Special: Kennismaken met de remaster van L.A. Noire – De detective game van Rockstar Games die enkele jaren geleden geboren werd op de PS3 krijgt een nieuw leven. We kunnen deze game dus opnieuw ontdekken met opgepoetste graphics en wat kleine aanpassingen in de gameplay. Er is echter veel vooraf gegaan aan de ontwikkeling van deze game voordat het op de markt kwam. We kunnen stellen dat L.A. Noire behoort tot één van de bijzondere gevallen binnen de industrie. Met het sluiten van de studio (Team Bondi), het gebruik van bijzondere technieken tijdens de ontwikkeling en ook nog eens een uitgever die behoort tot één van de grootste in de industrie, valt niet te ontkennen dat L.A. Noire de nodige aandacht verdient. Nu de game binnenkort opnieuw verschijnt, willen we jullie daarom een extra kijk geven op deze unieke titel.
Even het geheugen opfrissen
In 2004 begon de ontwikkeling van L.A. Noire bij Team Bondi. Een jaar later werd de game officieel aangekondigd als een detective game met een onderscheidende noire-stijl. De game werd echter pas in 2011 uitgebracht. Dit betekent dat de game een ontzettend lange ontwikkeltijd heeft gekend. De reden daarvoor was dat er verschillende complicaties achter de schermen speelden. Wat ook een grote rol speelde bij de ontwikkeling was het gebruik van een nieuwe en dure technologie om de personages zo realistisch mogelijk weer te geven, maar daarover later meer. Kortom, L.A. Noire heeft het destijds erg moeilijk gehad, maar gelukkig is de game uiteindelijk uitgekomen en het werd goed ontvangen.
In deze game neem je de rol aan van een detective, genaamd Cole Phelps. Het is aan jou de taak om verschillende politiezaken op te lossen door het vinden van aanwijzingen en het ondervragen van getuigen. Van de vele zaken die je behandelt in de game, zijn het de moordzaken waar het om draait. Veel van de gebeurtenissen zijn gebaseerd op zaken die echt zijn voorgekomen. Zo is de zaak ‘The Red Lipstick Murder’, die wij bij Rockstar mochten spelen, gebaseerd op een zaak die nooit daadwerkelijk is opgelost. De manier waarop je het lijk vindt bij de crime scene is zo authentiek mogelijk weergegeven in de game, zoals dat ook in het echt was. Een luguber feitje, maar het draagt wel bij aan de sfeer van de gehele game.
Ongekende realisme
Het was niet alleen de noire-stijl die de interesse opwekte van de media in 2005. Het gebruik van gezichtsuitdrukkingen was iets ongekends voor zijn tijd. Tegenwoordig zijn er heel veel games met een goed verhaal die vaak emoties proberen te verwerken in de ervaring om gamers extra te overtuigen. Denk bijvoorbeeld aan Uncharted of The Last of Us, die zeer overtuigend een verhaal kunnen vertellen, omdat de personages zo overtuigend waren met hun emoties. Bij Rise: Son of Rome ging het weer een stapje verder qua realisme, elk gesprek werd namelijk versterkt door de gezichtsexpressies. Nu met Call of Duty: WWII krijgen we ook weer te maken met emoties van personages, en dat allemaal bevorderd het gebruik van gezichtsuitdrukkingen.
L.A. Noire heeft dit echter al op een zelfs hoger niveau bereikt in 2011. De technologie was voor zijn tijd zeer geavanceerd, waardoor gezichtsuitdrukkingen realistischer dan ooit weergegeven konden worden. De technologie achter dit fenomeen is ‘MotionScan’ van het bedrijf Depth Analysis. Hierbij werden de acteurs in een kamer gestopt waarbij met 32 camera’s hun gezicht gefilmd werd. Elke expressie werd apart gefilmd en verwerkt in de game. Dit werd op een zodanige manier gedaan dat zoveel mogelijk spieren van de gezichten een eigen animatie kregen in de game. Dit alles met elkaar gecombineerd laat een ongelooflijke realistische voorstelling zien.
