Zoals we recentelijk al meldden heeft DOOM eerder deze week eindelijk een 4K-update gekregen. Hiermee zouden de technische prestaties van de shooter een stuk beter moeten zijn op de PlayStation 4 Pro en Xbox One X. De vraag is natuurlijk of dat ook echt zo is en of de ‘4K-update’ ook daadwerkelijk voor een 4K-resolutie heeft gezorgd.

Inmiddels zijn de eerste analyses verschenen en hieruit blijkt dat DOOM na de update eigenlijk nooit echt een 4K-resolutie behaalt op de PlayStation 4 Pro. Het YouTube-kanaal VGTech toont namelijk aan dat DOOM na de 4K-update een dynamische resolutie kent op de PS4 Pro, waarbij 1440p de maximale resolutie is die behaald wordt. Op de Xbox One X behaalt DOOM wel een native 4K-resolutie, maar dit wordt ook slechts in een paar gevallen behaald, zo legt VGTech uit.

The PS4 Pro version uses a dynamic resolution with pixel counts ranging between 2133×1440 and 2560×1440. The most common resolution on PS4 Pro seems to be 2560×1440, but the resolution is often below this figure during demanding scenes. The PS4 Pro does downsample when outputting at 1080p.

The Xbox One X version uses a dynamic resolution with pixel counts ranging between 2688×1512 and 3840×2160. The Xbox One X rarely reaches a resolution of 3840×2160. The resolution on the Xbox One X varies a lot so it is difficult to get an average figure, but a common range during demanding scenes seems to be between 2688×1512 and 3072×2160.

Een ander technisch aspect is natuurlijk de framerate en ook hier heeft de 4K-update invloed op gehad. De gemiddelde framerate van DOOM op de PS4 Pro is nu 57.8 FPS en dit is iets lager dan de framerate voor de update en ook iets lager dan de Xbox One X versie. Uit de onderstaande video van VGTech blijkt ook dat de PS4 Pro versie van DOOM zo nu en dan wat framedrops kent na de update, maar over het algemeen wel aardig stabiel.