Het gaat nu om het totaal verzamelde aantal studs, die bepalen of je een level hoger komt op de ladder. Je begint op nul en je dient tot level twintig te stijgen om je voor eens en altijd de Ware Ninja status aan te meten. Elke keer als je een level stijgt, levert dit jou een gouden blok op. Maak je dus geen zorgen als je in een heel kort hoofdstuk niet genoeg noppen verzameld hebt, dat maak je daarna in een langer hoofdstuk vanzelf weer goed. Zoals eerder aangegeven zul je wel de levels opnieuw moeten spelen om alle verzamelitems vrij te spelen, maar voor de noppen is dit dus niet langer nodig.

Wat een actie!

Een andere leuke toevoeging is de uitdagingsdojo. Het woord zegt het al, een plek waar je pas echt getest wordt als ninja met een heus baasgevecht als finale. Hierbij zijn onder andere gouden blokken te verdienen. De game zit barstensvol actie, bizar veel zelfs. Maar op sommige momenten word je geconfronteerd met een beetje te veel actiesscenes, waardoor je het overzicht kwijtraakt. Als voorbeeld, tijdens de vliegmissies met onze draak drukten we maar wat op de knoppen in de hoop dat we het er goed vanaf zouden brengen en dat is natuurlijk niet helemaal de bedoeling. Gelukkig kent de game een lage instapdrempel en is daarom dus geschikt voor jong en oud, waardoor ook de snellere, chaotische missies wel uit te spelen zijn. Begin overigens pas echt aan de zijmissies als je alle verhaallijn missies gehad hebt, want anders loop je tegen situaties aan dat je sommige locaties nog niet kunt bezoeken.

Een ander puntje van kritiek wat we echt moeten noemen is het tenenkrommende camerastandpunt waar je vooral op de grond mee te maken krijgt. Ben je net lekker aan het rammen op de haaienbende van Garmadon, draait de camera weer zo dat je alles vanuit een onmogelijke hoek moet bekijken. Het gevolg is dat je maar wat gaat button-bashen in de hoop dat je als winnaar uit de strijd komt. Verder zijn de laadtijden tussen de werelden eigenlijk ook veel te lang en dit is zonder twijfel de korste LEGO game die we qua verhaallijn-missies hebben gespeeld. Maar de LEGO games hebben natuurlijk wel allemaal een gigantische replay waarde, zeker voor de verzamelaars en fanaten die de 100% Trophy willen behalen!

Een nieuwe LEGO film zorgt ook voor een nieuwe LEGO game. Een zeer kleurrijke game die bol staat van de actie en uiteraard zorgt de typische humor weer voor een leuke belevenis. Vooral de uitdagingsdojo is een leuke toevoeging. Dit is echter wel de kortste game binnen de LEGO games die we gespeeld hebben qua verhaallijn met af en toe ook echt chaotische, onoverzichtelijke momenten. De open wereld om de levels heen is echt heel groot en daar is genoeg in te beleven, maar pas wel op dat je de zij-missies pas doet zodra je het verhaal uit hebt gespeeld. Buiten dat hebben we ons vooral prima weten te vermaken met deze game, ondanks enkele minpunten. We zijn verder wel blij met de nieuwe manier van noppen verzamelen en we hopen dat dit de nieuwe standaard wordt. LEGO Ninjago Movie Videogame is leuk voor jong en oud!

• Kleurrijk
  • Heerlijke humor
  • Lloyd is cool