Bij de meeste games zie je namelijk dat maar een paar van de belangrijkste spieren geanimeerd worden om zo verschillende uitlatingen te tonen. Bij L.A. Noire hebben ze dus zoveel mogelijk van de spieren die een gezicht heeft in de animatie verwerkt. Zo kan het dus zijn dat zelfs vandaag de dag L.A. Noire nog steeds één van de meest overtuigende facial animations heeft binnen games. Dit was ook nodig voor de gameplay, want op basis van uitdrukkingen diende je de waarheid te achterhalen. Maar, zoals eerder al aangegeven is deze technologie duur. Uiteindelijk heeft Team Bondi haar deuren moeten sluiten en daarmee is de samenwerking met Depth Analysis beëindigd. Toch zou het simpelweg voor andere ontwikkelaars bijna onrealistisch zijn om deze technologie te gebruiken, omdat het zo duur en tijdrovend is.
Een tweede kans
Op 14 november komt de game op alle consolesystemen uit en voor de PC. Gamers die de game vroeger op de PS3 hebben gemist, kunnen alsnog in de huid kruipen van detective Phelps om de verschillende moordzaken op te lossen. Het is indrukwekkend om te zien dat een game van zo oud nog steeds zijn mannetje weet te staan en gebruik weet te maken van alle technologische snufjes van deze tijd. Zo konden we met de motion controls van de Nintendo Switch de verschillende bewijsstukken oppakken en bekijken. Met de HTC Vive konden we zelfs op de straten van Los Angeles om ons heen kijken, waardoor we echt ondergedompeld werden in de prachtige noire-stijl.
Al deze nieuwe gameplay elementen maken de game nog meer indrukwekkend dan het al was. Zeker met de mogelijkheden van virtual reality maakt dat de ervaring interessanter. Wanneer je iemand aan het ondervragen bent, krijg je het gevoel meer betrokken te zijn bij de ondervragingen. De VR-headset geeft je het gevoel dat je daadwerkelijk in Los Angeles bent en gecombineerd met de realistische gezichtsanimaties van de personages lijkt het dus alsof je met een echt persoon in gesprek bent. Of een ander leuk voorbeeld; als je eenmaal bij een crime scene aangekomen bent en een lijk moet onderzoeken, heb je daar ook de mogelijkheid om lijken om te rollen om ze zo beter te kunnen onderzoeken. Just like the real deal!
Klinkt fantastisch allemaal, maar helaas moeten we het op de PlayStation 4 zonder virtual reality doen. Voor nu zal L.A. Noire geen PlayStation VR ondersteuning krijgen, maar we hopen dat dit in de toekomst alsnog komt. Wel zal de game op de PS4 Pro schitteren met de ondersteuning van 4K. Het is mooi om te zien dat een oud product toch volledig fris aan kan voelen door de verschillende extra’s op diverse platformen. Hoewel we niks weten over een eventuele latere VR-versie van de game voor de PS4, kunnen we enkel hopen dat dit er alsnog komt. We kunnen namelijk iedereen aanraden om de game zo te spelen. Hoewel de game met allerlei toeters en bellen te spelen valt, zij het op andere platformen, zal een traditionele speelwijze helemaal niet minder doen aanvoelen. De vele ondervragingen en de uitdaging om zo goed mogelijk een zaak op te lossen, is waar uiteindelijk de game om draait en dat bevalt in 4K op de PlayStation 4 net zo goed als toen.
Zit te twijfelen of ik hem wel ga kopen. Ga denk ik eerst de gameplay maar even afwachten
@188.206.65.xxx: Het is een remaster dus de gameplay zal wel niet of nauwelijks zijn aangepast ten opzichte van het origineel…
Heb nu al zin in dinsdag. Een game die, voor mij persoonlijk dan, niet eens heel lekker “wegspeelde” , maar doordat het zo vernieuwend was en grafisch destijds zo goed. Dat maakte deze game toen echt uniek.
@Mrduckie88: Het spel is ook erg uniek. Geweldige spel!
@85.148..xxx:
Ik heb vooral bij het autorijden gemerkt dat het beter werkt dan vroeger. Dus aanpassingen zijn er wel degelijk!
Voor 18,- besteld! Laat maar komen dus!
