Review: InnerSpace – Wanneer een nieuw spel op de markt komt, weet je negen van de tien keer wel ongeveer wat je hiervan kan verwachten. Elk genre heeft zo zijn hoofdlijnen waar aan vast wordt gehouden. Heel af en toe komen er titels op de markt die lak hebben aan alles en iets bijzonders voorschotelen. Goede voorbeelden hiervan zijn Journey en ABZU. Toch zie je deze spellen niet vaak, want dit soort titels zijn absoluut niet voor iedereen. Toch heeft Polyknight Games er voor gekozen om zich aan dit type games te wagen met als resultaat InnerSpace. Dat de game een totaal andere ervaring brengt, wil natuurlijk nog niet zeggen dat het een goede titel is.

Innerlijke ruimte

In InnerSpace ben je een vliegende creatie dat wordt gebruikt om de geschiedenis van de stervende ‘Inverse’ te behouden voor de toekomst. Om dit te doen moet je ‘The Archeolist’ helpen om verschillende relikwieën en verloren goden te vinden. Door het opslaan van hun verhalen kun je de geschiedenis van de Inverse vastleggen. Het probleem is echter dat er weinig tot geen informatie voorhanden is waar deze relikwieën en goden te vinden zijn. Het is dus letterlijk een zoektocht, waarbij je in de wereld wordt gedropt en je zelf bepaalt waar je naartoe gaat. The Archeolist heeft af en toe wel wat kleine aanwijzingen, maar hoofdzakelijk ben je op jezelf aangewezen.

Een afgesloten open wereld

De wereld waarin je terecht komt is uiterst bijzonder te noemen. De Inverse bestaat uit verschillende bollen en hier binnenin spelen de avonturen zich af. Je komt dus terecht in een afgesloten open wereld, maar hier kan je oneindig in vliegen. Je kan dus zelf bepalen waar je naartoe gaat. De afgesloten open wereld geeft een vreemd, maar toch heel vet effect. Daarbij komt nog eens dat de omgevingen bestaan uit mysterieuze vormen met bijzondere kleurcombinaties. Tevens kan je onder water duiken en maken de golven hypnotiserende bewegingen, wat perfect past bij de rest van de wereld. Het is allemaal heel vreemd, maar het zorgt voor een indrukwekkend geheel.

Shadow of the Colossus

De relikwieën waarnaar je op zoek bent zijn verspreidt te vinden over de verschillende levels. Vaak zijn deze verstopt in geheime gangen of ergens diep in de zee. De goden zijn echter op leven na dood en die moet je eerst uit deze staat zien te bevrijden. In andere games komt dit er vaak op neer dat je steeds aan hetzelfde patroon moet voldoen om dit voor elkaar te krijgen. In InnerSpace moet je echter steeds iets anders doen om een god te doen ontwaken, en wat dat is moet je zelf uitvogelen. Dit zorgt niet alleen voor variatie, maar ook voor hele toffe momenten. Zo verandert de game op een gegeven moment in een Shadow of the Colossus-achtige ervaring, wat heel erg veel indruk maakt.

Kleine gangen komen met kleine problemen

Wat iets minder indruk maakt is de besturing. Over het algemeen is die goed en zorgt ze ervoor dat je heerlijk relaxed kan vliegen, wat voor een haast rustgevende therapie zorgt. Je kan immers zelf bepalen waar je naartoe gaat, zonder dat je gebonden bent aan bijvoorbeeld een tijdslimiet. Alleen had de besturing wel net iets minder gevoelig mogen zijn. Hier zal je voor het merendeel weinig last van hebben, maar als je in kleine gangetjes terecht komt, dan kan het wel eens gebeuren dat je tegen muren aanvliegt, doordat je vliegmachine net even te vlug op je commando’s reageert. Gelukkig kan je niet dood gaan in InnerSpace, dus zorgt het niet voor heel veel frustratie, maar het kan soms wel een beetje vervelend zijn.

Even geduld, alstublieft

Zoals al aangegeven in de inleiding, is InnerSpace absoluut niet voor iedereen en dat komt niet alleen doordat het zo anders is dan andere games. Er is namelijk één ding waar je absoluut aan moet voldoen: je moet geduld hebben. Je gaat op een zoektocht en dat is ook precies wat je moet doen. Er word je dus niet vertelt waar je precies naartoe moet en wat je daar moet doen. Het kan dus weleens voorkomen dat je geen progressie boekt, doordat je niet hetgeen hebt gevonden waardoor je verder kunt komen in het avontuur. Het zoeken naar manieren om verder te kunnen met je avontuur zal echter geen uren duren. De levels zijn namelijk van een bepaalde grootte die dat doen voorkomen. Maar toch zullen sommige gamers hierdoor kunnen afhaken. Het is wel zo dat als je eenmaal de manier gevonden hebt om je reis voort te zetten, de voldoening erg groot is.

Het is alleen jammer dat de ontwikkelaar er een beetje van uit is gegaan dat spelers lang bezig zullen zijn met zoeken. Als je vrij snel alles weet te vinden, dan duurt InnerSpace niet heel erg lang. Ja, je kan er voor kiezen om alle collectibles te vinden, maar als je het spel eenmaal hebt uitgespeeld, dan verliest het spel simpelweg aan kracht. Nu wordt de game voor maar twintig euro aangeboden, dus kan je niet tientallen uren aan gameplay verwachten, maar een handjevol extra levels had het spel zeker goed gedaan.

InnerSpace is een heerlijk relaxed avontuur, dat je meeneemt naar een wonderbaarlijke wereld. Hier kan je oneindig in vliegen, ook al is het een afgesloten wereld. Je kan niet dood gaan, dus de game zal je ook nergens frustreren. Je kan lekker op jouw tempo op zoektocht gaan. Het spel schotelt je ook nog eens geweldige ervaringen voor door het moeten bevrijden van de goden. Let echter wel op: je moet echt letterlijk op onderzoek uitgaan, dus het kan wel eens zo zijn dat je een tijd geen progressie boekt en daardoor een beetje 'dom' door de wereld aan het vliegen bent. Als je echter eenmaal gevonden hebt wat je nodig hebt om verder te komen, is de beloning daardoor erg groot. Vind je wel alles snel, dan is InnerSpace wat aan de korte kant.

• Geweldig kleurgebruik
  • Bijzondere omgevingen
  • Heerlijk relaxed gamen