Weten jullie ook of First Person is toegevoegd ?
Ik hoorde toen dat First Person als extra naar de ps4 zou komen, maar ik heb er verder niks meer over gehoord.
@80.114.212.xxx:
Waar dat als ik vragen mag?
@80.114.212.xxx: zeker steam keys!
L.A. Noire met alle dlc erbij….
Dat wordt weer heerlijk wegspelen.
Is het grafisch opgepoetst of niet? Ik vond de remaster van assasins creed 2 echt tegenvallen dat leek gewoon op een poort.
@FearsomeUnicornKiller: Goed on te horen! Een tijdje geleden de PS3 versie weer eens gespeeld en het was vooral het autorijden waarin de game gedateerd aanvoelde.
als mensen er van genieten, prima. maar ik zie het nut hier niet van in. de graphics waren al prachtig. en de gameplay had ook geen achterlijke fouten erin. dus wat kan je toevoegen dat een remake het waard is ?
Moet het PS3 logo naast de naam LA Noir (bovenaan) niet vervangen worden door het PS4 logo? De remaster is toch een PS4 titel? 😉
Ik ga ‘m denk ik wel aanschaffen. Al heb ik ‘m op PS3 al gespeeld.
@Peter01: Mensen die destijds het niet gekocht hebben ; geen ps3 hadden.
Misschien is het ook wel een soort peiling of animo is voor een deel 2?
@Mrduckie88: er zijn zo veel dingen die ik mis gelopen ben. waar is daar de remake van ? soms ben je gewoon te laat op het feestje.
@Peter01: Dat kan ; maar is het niet leuk dat we sommige dingen gewoon nogmaals kunnen beleven?
Je hoeft niet opnieuw een feestje te beleven ; maar als het kan ; omdat er animo genoeg voor is. Aan jou de keus 😉
@Mrduckie88: dat vind ik een goed en redelijk argument. dat vind je niet gauw op het internet. respect.
het enige jammere eraan is dat ze de mankracht aan andere projecten kunnen lenen. zoals een vervolg op la noire. of eindelijk eens gaan werken aan de nieuwe gta. want de ouwe komt me wel me strot uit.
@Peter01: Ook jou punt begrijp ik hoor. Die balans moet goed zijn.
Zoals bij Uncharted ; als “opwarmertje” voor deel 4 , was het grandioos om deel 1,2 en 3 weer op de ps4 te kunnen spelen. Bij mij speelt dan echt de prijs ook een rol. Zoals L.A noire , die krijg ik morgen binnen voor €40,-. Zolang het geen Full-priced game is, voorzien van alle DLC , dan denk ik dat het geen “uitmelken” meer is.
Ik hoop dat ze de ps3 versie van RDR ook remaken , en dan nog lanceren enkele maanden voordat de nieuwe uitkomt.
Iedereen is vrij om te kopen wat hij/zij wil ; en zolang er nieuwe games blijven kopen ; heb ik daar niet zown moeite mee.
@Mrduckie88: rdr is letterlijk mijn lievelingsgame. ik ben bij het vervolg bang dat ze misschien een boel speelbare personages in het verhaal doen. bij gta5 leidde dat tot een ongefocused zooitje. ik maak me soms echt zorgen om die game. en ook om het online gedeelte er van. hoe erg zal de rdr2 versie van de shark cards worden ? en hoeveel moet je grinden om nieuwe dingen te kunnen unlocken ? zullen er net zoals bij rdr non-pvp lobbies bij zitten ? anders word je helemaal kapot ge-bullied, gegriefd en getrolld. de community maakt het in gta5 online echt tot een kut plek om te zijn soms. ze verpesten het plezier vaak.
@Peter01: Ik kan je helemaal volgen hoor ; daarom speel ik GTA 5 (net als vrijwel alle games) puur voor het SP / offline gedeelte.
en idd ; na het succes van GTA Online , ik ben er ook bang voor dat RDR zoiets zal krijgen.
@Mrduckie88: en ik speel de sp van gta niet omdat je daar de nieuwe content niet meer bij krijgt. je kan de auto’s niet eens meer testen man voordat je ze in online koopt.